| 
               2015.05.22. Ferenc pápa: a családi élet
              alapszavai: Megengeded? Köszönöm! Bocsáss meg!
              
               A Szentatya május
              13-án a házasságon és a családon belüli boldog együttélés
              kulcsfogalmairól, elengedhetetlen magatartásformáiról elmélkedett
              a Szent Péter téren tartott szerdai általános kihallgatás
              keretében. 
               Kedves testvéreim, jó napot kívánok! 
               A mai katekézis egyfajta bejárati ajtóként szolgál az
              ezután következő megfontolásokhoz a családi életről, annak
              valós problémáiról, időszakairól, történéseiről. Erre a
              bejárati ajtóra az a három szó van felírva, amelyekről már
              többször is beszéltem itt, a téren. Erről a három szóról
              van szó: Megengeded? Köszönöm! Bocsáss meg! Ezek a szavak
              nyitják meg ugyanis az utat afelé, hogy a családban jól és békésen
              tudjunk élni. Egyszerű szavak, de mégsem olyan egyszerű a
              megvalósításuk! Nagy erőt rejtenek magukban: segítenek megőrizni
              az otthont, még ha ezernyi nehézséggel és feladattal kell is
              megbirkózni, ám ha hiányoznak, repedések keletkeznek a falon,
              melyek akár az egész házat is romba dönthetik.
               
               Általában a „jólneveltséghez”
              tartozó szavakként értjük őket. Elfogadom, egy jól nevelt
              ember engedélyt kér, köszönetet mond, és bocsánatot kér, ha
              hibázik. Ez így van rendjén, nagyon fontos, hogy mindenki jó
              nevelést kapjon. Egy tekintélyes püspöknek, Szalézi Szent
              Ferencnek volt a szavajárása: „A jólneveltség már fél életszentség.”
              Vigyázzunk azonban, mert a történelem folyamán a jó modorból
              származó formalizmusnak is tanúi lehettünk, amely lelki ürességet
              és mások iránti közönyt rejtő álarc lehet. Szokás mondani:
              „Jó modor mögött rossz viselkedés rejtőzik.” A vallás
              sem mentes ettől a veszélytől, amely a szabályok formális
              betartását spirituális világiasságba süllyesztheti. A Jézust
              megkísértő sátán is jó modorral lép fel – igazi úrként,
              lovagként viselkedik –, és idézi a Szentírást, mintha teológus
              lenne. Stílusa korrektnek tűnik, szándéka azonban az, hogy letérítsen
              az istenszeretet igazságának útjáról. Mi azonban a jólneveltséget
              a maga hiteles formájában értjük, amelyben a jó érintkezési
              stílus mélyen a jó iránti szeretetből és a másik iránti
              tiszteletből gyökerezik. A család az egymás iránti
              szeretetnek ebből a finomságából él.
               
               Nézzük tehát az
              első szót: Megengeded? Amikor odafigyelünk arra, hogy azt is
              kedvesen kérjük, amiről úgy véljük, akár követelhetjük
              is, akkor jelentős támogatást nyújtunk a házas és családi
              együttélés szellemének. Ahhoz, hogy belépjünk a másik életébe,
              még ha az a mi életünk részét képezi is, tapintatra van szükségünk,
              olyan nem lehengerlő magatartásmódra, amely táplálja a
              bizalmat és a tiszteletet. A bizalmas kapcsolat tehát önmagában
              nem jogosít fel arra, hogy mindent adottnak vegyünk. Minél bensőségesebb
              és mélyebb a szeretet, annál inkább megköveteli a másik
              szabadságának tiszteletben tartását, valamint a képességet
              annak kivárására, hogy a másik megnyissa szívének ajtaját.
              Emlékezzünk csak Jézus szavára a Jelenések könyvében: „Nézd,
              az ajtóban állok, és kopogok. Aki meghallja szavam, és ajtót
              nyit, ahhoz bemegyek, vele étkezem, ő meg velem” (3,20). Tehát
              az Úr Jézus is engedélyt kér, hogy bemehessen! Ezt ne felejtsük!
              Mielőtt megtennénk valamit a családban, kérdezzük meg:
              „Megengeded? Mit szólsz hozzá? Jónak látod?” Igen, ez a jólneveltség
              nyelvezete, de tele szeretettel! Ez igencsak hasznára van a családoknak! 
               A második szó a „köszönöm”. Időnként azt
              gondolhatná az ember, hogy a rossz modor és a durva szavak
              civilizációja van kialakulóban, mintha csak ez jelentené az
              emancipációt. Nyilvánosan is hányszor vagyunk ennek tanúi?! A
              kedvességet és köszönetmondást a gyengeség jelének tartják,
              mi több, ezek még bizalmatlanságot is kelthetnek. Ezzel a
              tendenciával már a család ölén szembe kell szállni. Tántoríthatatlanul
              a hálára és mások elismerésére kell nevelnünk: a személy méltósága
              és a társadalmi igazságosság is itt kezdődik. Ha a családi
              élet elhanyagolja ezt a stílust, akkor a társadalmi élet is
              elveszíti. A hála pedig egy hívő ember számára hitének lényegéhez
              tartozik: az a keresztény, aki nem tud köszönetet mondani, az
              elveszítette Isten nyelvét. Ez csúnya dolog! Emlékezzünk csak
              Jézus kérdésére, amikor meggyógyított tíz leprást, de utána
              csak egy jött vissza közülük köszönetet mondani (vö. Lk
              17,18). Egyszer egy idős, bölcs, jóságos, egyszerű ember azt
              mondta nekem, de az igazán istenhívő, az élet iskoláját megjárt
              ember bölcsességével: „A hála olyan növény, amely csak a
              nemes lelkek földjén terem.” A léleknek a nemessége,
              Istennek a lélekben működő kegyelme indít minket a hálaadásra.
              A köszönetmondás a nemes lélek virága. Milyen gyönyörű ez! 
               A harmadik szó a „bocsáss meg”. Nehéz szó, nyilván,
              mégis oly nagy szükségünk van rá. Amikor hiányzik, a kis
              repedések kitágulnak – akaratunk ellenére is –, és mély
              árkokká válnak. Nem véletlen, hogy a miatyánkban, a Jézus által
              tanított imában, amely egybegyűjti az élet számára alapvető
              kéréseket, ezt találjuk: „Engedd el tartozásunkat, ahogyan
              mi is elengedjük mások tartozását” (Mt 6,12) Ha elismerjük
              hiányosságainkat, ha vágyunk arra, hogy megadjuk az elmaradt
              tiszteletet, őszinteséget és szeretetet, az méltóvá tesz
              minket a megbocsátásra. Abban a házban, ahol nem kérnek bocsánatot,
              elkezd fogyni a levegő és megposhad a víz. Sok érzelmi sérülés,
              sok fájdalom a családokban azzal kezdődik, hogy elvész ez az
              értékes szó: „Bocsáss meg!” A házaséletben sokszor van
              veszekedés…, tányérok is repkednek, de hadd adjak egy tanácsot:
              soha ne érjen véget a nap kibékülés nélkül! 
               Értsétek meg: veszekedtetek, férj és feleség? Gyerekek
              a szülőkkel? Durván veszekedtetek? Ez nem jó, de nem ez az
              igazi probléma! A probléma az, ha még másnap is ez az érzelem
              tölt el titeket. Épp ezért sose fejezzétek be úgy a napot,
              hogy nem békültetek ki egymással a családban. Hogyan béküljek
              ki? Talán letérdeljek? Nem! Csak egy apró gesztusra van szükség,
              és visszatér a családi összhang. Elég egy szavak nélküli
              simogatás. De sose fejezzétek be úgy a napot a családban, hogy
              nem békültök ki egymással! Értitek? Nem egyszerű, de meg
              kell tenni. Így az élet szebbé válik. Egy apró gesztus is
              elegendő! 
               A családi életnek ez a három kulcsfogalma mind egyszerű,
              s talán elsőre meg is mosolyogtatnak. Ha azonban elfelejtjük őket,
              nem lesz többé min mosolyogni, nem igaz? A gyermeknevelésben
              talán túlságosan is elhanyagoljuk ezeket a szavakat. Az Úr segítsen
              minket, hogy ismét a helyükre kerüljenek: a szívünkben, az
              otthonunkban és a társadalmi együttélésben. Ezek ugyanis épp
              azok a szavak, amelyek a belépést jelentik a családon belüli
              szeretet megélésébe. 
               
               Fordította: Tőzsér
              Endre SP Magyar Kurír /
              Vatikáni Sajtóosztály
             |