| 
               2015.05.22. „Az Úristennek van hallása”
              
               Első ízben
              lesznek evangélikus szereplői is a tizenkettedik alkalommal
              megrendezendő református zenei fesztiválnak: május 29-én a
              budapesti Kálvin téri református templom késő esti zenés áhítatán
              vendégművészként lép fel a Kelenföldi evangélikus kamarakórus
              és kamarazenekar Bence Gábor vezetésével. A Művészetek Palotájában
              június 27-én tartandó tizennegyedik Református énekek
              koncert-istentiszteleten pedig helyet kapott a Kárpát-medencei
              egyesített kórusban az Oroszlányi evangélikus kórus. A
              fesztivál főszervezőjével, a Magyar Örökség és a
              Ferencvárosi József Attila-díjas hanglemezkiadóval,
              producerrel, Böszörményi Gergellyel beszélgettek az Evangélikus
              Élet hasábjain Isten és a zene kifürkészhetetlen útjairól:
              a progresszív rocktól a református énekekig. A református
              hit és a zene iránti elkötelezettsége korántsem véletlen, ha
              jól tudom.
              
               Felmenőim háromszáz
              éven keresztül református lelkészek voltak, anyai és apai ágon
              is. Én ugyan Budapesten születtem, de mivel 1955-ben édesapámat
              elmozdították kőbányai segédlelkészi pozíciójából, Hódmezővásárhelyen
              nőttem fel. Akkoriban nagy áthelyezések folytak az egyházon
              belül, apám pedig tudós és szókimondó ember volt –
              Princetonban tanult teológiát, majd Debrecenben doktorált –,
              nyilván nem maradhatott a fővárosban. Hódmezővásárhelyen se
              templom, se parókia nem volt ez időben, egy államosított általános
              iskola tantermében, Marx és Lenin arcképe alatt kellett a hitéletet
              megszervezni. Az iskola pedellusa, aki nagyon védelmezni akarta a
              szocialista vívmányokat, apám biciklijén minden vasárnap kiszúrta
              a gumit. Így hígította
              a nép ópiumát...
              
               Igen, aztán apám
              bement a tanácsba elpanaszolni az ügyet, erre a pedellus csak a
              szelepeket vette ki nagy buzgalmában, de apám túljárt az eszén:
              tíz pótszelepet vásárolt – és elegánsan hazabiciklizett.
              Egyébkéntis a figyelem középpontjában volt, mert a Tudományos
              Ismeretterjesztő Társulatban (TIT) tartott előadásokat,
              illetve az összes vásárhelyi angol nyelvtanár nála tanult, a
              helyi entellektüel réteg aktív tagja volt, de nem tudtak ellene
              semmit felhozni, nem háborgatták. Nem lett volna
              akkor természetes, hogy Ön is a lelkészi hivatást választja?
              
               Apám a biztos megélhetés
              érdekében inkább más irányba igyekezett minket terelni; a
              hatvanas évek nem kedveztek az egyházi karriernek. Fiatalabbik bátyám
              majdnem lelkész lett, ő állt habitusában legközelebb ehhez a
              pályához, de végül is francia–angol szakos bölcsész lett.
              Idősebbik bátyám közgazdászként végzett, és én is ezt a pályát
              választottam. 1971-ben kerültem vissza Budapestre, amikor
              felvettek a közgazdaságtudományi egyetemre, ámbár a tudományos
              rész engem kevésbé érdekelt. Tudtam, hogy ott legalizáltan
              hazugságokat tanítanak, ez a hitemmel és az igazságérzetemmel
              soha nem fért össze. Amikor a filozófiakurzuson a materialista
              világszemlélet alaptételéről tanultunk, én hosszú hajú,
              nagy szakállú beatlázadóként tiltakoztam, hogy az anyag nem
              öröktől való, hanem az Úristen teremtette. A szeminárium végén
              a tanár – értelmes, művelt professzor – azt mondta:
              „Gergely, úgy gondolom, hogy magának nem kell bejárnia erre
              az órára." Tudta, hogy a hivatalos butaságot terjeszti... A zene iránt
              mikor kezdett érdeklődni?
              
               A zene mindig
              meghatározó volt az életemben, körülöttem mindenki zenélt.
              Mint minden rendes polgári családban a gyerekek, ötévesen
              zeneiskolába jártam, szolfézst tanultam, négy év zongorázás
              után vadászkürtön tanultam. Szimfonikus zenekarban is játszottam,
              nagyon tetszett, ahogy a több szólamból összeáll a nagy egységes
              hangzás. A gimnázium felét zenéléssel töltöttem, a
              zenekarban én voltam a legfiatalabb. A többiek konzervatóriumba
              jártak, vagy autodidakta módon tanultak zenélni. Nem halandzsa
              angolt énekeltem, Magyarországon talán nekem volt először
              Beatles-kotta- és szövegkönyvem, ötven-ötvenöt számmal. A báli
              szezonban minden szombaton játszottunk. Később a katonaságnál
              én voltam az ezredkürtös, az egyetem alatt pedig már az első
              évben disc-jockey–lemezlovas – lettem a Közgáz Klubban,
              mert hozzá voltam szokva a színpadhoz, a mikrofonhoz. 1976-ban
              diplomáztam közlekedésszakon, de a Chemolimpexnél eltöltött
              három hó- nap után „nagy ívű" közgazdászpályám véget
              is ért. Nagyon hiányoltam a szabadságot, így mint szellemi
              szabadfoglalkozású megmaradtam a lemezlovasság mellett, majd
              1993-ban megalapítottam a Periferic Records kiadót. Az After
              Crying zenekar albuma volt az első kiadványom. Milyen zenéket
              játszott az akkori diszkóban?
              
               A diszkózene csak
              1974-ben jött létre, addig a Woodstock-generáció számait játszottam:
              Janis Joplint, Led Zeppelint, Creedence Clearwater Revivalt,
              Jethro Tullt és a többieket, akiknek a zenéje most már
              klasszikus rocknak számít. Később igazodtam a változó időkhöz,
              etno-, folk- és világzenével, de a progresszív rock, a dzsessz
              és a funk meghatározó maradt. Hogyan jutott
              el a progresszív rocktól a református énekekig?
              
               Papgyerekként
              rendszeresen jártam templomba, nekem a hit természetesnek tűnt,
              noha a transzcendens dimenzióját még nem fogtam fel. Édesanyám
              volt a kántor, tízévesen már énekeltem a templomi kórusban.
              A zsoltárok életem természetes részévé váltak. A negyedik
              református világtalálkozón, 2000-ben egy standon árultam a
              kiadó CD-it az említett műfajokban. Rengetegen keresték
              azonban a református énekeket, ezek hiánycikknek bizonyultak.
              Így kihasználtam a piaci rést, hiszen a családi hátterem, a
              hitem, a zenei képzettségem és a kiadóm lehetővé tette, hogy
              a kórusok, az iskolák, a gyülekezetek számára létrehozzam a
              református énekek sorozatát. Minőségben is a legjobbat
              akartam nyújtani, hogy ritmikailag, zeneileg megfelelő legyen,
              mert az Úristennek van hallása. A nagy keresletet jól jelzi,
              hogy a református énekek több CD-je arany-, illetve
              platinalemez lett. A másik nagy felismerésem az volt, hogy
              mennyire fontos a közösségi hitélmény, az összetartozás élménye,
              a magyarságunk erősítése. A református zenei fesztivál és a
              Református énekek mint koncert-istentisztelet éppen ezt
              hivatott demonstrálni. Az első Református énekek rendezvényen,
              2002-ben a Zeneakadémián egy nagy gyülekezet voltunk. Szakrális élményt
              nyújtott?
              
               Mindenképpen, talán
              a Szentlélek is leszállt hozzánk, nagyon szép alkalom volt. Az
              évek során az élmény csak erősödött. Miután a Református
              énekek a Művészetek Palotájába költözött,
              „dramaturgiailag" is szerettük volna az esemény
              istentisztelet jellegét megerősíteni, nemcsak Isten jelenléte,
              de a külsőségek által egyaránt. Négy zenei blokk van, és már
              hetedik éve minden blokk elején egy magas rangú állami tisztségviselő
              olvassa fel a bibliai igét. Idén ezt Trócsányi László igazságügy-miniszter
              fogja megtenni, előtte többek között Balog Zoltán, Varga Mihály
              és Gulyás Gergely „hirdetett igét". Számomra nagyon
              fontos, hogy olyan emberek vezessék az országot, akik vállalják
              a hitüket, ezért hiányolom, hogy nincsenek hasonló rendezvények.
              A református zenei fesztivál alapvetése és célja, hogy kulturális
              értékeinket – 2017-hez közeledve általános protestáns értelemben
              is – megmutassuk saját magunknak és a világnak. Valószínűleg
              kevesen ismerik a saját–református, evangélikus, metodista és
              a többi – egyházuk felépítését, struktúráját, missziós
              tevékenységét, és sorolhatnám tovább... A fesztivál nagy
              bemutatkozási lehetőség lenne mindenkinek – ezt még nem értük
              el, de jó úton haladunk. Korlátozottak azonban a lehetőségeink,
              ugyanis hárman – a feleségemmel és egy kolléganővel –
              szervezzük a fesztivált, amelynek tavaly például 850 közreműködője
              volt. Tervezzük, hogy bevonjuk a szervezésbe az egyházak különböző
              intézményeit. Boldog szívvel mondhatom, hogy azok az egyházi
              intézmények, amelyek már részt vettek egyszer – például
              iskolák, kórusok –, visszatérő szereplőkké váltak. 
               
               Walkó Ádám 
               
               Az interjú
              megjelent az Evangélikus Élet 2015. május 3-i számában Forrás:
              evangelikus.hu
             |