| 
               2015.05.29. A Lélek szerint éljetek!
              
              
              
               Amikor elérkezett
              pünkösd napja, ugyanazon a helyen (az emeleti teremben) mindnyájan
              együtt voltak az apostolok. Egyszerre olyan zúgás támadt az égből,
              mintha csak heves szélvész közeledett volna, és egészen betöltötte
              a házat, ahol ültek. Majd lángnyelvek jelentek meg nekik szétoszolva,
              és leereszkedtek mindegyikükre. Mindannyiukat eltöltötte a
              Szentlélek, és különböző nyelveken kezdtek beszélni úgy,
              ahogy a Lélek szólásra indította őket. Ez idő tájt vallásos
              férfiak tartózkodtak Jeruzsálemben, az ég alatt minden népből.
              Amikor ez a zúgás támadt, nagy tömeg verődött össze. Nagy
              volt a megdöbbenés, mert mindenki a saját nyelvén hallotta,
              amint beszéltek. Nagy meglepetésükben csodálkozva kérdezgették:
              „Hát nem mind galileaiak, akik ott beszélnek? Hogyan hallja hát
              őket mindegyikünk a saját anyanyelvén? Mi pártusok, médek,
              elamiták és Mezopotámiának, Júdeának, Kappadóciának,
              Pontusznak, Ázsiának, Frígiának, Pamfíliának, Egyiptomnak és
              Líbia Cirene körüli részének lakói, a Rómából való zarándokok,
              zsidók és prozeliták, krétaiak és arabok: halljuk, hogy a mi
              nyelvünkön hirdetik Isten nagy tetteit. (Apostolok
              cselekedetei 1,1–11)
              
               
               Az ünnep titka: a Krisztus feltámadását elhívő, de arról
              tanítani és tanúságot tenni nem tudó apostolok megkapják a
              Lelket, aki nem megzavarja az emberi értelmet, hanem rendezi, és
              megvidámítja a szíveket. Így a különféle nyelveket beszélő
              emberek egy családdá lehetnek, hiszen a Szentlélekkel eltelt
              apostolok Krisztus feltámadásáról, az ember megváltásáról
              beszélnek, s ezt a nyelvet minden jóakaratú ember megérti.
              Mert azt mondja el a Lélek az apostolok által, amit az Atya tett
              értünk: feláldozva értünk egyszülött Fiát, megdicsőült
              emberként magához vette őt.
              
               Hogyan
              beszélhetünk Isten, isteni személy kiáradásáról, eljöveteléről,
              hiszen Isten mindenütt jelen van? Ha Isten különféle jelekkel
              meggyőz minket, embereket jelenlétéről, illetve ha alkalmassá
              tesz minket természetfölöttiségének befogadására, ekkor
              beszélhetünk eljöveteléről, kiáradásáról, megjelenéséről.
              A szélvihar, a tenger morajlása, a föld megrendülése az ószövetségben
              Isten erejének, hatalmának a képe. A Sinai hegyen a tűzoszlop
              Isten világfelettiségét, elérhetetlenségét jelzi. Az
              apostolok feje fölött megjelenő lángnyelvek pedig azt mutatják,
              hogy mindenki személy szerint részesül a Szentlélek ajándékaiban.
              
               Az
              apostolok a külső jelekből biztosak lehettek abban, hogy a
              Szentlélek kiáradásának részesei. De mi, akik Szent Pál
              szavai szerint a Szentlélek templomai vagyunk, a Szentlélek
              igazi működési területe a lelkünk, honnan tudjuk, hogy működik
              bennünk? Hívogatom, de eljön-e hozzám is? Akarja-e megújítani
              a föld színét, és rajta az embert, köztük engem is? Van-e látható
              jele működésének most is? Vagy csak emlékezés a 
              mai Pünkösd
              ama régire? Csak személytelen erőt, Lélek-kitörést ünneplünk,
              ami erőltetetten avatkozik be az emberiség életébe?
              
               Igaz,
              lángnyelvet nem látok, szélzúgást nem hallok, de látom sok
              emberben a Lélek gyümölcseit. Ők azok, akik tisztességesek
              tudnak maradni, amikor környezetükben olyan sokan tisztességtelenek.
              Dolgoznak, annak ellenére, hogy mások még azt is zokon veszik tőlük,
              kinevetik, hogy becsületes munkával keresik kenyerüket.
              Udvariasak, pedig nem kapnak és nem várnak viszonzást. Kötelességtudók,
              pedig nem ellenőrzi őket senki, nem kéri őket számon senki. Hívők,
              pedig sokan hitetlenek körülöttük. Imádkoznak, pedig nekik
              sincs több idejük, mint másnak. Érzem, látom, hogy engedik
              magukat vezetni a Lélektől. Makovecz Imrétől kérdezték évekkel
              a rendszerváltás előtt, midőn pesszimistán nyilatkozott a
              jelent illetően, hogy akkor miben bizakodik? Találkozik,
              dolgozik együtt fiatalokkal, akik annyira tiszták, akik annyira
              becsületesek, annyira önzetlenek, hogy ezeket még elrontani sem
              tudták. Burkoltan ezt mondta: akik a Lélek szerint élnek.
              
               Nincs
              az én életemben is ilyen változás? Amikor valamilyen
              sugallatra felülvizsgálom magamat. Észreveszem, hogy az, amit
              megszoktam, ami már belém nőtt, ami magától értődik, az nem
              jó. És szégyellnem kell, hogy korábban hogyan gondolkodtam,
              viselkedtem. – Nem lenne-e szükségem ilyen szemléletváltozásra
              egész életemre vonatkozóan? Észrevenni, hogy életemet az önzés
              hatja át, az irányítja. Hogy így nincs is értelme életemnek?
              Hogy változtatnom kellene rajta? Hogy amit értékesnek
              tartottam, az valójában semmi.
              
               Szörnyű,
              ha valaki – különösen egy fiatal – figyelmeztetésre azt válaszolja:
              én már csak ilyen vagyok, én már megszoktam, ez a természetem,
              fogadjatok el olyannak, amilyen vagyok. Mintha azt mondaná: eddig
              is rosszul, helytelenül tettem, helytelenül gondolkodtam, ezek
              után is így fogok, ellenállok minden jó sugallatnak.
              
               De
              nemcsak a negatívumokat kellene észrevennem magamban. Hanem a képességeket,
              a jó adottságokat, amelyeket az Isten rám bízott. Az előnyös
              tulajdonságokat, az erőt, amelynek birtokában vagyok. És a gyámoltalan,
              idétlen emberkéből egyszer lelkileg felnőtt, öntudatos ember
              ébred. A Szentlélek helyes önismeretre vezet, hogy birtokba
              tudjad venni önmagadat, és hogy így át tudjad magad adni
              Istennek.
              
               Általában
              az embereknek megvan a véleményük a tömegről. A rossz véleményük.
              A mai közéletet is az jellemzi, hogy a tömegember nyomul előre,
              akár egészen a teljes társadalmi hatalomig. Aki a tömegember
              természetét, tulajdonságait leginkább ismeri, az tudja annak
              az erejét saját maga számára felhasználni, élni vele,
              esetleg visszaélni vele. A tömeg pszichológiai állapot. Mohóság
              és tökéletes hálátlanság jellemzi, mint az elkényeztetett
              gyermeket, akinek mindent szabad, de semmire sem köteles. A tömeg
              nem épít, noha hatalma szinte végtelen. Nincs benne tisztelet végső
              elvek iránt, nincs kultúrája. A tömegember ösztönösen
              visszautasítja a magasabb ideált. A tömeg által a közönségesség
              gyakorol hatalmat, szemben a kiválasztottakkal, a lélekben
              nemesekkel, akik tevékenyek, áldozatosak. A tömegember létében
              komolytalan, felelőtlen. Csak a szórakozás, a felületesség köti
              le. A tömeg kezelhetetlen, kiszámíthatatlan, sokszor végzetes.
              A tömeg tehát rossz, káros, mégis van, létezik. Egyben önmaga
              léte bizonyítéka annak, hogy létezhet, létjogosult. Ha pedig
              létezésre jogosult, lennie kell olyan formájának, amely jó.
              Amelynek birtokában méltó a létezésre.
              
               Az
              Apostolok Cselekedeteinek fenti leírása szerint a Szentlélektől
              eltelt emberek olyan nyelven beszéltek, amit mindenki megértett.
              A Szentlélek kiáradása révén a különböző nyelveket beszélők
              tömege megváltozott. Annak ellenére, hogy tömeget alkottak, mégis
              egységesen gondolkodtak, egyformán értettek. Az arc nélküli tömeget
              alkotó emberek egyetértővé lettek. A Szentlélek tette őket
              azzá.
              
               A
              kezdeti egyház, az apostolok csoportja azért jött össze és
              maradt együtt, mert ott volt közöttük Jézus Krisztus. Amikor
              eltávozott közülük, amikor kínzóinak kezére adta magát,
              akkor az apostolok csoportja szétszaladt. Nem volt közöttük Jézus
              Krisztus, aki összetartotta volna őket. Amikor a feltámadás után
              megjelent nekik, akkor azok, aki szétszóródtak, ismét összejöttek.
              Az a Krisztus, akik Szentlelke által a mennybemenetele után Pünkösdkor
              rájuk leszállt és közöttük is maradt, arra is képesítette
              őket, hogy magukkal ragadják a hallgatóságukat. A tömegnek
              tehát lelke lett. A tömeg tehát alkalmas terep a Lélek jelenlétére.
              A kiszámíthatatlan, sokszor gyalázatosan viselkedő, károsan
              tevékenykedő tömeg Krisztus által, akinek Lelke átjárja, átjárta
              őt, átjárja egyházát. Jézus jelenléte élővé, hasznossá,
              értékessé, embereket megújító jelenséggé formálja a tömeget,
              Egyházzá, a saját titokzatos testévé teszi.
              
               Különös
              erővel kérjük a mai napon: Jöjj, Szentlélek, vezess önismeretre,
              irányítsd életemet, életünket! Segíts átalakítani a felelőtlen
              tömeget értelmes, öntudatos közösséggé!
              
               
               
               Fogadjuk
              meg Szent Pál figyelmeztetéseit:
              
               „A
              Lélek szerint éljetek!” (Gal 5,16)
              
               „A
              Lelket ki ne oltsátok!” (1Tessz 5,19)
              
               
               
               P.
              Reisz Pál, a sümegi ferences kolostor házfőnöke
              
              
             |