vissza a főoldalra

 

 

 2015.05.29. 

A Lélek szerint éljetek!

Amikor elérkezett pünkösd napja, ugyanazon a helyen (az emeleti teremben) mindnyájan együtt voltak az apostolok. Egyszerre olyan zúgás támadt az égből, mintha csak heves szélvész közeledett volna, és egészen betöltötte a házat, ahol ültek. Majd lángnyelvek jelentek meg nekik szétoszolva, és leereszkedtek mindegyikükre. Mindannyiukat eltöltötte a Szentlélek, és különböző nyelveken kezdtek beszélni úgy, ahogy a Lélek szólásra indította őket. Ez idő tájt vallásos férfiak tartózkodtak Jeruzsálemben, az ég alatt minden népből. Amikor ez a zúgás támadt, nagy tömeg verődött össze. Nagy volt a megdöbbenés, mert mindenki a saját nyelvén hallotta, amint beszéltek. Nagy meglepetésükben csodálkozva kérdezgették: „Hát nem mind galileaiak, akik ott beszélnek? Hogyan hallja hát őket mindegyikünk a saját anyanyelvén? Mi pártusok, médek, elamiták és Mezopotámiának, Júdeának, Kappadóciának, Pontusznak, Ázsiának, Frígiának, Pamfíliának, Egyiptomnak és Líbia Cirene körüli részének lakói, a Rómából való zarándokok, zsidók és prozeliták, krétaiak és arabok: halljuk, hogy a mi nyelvünkön hirdetik Isten nagy tetteit.

(Apostolok cselekedetei 1,1–11)

 Az ünnep titka: a Krisztus feltámadását elhívő, de arról tanítani és tanúságot tenni nem tudó apostolok megkapják a Lelket, aki nem megzavarja az emberi értelmet, hanem rendezi, és megvidámítja a szíveket. Így a különféle nyelveket beszélő emberek egy családdá lehetnek, hiszen a Szentlélekkel eltelt apostolok Krisztus feltámadásáról, az ember megváltásáról beszélnek, s ezt a nyelvet minden jóakaratú ember megérti. Mert azt mondja el a Lélek az apostolok által, amit az Atya tett értünk: feláldozva értünk egyszülött Fiát, megdicsőült emberként magához vette őt.

Hogyan beszélhetünk Isten, isteni személy kiáradásáról, eljöveteléről, hiszen Isten mindenütt jelen van? Ha Isten különféle jelekkel meggyőz minket, embereket jelenlétéről, illetve ha alkalmassá tesz minket természetfölöttiségének befogadására, ekkor beszélhetünk eljöveteléről, kiáradásáról, megjelenéséről. A szélvihar, a tenger morajlása, a föld megrendülése az ószövetségben Isten erejének, hatalmának a képe. A Sinai hegyen a tűzoszlop Isten világfelettiségét, elérhetetlenségét jelzi. Az apostolok feje fölött megjelenő lángnyelvek pedig azt mutatják, hogy mindenki személy szerint részesül a Szentlélek ajándékaiban.

Az apostolok a külső jelekből biztosak lehettek abban, hogy a Szentlélek kiáradásának részesei. De mi, akik Szent Pál szavai szerint a Szentlélek templomai vagyunk, a Szentlélek igazi működési területe a lelkünk, honnan tudjuk, hogy működik bennünk? Hívogatom, de eljön-e hozzám is? Akarja-e megújítani a föld színét, és rajta az embert, köztük engem is? Van-e látható jele működésének most is? Vagy csak emlékezés a mai Pünkösd ama régire? Csak személytelen erőt, Lélek-kitörést ünneplünk, ami erőltetetten avatkozik be az emberiség életébe?

Igaz, lángnyelvet nem látok, szélzúgást nem hallok, de látom sok emberben a Lélek gyümölcseit. Ők azok, akik tisztességesek tudnak maradni, amikor környezetükben olyan sokan tisztességtelenek. Dolgoznak, annak ellenére, hogy mások még azt is zokon veszik tőlük, kinevetik, hogy becsületes munkával keresik kenyerüket. Udvariasak, pedig nem kapnak és nem várnak viszonzást. Kötelességtudók, pedig nem ellenőrzi őket senki, nem kéri őket számon senki. Hívők, pedig sokan hitetlenek körülöttük. Imádkoznak, pedig nekik sincs több idejük, mint másnak. Érzem, látom, hogy engedik magukat vezetni a Lélektől. Makovecz Imrétől kérdezték évekkel a rendszerváltás előtt, midőn pesszimistán nyilatkozott a jelent illetően, hogy akkor miben bizakodik? Találkozik, dolgozik együtt fiatalokkal, akik annyira tiszták, akik annyira becsületesek, annyira önzetlenek, hogy ezeket még elrontani sem tudták. Burkoltan ezt mondta: akik a Lélek szerint élnek.

Nincs az én életemben is ilyen változás? Amikor valamilyen sugallatra felülvizsgálom magamat. Észreveszem, hogy az, amit megszoktam, ami már belém nőtt, ami magától értődik, az nem jó. És szégyellnem kell, hogy korábban hogyan gondolkodtam, viselkedtem. – Nem lenne-e szükségem ilyen szemléletváltozásra egész életemre vonatkozóan? Észrevenni, hogy életemet az önzés hatja át, az irányítja. Hogy így nincs is értelme életemnek? Hogy változtatnom kellene rajta? Hogy amit értékesnek tartottam, az valójában semmi.

Szörnyű, ha valaki – különösen egy fiatal – figyelmeztetésre azt válaszolja: én már csak ilyen vagyok, én már megszoktam, ez a természetem, fogadjatok el olyannak, amilyen vagyok. Mintha azt mondaná: eddig is rosszul, helytelenül tettem, helytelenül gondolkodtam, ezek után is így fogok, ellenállok minden jó sugallatnak.

De nemcsak a negatívumokat kellene észrevennem magamban. Hanem a képességeket, a jó adottságokat, amelyeket az Isten rám bízott. Az előnyös tulajdonságokat, az erőt, amelynek birtokában vagyok. És a gyámoltalan, idétlen emberkéből egyszer lelkileg felnőtt, öntudatos ember ébred. A Szentlélek helyes önismeretre vezet, hogy birtokba tudjad venni önmagadat, és hogy így át tudjad magad adni Istennek.

Általában az embereknek megvan a véleményük a tömegről. A rossz véleményük. A mai közéletet is az jellemzi, hogy a tömegember nyomul előre, akár egészen a teljes társadalmi hatalomig. Aki a tömegember természetét, tulajdonságait leginkább ismeri, az tudja annak az erejét saját maga számára felhasználni, élni vele, esetleg visszaélni vele. A tömeg pszichológiai állapot. Mohóság és tökéletes hálátlanság jellemzi, mint az elkényeztetett gyermeket, akinek mindent szabad, de semmire sem köteles. A tömeg nem épít, noha hatalma szinte végtelen. Nincs benne tisztelet végső elvek iránt, nincs kultúrája. A tömegember ösztönösen visszautasítja a magasabb ideált. A tömeg által a közönségesség gyakorol hatalmat, szemben a kiválasztottakkal, a lélekben nemesekkel, akik tevékenyek, áldozatosak. A tömegember létében komolytalan, felelőtlen. Csak a szórakozás, a felületesség köti le. A tömeg kezelhetetlen, kiszámíthatatlan, sokszor végzetes. A tömeg tehát rossz, káros, mégis van, létezik. Egyben önmaga léte bizonyítéka annak, hogy létezhet, létjogosult. Ha pedig létezésre jogosult, lennie kell olyan formájának, amely jó. Amelynek birtokában méltó a létezésre.

Az Apostolok Cselekedeteinek fenti leírása szerint a Szentlélektől eltelt emberek olyan nyelven beszéltek, amit mindenki megértett. A Szentlélek kiáradása révén a különböző nyelveket beszélők tömege megváltozott. Annak ellenére, hogy tömeget alkottak, mégis egységesen gondolkodtak, egyformán értettek. Az arc nélküli tömeget alkotó emberek egyetértővé lettek. A Szentlélek tette őket azzá.

A kezdeti egyház, az apostolok csoportja azért jött össze és maradt együtt, mert ott volt közöttük Jézus Krisztus. Amikor eltávozott közülük, amikor kínzóinak kezére adta magát, akkor az apostolok csoportja szétszaladt. Nem volt közöttük Jézus Krisztus, aki összetartotta volna őket. Amikor a feltámadás után megjelent nekik, akkor azok, aki szétszóródtak, ismét összejöttek. Az a Krisztus, akik Szentlelke által a mennybemenetele után Pünkösdkor rájuk leszállt és közöttük is maradt, arra is képesítette őket, hogy magukkal ragadják a hallgatóságukat. A tömegnek tehát lelke lett. A tömeg tehát alkalmas terep a Lélek jelenlétére. A kiszámíthatatlan, sokszor gyalázatosan viselkedő, károsan tevékenykedő tömeg Krisztus által, akinek Lelke átjárja, átjárta őt, átjárja egyházát. Jézus jelenléte élővé, hasznossá, értékessé, embereket megújító jelenséggé formálja a tömeget, Egyházzá, a saját titokzatos testévé teszi.

Különös erővel kérjük a mai napon: Jöjj, Szentlélek, vezess önismeretre, irányítsd életemet, életünket! Segíts átalakítani a felelőtlen tömeget értelmes, öntudatos közösséggé!

 

Fogadjuk meg Szent Pál figyelmeztetéseit:

„A Lélek szerint éljetek!” (Gal 5,16)

„A Lelket ki ne oltsátok!” (1Tessz 5,19)

 

P. Reisz Pál, a sümegi ferences kolostor házfőnöke