vissza a főoldalra

 

 

 2015.05.29. 

Mozart és Salieri

Salieri még életében túlhaladottá vált

Mozart és Salieri viszonya rózsásnak soha nem volt nevezhető, éppen ellenkezőleg. Az 1781 és 1791 közötti évtizedben Salieri a bécsi operaélet központi szereplője volt, és ez a kelleténél sokkal nehezebbé tette Mozart operaszerzői érvényesülését.

Mozartnak Salieriék sokszor és sikerrel tettek keresztbe:

Ki mondja, hogy a büszke Salieri

Hitvány irigy lett volna valaha,

Egy eltaposott, tehetetlen kígyó,

Félig halott, ki port-piszkot harap?

Senki! ... De most – magam előtt bevallom –,

Most mégis irigy vagyok. Irigy; nagyon,

és sóvár irigység gyötör. Ó egek!

Hol a méltányosság, ha a tálentum,

A halhatatlan géniusz nem érdem,

Buzgó szeretet, önmegtagadás,

Szorgalom, áhítat és ima zsoldja –

A dicsfény kelekótya fejre szállt le,

Mely méltatlanul kong? Ó Mozart, Mozart!

(Puskin: Mozart és Salieri, B. Sz. ford.)

 

Wolfgang Amadeus apja, Leopold Mozart kevéssel a Figaro-premier előtt ezt írja a lányának: „Salieri egész sleppjével együtt ismét mindent megtesz azért, hogy minden követ megmozgasson [ellenünk]. Herr és Madame Dussek már elmondták nekem, hogy a testvéred ellen azért áskálódnak annyian, mert különleges tehetsége és ügyessége révén oly nagy megbecsülésnek örvend.” Salieriék egyszer már sikerrel keresztbe tettek Mozartnak.

Pár évvel ez után az eset után Salieri ismét kellemetlenséget okozott Mozartnak: a Don Giovanni ottani bemutatóját előkészítendő, Mozarttal Prágában tartózkodó Da Pontét, mint az olasz opera vezetője, hazarendelte Bécsbe; a premieren a szövegíró így nem is tudott részt venni. Salierinek ezek a kisstílű kellemetlenkedések okoztak rövid örömet, ám a féltékenységtől egész életében szenvedett. A nem kevés adat tehát, amely Salieri Mozart elleni áskálódását támasztja alá azért is megdöbbentő, mert Salieri helyzete az udvarnál igen jó volt, stabil és befolyásos pozíciói, párizsi és bécsi sikerei révén mindennek érezhette volna magát, csak sikertelen embernek nem.

Igaz, hogy II. József halála után egyszerre vége lett sok mindennek. II. Lipót már korántsem volt olyan elkötelezett támogatója, mint II. József. Udvari karmesteri pozícióját megtarthatta, de az opera körül végzett munkáját tanítványa, Joseph Weigl vette át. A pénzzel, hatalommal nem orvosolható problémája Salierinek az volt, hogy intelligens ember lévén pontosan tudta, megrekedt. A sziporkázó Mozarttal ellentétben újításra nem volt képes, amit alkotott még saját életében túlhaladottá vált. 1802 után nem írt több operát, és energiáját elsősorban a tanításban, egyházzenei és hangszeres művek komponálásában vezette le. A Mozart-gyilkosság vádja, amelyet élete utolsó két évtizedében folyamatosan hallania kellett, magányossá tette, és bizonyára idegileg is felőrölte. A kortársak tanúsága szerint 1823-tól testben és lélekben súlyos beteg volt; a betegség természete közelebbről nem ismert. 1825. május 7-én halt meg, 75 évesen, szellemileg leépült állapotban, mert a féltékenység, mely Mozart zsenije miatt gyötörte egy izgalmas, színes, tevékeny élet élvezetét is megkeserítette, s tragikus állapotba torkollva ért véget.

 

net