| 
               2015.03.06. Az Isten nélküli ember a bizonytalanság
              világába érkezikRavasz László: Krisztussal a viharban – Igehirdetések
A Kálvin János
              Kiadó Ravasz László hátrahagyott művei sorában jelentette
              meg a püspök 1956-57 fordulóján, a kivételes történelmi
              helyzetben elmondott igehirdetéseit. Sajnos, csak szűk félévig
              tartott e hihetetlen „tünemény”, hogy Ravasz László újra
              prédikál. A kiadó 22 igehirdetést ad közre ebben a könyvben.
              Mondhatjuk: minden lényeges beszédet, mert ezeken túl csak egy
              temetési, egy esketési és egy bizonytalan szövegű és dátumú
              beszéd maradt fenn. A beszédek zöme a Kálvin téren hangzott
              el, noha általános óhaj volt, hogy a püspök minél több gyülekezetben
              személyesen forduljon meg és hirdessen Igét, s ezzel a református
              egyház zilált nyáját egybefogja és vigasztalja. Így prédikált
              november 18-án Pasaréten, december 9-én – a gyülekezet
              megalakulásának 15 éves jubileumán – Újpest-Újvároson;
              december 23-án Budahegyvidéken; február 3-án pedig a Baross tér
              25 éves jubileumán. 1957. január 13-ára Csepel hívta meg a püspököt;
              az elkészített beszéd kéziratán még „Csepel” áll, de
              tudtára adták, hogy a kádári-hatalom ellenforradalmi akciónak
              fogná föl Csepelen való megjelenését, s így ez a beszéd is
              a Kálvin téren hangzott el. A kötetben közlik a följegyzett
              templomi imádságokat is, mert ezekben még élesebben tükröződik
              a kor hangulata. Íme, a november 25-én mondott imádság pár
              mondata: „Mint egykor ama boldog apostolok, mi is leszállunk az
              átdicsőülés hegyéről az élet mélységeibe és árnyékai közé.
              Halljuk sebesültjeink nyögését, s kiállítunk Hozzád: siess
              a gyógyítással! Látjuk a kígyózó temetési meneteket, s hívunk
              Téged, Úr Jézus, járj közöttünk, mint az örök élet
              Fejedelme. Érezzük a megfélemlített szívek dobogását,
              mintha a föld döngene a lábunk alatt, kiáltunk Hozzád
              nyugalomért, bátorságért, erőért.” A kommunista hatalom már
              1956 december végén kifejezte, hogy nem tetszik neki Ravasz László
              személye. Horváth János, aki vasesztergályosból lett az Állami
              Egyházügyi Hivatal elnöke – „megbízható” káder volt,
              1947-től a Baranya megyei pártbizottság másodtitkáraként tevékenykedett,
              1948-tól a Magyar Dolgozók Pártja központi apparátusában
              dolgozott, 1949 és 1950 között ő volt a Vasútpolitikai Osztály
              vezetője – 1956 Karácsonyán nekitámadt Ravasz Lászlónak.
              Íme a beszélgetés részlete, ahogyan azt a püspök elmesélte
              barátainak: „–Hogyan mert
              püspök úr most, amikor a magyar állam a törvényesség
              jelszavát akarja érvényesíteni, csak úgy, minden választás
              nélkül, visszaülni a püspöki székbe? –Vannak esetek,
              rendkívüli körülmények, amikor valaki választás nélkül is
              élre kerül, hogy mást ne mondjak: Kádár János. Zavarba jött Horváth,
              de kijelentette, hogy ő a maga részéről nem ismeri el püspökségét. –Nagy vész idején
              – mondta Ravasz László –, tűzesetkor, árvíz vagy földrengés
              esetén igazán mellékes, hogy ki hogyan titulálja a másik
              embert, fontos, hogy az illető helyt álljon.” A püspök úr
              feljegyzéseiből tudjuk, hogy a kíséretében lévő Bükki
              Zsigmond és Pap Géza esperesek is kijelentették Horváth János
              előtt: „nagy megrázkódtatás volna a magyar reformátusságnak,
              ha Ravasz Lászlót az állam eltávolítaná az egyház éléről”.            
              A magyar református egyház két világháború közötti
              korszakának emblematikus alakjáról kétféle vallomás maradt
              fent: egyrészt a róla, másrészt az általa írt konfesszió.
              Ravasz nem szeretett ugyan magáról írni, de – a kéréseknek
              eleget téve – halála előtt megírta visszaemlékezéseit,
              amelyben meglehetősen visszafogott stílusban fogalmazott önmagáról.
              Emellett számos más forrás állt még rendelkezésünkre, mivel
              kortársai nagy előszeretettel írtak róla. Ravasz László
              1921-ben székely református családban született, ahol a hit és
              az egyházi pálya vér szerint öröklődött apáról fiúra. Az
              elemi iskoláját Bánffyhunyadon, középiskolai tanulmányait a
              székelyudvarhelyi református gimnáziumban végezte, ahol több
              rokonával is találkozott, de kétségkívül megtérése volt
              legnagyobb élménye. A középiskola után a kolozsvári teológiára
              és bölcsészkarra jelentkezett. Tanult Berlinben, majd Sárospatakon,
              végül Kolozsváron vizsgázott le. Az egyetem után az erdélyi
              református püspök lányát vette el a diploma átvétele után.
              Ravasz az impériumváltásig professzorként tanított a kolozsvári
              egyetemen. Petri Elek dunamelléki püspök halála után a Kálvin
              téri gyülekezet felajánlotta számára a püspöki tisztséget,
              melybe 1921. szeptember 25-én be is iktatták. 1926-ban az erdélyiek
              megpróbálták ugyan visszahívni, de nem ment; így aztán
              1948-as lemondásáig betöltötte e tisztséget. Ravasz mindent
              elért, amit református püspökként elérhetett: akadémikusi
              tagsága mellett számos hazai és külföldi egyetem avatta díszdoktorává,
              rengeteg kitüntetésben részesült, még visszavonulása és
              politikai besározása után is óriási tekintéllyel
              rendelkezett.  1945 után
              egyre jobban háttérbe szorították, a kommunista hatalom 1948 végére
              minden egyházi tisztségéről lemondatta. Hogy mennyire nem az
              ő akarata szerint történtek az események, arról az 1956-ban
              folytatott tevékenysége a példa, amikor tevékenyen részt vett
              a Református Megújulási Mozgalom munkájában. A forradalom
              leverése után leányfalusi magányába vonult, ahol 1975-ben
              hunyt el. Ravasz László életében különösen fontos szerepet
              játszott erdélyi és református értelmiségi származása,
              amely életének budapesti időszakában mindig erős fogódzót
              jelentett számára. Kortársai ezt tiszteletben tartották, sőt
              magasztalták: „Ravasz Lászlóban emelkedett legmagasabbra az
              erdélyi lélek, s az ő lelkében szállott legmélyebbre alá”.
              Vagy „Olvasd Jókait, s benne van egész Magyarország. Olvasd
              Ravaszt, s benne van egész Erdély”. Ravasz a XVII. század
              elejétől 29 református papot és 21 pedagógust számolt össze
              családfáján. Leírása szerint az erdélyi református magyar
              ember élete szorosan összeforrt az egyház életével, Ravasz László
              rokonságának ötven tanult emberéből negyvenöt pap volt, kettő
              tanító és három tanár. Amikor tehát el kellett döntenie,
              pap legyen-e vagy tanár, a következőt felelte: „Megyek
              papnak, mert ez illik a család tisztes hagyományaihoz;
              megszerzem a tanári oklevelet, mert erre különös kedvem
              van”.            
              A homiletika szakemberei megállapítják, hogy a leginkább
              szociális érzékenységű a 9-10. zsoltárról mondott beszéd;
              a legforróbb sürgetésű evangélizáció a Csepelre szánt prédikáció;
              az esztétikailag legművészibb felépítésű a 4. zsoltárról
              mondott igehirdetés. Következzék egy részlet a Csepelre szánt
              prédikációból, amit a püspök 195. január 13-án mondott el
              a Kálvin téri templomban. Ki hív? Mint követ, aki avégre küldetett
              az atyától. „Megjelentettem a te nevedet az embereknek, akiket
              a világból nékem adtál: tieid valának és nékem adtad őket.
              Igazán megismerték, hogy én tőled jöttem ki, és elhitték,
              hogy te küldtél engem” Őt küldte, aki így szólt:
              „Mindent nekem adott át az én Atyám, és senki sem ismeri a
              Fiút, csak az Atya, és senki sem ismeri az Atyát, csak a Fiú,
              és akinek a Fiú akarja megjelenteni.” Ő tehát mindent tudott
              az Atyáról, és azért jött, hogy elmondja nekünk: ha ti azt
              tudnátok, hogy milyen Istenetek van! Milyen nagy a hatalma, jósága,
              szentsége, igazsága és milyen nagy a szeretete! Nemcsak mondta.
              Meg is mutatta. Hulló vérével kiengesztelődött szívét;
              engedelmességével királyi méltóságát; feltámadásával
              hatalmát; közbenjárásával örök szeretetét. Ez az Isten szán,
              szeret és hív. Hív azért, hogy ne legyünk megfáradottak,
              hanem erőnk minden felkelő nappal újuljon meg; hogy vegye le rólunk
              a holnapi nap gondját, s mi olyan bizalommal pihenjünk meg az Ő
              kezében, mint a fiókák a fecskefészekben; hogyha halottunk
              van, ne bánkódjunk, mint akiknek reménységük nincs, hanem az
              odafelvalókkal törődjünk, ahol a mi életünk el van rejtve a
              Krisztusban. Hív azért, hogy a bűn zsoldját lefizesse helyettünk,
              s minket felöltöztessen az Ő érdemének fehér ruhájába,
              hogy hittel megragadjuk a nagy üzenetet: „én élek, és ti is
              élni fogtok”. Teljünk meg az Ő örömével, erejével és
              Szentlelkével, Ővele magával. Azért megyünk hozzá, hogy
              mindig vele és benne éljünk, és tőle soha el ne szakadjunk. Még
              egyet. Most gondolj arra, mennyit hívott téged magához az Úr,
              és te nem jöttél. Nem jöttél úgy, ahogy ő hív: bűnbánattal
              és hittel, döntéssel, hozzá megtérve. Mindig volt fontosabb
              dolgod, amit nem tudtál félbeszakítani ezért az egyért,
              halaszthatatlanért és legszükségesebbért. Most megint hív.
              Talán utoljára, mert az ajtó bezárul, mint a bolond szüzek előtt.
              Jöjj! És mennyit hívta Krisztus ezt a népét; a magyar munkásságot,
              parasztságot, értelmiséget, ifjúságot, és hiába hívta. Nem
              állana-e másképp az ügyünk, ha mint nép is hallgattunk volna
              rá, s hozzá tértünk volna a magyar lélekkel, a magyar
              sorssal, a magyar jövendő nagy kérdéseivel? De mi nem mentünk.
              Itt maradtunk a „nagy omladékon”. Most újra hívja a magyar
              népet: jöjj! „Ma, ha az Úr szavát halljátok, meg ne keményítsétek
              a ti szíveteket.”            
              1956. november 25-ei prédikációjában a püspök az
              istenes és az istentelen emberről elmélkedik. Ne feledjük el a
              dátumot. November 4-én vérbe fojtották a szabadságharcot.
              Tudjuk, az 1956-os események során október 30-án alakult meg a
              Legfelsőbb Bíróságon a „forradalmi bizottmány”, aminek
              hat bíró lett a tagja: dr. Jeszenszky Ferenc, mint a bizottmány
              elnöke, dr. Siklósi Gyula, dr. Csillag István, dr. Vörös
              Imre, dr. Gréczy Kálmán, dr. Kulcsár Kálmán. A bizottmány már
              november elején szorgalmazta azon bírák felmentését, mint dr.
              Domokos József, dr. Vida Ferenc, dr. Molnár László, akik 1956
              előtt részt vettek koncepciós jellegű perekben. A bizottmány
              november 4-e után is folytatta tevékenységét, és november 14-én
              levélben fordult a Minisztertanács felé, melyben kérték dr.
              Domokos József felmentését. Kérelmüket az elnök korábbi tevékenységével
              indokolták. Dr. Domokos ugyanis 1953-ig, mint legfőbb ügyész,
              azóta mint a Legfelsőbb Bíróság elnöke hűen követte a párt
              és a kormány elvárásait, ezért pártatlansága megkérdőjelezhető.
              1956. november 26-án a „forradalmi bizottmány” átalakult
              „végleges forradalmi bizottmánnyá”. A „végleges
              forradalmi bizottmány” azonban nem sokáig tudta folytatni tevékenységét,
              mivel a Minisztertanács 1958. december 6-án kiadott határozatával
              elrendelte megszüntetését, egyben december 27-ei hatállyal a
              tagokat állásukból felmentette. Ezzel a tagok - akikhez dr.
              Kulcsár Kálmán kilépésével dr. Benkő Gyula csatlakozott -
              munkaviszonya megszűnt. 1956. december 11-én a rögtönbíráskodás
              bevezetésével egyidejűleg dr. Nagy Miklós, dr. Mészáros Ágoston,
              dr. Kulcsár Kálmán megtagadva a bíráskodás ezen formáját
              és benyújtotta lemondását. A Minisztertanács 1957. február
              1-jén kiadott a közigazgatási bíráskodás felszámolását
              kimondó határozatával párhuzamosan a Legfelsőbb Bíróság létszáma
              ismét csökkent. A még 1956. november 2-án formálisan újjáalakuló
              Közigazgatási Bíróság két aktív tagját, dr. Feri Sándort
              és dr. Vörös Józsefet azonnali hatállyal felmentették állásából.
              Velük együtt a bírói kar létszáma 1957. február 15-ére 19
              fővel csökkent. Ezért megkezdődött a bírói kar feltöltése,
              ez azonban nem ment könnyen, mivel a tisztségre felkért bírók
              közül sokan egészségi állapotukra hivatkozva visszautasították
              a poszt elfogadását. A bíróságok 1956-tal kapcsolatos tevékenységét
              először Jászai Dezső az Igazságügyi Minisztérium főosztályvezetője
              foglalta össze 1957. április 16-án. Szerinte „az
              ellenforradalmi jelleg világos felismerésének hiánya és a
              nemzeti forradalom feltételezése alakított ki olyan ítélkezési
              nézetet, hogy ezen cselekmény elkövetőivel szemben békésen,
              megértően kell eljárni.” Ezért szükségesnek tartotta a jóval
              szigorúbb ítéletek meghozatalát. Ravasz
              László tehát 21 nappal november 4. után mondta el a Kálvin téren
              azt, hogy ki igazából az istenes ember. Szerint nem az az
              istenes ember, aki templomba jár, aki a kultusz előírásait
              megtartja. Ez csupán formalitás, amely könnyen megy át képmutatásba.
              Az ágostoni megfogalmazás szerint: Isten a maga számára
              teremtett minket, s csak Őbenne találhatjuk meg békességünket.
              Akiből ez az életérzés hiányzik, a püspök úgy véli,
              istentelen, Isten nélküli ember. Az ilyen ember Istentől
              elszakadt, emiatt vele lassanként szembefordul, s éppen ezért
              ki van szolgáltatva a világ ellenséges erőinek, magának az ősi
              ellenségnek, a Sátánnak, a bűnnek. Az ősi ellenség hozzálát
              a megemésztéséhez. Először elcsábítja, azután magához köti,
              végül rabláncra fűzi. Első lépése az, hogy tanácsol. Így
              meg így lehetsz boldog. És az ember, miután lényege az, hogy
              csomóba kötötte ezerféle vágy, megindul a tanácsadásra. A
              tanácsadás mindig valami nagyon kívánatos dolgot ajánl. Felébreszti
              az alvó vágyakat, s kívánsággá erősíti. Olyasmit mutat,
              amit nagyon szeretnénk bírni: pénzt, hatalmat, kényelmet, örömet,
              saját magunkban való gyönyörködést. Mélyen benne gyökerező,
              megromlott természetünkből következő szenvedélyes kívánságaink
              kielégítését. Tanácsainak végső summája mindig ez: erre
              menj, erre járj. És mi elindulunk a gonoszok tanácsán. Óvatosan,
              belső szégyenkezéssel, de azért süketen és elszántan. Nem
              halljuk meg a visszahívó szót, s nem látjuk az intő jeleket.
              Eleinte nagyon nehéz járni a gonoszok tanácsán, de gyakorlat
              által egyre könnyebb lesz. A végén úgy siklunk rajta, mint a
              prédára siető kígyó. A sietség egyszer elfogy, és mi megállunk
              a bűnösök útján. Mind gyakrabban és mind hosszabb időre. Úgy
              érezzük, közéjük tartozunk, s jól találjuk magunkat azoknak
              a társaságában, akik Istentől vett normák nélkül élik le
              életüket. Egyszerre rájövünk, hogy minden erkölcsi szabály
              relatív és kötelező ereje szakadatlanul gyengülő. Azt
              mondjuk magunkban: ezek a szabályok egy primitív világnézetből
              fakadtak. Művelt ember felszabadult hatalmuk alól. Minden ember
              maga szab magának normát, s az erkölcs csak arra kötelező,
              aki megtartja, sőt talán arra sem. Ezzel az Isten nélküli
              ember a bizonytalanság és relativitás világába érkezik.
              Nincs semmi szilárd fundamentum a lába alatt, nincs előtte
              semmi tekintély, és nincs fölötte senki szuverén úr.
              Divatnak, szeszélynek szolgája lett.
              
               Reméljük, hogy
              ez a betű által való igehirdetés Isten üzenetét még szélesebb
              körökbe viszi szét a békességre és vigasztalásra vágyó
              lelkeknek. 
               
               (Ravasz László:
              Krisztussal a viharban – Igehirdetések; Kálvin János Kiadó,
              Budapest, 2009) 
               
               M.A.
             |