vissza a főoldalra

 

 

 2015.03.06. 

ILLIBERÁLIS – LIBERÁLIS DEMOKRÁCIA

Gondolatok a demokrácia elméletéről és gyakorlatáról, az államszervezés és -irányítás finomhangolásáról

A témát Orbán Viktor tusványosi beszéde és Angela Merkellel történt budapesti találkozója vetette fel bennem, és az sarkallt cikkem megírására. Az illiberális kontra liberális demokráciának, az állam szervezésének és irányításának mibenlétéről, annak finomhangolásáról van szó.

Önként adódik két kérdés. A nagy nyilvánosság előtt lezajlott budapesti szolíd, szellemi pengeváltásban kinek volt vagy van igaza: Orbánnak vagy Merkelnek? Kibékíthetetlen ellentmondás van-e a két elgondolás között, vagy csupán két egyenrangú, ha úgy tetszik, két, egymástól némileg eltérő, de egymást kiegészítő és erősítő felfogás látszólagos szembenállásával van dolgunk? Cikkemben kísérletet teszek a kérdések megválaszolására, ám egyáltalán nem biztos, hogy az egyezni fog olvasóim véleményével.

Amikor a továbbiakban a „demokrácia” szót, annak fogalmát említem, egyben az államra, annak építésére, szervezésére és irányítására is gondolok. A demokrácia – magyarul: népuralom – a filozófiai lexikonok szerint is nem más, mint a hatalom egyik formája, amely hivatalosan kinyilvánítja a többség uralmát, az állampolgárok szabadságának és egyenlőségének elvét.

Demokrácia az emberiség – legalábbis eddig ismert – történetében először az ókori Görögországban, Athén városállamában regnált a Krisztus előtti 5. században. A kor kiemelkedő filozófusa – mai szóhasználattal élve: fő ideológusa – és az első működő demokrácia szellemi szülőatyja minden bizonnyal Periklész volt. Az ógörög demokrácia komoly és látványos szépséghibájául róható fel: bár a hatalom választások útján került a nép (démosz), vagyis a szabad görögök kezébe, ám választójoggal kizárólag ők rendelkeztek, a rabszolgatömegek totális jogfosztottságban éltek minden tekintetben. Az egyébként szabad választásokat éles hangú vitákkal és beszédekkel fűszerezett népgyűlések előzték meg, amelyek a rendfenntartó erők beavatkozása nélkül zajlottak. Diszkriminatív jellege miatt azonban a görög rabszolgatartó társadalom keretében működő demokrácia nem kevés jóindulattal vagy azzal sem, legfeljebb csak a nevében tartható demokráciának.

A római birodalom államában is észrevehető a demokrácia nem egy elemének érvényesülése. Az örök város szabad népe (plebs) szabadon választhatott – kenyérért és cirkuszért cserébe –, de – rabszolgatartó jellege miatt – az a társadalmi rend sem tekinthető demokráciának. Kétezer évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a demokrácia felébredjen mély, Csipkerózsika-álmából.

A két „átaludt” rabszolgatartó rendszer bukását követő, ugyancsak elmúlásra ítélt középkori feudalizmus méhében fogant szellemi megújulás, a felvilágosodás meghozta egy új, a „harmadik rend” felemelkedését, a polgári, illetve tőkés berendezkedés diadalát. Egyúttal megteremtette a lehetőségét annak is, hogy ez a jobb sorsra érdemes, a harmonikus társadalmi együttélésnek minden korábbinál melegebb, barátságosabb otthona, a demokrácia romjaiból újraépüljön, és ókori, erősen korlátozott jellegét levesse magáról.

Történelmi időben kissé elrugaszkodva, újkori, gyerekcipős és gyermekbetegségektől terhes korszakán átugorva, kanyarodjunk vissza a demokrácia legújabb kori, immár nem annyira sanyarú sorsára és életútjára, annak is a magyarhoni szakaszára. A kérdés: milyen jövőt szán a kétharmados többséggel – egymás után két ízben is – felhatalmazott pártszövetség és a Miniszterelnök a hazai demokráciának és államnak? A választ Orbán Viktor a múlt év nyarán elmondott, tusványosi beszédében megadta: a magyar állam (és demokrácia) legyen illiberális és ne liberális.

Megjegyzés: 1. Általában az európai néppártok – így a német és a magyar (FIDESZ-KDNP) meg azok politikai vezetői – egyetértenek abban, hogy a demokrácia alapját három nagy eszmerendszer képezi: konzervatív, liberális, keresztényszocialista vagy szocialista (szociális). Ezért, ha a szöveg további részében a demokrácia szó (fogalom) bárhol szerepel, akkor az az eredeti (lexikonbeli) jelentésével és az alapját alkotó három eszmerendszerrel együtt, velük szerves egységben értendő. 2. A liberális vagy illiberális demokrácia – a grammatika nyelvén – jelzős szerkezet. Fontos nyelvtani szabály: ha a jelzendő szó (fogalom) elé jelentésmódosító jelzőt teszünk, akkor az szűkíti a jelzett szó (fogalom) jelentéstartalmát, fogalomkörét. Például: út – légi út, vízi út, terelőút, vasút stb.

Térjünk vissza Orbán Viktor kijelentésére: az állam, a demokrácia legyen illiberális. Ezzel a Miniszterelnök nem tett mást, mint a „liberális” szót lecserélte az „illiberális” szóval. Akkor vajon Orbán Viktornak az volna a szándéka, hogy – a fenti nyelvtani szabály értelmében – szűkítse a demokrácia fogalmát, lényegében megfosztva azt a liberális értékektől, kidöntve vele egyik tartóoszlopát?

Mielőtt a kérdésre válaszolnánk, megjegyezendő: minden valószínűség szerint itt, ennél a pontnál kötöttek és kötnek bele Orbánba bel- és külhoni „jóakarói” a balliberális dominanciájú nyugat-európai médiumokban és minden más módon. Azzal vádolják: megtagadja a liberális értékrendet és vele együtt a demokráciát, mivel – szerintük – csak egyfajta demokrácia létezik és létezhet, a liberális. Ez a szemenszedett rágalom tökéletesen egybevág az évek óta sulykolt azon próbálkozásaikkal, hogy elhitessék a világgal – Orbán Viktor nem demokrata. A mérsékeltebb hangvételű vád szerint: autoriter, azaz tekintélyelvű.

Megjegyzés: 1. Orbán Viktornak tényleg van a szó eredeti, vagyis jó értelemben vett tekintélye. Kérdés: miért baj az, ha valakinek van tekintélye, legyen az szülő, tanár, bárki, politikus…? Sajnos, ezt a szót (fogalmat) is sikerült alaposan lejáratni, mint megannyi mást.  2. A fentieknél még eszementebb vád: diktátor, akár Hitler, Sztálin, Pinochet, Pol Pot, akiknek a lelkén milliók vére szárad. (Egy enyhe, nem minden iróniától mentes pótmegjegyzés szerényen idekívánkozik: az e váddal hadakozók nem becsülik kissé túl a Miniszterelnök ebbéli lehetőségeit?) A többi, temérdek sok vádról most ne essék szó.

Ha a Miniszterelnök bizonyíthatóan elvetné a liberális értékrendet, valóban támadható lenne. Részemről is. (Szabadság nélkül ugyanis nincs demokrácia.) De állítom, egyáltalán nem így van. Maga a tusványosi beszéd rá a bizonyíték, csak a politikai „oknyomozó” médiamunkásoknak, az alaptalanul vádlóknak és rágalmazóknak meg kellene hallgatniuk, illetve el kellene olvasniuk azt. Abban ugyanis Orbán világosan fogalmazott: az illiberális állam szervezésében (emlékszem, itt nem is a demokráciát, hanem az államot említett) követendőnek és nem elvetendőnek tartja a liberális eszmerendszer alapjait. Fel is sorolt jó párat közülük: személyes szabadság, sajtó-és szólásszabadság, emberi méltóság stb.

Akkor most hogy’is van ez? Beszédében a Miniszterelnök először illiberális államot mond, kizárva ezzel a liberális értékeket, úgy tíz perccel később pedig vállalja és követni kívánja őket? Nyomban szembeötlő az ellentmondás.

Hasonló önellentmondás szerintem bárkivel előfordulhat, aki a nagy nyilvánosság előtt szerepel, különösen akkor, ha az „tábori körülmények” között, kötetlen, meghitt, baráti, mondhatni, családi hangulatú beszélgetés vagy eszmecsere jellegű összejövetel keretében történik. Egyszerűen elképzelhetetlen és életszerűtlen, egyenesen lehetetlen, hogy Orbán Viktor beszédében előbb kizárja, majd nem sokkal azután – mondatokba öntve – vállalja a liberalizmus követelményeit, megerősítésként felsorolva közülük többet is, egyetlen szóval agyoncsapja hitvallását, azt remélve, hogy hallgatói és majdani olvasói mégis a korábban használt egyetlen szavának hisznek. Ez maga lenne az abszurditás, ami ellentmondana minden emberi logikának. Az ominózus szó és mondatok elhangzásának időbeli sorrendje is perdöntő! Ha Orbán meg akarta volna tagadni a liberalizmus létjogosultságát, akkor a szabadságjogoknak a – teljesség igénye nélkül történt – felsorolása után kerek perec kijelentette volna: az illiberális jelzőt azért használja, mert nem vállalja, hanem elveti őket. De nem ezt tette, és nem is tehette, hiszen köztudottan igaz, hűséges és következetes híve a XIX. és a XX. század nemzeti liberalizmusának, a magyar szabadelvű gondolat akkori fő képviselőinek, a nemzet legendás nagyjainak.

Kérdés: mi legyen akkor a megtagadást jelentő, illiberális jelző és a vállalt liberalizmus közötti nyilvánvaló ellentmondással? Válasz: meg kell szüntetni ahhoz, hogy a Miniszterelnök támadhatósága is megszűnjék, legalábbis ebben a kérdésben. Egyszerűen csak el kell távolítani az illiberális jelzőt a jelzett szó, a demokrácia („állam”) mellől. Örökre el kell felejteni, hogy ne szűkítse többé a demokrácia fogalomkörét, annak jelentéstartalmát, ne zárja ki (abból) a három – elengedhetetlenül fontos – értékrendjének egyikét sem. A demokrácia minden szűkítő jelző nélkül az, ami, mert csak így maradhat életben mint a harmonikus társadalmi együttélés vezérlő eszméje és biztosítéka, a maga három pillérével. Ám ugyanez vonatkozik a „liberális” jelzőre is, amely szintén nem oda való, nem a demokrácia elé, mivel csupán egyike három egyenrangú tartóoszlopának. Amennyiben a „demokrácia” jelzőjeként használnánk – miként Angela Merkel tette, (sőt, kijelentette: szerinte a demokrácia csak liberális lehet) – lényegében kizárnánk a három eszmerendszer másik két alapelvét, vagy az – legjobb esetben – valóban primátust élvezne a többivel szemben, ahogy Orbán Viktor a közös sajtótájékoztatón – nagyon helyesen – finoman megjegyezte. A miniszterelnök – gáláns módon tett – megjegyzésével tulajdonképpen enyhítette a merkeli megfogalmazást, amikor nem a másik két értékrend (konzervatív, szociális) kizárását, hanem csak azt nehezményezte a német kancellárasszony állítása kapcsán, hogy azért helyteleníti, mert nem szeretné, ha a demokráciában elsőbbsége lenne a liberalizmusnak. Orbán Viktor amiatt gyakorolt ily gesztust, mivel előzőleg a saját fülével hallhatta: Angela Merkel a demokrácia alapértékei közül egyet sem zárt ki, amikor a német néppártra vonatkoztatva felsorolta őket, akárcsak tusványosi beszédében maga a Miniszterelnök is.

Megjegyzés: 1. A Kancellárasszony is felismerhette a fentebb kimutatott anomáliát Orbán vitatott szóhasználatában, ő is rájöhetett a probléma helyes megoldására, mert – ahelyett, hogy belebonyolódott volna valamiféle tartalmi vitába vagy bizonytalan kimenetelű érvelés-labirintusba – mindössze így szólt: az illiberális szóval nem tud mit kezdeni. Vagyis neki is csupán a rossz helyen (mármint a demokrácia előtt) használt rossz szóval volt baja, mással nem. 2. Nem tudni viszont, vajon Merkel ismerte-e a nagy port kavart Orbán-beszéd teljes szövegét, vagy csak a nyugat-európai, köztük a német –politikailag ellenérdekelt – médiumok híreire és kommentárjaira hagyatkozott? Ha ismerte, korrektebb viszontgesztus lett volna tőle, ha egyetlen bővített mondatban közli a nagy nyilvánossággal és a német provokatívkérdés-feltevő újságíróval: ismeri Orbán beszédét, amelyben a magyar miniszterelnök – az illiberális jelző liberalizmust tagadó értelmezését anullálva – vállalta és követendőnek tartja a szabadelvű eszmerendszer értékeit. Ha viszont Merkel asszony nem olvasta azt, ezennel elnézést kérek tőle.

 A két vezető politikus ugyanazt a „bocsánatos bűnt” követte el szegény, sokat szenvedett és szenvedő demokráciával szemben, amikor a két felesleges és – esetünkben – káros jelzővel – elméletileg – akaratlanul is ártottak neki. Ám mindketten jóvátették „botlásukat”, mivel gyakorlatilag – egyformán vezérelvként fogadják el a demokrácia három alapértékét. A különbség köztük az lehet, hogy Merkel a német demokrácia működtetésében valóban többet merít a liberalizmusból, mint Orbán a honi demokrácia gyakorlatában. Nézetem szerint ez már a finomhangolás világába tartozik. Eszmei csörtéjük pedig szerintem döntetlenül végződött. Egyébként demokrácia-felfogásuk milyensége ugyanolyan fontos ideológiai és politikai krédójuk szempontjából, mint minden más nézetük, ám jelentőségét a budapesti találkozójukon – aktualitás tekintetében – jóval felülírhatták az égetően fontos külpolitikai és gazdasági témák.

Orbán Viktor még egy gondolatébresztő és elemzésre érdemes kérdést vetett fel Tusványoson és az Angela Merkellel lezajlott találkozója során. Kijelentette: többféle demokrácia létezik. Igaz-e ez az állítás? Szerintem igaz. Mivel bizonyítható? Úgy hiszem (és a Miniszterelnök is erre gondolhatott), a demokrácia – jellegét tekintve – aszerint más és más – akár országonként is, vagy országtípusonként –, miként és egymáshoz képest milyen arányban érvényesülnek benne a már oly sokszor említett három eszmei értékrendszer elvei: konzervatív, liberális, szociális. Ezek egyikéből-másikából lehet többet-kevesebbet „adagolni”, ha egy adott ország adott helyzete úgy kívánja. Ezt nevezem finomhangolásnak. A finomhangolás – a gyakorlati cselekvés nyelvére lefordítva – nem egyéb, mint a szabályzórendszerekkel, azok szerteágazó részelemeivel való optimálisan arányos és ökonomikus gazdálkodás. Finomhangolásra feltétlenül szükség van, hiszen ha egy technikai eszközben, egy műszaki konstrukcióban egyetlen kis csavar meglazul, elromlik vagy kiesik, az egész gépezet leáll. Egy demokrácia, egy állam is könnyen így járhat.

A demokrácia sokféleségére tett Orbán-kijelentés helytállóságáról könnyen meggyőződhetünk, ha – a teljesség igénye nélkül – egy-egy röpke pillantást vetünk néhány ország ebbéli különbözőségére.

1. Az USA szövetségi államában szinte a legutóbbi időkig, de még napjainkban is a liberális szemléletmód a meghatározó, a lehető legkevesebb szabályozással (amelyen 2001. szeptember 11-e után kénytelenek voltak komoly mértékben szigorítani): szabad fegyverviselés, rasszista (Ku-Klux-Klán) és neonáci szervezetek legalitása, nem általános és nem kötelező társadalombiztosítás, hiányos szociális háló, az öngondoskodás végletes kiterjesztése (az „on demand” rendszerre való átállás: vállalatok helyett közvetítőügynökségek, melyek mindenféle járulékfizetés nélkül működnek, jórészt a szolgáltatóiparban, ami növeli a létbizonytalanságot a kényszervállalkozók körében), a konzervatív értékek háttérbe szorítása stb.

2. Oroszországban – minden alaptalan híreszteléssel szemben – demokrácia működik, általános és egyenlő választójoggal, titkos és szabad választásokkal, többpártrendszerrel, legális ellenzékkel, ellenzéki médiával, gyülekezési joggal,sajtó- és szólásszabadsággal, ám – az USÁ-val ellentétben – talán a kelleténél több szabályozással. A liberális szemléletmódot felülírja a konzervativizmus, a múlt és a hagyományok tisztelete, az Európában és Ázsiában való egyidejű jelenlét következményeként: az egyszemélyi politikai vezető igen nagy tekintélye, amelyben már nem nagy szerepet játszik a közismert „cár-atyuska” szindrómának letisztult, szolíd, modernkori túlélése; a szociális háló működik.

3. A Svédországban funkcionáló demokráciára leginkább jellemző: a világnak talán a legsűrűbbre font szociális hálója, progresszív, szélesre széthúzott adórendszer, a leginkább liberális, érinthetetlen (szinte szabályozhatatlan) média, a tökélyre fejlesztett női emancipáció stb. A liberális és szociális értékrendszer harmadik társa, a konzervativizmus elvei egyre inkább háttérbe szorulnak, egyes elemei pedig mintha – stílszerűen – konzervdobozokba zárva várnák, hogy kiszabadulhassanak…

A finomhangolás kényszere a gyakorlatban nem közvetlenül magára a demokráciára vonatkozik, hanem az államnak és – kellő számú – intézményeinek az építésére, szervezésére, irányítására, működtetésére. Mire gondolt a Miniszterelnök, amikor kijelentette: nem liberális államot kívánunk építeni, hanem illiberálisat? (Korábban tisztáztuk: az illiberális szót el kellett volna hagyni. Helyette pl.: olyan államot, amely[ben]…) Itt nem másról van szó, mint a szabályzókról. A liberális dominanciájú államszervezés a szükségesnél nagyobb, olykor sokkalta nagyobb mértékben nélkülözi a szabályozóelemeket a társadalmi élet valamennyi területén: államigazgatásban, gazdaságban, kultúrában stb. Az elégtelen szabályozottság dominanciája még magát a liberális szót is módosította: az utóbbi évtizedekben a neoliberális jelző uralkodott el a politikai szóhasználatban és a közbeszédben egyaránt. Ez lett a követendő vezérelv. A nemzetgazdaságokban, például, mérhetetlenül nagy károkat okozott. Érinthetetlen „szent tehén” lett a liberalizáció, dereguláció, privatizáció szótrojka jelentéstartalmának és abból adódó követelményeinek tűzzel-vassal való érvényesítése. A legjobb példa rá a devizahitelesek kálváriája hazánkban és több más országban, amit a bankok és pénzintézetek tevékenységének liberális, vagyis túlságosan laza szabályozása okozott. Az úgynevezett piacgazdaság vagy szabad piac – kereslet-kínálat elvén működő, elegendőnek vélt és remélt – önszabályozásának fennen hirdetett dogmája is megbukott, mivel világméretű válságok kirobbantója lett. A privatizáció (magánosítás) túlhajszolása és „az állam rossz gazda” unalomig sulykolt téveszméje pedig nemzetgazdaságok tönkretételét, vagyonuk kézen-közön történt eltűnését és – mellesleg – egy, világszerte hírneves személyiség, Margaret Thatcher politikai vesztét okozta.

Orbán Viktor nem akar mást, mint a már a liberalizmus – elfajzott, neoválfaja előtti – korszakában sem elégséges szabályzórendszert korábbi, eredeti, a liberalizmust megelőző egyensúlyhelyzetébe visszabillenteni az állam építésében. Mindezt a finomhangolást úgy kell megtennie, hogy a szabadelvű eszmerendszer három alapértéke megfelelő arányban érvényesüljön. Vagyis: a konzervatív és a szociális eszmerendszer diktálta szempontok figyelembevétele nehogy túlságosan háttérbe szorítsa a liberális elemeket. A szükséges mértéken felül megvalósított reguláció, a túlszabályozottság is rendkívül káros, nem követendő elv sem az államigazgatásban (bürokrácia), sem a gazdaságban, sem pedig a kultúrában. Nagymértékben gátolhatja működésüket. E tekintetben a nagypolitika és a szakpolitikusok felelőssége és kötelessége, hogy – lehetőleg pontosan – megtalálják a határokat és az arányokat a szabályok alkalmazása terén. A finomhangolást a legjobb tudásuk szerint, a nemzet érdekeivel összhangban kell végezniük. A jó szándék itt édeskevés, hozzáértés, magas szintű szaktudás is kell hozzá. Hogy a gasztronómiai területről hozzak egy példát: egy, akár a legjobb szándékú szakács hiába próbálja sok-sok fűszerrel ízesíteni főztjét, ha a végén elsózza azt. Az étel ehetetlen lesz. A parttalan szabadság oltárán feláldozott, törpévé zsugorított, legyöngített, népképviseleti jogaitól és lehetőségeitől megfosztott liberális (neoliberális) állam képtelen betölteni funkcióját. Orbán Viktor és a pártszövetség nem ilyen államot szeretne építeni, szervezni és irányítani. Az ország polgárainak pedig alapvető érdekük, hogy a személyes és kollektív szabadságukat, emberi méltóságukat biztosító államrendszerük legyen. Attól a politikai vezetőtől és pártszövetségtől pedig, aki és amely ilyen államot kíván teremteni, nem vonhatják meg a támogatásukat. Ez a bizalom mindaddig működik, amíg az illető politikus és pártszövetség megérdemli azt.

A szabadság nem léphet a fékevesztett szabadosság útjára, mert ez az út a szakadékba, anarchiába vezet, ahol felbomlik a rend. A szabadság maga a rend. (Ezt a szót is lejáratták. Ma már a „rendpárti” jelzővel illetett elgondolás vagy személy nemkívánatos, egyenesen üldözendő.) Én rendpárti vagyok. Van-e valaki ebben az országban, aki megkérdőjelezi szeretett poétánk szavainak igazságát? „Jöjj el, szabadság! Te szülj nekem rendet…”

 

Böszörményi Kozák Miklós