vissza a főoldalra

 

 

 2015.03.13. 

A munkaerő-igényes ágazatokat támogatjuk

Megszüntettük a szocialista kormányok által kialakított túlbürokratizált eljárási rendszert

Kis Miklós Zsolt, a Miniszterelnökség agrár-vidékfejlesztésért felelős államtitkára: ha újra versenyképes lesz a magyar vidék és az agrártevékenység biztos jövedelmet, megélhetést kínál, az ifjú gazdák nem kényszerülnek arra, hogy lakóhelyüket elhagyva a nagyvárosokba vagy külföldre költözzenek, s ott keressenek boldogulási lehetőséget.

 A kormány milyen intézkedésekkel képes javítani a magyar vidék életminőségen, és növelni a munkahelyek számát?

 – A vidék bázisa a mezőgazdaság, az agrárium alapjai pedig a kis és közepes családi gazdaságok, ezért az Agrár-vidékfejlesztésért Felelős Államtitkárság legfontosabb feladata a következő években a rendelkezésre álló uniós források hatékonyabb, egyszerűbb, átláthatóbb, a vidéki mikro-, kis- és középvállalkozások számára kézzelfoghatóbb felhasználása lesz. A kormányzat célja, hogy az agráriumban dolgozóknak tisztes megélhetést biztosítson, valamint az intézkedések következtében új, versenyképes béreket nyújtó munkahelyeket teremtsen. Ez pedig úgy valósulhat meg leginkább, hogy kiemelt figyelmet fordítunk a kis és közepes méretű családi gazdaságokra, a fiatal gazdálkodókra. Átláthatóbb, egyszerűbb és hatékonyabb pályázati rendszerrel, új, hatékonyabb forráselosztást és -felhasználást biztosító eljárásrenddel, a munkaerő-igényes ágazatok, valamint a családi gazdaságok intenzívebb támogatásával fogjuk mindezt megvalósítani.

 A Miniszterelnökség milyen új eljárásrendet dolgozott ki a vidékfejlesztési források elosztására?

 – A most érvényben lévő, 2006–2007-ben az akkori szocialista kormány által kialakított, túlszankcionáló és túlbürokratizált eljárásrenddel szemben az új programozási időszakra teljesen új rendszer bevezetése történik meg. A változás egyik legfőbb eleme, hogy a gazdálkodó és a támogatást kezelő szervezet partneri jogviszonyban áll majd egymással, ezzel az alá-fölérendeltségi viszonyokat alakítjuk át, csökkentve az előbbiek kiszolgáltatottságát. A határozatokat – várhatóan leginkább a beruházási jogcímek esetében – felváltják a szerződések. Ezzel az alá-fölérendeltségi viszonyokat alakítjuk át a gazdálkodók és a támogatásokat kezelő szervezet között, csökkentve az előbbiek kiszolgáltatottságát.

Kiemelt cél, hogy a jövőben a lehető legkevesebb adminisztrációs teher és fék kerüljön a források kihelyezésének útjába. A pályázati rendszer átalakításával az a célunk, hogy szakítsunk a bürokráciával, munkahelyeket teremtsünk, valamint a kis és közepes méretű gazdaságokat fejlesszük. Mindezek megvalósításához pedig megfelelő feltételeket biztosít, hogy a források egy helyen, a Miniszterelnökségen összpontosulnak.

 Melyek azok az ágazatok, melyeket elsősorban szeretnének támogatni?

 – Főként az olyan munkaerő-igényes ágazatokat kívánjuk támogatni, amelyek jelentős hozzáadott értéket képviselnek és komoly munkahelyteremtő hatással bírnak, mint a kertészet, a zöldség- és gyümölcstermesztés, az állattenyésztés vagy az élelmiszer-feldolgozás. Ezek mind-mind olyan ágazatok, ahol nélkülözhetetlen az emberi munkaerő. Ezen ágazatokra a korábbiaknál lényegesen nagyobb figyelmet és jelentősebb forrásokat biztosítunk. Az élelmiszeripar számára a következő időszakban mind a Vidékfejlesztési Programból, mind pedig egy másik operatív programból, a GINOP-ból forrásokat teszünk elérhetővé. Ahhoz ugyanis, hogy az alapanyag előállításából elindulhassunk a feldolgozás irányába, jelentős forrásokra van szükségünk.

 Főleg a kis és közepes családi gazdaságok kerülnek az agrárium fókuszába?

 – Pontosan így van. Az elmúlt ciklusban megfigyelhető erőteljes forráskoncentráció erősítette a vidéki térségekben zajló negatív társadalmi folyamatokat. A mostani döntések arra irányulnak, hogy az agrár- és vidékfejlesztési támogatások elosztása igazságosabbá váljon. Ezzel a kormány azt is el akarja érni, hogy az agráriumból még többen tudjanak megélni, vagyis a vidék népességmegtartó és munkahelyteremtő képessége javuljon. Ezért fókuszálunk elsősorban a kis és közepes családi gazdálkodókra, valamint a fiatal gazdákra. Közben, persze, a nagyokat sem zárjuk ki a támogatásokból, de nem a korábbiakban tapasztalható mértékben és módokon kívánunk támogatásokat nyújtani számukra. Nem tartjuk járható útnak, hogy a nagy területen, alacsony foglalkoztatás mellett csak növénytermesztéssel foglalkozó óriáscégek koncentrálják a lehívható források döntő hányadát, ezért a kormány tartja magát a kisüzemek és nagyüzemek közötti 80-20 százalékos arány kialakításához, ehhez igazítva támogatáspolitikáját is.

 Amennyiben sikeresek lesznek ezek az intézkedések, elérhető, hogy kevesebben költöznek a vidéki településekről a megyeszékhelyekre vagy a fővárosba?

 – Ha újra versenyképes lesz a magyar vidék és az agrártevékenység biztos jövedelmet, megélhetést kínál, az ifjú gazdák nem kényszerülnek arra, hogy lakóhelyüket elhagyva a nagyvárosokba vagy külföldre költözzenek, s ott keressenek boldogulási lehetőséget.

Koncentráltabban odafigyelnek a keleti térségre, ahová kevesebb beruházó érkezik?

 – Arra törekszünk, hogy a források minél egyenletesebb elosztása mellett azokban a térségekben történjenek beruházások, korszerűsítések, ahol leginkább szükség van azokra. Persze, látjuk és a gazdálkodóktól is megkapjuk a visszacsatolást: új beruházásra, fejlesztésre majd’ mindenütt szükség van. Az előttünk álló időszak kiemelt feladata, hogy úgy bánjunk a fejlesztésre szánt pénzekkel, hogy a gazdatársadalom és a vidéki lakosság a lehető legnagyobb mértékben elégedett legyen.

 A 2007–13 évben rendelkezésre álló agrárfejlesztési támogatásokat száz százalékban fel tudják használni?

 – Az előző ciklus forrásait összességében 100 százalékban lekötöttük, az áthúzódó támogatások természetesen kifizetésre kerülnek a 2015. év végéig. A különböző intézkedéseken belül mutatkoznak eltérések, ezért programmódosítást hajtunk végre annak érdekében, hogy megvalósuljon a 2007–2013-as időszakra vonatkozó kötelezettségvállalás teljes mértékű kifizetése.

 A Közös Agrárpolitika összköltségvetése több mint 10 százalékkal csökkent. Hogyan tudták összességében növelni a magyar gazdáknak jutó pályázati források összegét?

– 2020-ig a közvetlen kifizetéseknek, a vidékfejlesztési támogatásoknak és a „Még több munkahelyet a mezőgazdaságba!” programnak köszönhetően a magyar vidék és a hazai gazdatársadalom összességében mintegy 3761 milliárd forintra számíthat. Ez egészül ki a 180 milliárd forintos nemzeti forrással, így megközelíti a 4000 milliárd forintot a hazai mezőgazdaságra, valamint agrár-vidékfejlesztésre fordítható összeg nagysága.

.A társminisztériumok és a kamara összefogásával kézikönyv készült a gazdálkodóknak. Ez a kézikönyv főleg jogszabályokat tartalmaz?

 – Természetesen tartalmaz jogszabályi hivatkozásokat, de a cél az volt, hogy egy mindenki számára érthető, hasznos és gyakorlatias kézikönyv szülessen a területalapú támogatások egyik fontos eleméről. Az új uniós szabályok értelmében a közvetlen támogatások 30 százalékát a környezet és az éghajlat szempontjából előnyös mezőgazdasági gyakorlatokra, közismertebb néven a zöldítésre kell fordítani. A hazai intézmények nagyon komoly erőfeszítést tettek annak érdekében, hogy Magyarországon is végrehajtható legyen a zöldítés, ugyanakkor ne terheljék többletköltségek a mezőgazdasági termelést. Minden lehetőséget biztosítani kívánunk a gazdálkodóknak, ami belefér a közösségi jog kereteibe. Különféle példákkal, fogalommagyarázatokkal illusztrált, könnyen értelmezhető, rendkívül hasznos kézikönyv született. Minden területalapú támogatást igénylő gazdálkodónak őszintén ajánlom figyelmébe!

 

Medveczky Attila