vissza a főoldalra

 

 

 2015.03.20. 

Nem a művész, hanem az ábrázolt személy lényeges a köztéri szobrászatban

Történelmi emlékezetünk lenyomataként a köztereken megjelennek azok az emlékművek, melyeknek szimbólumokat teremtenek

Pető Hunor Munkácsy-díjas szobrászművész 1968-ban született Baróton. 1995-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Egyetemen, mestere Jovánovics György. 2001–2004 DLA-képzés a Magyar Képzőművészeti Egyetemen.

Egyéni kiállításai: 1993: Subcorticalis, Kálvária, Magyar Képzőművészeti Főiskola, Budapest; Tükör, Kálvária, Magyar Képzőművészeti Főiskola, Budapest; 1994: Térkép, Mű-Terem Kiállító, Budapest; 1995: A kompiláció, Goethe Intézet, Budapest; Morzsák, MaMű Galéria, Budapest; 1996: Színminták, Stúdió Galéria, Budapest; 1997: Katalógus, Bartók 32 Galéria, Budapest; 1998: Látászavar, Budapest Galéria Kiállítóháza, Budapest; Szponzorom árnyékában, ZenitGaléria, Budapest; 1999: Halhatatlanok, Collegium Budapest; Földrajz és történelem, U.F.F. Galéria, Budapest; Földrajz és történelem, (Koroknai Zsolttal), MaMű Galéria, Budapest; 2000: Róma 2000, Óbudai Társaskör Galéria, Budapest; Felügyelet és büntetés, MaMű Galéria, Budapest; 2001: Férc, (Vincze Ottóval) MaMű Galéria, Budapest; 2002: Drei Räume, BIS-Centrum, Mönchengladbach (Németország); 2003: Teile, Galerie Artists Unlimited, Bielefeld (Németország); 2004: Határon túl. A műtárgyak utaztatásának feltételei, Parthenon-fríz Terem, MKE, Budapest; 2005: Familienroman. LYK Galerie, Waldniel (Németország); 2008: Matricák, Budapest Kiállítóterem, Budapest; 2009: Alkalmi, (Daradics Árpáddal) Erzsébetvárosi Közösségi Ház, Budapest; 2011: Alkalmi, (Daradics Árpáddal) Kondor Béla Közösségi Ház, Budapest; Legjobb–Legrosszabb, Parthenon-fríz Terem, MKE, Budapest; 2012: Küldöm a képemet MaMŰ Galéria, Budapest; 2013: Élet a halál után, Óbudai Társas Kör Galéria, Budapest; Rekonstrukció, Parthenon-fríz Terem, Budapest; 2014: Rekonstrukció, Magyar Műhely Galéria, Budapest.

Kiadványai: Virágzó csendéletek (Budapest Galéria – 1999), Drei Räume (BIS Museum [Altes Museum] Mönchengladbach – 2002), Penészforgatókönyv (2005), Gyufakiadvány (2011), Rekonstrukció (Magyar Műhely – 2014)

Köztéri alkotásai: Gérecz Attila emléktáblája (Budapest, 2006), Gróf Klebelsberg Kuno (Székesfehérvár, 2013), Klebelsberg-mellszobor (Daruszentmiklós), 2013), Kossuth Lajos mellszobra (Kulcs, 2013), Petőfi Sándor (Sztruga, Macedónia, 2013), Kornis Gyula (Székesfehérvár, 2014), Vajda János-dombormű (Gárdony-Agárdpuszta, 2014), Kenessey Gyula-emlékmű (Sárbogárd, 2015), Csók István mellszobra (Cece, 2015).

2014-ben avatták fel Ybl Miklóst ábrázoló bronz domborművét az Operaház épületében.

 Nagy kihívást jelentett Csók István mellszobrának elkészítése

 Február 14-én L. Simon László avatta fel az ön által készített Csók István-mellszobrot Cecén, a Csók-kúria előtt. A szobor talapzata sütői kőből készült, a szobor pedig bronzból. Mennyire jelent kihívást egy képzőművész számára egy másik képzőművészről szobrot készíteni?

 – Bizony nagy kihívás, főleg egy ilyen mérvű egyéniség esetében. Jelen esetben nemcsak a művész, az alkotásai, hanem a mögöttük megbúvó ember, a személyiség tanulmányozása jelentette a legnagyobb kihívást. Külön örömömre szolgált, hogy az utóbbi idők egyik legkiemelkedőbb kultúrpolitikusa – írói és költői tevékenysége mellett – L. Simon László államtitkár úr avatta fel a szobrot.

 Mielőtt nekilátott a szobor megtervezésének, tanulmányozta Csók István életét, megtekintette a róla készült fotográfiákat?

 – Természetesen. Kicsit más szemszögből néztem az alkotásait, nem a nagy, reprezentatív művei foglalkoztattak, hanem inkább a vázlatai vagy a kevésbé ismert festményei, amelyekből jobban kiérződik ez a játékos, életörömtől teli személyiség. Érdekes, hogy a hihetetlen optimizmust, vidámságot, játékosságot árasztó művek alkotójáról készült fotók egy másik karaktert mutatnak, melyek inkább a beállítások komolyságát hangsúlyozzák. Megpróbáltam e kettőt egymásba illeszteni, a vidám, vicces, a női szépséget igen nagyra becsülő, már-már hedonista karaktert egy hűvös, arányokat, modelleket és nézőket egyaránt méricskélő tekintettel ötvözni.

 Fontos, hogy a köztéri szobrász elmélyedjen az ábrázolandó személyiség szellemi nagyságában, és próbálja megtalálni azt a szimbólumot, amely ezt a nagyságot kifejezi?

 – A szobrász feladata ebben az esetben az illető személyiség megfogalmazása. Igazi alkalmazott művész, akinek művészi termékét a megfogalmazandó személyiség nagyságának kibontakoztatása teszi teljessé.

 Többen megdöbbentek azon, hogy kalapban ábrázolta a festőt. Miért választotta ezt az ábrázolási módot?

 – A fotókon kalap nélkül van általában, az önarcképein viszont majdnem mindig kalapban ábrázolta önmagát. Szerettem volna egy igazolványképnél többet adni az egyéniségből, és ehhez úgy gondoltam fontos kellék a kalap is.

 A megrendelő, vagy ön határozza meg azt, hogy milyen anyagból készüljön az adott köztéri szobor?  

– Közös megbeszélés útján történik minden, először körvonalazódnak az igények, majd a vázlatozás után szeretek egyeztetni a megrendelővel, sőt ha van rá igény, később is.

 A legtöbb köztéri alkotása Fejér-megyében látható. Ez a véletlen műve?  

– Mondhatnám azt is, hogy igen, a véletlen műve, de valójában úgy történik a dolog, hogy az egyik településen, ha avatunk egy szobrot, akkor a szomszédos településekről is részt vesznek az ünnepségen, látják a szobrot, és ha tetszik, mindjárt egy felkérés születhet belőle. Ez a galériákkal is így van, műfajtól függetlenül, alkotsz évekig, aztán azon kapod magad a világháló mellett, hogy földrajzilag teljesen behatárolható a szakmai mozgástered.

 Nem én vagyok a „főszereplő” a köztéri szobrok alkotásánál

 Amikor szobrászokkal beszélgetek, azon bánkódnak, hogy köztéri művük avatásakor róluk alig esik szó, és az emberek, bár tudják, kit ábrázol az adott szobor, de azt már nem, hogy ki készítette azt. Ön is így érez?

 – Ellenkezőleg. Mint említettem, nem a művész személyéről, hanem az ábrázolt személy nagyságáról szól ez a műfaj. Vagy a dolog szimbólumértékéről, melyben a művész mintegy kivitelezőként van jelen. Nem én vagyok a főszereplő ebben a játékban, ezt be kell ismerni. Olyan, mint a könyvborító tervezés, a borító nagyon fontos a könyv eladása szempontjából, de nem élvezhet prioritást magával a könyvvel szemben.

 Ma a magukat modernnek, kortársnak mondott szobrászok, és műítészek szerint Budapest és a nagy vidéki város utcáit ellepik a köztéri szobrok, de azok giccsesek, nincs igazán művészi értékük. Egyetért-e velük?

 – Ebben a kérdésben majdnem mindenkivel egyetértek. Az utóbbi időszakban a történelmünk rehabilitációját éljük. Számos történelmi, politikai és kulturális kulcsfiguráról derül ki, hogy ideje lenne rehabilitálnunk, mivel ők teljes joggal történelmünk részét képezik. Történelmi emlékezetünk lenyomataként a köztereken megjelennek azok az emlékművek, melyeknek történelmileg (nemcsak politikailag) szimbólumteremtő értékük van. Ezzel egy időben nagyobb lélegzetű mecenatúra is megjelent, ami által a művek is megszaporodtak. Ha a sok mű közé bekerül néhány gyengébb kvalitású mű is – akárcsak egy nagyobb gyűjteménybe, az pontosan nekünk, művészeknek és műértőknek „köszönhető”, azt mondhatnám, rajtunk is múlik, nemcsak a független szakmai zsűrik és szakértői véleményeken. Azt hiszem nálunk, de a szomszédos országokban is még csak kialakulóban van a köztéri szobrászat kultúrája, de minden bizonnyal nagy jövő elé néz.

 Kortársként állítok ki penész műveket, fotómontázsokat, koncept műveket és köztéri szobrokat is

 Nem tartja furcsának, hogy egyesek kisajátították magukra vonatkoztatva a kortárs kifejezést? Hiszen azok is a jelenben alkotnak, kortársaink, akik teszem fel hiperrealista módon ábrázolnak.  

– Nem tartom én ezt ennyire végletesnek. Képzavarról van szó. Szerintem senki sem sajátít ki semmit, egyszerűen a definíciók zsákutcájába jutottunk. Én kortársként állítok ki penész műveket, fotómontázsokat, koncept műveket és köztéri szobrokat is.

 Mennyire ért egyet azzal, hogy a nemzeti művészet főleg historizáló, míg a szabados művészet polgárpukkasztó?

 – Semennyire. A nemzeti művészet, ha van olyan, akkor nem az hommage-nál kezdődik. De egyébként úgy gondolom, hogy a heroikustól a zsánerig, a ready-made-től a monokrómig mind-mind a nemzet művészete.

 A figuratív, vagy a nonfiguratív ábrázolás mellett tette le a voksát?

 – Ez a kérdés ma már nem releváns, hiszen minden az emberi arányokból indul ki, tehát egy Kandinszkij absztrakció is ugyanúgy az arc geometriáját tartalmazza, mint egy mimetikus mű, legfennebb kevesebb információt közöl Józsi bácsiról konkrétan.

 Azon vitatkoznak többen, hogy igaz-e a művészet. Pablo Picasso kijelentette: „a művészet nem igaz. A művészet olyan hazugság, amely az igazság fölismerésére késztett bennünket.” A „hazug” esetünkben az illuzórikus szinonimája lehet?

 – Picasso egy sokkal régebbi diskurzusra utal, nevezetesen, hogy a műtárgy mennyire a természet része, illetve mennyire lehet szimulákrum, csak éppen ez a definíció később született meg Baudrillard részéről. De lehet, ebben az esetben érdemesebb lenne megkérdezni Magritte Ez nem pipa című festményének pipáját, hogy ő mennyire érzi magát pipának, esetleg tanmesének?

 Nézem alkotásait, de nehezen tudom egy adott stílusba belehelyezni. Ön mely stílust érzi közel művészetéhez?

 – Neokonceptualistának soroltak be a művészettörténészek, és akkor szerintem az is vagyok. Bár éppen a konceptualizmus az, ami már nem egy stílus.

 Fontosnak tartja, hogy műveit megértsék a befogadók? Hiszen a képzőművészeti alkotás az anyagi alap, és az eszmetérben kiterjed egysége.

 – Ha már a nyilvánosság számára alkotok, az azt jelenti, hogy egy párbeszéd részét képezi az adott műtárgy. A párbeszédben igen fontos, hogy egy-két kapcsolódási pont létrejöjjön az alkotó és a befogadó között. Hiszen a párbeszéd másként nem jöhet létre.

 A Rekonstrukció sorozat elkészítésénél milyen módon rekonstruálta a stukkók, szobrok modelljeit?

 – Próbáltam hasonló karaktereket találni, majd a stukkókhoz igazítottam a modelleket, így megfordítottam a sorrendet. A karakterekről annyit, hogy egy mosoly vagy egy szemzug hasonlósága máris elég volt, hogy modell lehessen valakiből.

 A turisták mennyisége határozza meg az adott tér vizuális értékét

 Miért döntött úgy, hogy a Feltöltött köztereket nyomtatott képekből hozza létre?

 – A Feltöltött közterek olyan installációkból áll, melyekben fővárosi és vidéki ismertebb tereinket töltöm fel térformáló elemekkel úgy, hogy a tér és az elem egyazon identitással rendelkezzék. A terek állandó lakói az emlékművek mellett a turisták. A turisták mennyisége határozza meg az adott tér vizuális értékét. Ha adott téren nincs, vagy kevés a turista, az azt jelentheti, hogy az illető tér történelmi, társadalmi szempontból teljesen érdektelen. Az általam kiválasztott tereken a turistáknak állítok emlékműveket. Ezt olyan típusú installációk formájában hozom létre, melyekben az adott térről készült fotó felnagyított háttere előtt vannak elhelyezve az „emlékművek”, melyek anyaga fűrészelt faáru, rajta zsemlemorzsa és penész.

 Tehát esetünkben „átjárás” van a szobrászat és a fotóművészet között?

 – Igen, számomra minden szobrászi anyag, a fotó, a nyomtatott kép, a penész, a bronz, a homok, a zuzmó, a kenyérmorzsa, valamint az egérméreg. Egérméregből készült Rózsaszín pont címen 1997-ben az Ernst Múzeumban egy csoportos kiállításon, majd a Budapest Galéria Kiállítóházában Koronczi Endre kiállításán kiállított Az eltűnő részek mérgezési tüneteket váltanak ki installáció is.

 2011-ben az értelmi sérült fiatalok alkotótáborának volt az egyik programvezetője. Ez mekkora kihívást jelentett? Hiszen azt olvastam, hogy a fogyatékkal élőket nem jellemzi a társadalmi normáknak való megfelelési kényszer.

 – Igen, hiányzik belőlük a hétköznapi konvencionalizmus. Ezért nagyon érdekes velük dolgozni, évente szervezünk a Lámpás’92 Alapítvánnyal közösen egyhetes alkotótábort nekik, ahol néhány művészbarátommal megismertetjük velük a különböző műfajokat, technikákat, a szénrajztól kezdve a land artig. Minden tábor egy-egy tematikát jár körül, erre építjük az egyhetes együttlétet.

 Menjünk vissza a gyermekkorba… A Kovászna megyei Baróton született. Ki fedezte fel a képzőművészet iránti vonzalmát? Hogyan vezetett az útja Barótról Magyarországra? Erdélyi képzőművészeti egyetemekre nem akart jelentkezni?

 – Először szüleim látták meg bennem a szunnyadót, majd rajztanárnőm, Rácz Magda ajánlotta bátyámnak és nekem, hogy folytassuk a marosvásárhelyi képzőművészeti iskolában a tanulmányainkat. Ott Bordi Géza, Kiss Levente, Schneller Mária, Gyarmathy János mestereknek köszönhetem, hogy végleg ebben az irányban maradtam. Majd jött egy négyéves kolozsvári időszak, ott a Ion Andreescu Képzőművészeti Főiskolán tanultam. Akkor még elég elmaradott volt a szobrász tanszék ott, az emberi test tanulmányozása mellett maximum Moore-típusú kompozíciókat engedtek meg. Ezt kevésnek találtam, akkortájt a fát faragtam, égettem, színeztem, láncfűrésszel rajzoltam rá. Ez nem igazán fért bele az oktatók ízlésvilágába. 1991-ben történt, hogy a Magyar Képzőművészeti Egyetem és a kolozsvári között elindult egy ösztöndíj csereprogram, melynek én is részese lehettem egy hónapig, így kerültem Budapestre és jelentkeztem a Jovánovics osztályra. Jovánovics György személyében egy igazi mestert találtam, aki nem a saját stílusát erőltette diákjaira, hanem egy igazi művészi magatartásformát mutatott meg nekünk, minden diákjának tudott alternatívákat ajánlani. És akkor itt a folytatás, átjelentkeztem a Jovánovics osztályra, ahol végül 1995-ben diplomáztam. Azóta is tartjuk a szoros szakmai kapcsolatot egymással, közös művünk is volt, tervben meg még néhány.

 Miért tartotta fontosnak, hogy DLA-képzésben vegyen részt, tehát hogy a művészet doktora legyen?

 – Azon túl, hogy szívesen veszek részt oktatásban, képeztettem is magam egy kicsit, mert a DLA képzés erről szól elsősorban, oktatókat nevel. Ezen túl, ami fontosabb volt ennél is, hogy újra iskolás lehessek.

 Még egyetemista korában került sor első egyéni kiállítására. Milyen volt annak a visszhangja?

 – Egészen pozitív, nagyon építő jellegű kritikákat kaptam. Annyira, hogy diplomázásom után már mindjárt „retrospektív” kiállításba kezdtem a MAMŰ Galériában, Morzsák címmel. Morzsák egy nagy életműből. De ez vicc volt, igazából száz kiló zsemlemorzsát hurcoltam be a galériába, melynek egy részét felragasztottam a falakra képek gyanánt, másik részéből meg egy installációt készítettem. Néhány nap múlva a klíma miatt bepenészesedtek a falra hordott morzsaképek, akkor döntöttem úgy, hogy penészben fogok utazni egy darabig. Csak ott penészedjen, ahol én akarom. Így kezdődött el az irányított penész-korszak, mely most is tart, mindennel párhuzamosan.

 Kik hatottak művészetére?

 – Kicsit hosszú lenne itt a lista, elégedjünk meg annyival, hogy a sok nagymester mellett a Fluxus művészeti magatartásforma hatott talán legjobban rám, ezért a határterületeken szeretek leginkább mozogni, és ebben nem gátol meg sem az időtállóság problémája, sem a műfaji kötöttség.

 Bekapcsolódott valamelyik művészeti klikkbe?

 – Még főiskolás koromban csatlakoztam a Fiatal Képzőművészek Stúdiójához, ami akkor is komoly szakmai fórum volt, rengeteg szakmai lehetőséggel. Később a MAMŰ Társasághoz is kapcsolódtam, ahol elég aktív szerepet is vállaltam egy időben.

 A társművészetek mennyire inspirálják alkotását?

 – Minden inspirál, és ha lehetne, állandóan a társművészetek alkotóival dolgoznék együtt.  Az átlagember számára titokzatos, érdekes folyamat az, ahogy egy szobor megszületik. Kérem, avasson be minket ebbe a munkába.

 – Egy szobor készítésének a folyamatáról rengeteg információ, sőt videó is található az interneten. Ami látványos. Sokkal látványosabb, mint amit el tudnék mondani itt néhány percben. Az a része viszont, ami kevésbé látványos, azt nem is szoktuk mutogatni, az a szomorkás, izzadós, kínos része, aminek folyományaként létrejön aztán a nagy mű.

 Szeret kísérletezni?

 – Ez a kérdés jó, mert magában foglalja a művészet kérdését is. Azt, hogy szeretünk-e alkotni.

 Előfordul, hogy a munkafolyamat közben kikéri kollégái vagy hajdani mesterei véleményét?

 – Természetesen, hiszen ők az első olyan befogadók, akik még megváltoztathatják a dolgok kimenetelét.

 Mennyire befolyásolja, hogy mit írnak alkotásairól a művészeti írók?

– Nagyon szívemen viselem, emlékszem például még mindig arra a kritikusra, aki azt írta egyik művemről, hogy nem működik, pedig működött, csak hát az ennyit bírt meg, csak ennyiről szólt. (Két darab, szürke alapon villogó pontokból álló ellipszis felül, illetve a másikon alul és a címük: A művészet doktora, A doktor művésze.), Gondolom, várt még valami finomságot, valami többletet is vizuálisan, de az késett, sőt nem is jelent meg egyáltalán. A művész ennyit bírt létrehozni. Azóta igyekszem.

 Tanulmányutakon is járt?

 – Igen, jártam Bonnban, és voltam a Római Akadémia ösztöndíjasa is, később Mönchengladbach város művészeti ösztöndíját bírtam fél évig, illetve a Bielefeld Artists Unlimited rezidense voltam, majd Frankfurt városi ösztöndíját is sikerült megkapnom.

 Mindig sikerül korszakalkotó műveket létrehozniuk a magyar szobrászoknak

 Mit tappasztalt: a magyar képzőművészet el van-e maradva a nyugatitól; s egyáltalán szükséges-e itthon mindenáron a nyugati, és a tengeren túli irányzatokat követni?

 – Minden rendben. Tekintgetünk jobbra, balra, de többnyire minden rendben, mindig sikerül valami korszakalkotót létrehozni. Dürrenmatt kijelentése – „Egy kis ország írójának már csak üzleti okból sem éri meg egy kis ország írójának maradnia” – itt is él. Én viszont összeszedhetném már magam egy kicsit.

 Jelenleg milyen munkán dolgozik?

 Májusban a K.A.S. Galériában lesz kiállításom, címe: Az idő nekem dolgozik! Főszereplője a penész, mely lassan maradandóbb lesz, mint a kő vagy a bronz.

 

Medveczky Attila