| 
               2015.03.27. „A testületi kormányzás híve
              vagyok”
              
               Zsinatunknak
              impulzusokat kell adnia, hogy ki-ki mélyebben és alaposabban
              ismerkedjen meg a református hitelvekkel – hangsúlyozza Bogárdi
              Szabó István dunamelléki püspök. A Magyarországi Református
              Egyház Zsinatának február 25-én megválasztott új lelkészi
              elnökével beszélgettünk a magyar reformátusság és a Zsinat
              előtt álló feladatokról.
              
               
               Egyházunk alkotmánya a döntéshozatalt és a döntések
              előkészítését a presbitériumoktól kezdve a zsinatig testületekre
              bízza – fogalmaz lapunknak Bogárdi Szabó István, aki hozzáteszi:
              azt szeretné megvalósítani a zsinati munkában is, amit az egyházkerületben
              püspökként gyakorolt, vagyis a testületi kormányzás híve.
              Az egyházi törvények revízióját Bogárdi Szabó István a
              Zsinat legfontosabb feladatának tartja. Mint mondja, több törvény
              is igényel pontosítást. – Ez a munka minden esetben nagy
              odafigyelést és alaposságot igényel, mert nem arról van szó,
              hogy valamit az alapokig vissza kell bontani, és újra kell építeni,
              hiszen állnak a szerkezetek – hangsúlyozza a püspök. Úgy látja,
              hogy a mostani zsinati időszakban elkészülhetnek olyan
              liturgiatervezetek, amelyek olyan istentiszteleti valóságot
              tesznek számunkra lehetővé, amelyben megtaláljuk az identitásunkat
              és maiak is tudunk lenni.
               
               – Az
              istentisztelet rendje sem az igehirdetésnek, sem a sákramentumok
              kiszolgáltatásának alapelvén nem változtathat – mondja a püspök.
              A Zsinat új lelkészi elnöke fontos célnak tekinti az iskolák
              konszolidációját, a gyülekezeti diakónia megerősítését és
              az egyházon kívüliek megszólítását – Az egyháznak kell
              oda mennie, ahol az emberek élnek – jelöli meg a missziói
              parancs alapján az egyház előtt álló feladatot az elmúlt évtizedeket
              jellemző belső migrációs folyamatokkal kapcsolatban. Bogárdi
              Szabó István reméli, hogy a Magyarországi Református Egyház
              a következő hat évben meg tudja mutatni majd vidám arcát is.
              – Két dolog fut most párhuzamosan. Az egyik a folyamatban levő
              ügyek áttekintése és továbbvitele. Elő kell készíteni a
              soron következő tanácskozásokat: köztük a Zsinat tavaszi ülését,
              és készülünk a nyári Generális Konventre is. A másik szál
              a teljes átadás–átvétel, vagyis minden ügy, intézkedés, kötelezettség,
              feladat áttekintése – foglalja össze a februári megválasztása
              óta eltelt három hétben végzett teendőit Bogárdi Szabó István
              püspök, a Zsinat lelkészi elnöke. Mennyire meghatározó
              a zsinati elnök tisztsége, és mennyire jellemzőek a testületi
              döntések? Bogárdi Szabó
              István: Ez egyrészt függ attól, hogy az adott testületek, a képviselők,
              a törvényhozók hogyan tekintenek önmagukra, és mennyi részt
              kérnek a munkából. Egyházunk alkotmánya a döntéshozatalt és
              a döntések előkészítését a presbitériumoktól kezdve a
              zsinatig testületekre bízza. Ezek a szerkezetek tehát adottak,
              de miután Zsinatunk tagsága felerészt kicserélődött, a következő
              esztendő egyik izgalmas kérdése az lesz, mit szeretnének a gyülekezetek
              által választott zsinati küldöttek, és hogyan tudnak együttműködni
              – nemcsak az elnökséggel, hanem főleg egymással. Másrészt
              az is kérdés, hogy a Zsinat elnöke hogyan értelmezi az egyházi
              törvényekben, jogszokásokban, hagyományokban kialakult képet
              a maga teendőiről. Ha jól látom, az elnökségnek igen szűkre
              szabott a mozgástere, és ez is inkább kötelezettségeket és
              feladatokat jelent. Magamra nézve azt tudom mondani, hogy amit az
              egyházkerületben püspökként gyakoroltam, nyilván más területeken
              és más összetételben, de azt szeretném megvalósítani a
              Zsinaton is: tehát a testületi kormányzás híve vagyok. A megválasztása
              utáni sajtótájékoztatón úgy fogalmazott, hogy sok teendője
              lesz a Zsinatnak. Melyek a legfontosabbak? A februári
              Zsinatot megelőzően tartott országos esperesi értekezlet több
              ponton is sürgette törvényeink revízióját, pontosítását,
              megrostálását, illetve a különböző szintű egyházkormányzati
              tevékenységek hatékonyabbá tételét. Ez a munka minden
              esetben nagy odafigyelést és alaposságot igényel, mert nem arról
              van szó, hogy valamit az alapokig vissza kell bontani és újra
              kell építeni, hiszen állnak a szerkezetek. Mégis, több törvényünk
              van, amelyeken változtatni kell, ilyen a választási törvény,
              a lelkészek jogállásáról szóló törvény, a nyugdíjtörvény,
              vagy éppen a gazdasági törvény. A gazdasági
              törvény nemrég megalkotott új jogszabály. Igen, de itt-ott
              nagyvonalúan rendelkezik, és emiatt nehezen hajtható végre. A
              kizárólag saját bevételeiből, adományokból, perselypénzekből
              élő gyülekezetek számára nem lehet ugyanazokat a gazdálkodási
              követelményeket felállítani, mint egy olyan egyházközségnek,
              amely intézményt tart fenn, és százmilliós összegekkel kell
              elszámolnia – és nemcsak a presbitériumban, hanem állami és
              egyéb hatóságoknál is. A gazdasági törvény irányelvei
              alapvető fontosságúak, ám már a törvényalkotás vitája során
              is észleltük, hogy konkrétabban kellene fogalmazni. De miután
              korábban nem volt ilyen átfogó gazdálkodási törvényünk, lépni
              kellett. Most következik a finom munka, amely talán több teendőt
              jelent, mint egészében megalkotni egy új jogszabályt. A választási
              törvényen hol kell változtatni?
              
               Egyszerű példát
              mondok. Választáskor, ha panasz érkezik a jelölt személyével
              kapcsolatban vagy visszaélés miatt, azt rendeli a törvény,
              hogy sürgősséggel kell eljárni. Éspedig azért, hogy egy-egy
              részprobléma ne tartóztassa fel a választás egész folyamatát.
              De a törvény a továbbiakban nem rendelkezik arról, hogyan kell
              pontosan végigvinni ezt a soron kívüli eljárást. Így a legutóbbi
              választáskor is megtörtént, hogy egy egyházmegyében másfél-két
              hónapra leállt a folyamat, mert a bírók nem találták a soron
              kívüli eljárás teljes rendjét. Az élet tehát megmutatta,
              hogy hiány van a törvényben. Hitvallásaink
              szerint egyházunk feladata az igehirdetés és a sákramentumok
              kiszolgáltatása. A liturgiában lát változtatási lehetőséget
              vagy szükségszerűséget? Bonyolult kérdés.
              Részben azért is, mert erre már sok lelkipásztor és gyülekezet
              igennel felelt. Ezt némi aggodalommal mondom. Gyakori templomlátogató
              vagyok, és olykor meghökkentően, sőt megdöbbentően változatos
              liturgiai megoldásokat látok. Ezért nem is érdemes a kérdést
              így feltennünk, hogy szükséges-e valamit változtatni, ezt már
              sokan eldöntötték. Kétféle irányban is. Értse mindenki jól,
              vannak hipermodern liturgiák, és vannak, akik visszafelé mennek
              az időben, és a 16–17. századi rend bevezetésében látják
              a megoldást. Ám az istentiszteleti rend sem az igehirdetésnek,
              sem a sákramentumok kiszolgáltatásának alapelvén nem változtathat.
              Mindig az a kérdés, hogy a liturgia hozzásegíti-e az
              istentiszteletet ahhoz, hogy valóban a középpontba kerüljön
              az, ami az anyaszentegyház életében döntő és meghatározó,
              illetve hogy úgy megy-e végbe ékesen és jó renddel az
              istentisztelet, hogy annak lényege mindenki számára látható.
              Ilyen liturgiát megalkotni roppant nagy feladat. A Zsinat korábban
              megalakult liturgiai bizottsága már bírja ezt a mandátumot,
              Fekete Károly püspök meghatározó szerepet tölt be ebben a
              munkában. Vele együtt mondhatom, szeretnénk, ha ebben a zsinati
              ciklusban meg tudnánk osztani mind a Zsinattal, mind az egyházi
              közvéleménnyel azokat a tervezeteket, amelyek egy olyan
              istentiszteleti valóságot tesznek számunkra lehetővé,
              amelyben megtaláljuk az identitásunkat, és maiak is tudunk
              lenni. Mindezt úgy, hogy istentiszteleteink résztvevői tisztán
              és világosan megtapasztalhassák a lényeget: az evangélium életformáló
              hatalmát. Az egyház
              feladata a tanítás és a diakónia is. Kezdjük a tanítással.
              A megválasztása után azt nyilatkozta: fontosnak tartja, hogy
              egyháztagjaink megismerjék az egyházi tanításokat. A Zsinat testületének
              egyik szolgálata és kötelessége a tanítás, illetve, ha szükséges,
              akár hitvallásig elmenően is, egyházunk hittételeinek újbóli
              kimondása. Ezt nem kell hajszolni. A történelem megmutatta,
              hogy mindezt a szívünkbe kell előbb beírni. Ha tiszta és világos
              igazságaink, hitvallásaink és tanításaink vannak, akkor többek
              között megmenekülünk attól, hogy kapkodnunk kelljen egy-egy válságórán,
              amikor azt kérdezik az emberek, mi az egyház tanítása. A
              református keresztyének életéhez hozzátartozik Isten Igéjének
              olvasása mellett a folytonos tanulás is, a református hitelvek,
              hitszabályok elmélyítése, hiszen ezek szerint rendezzük hozzá
              életünket a megszólító isteni kinyilatkoztatáshoz.
              Zsinatunknak impulzusokat kell adnia, hogy ki-ki mélyebben és
              alaposabban ismerkedjen meg a református hitelvekkel. Egyébként
              is úgy látom, hogy a 21. század az identitások évszázada
              lesz. Ennek most egyelőre a konfliktusos, drámai és olykor
              tragikus aspektusait látjuk, de van ennek napsütötte oldala is,
              amikor áldást véve erősödhetünk meg hitünk alapvető kérdéseiben,
              és igyekszünk azok szerint élni. A diakóniában
              milyen feladatokat lát akár a gyülekezeti, akár az intézményi
              diakónia területén? Az úgynevezett
              intézményes diakóniát – amely nagyobb hányadában azt
              jelenti, hogy államtól átvett szociális feladatokat végzünk,
              és próbáljuk hozzátenni a református pluszt – nyilván néhány
              elemmel még ki kell egészíteni. Amiben igazán elmaradást látok,
              az a gyülekezetek diakóniai munkája. Szeretném megerősíteni
              azt a bizonyosságot, hogy a keresztyén közösség életének
              szerves eleme a diakónia, még ha nem mindig látványos is. Sok
              helyen látok erre jó példákat, ahol nem intézményt alapítanak,
              nem állami feladatot vesznek át, hanem a maguk körében, a
              maguk erejéből végzik a szeretet munkáit. Az igazi diakónia
              az, amit akkor is végzünk, ha nem tudunk külső segítséget igényelni
              hozzá (sőt, olykor talán nem is kell). Jó lenne, ha egy-egy gyülekezet
              gazdálkodásában mindig jutna diakóniára. Ez elemi feltétele
              is a gyülekezet önálló működésének. Mi lehet az
              oka, hogy ebben elmaradások vannak?
              
               A két világháború
              között egyházunkban a százat is meghaladta csak a gyülekezeti
              árvaházak száma. Diakónusszövetségek, egyesületek működtek,
              és jórészt az egyháztagok adományaiból tartották fenn
              magukat. A második világháború után a kommunista állam az egész
              magyar társadalomra nézve önmagának sajátított ki minden
              szociális feladatot. A rendszerváltás után megnyílt a lehetőség,
              hogy újra elinduljunk ebbe az irányba, ám az elmúlt huszonöt
              év inkább az intézmények megerősítésével telt el, kevés
              figyelem maradt a gyülekezeti szolgálatokra. Pedig a diakónia
              az az élettevékenysége a keresztyén gyülekezetnek, amelyet
              senki más nem végezhet el helyette. Jézus azt mondja: a szegények
              mindenkor veletek lesznek, segíthettek nekik, amikor csak
              akartok. Ha az akarat adott, akkor legyen meg hozzá az eszköz és
              a készség is. Azt is tudatosítani kell, hogy nem puszta jótékonykodásról
              van szó, hanem komoly szakértelmet igénylő, gyülekezeti közösségbe
              betagolt munkáról. Említette az
              államtól átvállalt feladatokat. Sok gyülekezet alapított új
              iskolát vagy éppen vett át önkormányzati intézményt az elmúlt
              években. Egyetért ezzel a folyamattal? A lényegével és
              a fő iránnyal egyetértek. Nem bánnám, ha háromszor ennyi
              iskolánk lenne. De jó lenne, ha el tudnánk oldani magunkat attól
              a téves gondolattól, miszerint az állam meg az egyház kétezer
              év óta vetélkedik azon, melyiknek legyen iskolája. Ez így nem
              igaz, mert az állam csak százötven éve lépett fel
              iskolafenntartóként. Most azonban előbb egy konszolidációs
              munkát kell elvégezni iskolarendszerünkben, a helyzet ugyanis
              nagyon változó: vannak újraalapított, alapított, ténylegesen
              újonnan szervezett és átvett iskoláink. Nem egyformák a feltételek,
              eltérőek a hagyományok. Egy fél emberöltő kevés ahhoz, hogy
              meggyökeresedjenek a helyes szemléletmódok. Az utóbbi négy-öt
              évben nem, de korábban rengeteg vita kísérte az egyházi iskolák
              működését, időnként itt-ott még a létjogosultságukat is
              megkérdőjelezték. Először tehát konszolidálni kellene azt,
              amink van, a jövőben pedig igénytudatosabban megnézni, hol van
              igazán szükség iskolaátvételre és -alapításra. Itt kell említeni
              az egyházfinanszírozás ügyét is. Tegyük tisztába
              a fogalmakat! Amit a mai közbeszéd egyházfinanszírozásnak
              nevez, az valójában közfeladat-finanszírozás! Mert az, hogy
              az egyház részt vesz a közoktatásban, szociális feladatokat lát
              el, azt jelenti, hogy az állam átad neki bizonyos közfeladatokat.
              Ezért ezeknek a finanszírozása nem egyházfinanszírozás,
              hanem közfeladat-finanszírozás. Amit egyházfinanszírozáson
              kell értenünk, az ma már csak az adó egy százalékának felajánlása
              körül mozoghat, hiszen a kárpótlás folyamata befejeződött,
              a pályázatokon való részvétel pedig nem egyházfinanszírozási
              ügy. Számomra tehát azt jelenti az egyházfinanszírozás,
              hogyan és milyen módon gazdálkodunk a saját magunkéval, az
              egyháztagok adományaival, perselypénzeivel. Püspök úr
              több esetben is felhívta a figyelmet a belső migráció
              folyamatára, amelynek következtében új gyülekezetek jöhetnek
              létre. Mekkora feladatot jelenthet majd a református egyháznak
              ez a társadalmi változás a jövőben? Nagyon nagyot. Ez
              a migrációs folyamat a kiegyezés óta tart, amikor megkezdődött
              a nagy ipari központok létrejötte, és az agrárlakosság
              kezdett beáramlani ezekbe az ipari központokba. Egyházunk az
              1930-as évek végéig nagy erőket mozgósítva tudta az új gyülekezetek
              szervezését végezni. Nem is volt ez olyan nehéz, hiszen a vidékről
              föláramlók meglehetősen erős identitással rendelkeztek. A
              szervezési munkák a második világháború után kényszerűen
              megszakadtak, de az elvándorlás, a belső migráció tovább
              tartott, és ma is tart. Jól látható, hogy a keleti országrészekből,
              ahol magas a munkanélküliség és nagyon sok hátrányt
              szenvednek az ott élők, a jól képzett szakmunkások, értelmiségiek
              folyamatosan áramlanak Magyarország közepe és nyugati részei
              felé. A feladat adott: az egyháznak kell oda mennie, ahol az
              emberek élnek. Ez benne foglaltatik a missziói parancsban. Jézus
              nem mondta sehol (tudomásom szerint), hogy rendezzünk be lelkészi
              hivatalt, és várjuk, hogy odajöjjenek az emberek. Roppant erőket
              igényel ez a szervezés, és a munkában teljes közegyházi
              konszenzusra lenne szükség. És mellé még arra is, hogy az erős
              gyülekezetek is segítsenek, akár anyagi áldozathozatallal is. Hogyan lehet
              megszólítani az egyházon kívüli embereket?
              
               Jézus missziói
              parancsa értelmében nem kérdés, hogy meg kell őket szólítani.
              Tudnunk kell azonban, hogy ma jobbára közönyös, elidegenített,
              a hit kérdésében zárkózott magyar embereket fogunk megszólítani.
              Mégis! A próféta látomása szerint a világot gyógyító
              folyam forrása a templomküszöb alól fakad föl. A keresztyénség
              nem akkor kezdődik, amikor belépünk a templomba, hanem akkor,
              amikor kilépünk onnan. Viszont nem szabad másnak mutatnunk a
              keresztyén életet, mint amilyen. Becsapjuk az embereket, ha
              csupa örömnek, káprázatnak állítjuk be a keresztyénséget,
              állandó vidámkodásról beszélünk nekik, hiszen a keresztyén
              életben harc is van: az óember megöldöklése, az új ember felöltözése.
              De az sem igaz, hogy mi volnánk a világ legbánatosabb társasága!
              Akik arra kaptak isteni felhatalmazást, hogy olyanoknak hirdessék
              az evangéliumot, akik még nem hallották, tudniuk kell: az Isten
              országába hívják meg az embereket. Gondoljunk a nagy menyegző
              példázatára: útról-útfélről be lehetett hívni bárkit, de
              a menyegzői ruhát mindenkinek fel kellett vennie. Azoknak pedig,
              akik egy-egy már megszervezett közösség megerősítésével
              foglalkoznak, méltányolniuk kell, hogy vannak olyanok, akik nem
              a hitmélyítés szolgálatában fáradoznak, hanem hitre hívnak.
              Ezt a kettőt nem lehet szétválasztani, de rendes kálvini erénnyel
              illő lenne megkülönböztetni. A Kárpát-medencei
              egyházmegyéket tömörítő Generális Konvent elnökségében több
              feladata lesz zsinati elnökként? A Generális
              Konvent elnökségében szép református elvek szerinti rendet
              sikerült megalkotnunk. Mindig a tanácskozást fogadó házigazda
              egyházkerület elnököl, így aztán a mögöttünk levő néhány
              esztendőben megúsztuk azt a kérdést, hogy ki legyen az egésznek
              a vezetője. Amikor annak idején a Generális Konventet létrehoztuk,
              éppen az volt az egyik fontos belátásunk, hogy csak olyan döntést
              hozzunk, amit mindenki vállal, és otthon a saját egyháztestében
              érvényre is tud juttatni. Nem tudok róla, hogy zsinati elnökként
              ennél több feladatom lenne. Hat év múlva
              is lesz átadás-átvétel. Milyen református egyházzal lenne elégedett
              hat év múlva, és milyen lelkészi elnökséget adna át az utódnak? Akkor lennék
              boldog és elégedett, ha az új elnöknek a megválasztása napján
              mindent át tudnék adni. Hogy milyen lesz a református egyház?
              Remélem, hogy mélyebb lesz a hite, erősebb az identitása, több
              részt kér magának a krisztusi misszióból, és minden küzdelme
              ellenére meg tudja mutatni időnként a vidám arcát is. 
               
               T. Németh László Megjelent a Reformátusok
              Lapjában
             |