| 
               2015.11.06. A
              bolsevizmus rohamra készen áll a keresztény szellemű oktatás
              ellen
 Mindszenty József: Esztergom a prímások városa
 Mindszenty József
              bíboros prímás, mint esztergomi érsek, tehát mint a valóság
              legilletékesebb ismerője és a hazai történelem
              magas tudományos felkészültségű ismerője, hosszú évek során
              kutatta Esztergom történelmét, a művészetben és a hitéletben
              betöltött szerepét és helyét.
              
                          
              Mindszentyt 1945. szeptember 15-én, hogy XII. Piusz pápa
              esztergomi érsekké nevezte ki. Az év végén a bíborosi
              kalapot is megkapta. A budapesti amerikai katonai misszió
              jóvoltából, amely repülőgépet bocsátott a rendelkezésére,
              mindkét kinevezését személyesen köszönhette meg a pápának.
              Magától értetődik, hogy mindkét alkalommal tájékoztatta az
              egyház fejét az egyre súlyosodó magyarországi helyzetről.
              1945. október 7-én az esztergomi bazilikában elmondott székfoglaló
              beszédében fájdalommal állapította meg, hogy a háború és
              az összeomlás ideje alatt meglazultak az erkölcsök. Majd így
              folytatta: „Az elszakadt partok ellenében a lelkipásztorkodáson
              van a hangsúly. Ahol a természeti és a kinyilatkoztatott törvény
              megingott a szívekben, ott az elmélyülő hitélet annyi, mint a
              társadalom gátszakadásának a megállítása... Akarok jó pásztor
              lenni, aki – ha kell – életét adja juhaiért, Egyházáért,
              hazájáért... Akarok lenni népem lelkiismerete, hivatott ébresztőként
              kopogtatok lelketek ajtaján, a föltetsző tévelyek ellenében
              az örök igazságokat közvetítem népemnek és nemzetemnek.”
              Nem volt hercegprímásunk, aki saját főegyházmegyéjén kívül,
              az ország más egyházmegyéiben annyi helyen végzett volna egyházi
              funkciót és prédikált volna, mint Mindszenty József. Rövid,
              mindössze hároméves, tényleges érseksége alatt végiglátogatta
              főegyházmegyéje minden plébániáját és egyházi intézményét.
              Különös hangsúlyt helyezett a főváros pasztorálására,
              mert tudta, hogy a vidék Budapest példáját követi.
              Legfontosabb feladatának az egyházközségi élet megteremtését
              tekintette. Mielőtt egy plébánián, vagy intézményben
              megjelent, alaposan informáltatta magát a város vagy a falu, a
              szerzetesház, iskola vagy szervezet történetéről és
              jelenlegi helyzetéről. És az így nyert adatokat beépítette a
              prédikációjába vagy a beszédébe. Egyik-másik ilyen prédikációja
              vagy beszéde valóságos kis helytörténeti és egyházszociológiai
              tanulmány. Ennek az alapos előkészületnek volt köszönhető,
              hogy prédikációinak és beszédeinek lelkipásztori részei,
              tanácsai és intelmei sohasem voltak semmitmondó általánosságok,
              hanem mindig a helyi adottságoknak és szükségleteknek megfelelő
              elirányítások. Sohasem elégedett meg a helyi papsággal és az
              egyházközségi és világi vezetőkkel való találkozással,
              hanem mindig alkalmat adott a híveknek is, hogy főpásztorukkal
              beszélhessenek. A
              hívek hamar megérezték, hogy Mindszenty József személyében
              olyan főpásztort kaptak, aki minden tekintetben gondoskodó
              atyja akar lenni nemcsak az egész közösségnek, hanem a közösség
              mindenegyes családjának és magános tagjának is. És a
              szeretetet szeretettel viszonozták. Akárhol jelent meg, a
              templom vagy az egyházközségi terem mindenütt kicsinek
              bizonyult a befogadásukra. A fővárosi egyházközségek közös
              rendezésein pedig, a Szent István-bazilika előtti vagy a
              sziklatemplom előtti Szent Gellért téren, a legtöbb esetben
              200-250.000 ember hallgatta a prédikációját. Arra is volt példa,
              hogy maga az ifjúság töltötte meg zsúfolásig a bazilika előtti
              térséget. A fővárosi híveknek legemlékezetesebb, az orosz
              megszállókat és azoknak magyarországi kommunista csatlósait
              egyaránt megdöbbentő, vallásos megmozdulása az 1946. május
              5-én Mindszenty bíboros által vezetett máriaremetei zarándoklat
              volt, amelyen zárt sorokban 100.000 budapesti férfi kereste fel
              ezt a buda-környéki kegyhelyet. A hívek részvétele meghaladta
              az egy milliót 1946. augusztus 20-án, amikor a Szent Jobb-körmeneten
              a fővárosi hívekhez a vidéki egyházmegyék küldöttségei is
              csatlakoztak. A
              prímás – a Püspöki Karral való egyetértésben és a
              Katolikus Akció szervezetének a bekapcsolásával – országos
              viszonylatban is kezébe vette a lelkipásztori munka irányítását.
              Szorgalmazta a népmissziók és évi lelkigyakorlatok tartását,
              elindította az Árpád-házi Boldog Margit égi pártfogása alá
              helyezett engesztelési mozgalmat és a létükben fenyegetett
              hitvallásos iskolák és az iskolai hitoktatás védelmére életre
              hívta a Katolikus Szülők Szövetségét. Prímásságának
              utolsó, a szívéhez legközelebb álló és mind mélységében,
              mind pedig terjedelmében legátfogóbb és legeredményesebb hitéleti
              megmozdulása, amelyhez foghatót nem látott a magyar föld, a
              „Boldogasszony Éve” volt. A „Boldogasszony Éve” mérlegét
              ő maga így állította fel: „Az ország legjelentősebb központi
              helyein és Mária-kegyhelyein végighordoztuk a Mária-tisztelet
              fehér lobogóját és százezres tömegekben milliók álltak alája.
              A kibontott vallási és nemzeti lobogó, mint valami vonzó mágnes,
              a szenvendő magyar szíveknek az Egyházhoz és hazához való hűségét
              hozta napfényre.” A lelkipásztori munkát úton-útfélen akadályozó
              és egyre szűkebb területre szorító kommunista egyházpolitikának
              az volt a végső célja, hogy nálunk is megvalósuljon a
              „szovjetmintájú vallásszabadság,” aminek az a lényege,
              hogy az egyház tevékenységét a templomi istentiszteletre korlátozzák
              és ágenseik által még ott is ellenőrzik, hogy mit prédikál
              a pap és ki vesz részt az istentiszteleten. Ennek a végső célnak
              elérése érdekében elnémították a virágzó katolikus sajtót,
              feloszlatták a katolikus hitbuzgalmi és társadalmi egyesületeket,
              lehetetlenné tették a katolikus karitászmunkát, elvették a
              katolikus iskolákat és zavarták a zarándoklatokat, különösen
              azokat, amelyeken a hercegprímás prédikált. A bíboros lelkipásztori
              buzgóságát és leleményességét azonban nem tudták megtörni
              és elkedvetleníteni. Nem elégedett meg azzal, hogy egyetlen pozíciót
              sem adott fel szívós és kemény ellenállás nélkül, hanem
              egyre újabb lehetőséget keresett a néppel való találkozásra
              és a papságot is szüntelen bíztatta, hogy a családlátogatás
              rendszeresítése által tartsanak szoros kapcsolatot a híveikkel.
              Ezt nem nézték jó szemmel a kommunisták, ezért ítélték el,
              s ezért kellett elhagynia az országot.            
              Mindszentyről kevesen tudják, hogy többkötetes nagy történelmi
              művön dolgozott, melyeknek művészettörténeti vonatkozásai
              is vannak. Munkatársaival gyakran beszélgetett Esztergomról is.
              Műve nem készült el, de az Esztergomra vonatkozó kéziratát
              1973-ban munkatársa, Bíró Béla rendezte sajtó alá. S hogy miért
              pont Esztergomra esett a prímás választása, arról önmaga így
              ír: Géza Esztergomban lakott és fia, István itt született,
              itt keresztelkedett, vele itt indul útjára a magyar államiság;
              itt uralkodik, itt kötötte házasságát Gizella bajor hercegnővel,
              a Várhegyen koronázták meg (1000-ben) a hagyomány szerint a
              lengyel fejedelemnek szánt, de II. Szilveszter pápa által,
              eligazító álomlátás után, neki küldött Szentkoronával. A
              Várhegy déli szögletén építtetett magának nagyszerű királyi
              palotát. Ennek folytatása (1010 körül) a király és a nemzet
              térítője, Szent Adalbert vértanú püspök tiszteletére épített
              négyszögletes, háromhajós, román, de gótikus stílusban átépített
              főszékesegyház. Észak felől összhangzatos szépséggel
              csatlakozott ezekhez az érseki palota. A nagy király eme élettényei
              döntők voltak az új főváros fejlődésében. Bár Székesfehérvár
              az első szent királynak pihenőhelye is, Fehérvár jelentősége
              halványul az új főváros mellett. Annál inkább, mivel nem püspöke,
              hanem csak prépostja van, nem lévén egyházmegyei székhely.
              Azután nem egy király Esztergomban születik, uralkodik. Itt és
              a közeli Dömösön él I. Béla király. Itt is hal meg szerencsétlenül.
              II. Vak Béla 1137-ben országgyűlést tart Esztergomban. III. Béla
              fényes uralkodása ide fűződik; vasárnapokon a nagy tölgy
              alatt ül és lát törvényt Esztergom Királyvárosában, Királyszállásán.
              A romokból újjáépítő, második honfoglaló IV. Béla jóideig
              itt uralkodik. A tatárjárás tanulságaiból kiindulva, biztonságosabb
              helyet keresve, 1249-ben megépíti a budai várat. Az érseknek
              ajándékozza esztergomi várhegyi palotáját. 
              
                          
              Mindszenty József művében leírja, hogy Esztergomra,
              mint prímási székhelyre a legnagyobb csapást Mohács és az
              azzal egyidejű vallási zavarok mellett a trianoni békediktátum
              mérte. 1938-ban a bécsi döntés a magyar tömböt
              visszacsatolta Magyarországhoz. Pozsony, Nagyszombat, Nyitra
              azonban nem került vissza. Az öröm és fájdalom egyaránt érinti
              Esztergomot. A párizsi „béke” csak súlyosbította az egyházi
              helyzetet; papok, tanítók, őslakos magyar családok kiüldözésével
              és deportálásával.            
              Mindszenty József bíboros prímás úr fel szokta
              jegyezni, amit a kezébe került kommunista magyar lapokban érseki
              székvárosáról talált és rendszerint hozzáfűzte megjegyzéseit.
              Feljegyzéseiből és esztergomi vonatkozású megnyilatkozásaiból
              állítottam össze a könyvnek ezt az utolsó fejezetét. A
              „Dunakanyar jubileumi kiadványá”-ról a bíboros úr kéziratában
              ezeket jegyezte fel: 1973. október közepén megjelent
              Esztergom ezredévi jubileumáról a Dunakanyar kiadványa, nem
              Esztergomban, hanem Budapesten, 93 lapon. A Dunakanyar pártos
              hangot üt meg a jubileumban. A kiadvány szerzői nyilván
              tekintettel a pártideológiára és az uralmon lévők igényére
              elhallgatnak vagy módosítanak tényeket. Ezt a fogalmat: szent,
              a párt nem ismeri. Szent István csak I. István. A prímások
              persze nem kerülhettek be az 1000 évbe. Bezzeg Zalka Mátéról
              írnak. Prímások nincsenek. Elégedetlenek a prímási palotával
              is de az idevonatkozó történeti háttérről hallgatnak. Egyedül
              csak a táj a régi itt, de az olyan szép, épp a Bazilika közelében,
              hogy az angol közoktatási miniszter megbűvölten állt meg előtte.
              Ennyi maradt meg a régi, ezeréves Esztergomból a rendszer
              negyedszázados nyaktilóján. A bolsevizmus világnézete az
              orosz-szláv világhatalom fegyvereivel itt van Magyarországon,
              és itt van a Magyar Sionon is. A magyar bolsevizmus, miután az
              anyagiakat az orosz fegyverek segítségével törvénytelenül
              elvette, Esztergomban is rohamra készen áll a keresztény
              szellemű oktatás, a család és a hitélet ellen. Esztergom közjogi
              jelentősége ebben az új „jog”-rendben csak hátrány és
              teher, de hordozójának – nagy áldozatokra is kész elődei példáján
              – a nemzeti lét legsötétebb korszakában vállalnia kellett a
              rászakadó súlyos kötelezettségeket, ha nem akart hűtlenné válni
              az ezeréves nemzeti hagyományokhoz és népéhez.
              
                           A
              prímás úr kézirataiban fellelhető egy szibériai hadifogságból
              hazatért nyugat-német katonának 1973. július 8-án hozzá intézett
              levele. A németnyelvű levél érdekes módon Esztergomról szól:
              „Jómagam hosszú évekig voltam szovjet hadifogságban
              Oroszországban. Ezzel kapcsolatban az esztergomi Bazilika különösen
              emlékezetemben maradt. Nyár derekán, 1945-ben fogolyszállítmányunk
              útközben megállt. Sikerült megtudnunk, hogy hol vagyunk, mert
              az esztergomi Bazilika csillogó körvonala a lemenő nap fényében
              ott emelkedett előttünk egy dombon. Vöröslő arannyal fénylett
              a Duna vize és az egész békés tájat harangzúgás töltötte
              be: távoli, mély rezgése behatolt a szögesdrótos ablaklyukon
              a mi marhavagonunkba is. Bennünk, kiábrándult, kiéhezett,
              elkoszosodott és részben már elközönyösült hadifoglyokban különös
              visszhangra talált. Mindegyikünk hirtelen ki akart pillantani és
              látni a helyet, ahonnét a harangok hangja jött: a messzi tájba
              néző esztergomi tornyok utolsó üzenete a foglyokhoz és
              kifosztottakhoz!” A hazájáért és egyházáért sokat
              szenvedett és mélyen aggódó bíboros prímásunk a németnyelvű
              levél margójára ezeket jegyezte fel: mily sokat jelenthet hát
              az elszakított csallóközi, vágvölgyi magyaroknak, az öt világrész
              emigránsainak az esztergomi Bazilika harangzúgása és mindaz,
              ami ezzel összefügg!
              
               E
              kötetből az olvasók megismerik Esztergom prímásainak, mint az
              ország államférfiainak, diplomatáinak és hadvezéreinek
              szerepét és helytállását a magyar történelem viharos
              korszakaiban, sorsuk változását, még ha az börtönt,
              vagyonfosztást vagy halált jelentett is. Mindszenty József
              felsorolja Esztergom 78 prímását, az elsőtől az író személyéig,
              emléket állít nevüknek és tetteiknek. Avatott tollal adja az
              egyes korok összképét, közel hozza az olvasóhoz Esztergom változóan
              fényes és gyászos napjait. 
               (Mindszenty József: Esztergom a prímások városa; Szent
              Gellért Kiadó és Nyomda, 2012.) 
               
               M.A.
             |