2015.11.06.
Budapest–Varsó tengely?
A
tengely, mint az európai politikai erővonal fogalma kétségtelenül
keserű mellékízű, de ha elvonatkoztatunk a következményektől,
tisztán nyelvi szempontból a Mussolini 1936-os milánói beszédében
bejelentett Berlin–Róma tengely telitalálat volt: „a
Berlin–Róma ív nem választóvonal, hanem tengely”.
Ha
Mussolini és a második világháború árnyéka nem vetülne
erre a mondatra, akkor a feltételezésünk szerint nemsokára
megszülető megállapodások – melyek a visegrádi négyek,
azaz Lengyelország, Csehország, Szlovákia és Magyarország között
létrejönnek, és melyek közül a legfontosabb a
lengyel–magyar megállapodás lehet – bejelentése hangozhatna
így: a Budapest–Varsó ív nem választóvonal, hanem tengely,
amely köré az Európai Unió államai csoportosulhatnak.
A Jog és Igazságosság
győzelmével Budapest és Varsó között újszerű együttműködés
alakulhat ki. Így a menekültválság következményeként
szorosabban együttműködő V4-ek közül a legnagyobb népességű,
gazdasági és katonai erejű Lengyelország, valamint a
legstabilabb és legprogresszívabb politikai vezetésű
Magyarország irányításával egy majd 70 milliós tömb jöhet
létre.
Ez a tömb,
amennyiben képes együttes fellépésre, komoly tényező lehet
az Európai Unión belül. Soha nem látott lehetőség ez.
Csorja Gergely
|