2015.11.13.
MÉG
KAPHATÓ
A
HAVI MAGYAR FÓRUM SZEPTEMBER-OKTÓBERI SZÁMA!
A
tartalomból:
Csurka István:
EZERKILENCSZÁZÖTVENHAT
A
forradalom és szabadságharc kérdésköre nemcsak a magyar átalakulás
vízválasztója, hanem – akármilyen kicsi ország történelmi
tette volt is – a régi és az új világrendet is megosztja.
Kitörése idején még tizenéves volt a jaltai rendszer. A
forradalom leverése azért volt lehetséges, mert az USA
tiszteletben tartotta a háborús világfelosztást és szovjet
felségterületnek ismerte el hazánkat. A forradalom vérbe fojtása
után, némi huzavonás késleltetéssel mindkét világhatalmi pólus
ráütötte a pecsétet a Kádár-rendszer működésére. És
amikor ütött a rendszer végórája, már a közösen elkövetett
bűntett is a forradalom emlékezetének elhalványítására késztette
őket. A forradalom eszméjével mindig a status quo szükségletét
és parancsát állították szembe. A status quo megőrzése
voltaképpen Jalta részleges érvényben hagyását jelentette. Németország
ugyan egyesíthető, de a kommunisták átalakulhatnak, és nincs
elszámolás. Magyarországon a szabad választások eredményét
egy paktum teszi semmissé és nincs igazságtétel és nincs
kivetve a rablott tulajdonból a kádárista elit.
Mindszenty
József rádióbeszéde
–
1956. november 3. –
Igen gyakori
mostanában annak a hangsúlyozása, hogy a nyilatkozó a múlttal
szakítva őszintén beszél. Én ezt így nem mondhatom: nem kell
szakítanom múltammal. Isten irgalmából ugyanaz vagyok, mint
aki voltam bebörtönzésem előtt. Ugyanazzal a testi és
szellemi épséggel állok meggyőződésem mellett, mint nyolc éve,
bár a fogság megviselt. Azt sem mondhatom, hogy most már őszintén
beszélek, mert én mindig őszintén beszéltem; vagyis kertelés
nélkül mondtam azt, amit igaznak és helyesnek tartok. Ezt csak
folytatom itt, amikor közvetlenül, személyesen, tehát nem
magnetofon-hangfelvétel útján szólok az egész világhoz és a
magyar nemzethez. Rendkívül súlyos helyzetünkről külföldi
és belföldi viszonylatban kell szétnéznünk. Oly távlatból kívánok
megállapításokat tenni, ahonnan áttekintés nyílik, de
sorsunkhoz viszont oly közel hajolva, hogy mondanivalómnak
meglegyen a gyakorlati érvénye mindnyájunk számára. A külföld
felé élőszóval ma első ízben köszönhetem meg azt, amit nekünk
nyújt. Mindenekelőtt a Szentatyának, XII. Pius pápa Őszentségének
fejezem ki személyes hálámat, hogy a Magyar Katolikus Egyház
fejéről oly sokszor megemlékezett. Mellette mély hálámat küldöm
azoknak az államfőknek, a katolikus Egyház vezetőinek, a különböző
kormányoknak, parlamenteknek, közéleti és magántényezőknek,
akik a börtönömben töltött idő alatt hazám és sorsom iránt
részvéttel és segítő szándékkal viseltettek.
Csurka István
Magyar
abszurditások
– 1984 –
A világban ma
kezd ébredezni és terjedni az önmagukért való egyetemleges
felelősség gondolata. Ezt a gondolatot legtisztább formában és
világraszóló érvénnyel 1956-os forradalmunk fejezte ki. Kétszer
egymás után álltunk a vesztes oldalon. Szégyenpadra, kalodába
ültettek bennünket, s nem mondhattuk ki, hogy igazságtalanul.
Forradalmunk azonban igazi arcunkat mutatta fel. Most már bátran
nézhetünk akárki szemébe. Ahogy Albert Camus, a híres francia
író írta: A leigázott, bilincsbe vert Magyarország többet
tett a szabadságért és igazságért, mint bármilyeik nép a
világon.
Vass Krisztián: A Magyar Élet jobboldali korszaka (II.
rész)
1937 októberében
a lap szellemi iránytűt nyújtott át olvasóinak. A magyarság
útja: jobbra vagy balra? – tette fel a kérdést a Magyar Élet.
Az apropót a Cobden Szövetség orgánumának körkérdése adta,
mikor a baloldaliság és jobboldaliság kifejtesére kérte fel a
két oldal egyes képviselőit és a korszak jelentős személyiségeit.
A Magyar Élet erre reflektált: a magyarországi zsidó
kapitalizmus társadalmi fellegváraként emlegetve a Cobden Szövetséget
leszögezte: „A Magyar Élet, mely az egész látóhatárt
figyeli beleszól a vitába. (…) A Cobden kérdéseinek tengelyében
a gazdasági probléma áll. A legmélyebben zsidó probléma:
minden hatalmuk alapja. (…) A mi látásunk más. Mi a magyarság
útját kémleljük? Jobbra vagy balra? (…) Bennünket kizárólag
faji öntudat fölébresztése, a Magyar szociális igazság
megteremtése, fajunk szolidaritásösztönének megerősítése a
magyar szellem felszabadítása
a zsidószuggesztiójú
iparirodalmiság és a svábgyámkodású tudományosság alól.
(…) Korunk két hatalmas ereje: a megtisztult szociálizmus és
a megújhodott, a faji gyökerekig lehatoló nemzeti gondolat.
Melyik nyújtja ezeket teljesebben, termőbben, életrehívóbban
a magyarnak: a jobb vagy a baloldal? Felelni fogunk rá.”
Hábel György
rubindiplomás erdőmérnök, Jáky-díjas közlekedési mérnök,
ny. MÁV mérnök-főtanácsos:
A második ágfalvi csata mentette meg Sopront! 1921.
szeptember 8.
A selmecbányai bányamérnöki
és erdőmérnöki főiskola diákjai tartalékos tisztekként
vettek részt az I. világháborúban. 80 hősi halottunk volt, a
főiskola létszámának kb. 20%-a. 1918 novemberében a fegyverszünet
után az életben maradt és nem súlyosan sebesült diákok
siettek Selmecbányára. A cseh légiósok már a garamvölgyi vasút
mentén nyomultak előre, tehát nem sok idő volt hátra a menekülésre.
Az akkor 183 éves főiskola diákjai összecsomagolták a könyveket,
a gyűjteményeket, az irattárat, a laboratóriumi felszerelést
és a fegyvereket. Útjuk már csak keleti irányban volt, a 25
km-re lévő Hontnémeti MÁV állomásra. Rekvirált szekerekre
tették a nagy értéket, és gyalog követték azokat a decemberi
hóban a vasútállomásig. December 14-én hajnalban rakodtak be
a vagonokba, és aznap este megérkeztek Budapestre. 1919 tavaszáig
vártak, hogy melyik város fogadja be őket. Sopron polgármestere,
dr. Thurner Mihály intézkedett, és a Károly-laktanya kiürítésével
tudták elhelyezni a főiskolát. Az oktatás 1919. április 18-án
kezdődhetett meg, primitív körülmények között.
MAGYAR SORS
ÉS FEHÉR
SZARVAS
– részletek
–
Szabó Lőrinc
válogatott prózai írásait tartalmazó kötetét 1994-ben adta
ki a Magyar Fórum.
Nemrég Bulgáriában
jártam. Nem időzhettem ott kiadósabban, de manapság a lehetőségekkel
együtt szükségképpen megszerényednek az utazó vágyai és igényei.
Szívből örültem tehát előre a kirándulásnak, s az út végeredményben
sokkal többet nyújtott, mint vártam. Bennem is kiirthatatlan sóvárgás
él a Dél melege és a Kelet misztikuma iránt. Ebben a
tekintetben egészen romantikus vagyok. Egyszer már eljutottam életemben
Kairóig, a gizehi piramisokig, láttam a Szfinxet, sőt valamivel
még lejjebb is autóztam a Nílus partján, a szakkarai oázisig,
ahol a folyó egyik partján a lépcsőpiramisok sorakoznak, s a
homoktenger alatt az Ápisz bikák szentélyei, a másikon pedig
II. Ramzesz kolosszusszobra hever a pálmafák alatt. Az az út
sokkal messzebbre vitt Dél és Kelet felé, mint a mostani; s mégis
folyton azt kellett éreznem, hogy csak a küszöbön vagyok, hogy
még Kairó is csak a kapuja a Keletnek. A csodavilág folyton hátrált;
a horizont, jól tudjuk, úgy fut tőlünk, ahogy mi futunk feléje.
Az az egyiptomi exkurzió puszta kísérlet maradt az életemben,
a lélek szökési kísérlete, a remény terepszemléje, amely
ismert és reális ugródeszkát keres a képzeletnek az igazi célok,
India és Kína felé.
Pósa Zoltán: Az ifjúság édes korbácsütései
Balatonfüredi
emlék a hatvanas évekből
Az azúr vízbe fúródó
fénycsöppek megváltoztatják egy pillanatra a Balaton értelmét.
A móló megadóan simul a hullámok pikánsan zaklató tenyerébe.
Minden padról a be nem teljesedés kukkoló sziszifuszai
leselkednek.
– Felületes, könnyed
lebegés az egész, jóleső lelki masszázst nyújt, de egy masszőrtől
nem várhatjuk, hogy lélektani motivációk finomságaira is ügyelni
tudjon.
A vékony gyerekképű
barnafürtös, puttóképű fiú és a daliás szőke görögnimfás
lány párosára boruló izzó légpalástot egy parti platán árnya
hasítja ketté.
– A rossz
hangulat tényezőjeként kezelhető fülledtség predesztinál
arra, hogy túl szigorú légy – vette át Judit Gábor modorosságig
választékos allűrjeit.
– Elnézést, ha
akaratom ellenére ízetlenkedtem.
– Ugyan, kérlek,
de ha azt mondom nagy őszintén, hogy igényeskedésem az ifjú
titáné, nagyképűnek tartanál, joggal.
Judit elsöprő
kacaja felgöngyölítette a fülledt csend késő délutáni
foszlányait is.
–Érzékenységed
szinte minden helyi tartományra kiterjed. Olyan vagy, mint a
fagyos légben megtestesülő lehelet páraszobra. Vagy lefordítva
prózára József Attilát, a fagyos leget megkarcoló cserjeág.
Az agonizáló nap utolsó rohama, a kínoktól zölddé hasonuló
hullámok folytatását rajzolja a semmibe. Gábor tekintete
karambolozott Judit elrajzolt profiljával, a láthatatlan vízcseppek
a tragikus hősnő glóriáját vonják fejére. Judit mosolyog, Gábor
kerek pisze orrán is megfeszül a bőr, kissé nőies, lágyan
tojásdad arcában elkerekedik mandulavágású, szuggesztív
gesztenyebarna szeme, keresné Judit előkelő gödröcskéiben, a
huncut gyermekded arcvonásokhoz képest felnőttes, markáns római
orrnyergén és a búzavirágkék szemévődő kedvességében a démonok
szarkazmusát, de Judit nem hajlandó semmiről sem tudomást
venni, legkevésbé a fiú mesterségesen hergelt ellenérzéseiről,
számára nem tartogatnak infernális meglepetést a sellők, akik
a megvalósult, testet öltött szépség utáni végtelen űrről
zengedeznek.
Domokos Kázmér: Az emlékeimben kutattam
Ha Kiskunmajsa említésre
kerül, e lap olvasóinak (Igazunk ’56) két dolog azonnal eszébe
ötlik: Pongrátz Gergely neve, és egy történelmi emléket őrző
létesítmény neve, az általa, saját erőből Kiskunmajsán létrehozott
’56-os múzeum. Gergely, a Bajusz, a Parancsnok messzire költözött
a fizikai és szellemi értelemben is beszennyezett, Demszky
vezette „világvárostól”, Budapesttől. Meggyőződésünk,
hogy Budapest jövőjét Gergely sem elsődlegesen balliberális
irányítású világvárosként, hanem sokkal inkább Magyarország,
magyar fővárosaként képzelte el. Megítélése szerint –
amely beszélgetésünk során világossá vált – ez lenne az
alapfeltétele annak, hogy a magyar történelem egyik kiemelkedő
eseményének, az ’56-os forradalom és szabadságharc emlékének
őrzésére, az ország szívében múzeum létesüljön, önkormányzati,
és egyértelmű kormányzati segítséggel, akarattal. Miután az
erre való törekvések ma még nem érzékelhetőek, Gergely barátunk,
természetesen teszi a dolgát, teszi azt, amit rákényszerít
hazaszeretete, magyarsága, és ’56-os múltja.
Kimmel István: Aranyemberek a Mezőségben
Baráti társasággal
Szék városkában megszállva, Wass Albert nyomdokain és regényeinek
helyszínein jártuk öt napig Erdélyt. Ennek keretében sok értékes
és tenni vágyó „Aranyemberrel” volt szerencsénk találkozni
és szót váltani. Szálláshelyünkről, Székről csupán csak
annyit szeretnék röviden elmondani, hogy Szék több mint ezer
éves királyi város, amelyet a régi időkben sóbányászata
emelte erre a rangra, a többi „sóvárossal” együtt. Itt a sóbányák
már 200 éve kimerültek, így a mezőgazdálkodás és a kézművesség
maradt a megélhetés alapvető forrása. A település még
mindig szigorúan őrzi nyelvét, népművészetét és hagyományait,
elsősorban az idősebb generáció révén.
Fejér György János: NEKEM SZÜLŐHAZÁM
Radnóti Miklós
1943. május 2-án feleségével, Gyarmati Fannival együtt római
katolikus hitre tért. Sík Sándor keresztelte meg őket, és
Zolnai Béla helyett, aki nem tudott Szegedről Budapestre utazni,
Ortutay Gyula volt a keresztapjok. Grosz Dezső beletörődött
abba, hogy gyámfia nem lesz textil-nagykereskedő, és támogatta
a fiút válsztott életútján. Szerette őt. De Radnóti tudta,
hogy az izraelita hit elhagyásával mélységesen és gyógyíthatatlanul
megsebezte gyámatyját. Levelet írt hát Grosz Dezsőnek,
amelyben köszönte szépen az eddigi nagyvonalú anyagi támogatást,
és tudatta, hogy tudja: mint keresztény a jövőben nem tarthat
igényt reá.
Dr. Diószegi György Antal : Archiregnum: Szent István
apostolkirályunk országa ezer évvel ezelőtt
Archiregnum,
archirex, apostolkirály: ezek a fogalmak a középkori magyar világ
megértése körében alapvetést jelentenek. Dr. Erdő Péter bíboros
ezt írta: „Úgy vonult be Szent István a történelembe, mint
protorex, mint első király. És úgy néztek fel rá, mint
apostoli királyra, a szó bizánci értelmében vett
izaposztoloszra – vagyis olyan uralkodóra, aki … országának
nem csak uralkodója, de apostola is volt.” Csíkszeredán,
2014. augusztus 20. napján Bazsó-Dombi Attila „Szent István
Apostol-királyunk” koráról az alábbiak jegyében emlékezett
meg: „Isten számunkra több, mint ezer esztendővel ezelőtt
megadta, hogy Nagyboldogasszony alattvalóiként élhessünk és
halhassunk Szűz Mária Országában, amelynek az Ősevangélium
szerint … Archiregnum – mintakirályság – módján kell
szolgálnia Isten Országának földi terveit”. Módosíthatatlan
hagyaték ez „Szűz Mária Népe számára, amelynek tagja
minden Nemzet fia, akik Szűz Mária Országának területén élnek
történelmi idők óta”.
Dr. Sebestény Sándor
ny. főiskolai docens, országgyűlési szakfőtanácsos : Az
1867-es Kiegyezést előkészítő államférfiak titkos tárgyalásai
Gróf Andrássy Gyula (1823–1890)
Az 1867-es Kiegyezést
koncepcionálisan megalapozó Deák Ferenc és politikusi köre, a
későbbi Osztrák- Magyar Monarchia dualista államszerkezetét
titkos politikai tárgyalásokon alakította ki. Revideálták
Magyarország csorbítatlan függetlenségét kimondó történeti
alkotmányunk közjogi alapelveit. Programjukból felvillantott néhány
gondolatot Deák Ferenc a magyar képviselőház 1866. február
21-i ülésén. A leendő felelős kormány létjogosultságáról,
„mint oly postulatumról [alapkövetelmény], mely nélkül a
kiegyezést létesíthetni igen kevés ember hiszi e házban”, külön
szólt. S kijelentette egyértelműen, stratégiai törekvésünk
vezérfonala: „… a felelős minisztérium nemcsak a létezők
közt legjobb biztosítéka a népek szabadságának, hanem
egyszersmind villámhárítója a forradalomnak”
|