| 
               2015.11.13. Katonai Repülő
              Intézet alakult
 Célunk a katonai hivatástudat és az elkötelezettség elmélyítése
A Nemzeti Közszolgálati
              Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karának Katonai Repülő
              Intézete október közepén jött létre. Az intézet keretein
              belül felsőfokú tisztképzés, szakmai továbbképzés, illetve
              az ezeket megalapozó hadtudományi- és katonai műszaki kutatás
              folyik –tudtuk meg Dr. Palik Mátyás megbízott intézetigazgatótól. 
               Milyen múltra tekint vissza a szolnoki katonai repülőtisztképzés?
              
               
               – 1949-ben alakult meg a Kilián György Repülőhajózó
              Tiszti Iskola, ahol a repülőhajózó-tiszteket képezték. Ez az
              intézmény volt a jogelődje az 1967-ben főiskolai rangot
              szerzett Kilián György Repülő Műszaki Főiskolának. 1991-ben
              a Honvédség felsőoktatási intézményeinek reformja kapcsán
              Szolnoki Repülőtiszti Főiskola lett az intézmény neve. Egy
              további integráció folytán a főiskolánk a Zrínyi Miklós
              Nemzetvédelmi Egyetem Szolnoki Repülőtiszti Főiskolai karaként,
              majd 2001-ig annak Repülőtiszti Intézeteként működött.
              2011-ig a Nemzetvédelmi Egyetem Repülőműszaki-, majd Repülő
              és Légvédelmi Intézeteként hívták a szolnoki képzőhelyet.
              Tanszékké 2011-ben, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem megalakulásával
              váltunk. 2015. október 10-én – egy célszerű intézményfejlesztési
              koncepciót követően – Szenátusi döntés, majd a Fenntartói
              Testület jóváhagyása után váltunk ismét
              intézetté, amelyen belül a korábbi szakcsoportjaink ismét
              tanszékekként működhetnek.
              
               
               Mi a jelenlegi változás lényege?
              
               
               – Kiváltunk a Katonai Üzemeltető Intézetből, és önálló
              intézetként, három tanszékkel, egy oktatást támogató
              csoporttal és egy csaknem százezer kötetes nyilvános könyvtárral
              dolgozunk. Feladataink egyelőre változatlanok. Ami miatt intézetté
              válhattunk, azt a vezetői döntés, s a később várható
              szervezeti, oktatási változások indokolják, s valószínűleg
              az is, amit ez a tanszék az elmúlt négy-öt évben tevékenységével
              bizonyított. 
               Jár valami előnnyel ez a kiválás?
              
               
               – Úgy gondolom, hogy egy felsőoktatási intézmény működését
              meghatározzák a kondíciói. Ráadásul az új intézet a
              Nemzeti Közszolgálati Egyetem egyedüli olyan felsőoktatási létesítménye,
              amely vidéken, a Magyar Honvédség 86. Szolnok Helikopter Bázisán
              található. Intézetünket sokan a környéken még Kiliánként
              emlegetik, és sokan főiskolaként gondolnak rá, hiszen ezer szállal
              kapcsolódunk Szolnokhoz. Oktatunk a város különböző intézményeiben,
              s jelen vagyunk a megyeszékhely tudományos, kulturális és
              sportéletében. A szolnokiság mindig is meghatározó volt számunkra,
              ezért sem mindegy a megítélésünk, elnevezésünk. Az intézeti
              forma pedig jó alapot kínálhat a későbbiekben megjelenő
              speciális repülőszakember-képzés kialakításának feltételeihez.
              A kiválással maga az egyetem is megerősödött, mert már nem három,
              hanem négy komoly intézete van: a Katonai Vezetőképző, a
              Katonai Üzemeltető, a Katonai Logisztikai és immár a Katonai
              Repülő Intézet. 
               Mit biztosít az intézet három újjáalakuló tanszéke?
              
               
               – A Fedélzeti Rendszerek, a Repülésirányító és Repülő-hajózó,
              valamint a Repülő Sárkány-hajtómű Tanszékek biztosítják a
              megrendelő, vagyis a Magyar Honvédség számára a repülőszakember
              utánpótlást. A tanszékek három olyan szakterületet jelölnek,
              melyek lefedik a légierő repülőcsapatainak szaktisztképzését.
              A Fedélzeti Rendszerek Tanszéken olyan képzési formákban
              oktatnak, melyekkel elérhető, hogy az itt végzettek az előírt
              szakmai gyakorlat megszerzése után, önállóan képesek
              legyenek a korszerű repülőeszközök fedélzeti rendszerei üzemben
              tartásának megszervezésére, irányítására. Végzettségük
              folytán a tőlünk kikerülő tisztek a repülőgépek fedélzeti
              rendszereivel foglalkoznak, ezen belül például az elektromos és
              oxigénberendezésekkel, a különböző típusú repülőgépek
              fegyver- és lokátorrendszereivel, rádióberendezéseivel. Ez
              inkább a villamos szakterület a repülőműszaki képzésen belül.
              Egy másik jól elhatárolható oktatási terület a repülőgépek
              (helikopterek) gépészeti rendszereinek üzemben tartásával,
              annak megszervezésével, irányításával kapcsolatos gépész
              jellegű képzés, melyet a Repülő Sárkány-hajtómű Tanszék
              oktat. A Repülésirányító és Repülő-hajózó Tanszék bár
              két speciális szakterületet foglal magában, a tantárgyi átfedések,
              hasonlóságok miatt működik egyben. Ezen a tanszéken a katonai
              repülésirányítók, azaz a légiforgalmi és légvédelmi irányítók,
              valamint a repülőgép-vezetők képzése, továbbképzése
              folyik. A Szolnokon tanuló honvéd tisztjelöltek a katonai üzemeltetés
              alapszakon és annak mesterszakán folytatnak képzést katonai
              repülőműszaki és repülésirányító specializációkon. A
              tisztjelöltek számára alapszakon a képzés nyolc szemeszteren
              át tart, amelyből az utolsó négyet a szolnoki intézményben töltik.
              A katonai repüléshez kötődő szakmai felkészítéseket, továbbképzéseket
              azért is emelem ki, mert a légi közlekedés rendszere megköveteli,
              hogy a benne dolgozók szakszolgálati engedéllyel
              rendelkezzenek, amelyek kétévente speciális felkészítéshez,
              vizsgáztatáshoz kötöttek. Ezért nálunk, a katonai repülésben,
              a légi közlekedésben kijelenthető, hogy nemcsak szlogen, hanem
              valóság az élethosszig tartó tanulás és annak a kiemelkedő
              szerepe. 
               Évente mennyi tisztjelöltet iskoláznak be a képzésekre?
              
               
               – Ez korábban is igen változó volt, s az látható az
              előző évek felsőoktatási felvételi statisztikáiból, hogy a
              katonai képzésekre beiskolázottak létszáma a honvédség humán
              stratégiájának megfelelően csökkent. A beiskolázási létszámok
              általában 100-150 főre tehetők. A légierő megrendelői igényének
              megfelelően évente 10-15 honvédtisztjelöltet iskoláznak be az
              intézetünkben folyó képzésekre. Emellett az intézet biztosítja
              a repülőcsapatok speciális képzéseket igénylő
              szakembereinek felkészítését is, tehát évente négy-ötszáz
              tiszt és tiszthelyettes felkészítése is Szolnokon történik.
              Mindez hatalmas leterhelést jelent az intézet oktatói számára. 
               Elegendő oktatóval rendelkeznek?
              
               
               – A jelenlegi létszámmal biztosítottak a folyó képzések.
              Amennyiben a légierőnek újabb megrendelései, képzési igényei
              lennének, akkor az oktatóállomány létszámát bővíteni
              kell. A felkészítést végző oktatói állományunk közel 80
              százaléka tudományos fokozattal, magas publikációs mutatókkal
              rendelkezik. A szolnoki oktatók az elmúlt években számos új képzési
              program kidolgozói voltak. Kiemelkedik közülük az ERASMUS+
              nemzetközi mobilitás program „Aviation” modulja, a Katonai Műszaki
              Doktori Iskola új, Repüléstudományi Kutatási Területének
              programja, valamint civil képzési igényeket is kiszolgáló,
              hatósági akkreditációval rendelkező, pilóta nélküli légijármű-rendszerkezelő
              (drónpilóta) tanfolyam. Ez utóbbinak a kidolgozása során
              figyelembe vettük a nemzetközi és a hazai légi közlekedési
              szervezetek ajánlásait és az intézet e területen végzett korábbi,
              sikeres kutatási eredményeit. Oktatóink és kutatóink szakmai,
              és emberi értékeket közvetítenek a hallgatóink felé, törekszenek
              a katonai hivatástudat és az elkötelezettség elmélyítésére,
              a honvédség hagyományainak ápolására. 
               Európai szinten hol áll a magyar katonai repülés
              oktatása?
              
               
               – Nem végeztem még ilyen összehasonlítást. Viszonylag
              jól ismerem a cseh, a lengyel, a szlovák és a román légierő
              képzéseit, s a szervezeti formát és a létszámarányokat
              vizsgálva mi igen jó helyen állunk. 
               
               Medveczky Attila
             |