vissza a főoldalra

 

 

 2015.11.20. 

Ars Sacra

A Vízivárosi Galéria kiállítása

A fény a modern képzőművészetben is, műfajoktól függetlenül és egy-egy műalkotáson belül, hatalmas utat jár be. Ennek az útnak magassága is van, mélysége is van, sőt kiterjedése is. Avval, hogy – legalábbis a nagyoknál – szakrális körökkel érintkezik, az értelmezés köre kitágul, s az ég és a föld együtt valaminő ismeretlen tartományt nyit meg – az istenembert ugyancsak magában foglaló lélekét. Még a reneszánszig sem kell visszamennünk, hogy lássuk: a tenger imazsámolyára térdeplő ember – nyakában a földi élet koloncaival (ma valóságdaraboknak mondjuk) – éppúgy a kozmosz része, ideértve a mennyei tulajdonságokat is, mint a rá visszaható – mert arcát őrző – Mindenség Ura.

A golgotai sorsban is ott a katedrálisok nehéz, szürke köveit megmozgató fény, s nemkülönben a betlehemi jászol körüli történésekben is. A szikla és a szalma, hiába az állapotuk lévén kiolvasható drámai ellentét, ugyanazt a tisztaságeszményt jelenti. Egy kis megengedéssel a megigazulás útját. Ám nem föltétlen kell a bibliai jelképeket és egyéb szimbólumvilágokat ismernünk, hogy gyönyörködni tudjunk például Balogh Edit fémszálat is sugárzóvá, üdvözítővé emelő francia kárpitjában (Fény – 2012), Bohus Zoltán finom érzéki hullámokat kibocsátó ragasztott üveg kompozíciójában (Kereszt – 2015), vagy Kárpáti Tamás ködgomolyban is a lélek tisztaságára utaló, a krisztusi igazságot mélyen megélő festészetében (Passio – 2010).

Mindhárman az Ars Sacra Fesztivál rendezvénysorozatához kapcsolódó vízivárosi tárlat átszellemült igazságmondóinak a jelesei. A föntiekből kitűnt, hogy a külső és belső fény – ezért a kiállításon a megannyi forma – nem válogat a műfajok között. Átjárja mindet. Hát még ha a briliáns tárlat további alkotóit is idevesszük, az ezúttal megható figurális kompozícióval jelentkező textilművészt, Ha ger Rit tát (Elveszett bárány – 2014), a fotók különböző válfajaiból (kereszthalál, oltárkép-mozzanatok, templombelső), a fény itatta szent képekből lenyűgöző montázst készítő Rainer Pétert (Érettünk… Isteni szeretet triptichon – 2014), illetve Szemadám Györgyöt (Erdélyi triptichon – 1975–2014; Istentisztelet a Kaukázusban – 2014), akkor látni csak igazán az Ars Sacra mindent átizzító, mindent lélekké transzformáló hatókörét. A különböző formavilágokban és látásmódokban, technikákban realizálódó üzenet egyetemességét.

A kemény kő, pontosabban a fehérségével szinte égető márvány is képes – a belőle kifejtett formaalakzatokkal – a szimbólumok által élővé tett tudás, bölcs érzelemleltár megannyi üzenetét közvetíteni, ha a véső olyan szobrász kezében működik, mint a nemes anyag által valaminő meghitt nemességet, biblikus káprázatot megjelenítő Boldi (Galamb – 2011; Jó Pásztor – 2000). A plasztikai hatást épp a felületen, a szobrok palástján körbefutó, megcsillanó fény adja.

A szimbólumok szakrális, történeti, mitológiai stb. üzenete a több részre – „kazettákra” – osztott francia kárpitot, a már említett Balogh Edit másik művét, az Átváltozások II.-t (2005) ugyancsak elevenné teszi. Érzelmi sokkolóvá? Csaknem azt is mondhatnánk. Hager Ritta elveszett, ám talányosságában isteni báránya – gobelinjének tematikája harmonizál Boldi egyik szobrának jelképi igazságával – „fokoztatott” itt le, változott át mértani alakzatokban megbúvó ikonográfiai példatárrá. A különböző megformálási módok (anyag, technika) ellenére mindkettő magasztos munka.

Amíg Kárpáti Tamás olaj-vásznai a rejtezésben, megannyi Krisztus-arcban (önarckép-stilizációban) – paradox – villantják föl a lélektárnák mint misztikus bensők csöndjeit és a megszenvedett paradicsomi békéhez vezető utat (Szent bor I. – 2011; Vir dolorum – 2010), addig Pirk László helyenként a gótikára emlékeztető, távlatossá emelt boltozatokkal, határozott motívum-kontúrokkal adja tudtunkra, hogy a festmény kevesebb is, meg több is, mint valóság: emlékezet is, megtartó eszmények, magatartás-„hieroglifák” szimbóluma is. A Merre indulnak útjaink III. (2008), noha fókuszában a Nap és a Hold kettőse a „szakrális” gyújtópont, alighanem oltárképnek is elmenne. De az organikus kupolát reveláló Égő csipkebokor III.-ban (2013) és a fénysávjában figurális alakrajzot bújtató olaj-vászonban is (Fa-jelképek III. – Golgota-fa – 2013) ott az isteni-emberi szenvedés mint énképünk boldogságforrása.

Egészen különösek Bátai Sándor archaikusságukban, barna színvillódzásukban is eleven szakrális tartalmat hordozó művei. (Írás I–III. – 1997–1998; Ősforma – Udvari I. – 2007). A régmúlt időket idéző, plasztikailag ugyancsak izgalmas papíröntvények a rájuk festett (fapác, anilin) és nyomott ábrákkal az Írás – innen a bibliai közelség – és a boltozat (templombelső?) szentségét hirdetik. Temetők kopott köveit, sírtábláit avatják – jelképpel (kereszt) és kalligrafikus bőséggel (görög betűk) – az emlékezet halhatatlan részévé.

 

Szakolczay Lajos