| 
               2015.11.20. Az élet alaptörvénye
              az egyensúly
 „Te csak hang vagy…” Ravasz László kézírásos prédikációi
Ezt a különös módon
              az utókorra maradt kézírásos prédikációgyűjteményt valószínűleg
              maga Ravasz László gyűjtötte egybe és adta át hűséges leányfalui
              hallgatóinak megőrzésre. A kényszerű hallgatás idején készült
              prédikációk mindnyájunknak szólnak. Ravasz László a
              XX. századi Magyar Református Egyház történetének egyik
              kiemelkedő alakja, ahogy ő magát jellemezte: „huszadik századi
              vándorprédikátora”. Valóban kitűnő igehirdető volt, és a
              Dunamelléki Egyházkerület élén, majd a Református Egyház
              Zsinatának elnökeként jelentős reformok kezdeményezője, az
              egyház modernizálásának, lelki megújításának hiteles és
              elkötelezett munkása. Ravasz László életműve gazdag: teológiai
              művek, prédikációkötetek, művészeti, irodalmi, esztétikai
              írások, tanulmányok fémjelzik munkásságát. Nemcsak az egyházban,
              hanem világi fórumokon (Magyar Tudományos Akadémia, társadalmi
              egyesületek, irodalmi társaságok, oktatási intézmények) is
              rendszeresen szerepelt, az akkori közélet ismert és elismert
              tagja volt, rádiós prédikációit százezrek hallgatták.
              Tudatosan és szívesen vállalta a megszólalást nemcsak Istenről,
              emberről, hitről, Bibliáról, hanem az emberiség, a nemzet, a
              magyarság nagy kérdéseiről is. Mindig az Ige és csakis a
              Kijelentés alapján (Sola scriptura). Ravasz László 1882.
              szeptember 29-én a partiumi Bánffyhunyadon született. Ősei között
              többen református lelkészként szolgáltak, de az ő nagy ívű
              pályája – amely tehetségének és szorgalmának eredménye
              – kimagasló. Érettségi után esztétikát, bölcsészetet
              tanult, filozófiából is doktorált, de végül a teológia és
              a lelkészi pálya mellett döntött. Victor János és John Mott
              angol misszionárius nagy hatással voltak rá, példaképül
              szolgáltak számára. Megértette, hogy Istennek terve van az életével,
              hogy nagy feladata lesz. 1921-ben, a nemzet és az egyház
              szempontjából egyaránt kritikus időszakban meghívást kapott
              Budapestre a Kálvin téri gyülekezetbe, ahol Petri Elek váratlan
              halála miatt megüresedett a lelkészi poszt. A püspökválasztást
              is megnyerve áttelepült, és 1948-ig, kényszerű lemondásáig
              az egyház meghatározó tagja lett. 1936-tól a Zsinat elnöke,
              egy ideig az Országos Lelkészegyesület és a Presbiteri Szövetség
              vezetője is.
              
               A Dunamelléki
              Egyházkerületben jelentős építkezések, beruházások történtek
              püspöki ideje alatt: 56 új templom, 75 iskola, 85 gyülekezeti
              ház épült. Ravasz László egy modern egyház megszervezését
              tűzte ki célul: egy olyan egyházét, amely hiteles, és jelen
              van a társadalom életében. Sokféle közéleti szerepvállalása
              is ezt a célt szolgálta. Több folyóiratot szerkesztett
              (Protestáns Szemle, Református Élet, Református Jövő, Magyar
              Kálvinizmus), amelyekben az egyház és a magyarság fontos kérdéseiről
              a kor jelentős személyiségei, írók, közéleti emberek a
              protestantizmus sajátos értékeit képviselve szólaltak meg.
              Ravasz László másik ideája az államtól független, önfenntartó
              Egységes Református Egyház megteremtése. Ravasz tudatosan ápolta
              a külföldi kapcsolatokat, támogatta a nemzetközi szervezetek
              missziós munkáját, mint ahogyan az ökumenikus mozgalmakat is.
              Az egyház lelki, szervezeti megújításának terve a közelgő háború
              miatt, majd 1945 után nem tudott megvalósulni. Az egyházak –
              és Ravasz személy szerint is – bűnbakok, ellenségek lettek. Az új hatalom
              szemében ő is, ahogyan a katolikus egyházból Mindszenty József,
              a klerikális reakció képviselője volt, aki felelős a háborús
              bűnökért (Ravasz felsőházi tag volt). Rákosi döntött,
              Ravasz László személye nemkívánatossá vált az egyház élén,
              ezért lemondatták. 1948-ban kényszerű félreállását csak rövid
              ideig szakította meg az 1956-os forradalom, amikor is visszahívták
              – de a bukás után haláláig, 1974-ig Leányfalun élt, a közélettől
              távol. Jogtalan büntetése nemcsak a tehetségének igazi
              megnyilvánulását jelentő prédikálás megtiltásával, hanem
              az általa mozgásba hozott egyházi, lelki építmény összeomlásával
              kapcsolódott össze. Valószínűleg ez utóbbi lehetett az őt
              ért legsúlyosabb csapás – ahogy azt a könyv előszavában
              dr. Szacsvay Éva néprajzkutató megjegyzi. Míg a hétköznapok
              és az ünnepek a prédikálás tilalmával nyomasztották, addig
              az intézményi összeomlás néma, súlyos terhe személyisége mélyében
              hatott kibeszélhetetlenül. E súlyos változásban enyhítően
              vette őt körül Leányfalun, száműzetésének helyén, a közelében
              élők igénye a tiszta hang iránt. Volt Kálvin téri gyülekezeti
              tagok, tanítványok csoportosan és külön-külön, jeles lelkész
              barátok, közeli és távoli családtagok keresték föl, akiknek
              bibliaórákat vagy bibliamagyarázatokat tartott. Krisztus egyháza
              tehát tiltott formában, de élt. Ezt mutatja be ez a prédikációgyűjtemény. 1951-ben írta az
              Élet: Feladat című prédikációját. Ebben Jónás próféta könyvéről
              állapítja meg, hogy bár két és félezer évvel ezelőtt írták,
              mégis modern könyv. Hiszen az van benne megírva, hogy az élet
              föladat, a legnagyobb lecke, amit maga az Isten ad föl nekünk.
              Azt gondoljuk, hogy Jónás csak a tudatalatti érzékeivel
              gondolta, hogy szól hozzá az Isten és a Biblia ilyen képesen
              írta le az egészet, csakhogy az, hogy olyan feladatot kapott Jónás,
              ami emberei ésszel nem volt teljesíthető, mutatja, mennyire valóságos
              is volt az, hogy az Isten megszólította őt. Szokott téged szólingatni
              az Isten? Megszólított már Jézus Krisztuson keresztül? Eljut
              hozzád a Bibliának az üzenete és megszólít? Kelj fel, menj
              Ninivébe, a nagy városba, és kiálts ellene, mert gonoszságuk
              felhatolt elémbe! Hát ez volt a feladat. Ninive akkortájt
              ugyanis a világ egyik legfontosabb városa volt. Gazdagságukat
              úgy érték el, hogy árasztásos földművelést folytattak,
              minek következtében nagyon sok embert el tudtak tartani, a
              szabad munkaerő pedig kész volt várost építeni, katonáskodni.
              Tehát ez a város lényegesen fejlettebb, gazdagabb, hatalmasabb
              volt, mint az a terület, ahol Jónás élt II. Jeroboám királysága
              alatt, amikor is Jeroboám nem csak erősítette az országát, de
              rossz dolgokat is cselekedett, úgy hogy az Isten szeme előtt nem
              volt kedves. Tehát Jónás egy szegényes területről kellett
              induljon a világ legnagyszerűbb városába, hogy ítéletet
              hirdessen nekik. Persze, hogy nem mert még elindulni sem. Jónás
              – ahogy Ravasz László megfogalmazta – menekült az élet elől.
              Holott az élet teljes, csodálatos lehetne, ha megtanulnánk a
              kudarcot és frusztrációkat olyan dologként, mint amilyenek valójában,
              melyekkel születésünktől kezdve számolnunk kell. Van, hogy
              beszélünk, és nem cselekszünk, önmagunkba pedig soha nem nézünk,
              az első kudarc után kiszállunk a játszmából, s hagyjuk, hogy
              érzelmi és szakmai csalódásaink befolyásolják pszichikai és
              fizikai életünket. Mikor képtelenek vagyunk arra, hogy
              gyerekeket neveljünk, vagy ha félelemhez, aggodalomhoz szoktatva
              neveljük, elbizonytalanítjuk és az életért való küzdelemre
              alkalmatlanná tesszük őket. A valóság előli menekülésnek
              igen keserű formái is vannak: a (nem önként választott) magány,
              az öngyilkosság és az őrület néhány fajtája. Sokan azért
              vonulnak vissza magányukba, mert félnek a valóságtól. Képtelenek
              az élet gondjaival szembenézni, társadalmi érintkezésekre –
              minimálisra csökkentik. Kevés barátjuk van, csak ha szükséges,
              vagy megélhetésük miatt mozdulnak ki hazulról. Ravasz László
              szerint az ember a feladatok elől megpróbál megszökni. A másik
              menekülési mód az álmodozás. A hazugságok és illúziók világa.
              Aki ismeri Ibsennek híres drámáját a Peer Gyntöt, tudja, mire
              gondolok. Másik örök típusa Don Quijote, aki nem veszi tudomásul
              a valóságot, mert egy álomvilágban él. Ha józan eszű ember
              a maga egészében nem is hasonlít ehhez, az élet egyes vonatkozásaiban
              hamar rajtakapjuk magunkat az ilyesmin. Menekülés az élettől a
              mámor. Nem is tudjuk, hányan igyekeznek e csalárd világ felé.
              Hódít az alkohol, a nikotin és a koffein. Most, mikor minden erőre
              szükségünk van, nem szabad erőállományunkat az ilyen érzéstelenítő
              eszközökkel csökkenteni. Az élet egyik alaptörvénye az
              egyensúly. Ez azt jelenti, hogy van egy isteni rend, amelyik
              megszabja, milyen viszonyban álljon a test és a lélek, a munka
              és a pihenés, egyén és közösség, a vagyon és a jövedelem.
              Ha ezek közül akármelyiket kivesszük e belső rendből,
              felborul az élet egyensúlya, megszűnik az egészsége. Ez történik,
              ha valaki csak dolgozik, de nem pihen, vagy pihen, de nem
              dolgozik. Ez történik, ha valaki csak gyűjt, de nem költ, vagy
              csak költ, de nem szerez. Aki menekül az élet elől gyáva
              dezertőr lesz, aki pedig rohan az élet után, erőszakos
              kalandorrá válik. Az isteni kegyelem oldja meg ezt a kérdést.
              A kegyelem megoldja az életet, mint feladatot. Tehát Isten adja
              az életet mint feladatot, és ráadásul Magát mint segedelmet. 1963-ban ír
              Ravasz László a munka, a pihenés és az ünnep hármasságáról.
              Sajnos gyakran lehet találkozni azzal, hogy nem ismerik a református
              egyházi év ünnepeit, vagy pedig összetévesztik római
              katolikus, esetleg görögkeleti ünnepekkel. Az egyházi év –
              fő – ünnepei kétségtelenül a karácsonyi ünnepkör (advent
              első vasárnapjától tart az epifániai időszak végéig, régi
              nevén húshagyókeddig), a húsvéti ünnepkör (hamvazószerdától
              tart áldozócsütörtökig) és a pünkösdi ünnepkör (mely áldozócsütörtöktől
              a november végén lévő Örökkévalóság vasárnapjáig tart).
              Az ünnepkörök közül legkevésbé ismerik manapság a nyári
              és az őszi ünnepeket. Helytelen dolog az egyházi évet „ünnepes”
              (adventtől pünkösdig terjedő időszak) és „ünneptelen” félévre
              osztani, már csak azért is, mert minden vasárnap ünnep:
              Krisztus feltámadásának hetente ismétlődő ünnepe! Figyeljünk
              hát ünnepeinkre, mert egyformán jelentős mindenik! Nem
              kevesebbet állít Ravasz László, mint azt, hogy Az ünnepek,
              mint valami időbeli sákramentumok, az örökkévalóságot kötik
              le és oltják bele a valóságba. Csak természetes, hogy századok,
              sőt ezredek hagyományaival átszőve, az atyák beláthatatlan
              sorozatának nagy emlékezéseivel megszentelve, nemzedékek
              hangulatával befuttatva, kiemelkednek az idő sodrából… Ennélfogva
              nem maradnak meg magányos fenségükben, hanem meghatározzák az
              előző és következő vasárnapokat is, hogy tartalmuknak minél
              többféle mélysége legyen nyilvánvaló. Ne nevezzük a pünkösd
              utáni nyári és az advent előtti őszi időszakot ünneptelen félévnek,
              hiszen ekkor is sok ünnep van! Pünkösdöt követően, az
              adventi időszak beköszöntéig – időrendi sorrendben – a következőket
              ünnepeljük: Szentháromság vasárnapja, új kenyérért való hálaadás,
              újborért való hálaadás, István király ünnepe, a reformáció
              emlékünnepe, halottak napja és kitekintés az örökkévalóságra.
              Az ünnepek, a vasárnapok ritmust is biztosítanak az egykedvűen
              múló időben életünknek. Ritmus nélkül pedig az élet
              visszahullana a káoszba, s az egyhangúság, a monotónia még
              betegebbé tenné az egyéneket és a társadalmakat. Az ünnepek
              az élet lendületét, továbblendítő alaptaktusát adják meg.
              A kiégés ellen is kondícióban tartanak. Az ünnephez hozzátartozik
              az ünneplés. Nem önmagunkat, nem a munkát ünnepeljük, nem pártunkat,
              egyházunkat, hanem Istent, egyáltalán a létezést, meg a másik
              embert, aki testvérünk. Az ünneplés tiszta ruhája mindig túllépés
              is a megszokáson, a hétköznapiságon, kivonulás, szent és
              felemelő exodus a napi ismétlődésből, feltöltekezés,
              spirituális magaslatok tiszta levegőjének beszippantása. Az ünnep
              és a vasárnap egyben emlékezés is. Keresztyéneknek a feltámadás
              történetére, a megváltás nagy isteni históriájára, az új
              élet nagy eseményére, és esélyére emlékeznek, abból merítenek
              erőt a jövőre, ami jelen idejű egykorvolt történés Isten
              Lelke és a hit által. Ne feledkezzünk meg tehát ünnepeinkről,
              mert áldott alkalmak ezek, melyek mindig emlékeztetnek a múlt
              eseményeire, és erőt adnak Isten Szentlelke által a jövő küzdelmeihez. A munka kapcsán
              ezt írta Ravasz László: az ember próbált a munka terhe alól
              megszabadulni. Három utat látott maga előtt: a lustaságot, a
              szabotázst, a kizsákmányolást. A lustaság rablás. A szabotázs
              forradalom az élet ellen. A kizsákmányolás népirtás.
              Mindegyik tovább rontja a helyzetet. Egyetlenegy út vezet ki belőle:
              a teremtés isteni rendjébe való törvényszerű beilleszkedés.
              Isten is dolgozó volt, hat napon át teremtette a világot, de a
              „hetedik nap megszűnt a munkától”. Megáldotta és
              megszentelte azt, élt vele a maga dicsőségére, s ajándékul
              adta gyermekeinek. Isten bírói hatalma nyilvánul meg a munkában,
              mint büntetésben, de atyai szeretete az ünnepben mint kegyelmi
              ajándékban. A munka az ünnepért van. Ez a teremtés isteni
              koncepciója. Mi az ünnep? Olyan pihenés, amelyben Istennel találkozunk. Ravasz László
              nagyon sok munkájában foglalkozott az igehirdetéssel, és az
              Ige hallgatásával. De az is lényeges, hogy Jézus örömhírét
              úgy kell hallgatnunk, mint élő szót, mellyel Isten szólít
              meg minket. Nem távoli korok holt betűin, hanem eleven szavakon
              keresztül akar nekünk az Úr üzenetet hozni ma is: együtt
              valamennyiünknek, s ugyanakkor mindegyikünknek külön-külön.
              Igen, maga az Isten szól itt és most hozzánk, maga Jézus van
              jelen igéje által, amikor a Bibliát olvassuk. Ugyanúgy, mint
              egykor az emmauszi tanítványoknak, mielőtt az oltár asztalánál
              megtörné számunkra a kenyeret, először az Ige asztalát teríti
              meg nekünk, részletesen elmagyarázva és értelmezve a mi életünk
              útján az Írásokat. Azt szeretné, ha a Bibliát hallva a mi szívünk
              ma ugyanúgy lángra lobbanna. Nem kell mást tennünk, csak
              megnyitni szívünket, s odaülni Jézus lábához, mint Mária
              tette. Odafigyelni, és türelemmel meghallgatni az Urat az
              igehirdetésben, egyre finomítva ezzel szívünk hallásán. Az
              Ige helyes hirdetését kiegészíti az Ige helyes hallgatása. Az
              Ige a legnagyobb református teljesítmény; felelet a Megszólításra.
              Hitvallás és fogadástétel foglaltatik benne. Ezért Krisztust
              hallgasd, és ne az embert. Ne engedd, hogy az igehirdető személye
              eltakarja előled Krisztust. Ravasz László
              személyét, gazdag életművét a változó történeti
              korszakokban eltérő módon ítélték meg, de munkássága és
              személye ma már vitathatatlanul kimagasló. Egyházának elkötelezett,
              nagy tudású, karizmatikus vezetője volt, nemzetének hűséges
              tagja, aki rendületlenül vallotta, hogy „a hit megtart egy
              nemzetet”. Ezért tanított, ezért prédikált, ezért hirdette
              az evangéliumot: hogy ezt a nemzetmegtartó hitet erősítse, a
              magyarság jövőjét szolgálja. 
               
               („Te csak hang
              vagy…” Ravasz László kézírásos prédikációi; Dunamelléki
              Református Egyházkerület és a Pócsmegyer–Leányfalui Református
              Egyházközség, 2007.) 
               
               M.A.
             |