| 
               2015.11.20. Méltán büszke rá tehát a székelység,
              tudósok vizsgálták meg a csíksomlyói kegyszobrot
              
              A csíksomlyói
              kegytemplomban található Szűz Mária-szoborhoz számos csodás
              hiedelem, legenda és történelmi feltételezés fűződik,
              holott konkrét tudományos vizsgálatnak mindeddig nem vetették
              alá. A székely hitélet szent tárgyaként a pünkösdi búcsújárás
              évszázados hagyományát megteremtve a Kárpát-medence egyik
              legtitokzatosabb kegyhelyévé tette Csíksomlyót, ahova százezrek
              zarándokolnak évről évre. Egy szakemberekből álló kutatócsoport
              nemrég átfogó természettudományos/régészeti vizsgálatnak
              vetette alá a szobrot, melynek eredményeiről Benkő Elek, a
              Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Régészeti Intézetének
              igazgatója számolt be Kolozsváron, a
              Babes-Bolyai Tudományegyetem keretében működő Történeti Intézet
              meghívására.
              
               A
              kegyszobor átfogó vizsgálatát két egymástól független
              tényező tette lehetővé. Egyrészt kapcsolódott ahhoz a Csíki
              Székely Múzeum által végzett kutatáshoz, mely a kolostor múltjának
              materiális szempontok szerinti feltárására irányul a 15. század
              közepétől egészen napjainkig. Ugyanakkor a kutatás nem valósulhatott
              volna meg, ha az MTA Régészeti Intézete több nyertes pályázat
              révén nem fejleszti a műszerparkját a bioarcheológiában
              használatos korszerű eszközökkel. A többek között mikroszkópokkal,
              endoszkóppal, UV-lámpával végzett vizsgálatok eredményét
              egy tanulmánykötetben összegzik a tudósok, ebből kaphatott ízelítőt
              az előadáson résztvevő közönség.
               
               A kegyszobor származására
              vonatkozó feltételezések ellentmondásosak. Az bizonyos, hogy a
              szobor nem tartozik a kolostor eredeti berendezéséhez, származása
              pontosan nem ismert. 1526-nál régebben készülhetett, és
              eredetileg egy mellékoltár főalakja volt. Értékének felbecsülésekor
              két álláspont ütközik: egyesek szerint Erdély legnagyobb és
              legszebb Madonna-szobra, míg mások azt állítják, hogy sérült,
              átfaragott, másod- vagy harmadrendbeli munka. Kinek van igaza?
              Az előadás végére ez is kiderült. 
               Az első feltételezés, mely cáfolatot nyert a kutatók
              vizsgálatai nyomán, hogy a szobor hársfából készült.
              Mikroszkopikus méretű mintát vettek a kegyszoborból, amelyet
              megvizsgálva kiderült: az alapanyag juharfa, akárcsak a hozzá
              tartozó Szent Borbála- és Szent Katalin-szobroké is. A
              kegyszobor 
              253 centiméter
              magas, maga Szűz Mária alakja 
              191 centiméter
              , tehát az életnagyságnál nagyobb. A szobor egy gömbön áll,
              amelynek az alját szakszerűtlenül fűrészelték le, de ez még
              nem azt jelenti, hogy az egész szobrot átfaragták volna. Alsó
              része a nyers fáig lekopott, mivel régi szokás, hogy a zarándokok
              Isten anyjához könyörögve megsimogatják a szobor lábát, ruhájukat,
              kegytárgyaikat hozzáérintik. 
               A szobrot a 19. században átfestették, de a Szűzanya kezénél
              látszik, hogy az eredeti festés melegebb színű volt. Az újkori
              laparanyozás eredményeképpen aranyfüst-lemezekből vastag, tömör
              réteget alkottak a szobor egyes részein. 
               A Madonna arcán több sérülés látható. Az egyik
              legenda szerint a 17. században egy tatár vezér lándzsát szúrt
              az arcba, melynek nyomai a mai napig láthatóak. A mostani vizsgálatokból
              azonban kiderült: a fa anyagában található csomó az oka a
              szemmel látható szabálytalan felületnek. Az UV-vizsgálat éles
              tárggyal történt karcolások nyomait tette láthatóvá: ez
              annak tudható be, hogy az idők folyamán öltöztették, a székely
              katolikus főúri családok felajánlásával értékes ékszerekkel
              díszítették a szobrot, ugyanakkor a kezében található jogart
              és a koronát is időnként kicserélték. A fejdíszekhez
              kapcsolódik az a csoda, miszerint a hívek látni vélték, amint
              angyalok leeresztik a koronát a Szűzanya fejére. A hiedelem
              szerint, ha a mellékalakok visszalépnek, az halált vagy pusztulást
              jelez előre. 
               A Szűz Mária karján ülő Kisjézuson – de a főalak
              belsejében is – megfigyelhető, hogy a szobor nem egyetlen fából
              volt kifaragva, hanem több összetoldott farészből alkották
              meg. Hogy milyen lehetett a szobor eredeti festése, az a rendházban
              található egyik olajképből derül ki, mely 1747-ben készült,
              és régebben a templomban állt. A szobor jellegzetes középkori
              részletei figyelhetőek meg az alkotáson. 
               Molnár Mihály vezetésével a fő- és a mellékszobrokból
              mintát vettek, és radiokarbon kormeghatározást végeztek,
              melynek eredménye nem okozott túl sok meglepetést. A Szent
              Katalint ábrázoló szoborból vett minta alapján megállapították,
              hogy a juharfa, amelyből készült, a 15. század első felében
              volt csemete. A Madonna-szobor vászonalapozásából vett minta
              pedig arra mutatott rá, hogy a textil ennél régebbi, azaz a
              szobor készítői nem friss anyagot használtak az alapozáskor.
              A szobor pontos korának meghatározása Benkő Elek szerint a művészettörténészekre
              hárul, akik az 1510-es éveket jelölték meg a keletkezés időpontjául. 
               A szobor üreges belsejét endoszkóppal is megvizsgálták,
              a készülékkel készített felvételeket Kolozsváron is levetítette
              az előadó. Mint mondta: elsősorban feliratokat, jelzéseket
              kerestek, de semmi ilyesmit nem találtak. Ehelyett apró- és papírpénzek,
              papírra vetett imák, levelek tucatját „halászták” ki a
              szoborból, melyeket a hívek főleg a már említett, lefaragott
              gömbtalapzat résén keresztül helyeztek el. Az endoszkóppal
              megállapították: a szobron semmilyen égési nyom nem látható,
              pedig a templomot az 1661-es török-tatár dúlás alkalmával
              felgyújtották. 
               Az előadás összegzéseként végül Benkő Elek elmondta:
              a vizsgálatok rámutattak arra, hogy a szobor eredeti, tehát nem
              volt újrafaragva. A szobor tisztelete a 17. század óta töretlen,
              jelentősége a csíksomlyói búcsú hagyományában megkérdőjelezhetetlen.
              A kutatócsoport számára rendkívüli élmény volt a felállványozott
              kegyszobrot közelebbről is szemügyre venni – fogalmazott az
              előadó, aki szerint a szobor sokkal szebb, mint ahogy korábban
              gondolták. 
               
               foter.ro
             |