| 
               2015.11.27. Az egész európai
              civilizációt fenyegeti a beteges önközpontúság
 Barsi Balázs: Krisztus, a mi reménységünk
Balázs atya többször
              figyelmeztet bennünket, nem attól vagyunk szentebbek, hogy minél
              kevesebb pénzünk van. Jézus boldognak mondta a szegényeket, de
              aki a létminimum alatt, nyomorban él, és minden gondolata akörül
              forog, honnan teremtse elő a napi betevőjét, s ezért esetleg a
              lopástól, sőt a gyilkosságtól sem riad vissza, azt aligha
              nevezhetjük evangéliumi értelemben boldognak. A gazdagság önmagában
              nem bűn, de igenis veszélyforrás, amennyiben megakadályozza,
              hogy az ember tovább lásson a jelennél, és felismerje az ő
              igazi érdekét, az üdvösséget; másodszor, amennyiben bezárja
              önmagába, s érzéketlenné teszi mások szüksége és szenvedése
              iránt; harmadszor pedig, amennyiben átveszi Isten helyét az
              ember szívében, és bálvánnyá lesz. Ezért mondja Jézus,
              hogy a gazdagnak nagyon nehéz, majdnem lehetetlen bejutnia Isten
              országába (Lk 28,24–27). Barsi Balázs emlékeztet rá: A
              kereszténység első hatszáz évében ezt még értették. A
              gazdagok nem úgy adtak alamizsnát, mint akik kegyet gyakorolnak,
              hanem szinte könyörögtek a szegénynek, hogy fogadja el tőlük,
              és ezáltal bocsánatot nyerhessenek bűneikre. A későbbi korok
              nemes urai, iskola- és kórházalapító mecénásai még örököltek
              valamit ebből a mentalitásból, a mai milliárdosok már nem,
              vagy csak alig. Ma a Mammon gátlástalan uralmának korát éljük,
              mely milliók éhezése, gazdasági és erkölcsi kizsákmányolása
              árán valósítja meg néhány ezer kivételezett fényűzését.
              Ez ellen fel kell emelnünk a szavunkat, és mindennapi életünkben,
              a családban, a munkánkban nap mint nap ellene kell mondanunk a pénz,
              az anyagi javak bálványozásának. Barsi Balázs felidézi, hogy
              korabeli feljegyzések szerint Assisi Szent Ferenc megtérése előtt
              sem tudott úgy elmenni egy szegény mellett, hogy ne adott volna
              neki valamit. Tehát a mi életünkből sem hiányozhat az
              alamizsnálkodás, ami nem azt jelenti, hogy feltétlenül sokat
              kell adnunk, hanem hogy folyamatosan legyünk készek megosztani
              az anyagi javainkat csakúgy, mint a szellemieket. A ferences
              szerzetes teológus úgy véli, hogy ma sem másolni kell Szent
              Ferenc atyánkat, nem szalmazsákon kell feküdnünk és télen-nyáron
              mezítláb járkálnunk, hanem érzékennyé kell tenni magunkat a
              körülöttünk lévő emberek gondjaira, és hiteles választ
              keresni azokra. S úgy kell figyelnünk Szentatyánkra, hogy amit
              ő Szent Ferenc karizmájából a világegyház vezetőjeként
              felmutat, azt mi, az ő kisebb testvérei életvitelünkkel,
              megnyilatkozásainkkal ne hiteltelenítsük, hanem inkább elmélyítsük,
              megerősítsük. A könyv előszava
              igen mély gondolatiságot sugalmaz. Ugyanis érdemes
              elgondolkodni azon, hogy a világmindenségben az emberen kívül
              senki és semmi nem képes reménykedni. Az embernek viszont lételeme
              a reménykedés, olyannyira, hogy bizonyos esetekben fontosabb számára
              a remény, mint a testi táplálék, amely nélkül pedig nem élhetne.
              Tény, hogy mi is táplálkozunk a föld terméséből, akárcsak
              az állatok, mert az ember test is, ám minthogy egyszersmind
              Isten képére teremtett személy vagyunk, személyes életünkben
              csak más személyekből, végső soron Istenből magából élhetünk.
              S hogy mennyire igaz, hogy a remény fontosabb lehet, mint a testi
              táplálék, azt bizonyítja, hogy míg az ember bizonyos szélsőséges
              élethelyzetekben a biológiai élet elemi feltételeinek szűkössége
              ellenére is tud reménykedni, s ezáltal szervezete nem is
              sejtett energiatartalékokat képes mozgósítani a túlélés érdekében,
              addig a reményét vesztett, kétségbeesett ember a legjobb életkörülmények
              közepette sem tud tovább élni, meg akarja semmisíteni magát,
              mert remény nélkül nem látja értelmét testi életének sem.
              Kimondhatjuk, hogy a reménykedés a személyes létezés sajátja,
              az ember legmagasabb rendű életének fenntartója, s megszűnte
              a pszichikai-szomatikus élet megszűnéséhez vezet. Míg tehát
              a személyes összeomlás magával hozza a biológiai összeomlást,
              a biológiai összeomlás nem okvetlenül jelenti a személy totális
              kapitulálását és összeomlását. Jézus a kereszten sem adta
              föl a reményt, amikor utolsó szavával így szólt: „Atyám,
              kezedbe ajánlom lelkemet” (Lk 23,46), Assisi Szent Ferenc énekelve
              várta a halált, s ma is látni haldoklókat, kiknek tekintete a
              végtelenre tágul, bizonyítva, hogy az emberi remény mélyebben
              gyökerezik, mint a haláltól való félelem. Barsi Balázs rámutat,
              hogy valójában csak egyetlen emberi létkérdés van: a halál.
              Ez pedig csak azért foglalkoztatja az embert, mert élete folyamán
              megízlelt valamit, ami magában hordozza az örökkévalóságot:
              a szeretetet. A halál szigorú és megvesztegethetetlen vámos,
              aki semmit sem enged átvinni a határon, elvesz mindent, ami porból
              lett, mert a por ehhez a világhoz tartozik, de nincs hatalma
              elvenni azt, ami a Lélektől való. Ebből következik, hogy az
              ingyenes szeretet és művei nem ebből a világból, hanem Isten
              Szentlelkétől valók, tehát nincsenek alávetve a mulandóságnak.
              Hogy mégis félünk a haláltól, annak az a magyarázata, hogy
              szeretetünk nem mindig ingyenes, és hogy újból és újból vétünk
              a tiszta szeretet ellen. Csak a bűnbeesés óta van az embernek
              haláltudata és halálfélelme; az eredeti bűn sebzésének következménye,
              hogy félünk a szeretet megszakadásától. Ha pedig sikerül
              valakit végképp elidegeníteni saját tapasztalatától, hogy már
              az anyaméhben megízlelte a létezésére igent mondó, feltétel
              nélküli szeretetet, illetve sikerül elhitetni vele, hogy képtelen
              az ingyenes szeretetre, akkor a reménységét is el fogja veszíteni,
              mely éppen ezen a tapasztalaton alapult. „Szűk a kapu, amely
              az életre vezet” – mondja Urunk, Jézus (Mt 7,14). És ez
              minden vonatkozásban így van. Az emberi élet elején, közepén
              és végén egyre tágasabb életre nyílik a kapu, ám ez az életre
              vezető kapu mindannyiszor olyan szűk, hogy csak halálos szorongások
              közepette tudunk átjutni rajta. „Aki elveszíti
              életét, az megnyeri.” (Mt 10,39) A pszichiátriai
              megalapozottságú modern karakterológia nyitotta fel a szemünket
              arra, hogy Jézus szavai nemcsak a vallásos életre érvényesek,
              hanem emberségünk legmélyét érintik, s a lelki betegségek
              legmélyebb okai között a sebek bátor elfogadásának hiánya
              az elsők egyikeként szerepel. Valamennyi neurózis közös vonása
              a szorongó „énközpontúság”, a biztonság görcsös akarása,
              az arra való képtelenség, hogy „elengedjük” magunkat, röviden:
              a saját életünknek az a szeretete, amely éppen annak elveszítéséhez
              vezet. Tehát: mindentől félünk, aki vagy ami akaratunk ellenére
              sebet üt természetes mezítelenségünkön. Az így szerzett
              sebesülések pedig mind a halállal vannak titokzatos összefüggésben,
              még egy sértő szó is, s minél inkább igyekszik valaki óvni
              magát, csak annál sérülékenyebbé válik. Az egész európai
              civilizációt fenyegeti az a beteges önközpontúság, amely
              minden pillanatban a maximális gyönyörérzetet akarja elérni,
              és ezért lemond arról, hogy elfogadja a sebeket és vállalja,
              hogy halálos szorongások közepette, szűk kapun lépjen át a
              magasabb szintű, a bőségesebb életbe. Az a szellemi-lelki,
              esetenként vallási köntösben jelentkező irányzat, amely fájdalommentes
              kibontakozást, szinte automatikus fejlődést ígér különböző
              technikákkal, egyedül üdvözítő meditációs módszerekkel,
              az egyszerűen szélhámoskodik, mivel az embert önmagából önmagába
              vezeti. Ezért napjainkban az európai kultúra egyetemesen
              infantilizálódik. Ez egyben a reménytelenség jele és okozója
              is. Így nagyon sokan, ahelyett, hogy erkölcsi lénnyé fejlődnének,
              szabad, lelkiismeretükre hallgató, igazságot kereső egyéniséggé,
              infantilis és ember alatti, biológiai-pszichikai életet élnek
              csupán, tengődnek, vegetálnak. Annyira megrémül az ember attól,
              hogy fel kell adnia bűnös, rendetlen kapcsolatait, önző életvitelét,
              hogy szinte megbénul. Ha azonban valaki a lelkiismeretére és a
              kinyilatkoztatott törvényekre hallgatva képes szakítani bűnös
              életvitelével, akkor olyan békességet, olyan új, bőséges életet
              tapasztal meg, amelyről eddig fogalma sem volt, és nem is
              lehetett. A küzdelemnek még nincs vége, ám a szűk ajtón belépve
              egy tágasabb életbe jutott. Az erkölcstelen ember ketrecnek érzi
              a Tízparancsot, ki akar törni belőle. Az eredmény: a szabadság
              látszata alatt most válik csak igazán fogollyá, elveszíti életét,
              és egész léte értelmetlenségbe fullad. A misztikus viszont a
              Krisztus által Istennel visszaállított élő kapcsolatba
              helyezi élete súlypontját, a parancsok vasrácsaival keretezett
              szűk világ fölfelé nyílik meg előtte, és a végtelen, örök
              élet élő valósággá válik számára. Ez a misztika nem a valós
              emberi élettől való menekülés, hiszen a hiteles Isten–ember
              kapcsolat a hétköznapokba, a konkrét feladatok teljesítésének
              világába küld vissza, de a kötelességteljesítést már nem a
              parancsok betűje irányítja, hanem a mögöttük rejtőző
              Szentlélek, az ingyenes Szeretet, Isten legbelsőbb élete. Barsi atya könyvéből
              jól kivehető, hogyha egy jegyesi, baráti, gyermeki viszony sérül
              vagy megszakad, az ajándéknak, amely abban a kapcsolatban született,
              azt a kapcsolatot jelzi, szimbolikusan fenntartja és táplálja,
              nincs többé semmi értelme. Elviselhetetlen lesz, mert elveszíti
              rendeltetésének értelmét és profanizálódik, ám ebben a
              profanizált állapotában is, puszta létével a szakralitásra,
              a megtört szeretetkapcsolatra utal. Egy ajándék ajándékjellegétől
              megfosztva érthetetlen, vádoló és kínzó valóság, amely
              ugyanakkor arra ingerel, hogy ne ingyen, szeretetből kapott értéknek
              tekintsük, hanem jogos tulajdonunknak, amit erőnek erejével is
              megszerzünk, illetve megtartunk magunknak, vagy pedig értéktelen
              ócskaságnak amit mielőbb eldobunk. Amikor a hit megvallásáról
              beszélünk, hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy a
              hitvallás egyben mindig a remény megvallása is. A vértanúk és
              hitvallók életében látjuk ezt a legnyilvánvalóbb módon. A
              dogmatikus hit rendkívül fontos, mert tudni kell, kiben hiszünk,
              ám ez a hit mindig reményt is tartalmaz. Tételes hit nélkül még
              csak lehet élni ideig-óráig, de remény nélkül egy napig sem.
              Minden remény alaptalan azonban, ha nem abba kapaszkodik, aki nem
              csal és nem csalatkozhat. (Persze róla, akire a keresztény remény
              vonatkozik, az Írásokban gyökerező szent dogmák adnak garanciát.)
              Szent Péter is buzdít a remény megvallására: Mindig álljatok
              készen arra, hogy megfeleljetek mindenkinek, aki reménységetekről
              kérdőre von titeket. De ezt szerényen, tisztességtudón, jó
              lelkiismerettel tegyétek. (1Pét 3,15-16) Az Istenbe vetett reménység
              az emberekbe vetett remény, bizalom alapja is: Erős a belétek
              vetett reményünk, mert tudjuk, hogy nem csak a szenvedésben
              vagytok társaink, hanem a vigasztalásban is. (1Tessz 2,19) Ki
              volna ugyanis a mi reményünk, örömünk és dicsekvésünk
              koronája Urunk, Jézus Krisztus előtt, eljövetele napján, ha
              nem ti! Hiszen ti vagytok a mi dicsőségünk és örömünk.
              (2Kor 1,7) Hirtelen egy új világba érkezünk. Amint a szeretetről
              gondolkodva és Szent Pál Szeretethimnuszára figyelve láthattuk,
              hogy nincs két szeretet: Isten és ember szeretete, hanem ha valós,
              igazi, hiteles szeretetről van szó, akkor ez a kettő egy, úgy
              a reményre vonatkozóan is megállapíthatjuk, hogy a másik
              emberben csak akkor remélhetünk, de akkor aztán igazán, ha ő
              egészen az Istenben remél. Végtelenül meg lehet bízni abban
              az emberben, aki végtelenül az Istenben bízik. A világ reményvesztett,
              de ezt önmagának sem vallja be. Hamis mennyországot gyárt, s
              azzal ámítja magát, hogy örök jövője van. Csodareceptjeiben
              üdvösséget ígér, jóllehet magát ezt a szót nem használja,
              nehogy lelepleződjék. Reklámjai kozmikus méreteket sejtetnek,
              az öröm eksztázisától ragyogó arcokat mutatnak, a leküzdhetetlen
              akadályok és áthághatatlan határok eltűnését ígérik, miközben
              egy fogkrémet vagy egy új mobiltelefont ajánlanak.            
              Önmagukban e csodareceptek és reklámok akár komikusnak
              is volnának mondhatók, ám sajnos többről van szó, mint
              nevetséges hazugságról. Az üdvösség kérdése forog kockán,
              amely nagyobb tét, hogysem ne kellene nagyon is komolyan vennünk
              azokat a próbálkozásokat, amelyek azt sugallják, mi több, lépten-nyomon
              sulykolják, hogy az üdvösséget valamitől: egy tárgytól, egy
              módszertől, egy mechanizmustól kell várni, holott az üdvösséget
              csak személytől remélhetjük, mert az üdvösség személyközi
              esemény, mégpedig olyan, amely magában foglalja az ember teljes
              és örök megmentését. Ezzel lehet játszani, de itt nem babra
              megy a játék. A ferences teológus úgy látja, hogy senkinek
              nincs joga üdvösséget ígérni a földön, még profán értelemben
              sem, csak annak, aki megoldást tud kínálni valamennyi problémára,
              a fogyasztói társadalom termelői és szolgáltatói azonban
              nemhogy valamennyi, de legtöbbször egyetlen problémára sem
              tudnak megoldást adni anélkül, hogy ne idéznének elő még többet
              és többet. Ugyanakkor az ember személyes élete teljes és örök
              megoldására vár. A vallások is ezért okozhatnak csalódást,
              mert a pogányság szerint az istenek mögött a sors van, a sors
              pedig néma bálvány. A filozófiák és szellemi irányzatok is
              mind csalódást okozhatnak, mert például a halál tényével
              szembesülve nem nyújtanak semmiféle távlatot. De még a
              kereszténység is csalódást okozhat, ha nem emelkedik fel személyes
              szintre, ha nem az ember totális megmenekülését reméljük
              Krisztustól, hanem csak receptet és csodaszert a földi élet
              jobb működtetéséhez. A keresztény reménységről
              szólva több ponton is említettem az Anyaszentegyház szent
              liturgiáját, mint ami reménységünknek nemcsak kifejezője, de
              közvetítője és megszilárdítója is. Anélkül, hogy a remény
              és a liturgia kapcsolatának kimerítő elemzésére vállalkoznék,
              szeretnék befejezésül néhány további összefüggésre rávilágítani,
              melyek még inkább megerősíthetnek bennünket abban a meggyőződésben,
              hogy a liturgia keresztény reménységünk hathatós támasza. A Krisztus, a mi
              reménységünk elvezet a reménység gyökereihez; rámutat, hogy
              a bűn által megsérült emberi reményt egyedül Jézus Krisztus
              gyógyíthatja meg; majd pedig az Ó- és Újszövetség tanúságán
              keresztül feltárja azt is, hogy a keresztények reménye a világmindenség
              jövőjének hordozója. 
               
               (Dr. Barsi Balázs
              OFM: Krisztus, a mi reménységünk. Sümeg, 2002.) 
               
               M.A.
             |