vissza a főoldalra

 

 

 2015.11.27. 

A kkv-k megerősítésével nő a foglalkoztatottság

Nem minden az ár, fontos a minőség is

November elsején lépett hatályba a közbeszerzési törvény, mely jelentős szerepet tölt be a kis- és közepes vállalkozások megerősödésében, mondta Császár Dániel, közbeszerzési felügyeletért felelős helyettes államtitkár.

 Miért kellett új közbeszerzési törvényt alkotni, ahelyett hogy módosították volna a korábbit?

 – Egyrészt azért, mert 2014 februárjában új uniós irányelvek jelentek meg, és brüsszeli kötelezettség ezeknek két éven belüli átültetése a magyar jogszabályokba. Másrészt új szemléletű törvényt kívántunk alkotni a 2014-2020-as uniós költségvetési ciklusra. Rengeteg EU-s forrás áramlik hazánkba, melynek 60%-át gazdaságfejlesztésre kívánjuk fordítani, ezek megfelelő felhasználásához új szabályozási rendszert alkottunk.

 Miben nyilvánul meg az új szemlélet?

 – A kormány egyik legfontosabb célja a foglalkoztatás növelése olyan módon, hogyha a hazai kis- és közepes vállalkozásokat helyzetbe hozzuk, akkor ezek munkahelyeket teremtenek, aminek révén nő a foglalkoztatottság. Az új személetmód abban is megnyilvánul, hogy a közbeszerzési ajánlatok értékelése során előtérbe kerül a minőségi alapú kiválasztás kritériumrendszere. Ismerjük a régi mondást: olcsó húsnak híg a leve. Sokszor bebizonyosodott, hogy az ajánlat adásakori legalacsonyabb ár hosszú távon nem jó az ajánlatkérőnek. Szerződésmódosításokra került sor, nem feltétlenül a legjobb minőségű anyagokkal, nem megfelelő kvalitású szakemberekkel dolgoztak. Ehelyett a minőségi kritériumokat helyezzük az értékelés fókuszába. Például mennyibe kerül majd egy épület fenntartási költsége, mennyi lesz a rezsiköltség, milyen minőségű anyagokat építenek be, vagy hogy azoknak milyen az amortizációja, illetve milyen szakemberekkel dolgoztat a vállalkozó. Ez nem jelenti azt, hogy az árat teljesen eltöröljük a szempontrendszerből. Bizonyos esetekben kizárt, hogy csak az ár alapján történjen meg a bírálat.

 Olvastam, hogy a környezetvédelmi kötelezettségek betartása nagyobb nehézséget okozhat a kisvállalkozásoknak, mint a nagyobb cégeknek. Ez nem okoz versenyhátrányt a kkv-szektornak?

 – Nem ön az első, aki nekem szegezi ezt a kérdést egy internetes oldalon megjelent írás alapján. Semmilyen ilyen kötelező előírás nincs. A lényeg, hogy a törvény keretei között, az ajánlatkérő dönti el, hogy milyen feltételekkel fogalmazza meg a kiírás kritériumrendszerét. Azt természetesen lehet értékelni, hogy melyik beruházás jár kisebb környezetterheléssel. A kkv-szektor segítését számos intézkedés szolgálja. A normatív alkalmasság, a nyilatkozati-elv, a műszaki ekvivalencia elve mind a versenybelépést könnyítik meg. Tehát olyan a keretrendszer, hogy sokkal könnyebb átlépni a bekerülési küszöböt. Régebben a becsült értéknek a többszörösét is előírhatták az alkalmassági kritériumban, akár referenciaként, akár árbevételi követelményként. Most már a referencia esetében 75%-nál, és az árbevételi követelménynél pedig 100%-nál nem lehet többet kérni. Ez azt jelenti, hogy egy 100 millió forintos építkezés esetében az ajánlatkérő nem kérhet 75 millió forintnál több referenciát, és szintén nem írhat elő olyat, hogy a jelentkező cégek árbevétele 100 millió forintnál több legyen az előző három év összességében. Ez a normatív alkalmasság lényege. A műszaki ekvivalencia, tehát egyenértékűség azt mondja ki, hogy a hasonlót hasonlónak fogadjuk el. Például ha valaki épített már egy szállodát, akkor egy kollégium építésére vonatkozó kiírásnál azt el kell fogadni referenciaként.

 Évek óta hangoztatja a kormány a bürokrácia leépítését. Csökkennek-e az adminisztrációs terhek?

 – A nyilatkozati elv alapján az eljárásban csak nyilatkozniuk kell az ajánlattevőknek az alkalmasságról, például a referenciájukról, árbevételeikről, és elég csak később benyújtaniuk az igazolást, adott esetben egyedül a győztesnek. Továbbá ingyenes elektronikus dokumentáció áll rendelkezésre, ami azt jelenti, hogy az ajánlattevőknek nem kell az ajánlatkérő székhelyén kiváltaniuk a közbeszerzési dokumentációkat, hanem az ajánlatkérő kötelezettsége elektronikusan hozzáférhetővé tenni azokat. Egyébként is két éven belül át kívánunk állni a száz százalékban elektronikus közbeszerzésre. Szintén fontos, a kisebb cégeket segítő újítás, hogy a jogorvoslati díjak a felére csökkennek.

 Az elmondottakból arra is következtethetünk, hogy törekedtek a közpénzek felhasználásának átláthatóbbá tételére?

 – Pontosan. Az átláthatóság terén forradalmi újítás, hogy az új nemzeti eljárási rendben árubeszerzések és szolgáltatás megrendelésének esetében 18 és 60 millió forint közötti, míg az építési beruházásoknál 100 és 500 millió forint közötti értékkategóriában az ajánlatkérő azon túl, hogy köteles felkérni három ajánlattevőt ajánlattételre, a Közbeszerzési Hatóság honlapján köteles közzétenni az eljárást megindító felhívás rövidített verzióját. Így aki azt gondolja, hogy alkalmas, szabadon csatlakozhat. Ez a legjelentősebb nyitás a verseny szélesítése, és az átláthatóság növelése érdekében.

 

Medveczky Attila