vissza a főoldalra

 

 

 2015.10.02. 

Az Alföldön is lehet kiváló minőségű bort előállítani

Az év pincészete Soltvadkerten

Frittmann János 2007-ben lett az év bortermelője, idén pedig a bátyjával, Frittmann Istvánnal vezetett pincészetük kapta meg az Év Pincészete elismerést. Az Év Pincészete díjjal a magyar borászatban irány- és mértékadó, nagyobb birtokról szüretelő pincészetek munkáját ismerik el. Frittmann János, a gazdasági társaság kereskedelmi igazgatója, a Kunsági Borvidék elnöke, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának alelnöke hangsúlyozta: már nemcsak a régi, nagy neveket keresik a boltokban, hanem olyan termékeket is, amelyek eddig nem voltak a köztudatban.

 Gratulálunk az elismeréshez! Tavaly is alföldi borászé, a hajósi borvidéki Koch Csabáé lett az Év Pincészete díj. Mi a titok nyitja, hogy nem tokaji, egri vagy villányi borász hozza el ezeket a díjakat?

 – Nem csak alföldi borászok hoznak el díjakat, hiszen 2014-ben a szekszárdi Dúzsi Tamás volt az év bortermelője. Ma már mind az alföldi mind a dombvidéki területeken készítenek kiváló borokat. A szakmán belül is egyre inkább megszűnni látszik az előítélet az alföldi borokkal kapcsolatban. A díjak odaítélésénél az ítészek a valós eredményeket veszik figyelembe, s nem a sztereotípiákat. Azt tudjuk, hogy néhány fogyasztó – számuk évente csökken – még mindig fanyalog, ha nem dombvidéki borokat lát.

 Kritérium volt a díj odaítélésekor az oktatás és a kutatás támogatása. Ebben hogyan vesznek részt?

 – Nagyon sok kutatást, termékfejlesztést bonyolítottunk le a kecskeméti Szőlészeti és Borászati Kutatóintézet Kutató Állomásában. A Corvinus Egyetemmel pedig együtt kutattuk a másodlagos érlelési, tehát a DMR-módszereket. A különböző kutatóintézetekkel, iskolákkal sok közös kísérletezést folytattunk. A kísérletezés az egyik sarkalatos pontja a működésünknek; sok újat kellett megtapasztalnunk, mikor elkezdtünk borokkal foglalkozni. Ma már egyszerűbb a helyzet, de régebben sokkal nehezebb volt egy borvidékről az adott tájnak megfelelő fajtákból minőségi, prémium borokat készíteni termesztési vagy borkísérlet útján. Korábban Bakonyi Karcsi bácsival, a cserszegi fűszeres nemesítőjével is végeztünk közös kísérletezéseket.

 Néhai Bakonyi Károly, a cserszegi fűszeres atyja önt kérte fel a fajta nagykövetének. Mi a „nagykövet” feladata?

 – Jelentős a feladatom, mert húsz éve rendezik az Országos Cserszegi Fűszeres Borversenyt. A nemesítő kérésére hat éve én szervezem meg ezt a versenyt. Borászatunk nagyon sikeresen szerepelt ezeken a versenyeken, és Bakonyi úr leszármazottaival – akik szőlészek, borászok – is kiváló a kapcsolatunk. A fajta ápolása a Kunsági Borvidék érdeke is, de elég sok feladattal jár; népszerűsítenem kell a fajtát a versenyeken és a borokon keresztül. A siker egyik fokmérője, hogy megjelent a Wall Street Journalban egy cikk „A világ öt legjobb bora, melyekről még sosem hallottál” címmel, s abban benne volt a mi cserszegi fűszeresünk is.

 A generosát is népszerűsítik. Mit kell tudni erről a fajtáról, amelynek igencsak latinos neve van?

 – A neve ellenére magyar fajtáról van szó, melyet 1951-ben az ezerjó és a piros tramini keresztezéséből állítottak elő. A szőlő fürtje hasonlít a piros traminihoz, csak sokkal nagyobbak a szemei. A belőle készült bor gyümölcsös, elegáns savakkal, mely megőrzi a két szülő pompás íz- és illatvilágát. Dr. Hajdú Edit végezte a kiértékelést és a felszaporítást, s a kecskeméti kutatóintézetben vitte sikerre a fajtát. Olyan nevet próbált neki adni, ami a világ több pontján is megjegyezhető és kiejthető. Hiszen a cserszegi fűszeres hiába remek fajta, a nevét csak mi magyarok tudjuk kimondani.

 A felkapott borvidékek nedűit jobban el lehet adni, mint az alföldieket?

 – Amennyiben például egy egri, tokaji vagy villányi borász nem képes függetleníteni a nevét a termőtájtól, könnyebben el tudja adni a termékét. De már nemcsak a régi, nagy neveket keresik a boltokban, hanem akár olyan borokat is, amelyek eddig nem voltak a köztudatban. Pincészetünknek nincs oka a panaszra, mert nevünk alatt kelnek el a boraink. Márkaépítésünk a nevünkre hagyatkozhatott. Aki viszont csupán kunsági borként szeretné eladni termékét, hátrányos helyzetbe kerülhet. Tehát a Kunságban jobban meg kell küzdeni a sikerért, mint máshol.

 A belföldi, vagy a külföldi piacokat célozzák meg?

 – Termékeink legnagyobb része belföldön kel el. 2007 óta, mikor megválasztottak az év bortermelőjének, kinyíltak előttünk a belföldi piacok. Húzó boraink könnyedén elkelnek. Külföldre is kerülnek ki a borainkból, de pontos adatot nem tudok mondani, mert nem mindegyiket mi szállítjuk ki. Körülbelül a teljes mennyiség 15-20%-a az export.

 Pincészetüket meglátogatják hazai, vagy külhoni csoportok?

 – 2007-ben még nagy szenzációnak számított, hogy egy alföldi borász kapta meg az említett címet. Azóta egyre többen keresik föl pincészetünket. Főként a magyar fajták borait mutatjuk be, s általában pozitívak a visszajelzések, és szívesen veszik ezeket.

 Fontos marketingre költeni?

 – Természetesen, hiszen már régen nem igaz az a mondás, hogy a jó bornak nem kell cégér. Hiába jó egy bor, ha nem tud róla senki. A borokat be lehet mutatni a médiában, s direkt marketinget jelent, ha kóstoltatásokon, borfesztiválokon veszünk részt.

 Nem kerülhetem meg a kérdést: a nyári forróság mennyire ártott a kunsági szőlőknek?

 –Kevesebb szőlő termett. Aki lomb alatt tartotta a fürtöket, nem csonkázta rövidre a tőkét, annál az illatok nem sérültek. Azt pedig tudomásul kell venni, hogy a klímaváltozással együtt kell élni. Tavaly már június elején ki kellett levelezni a szőlőket, ezt idén nem volt szabad. Aki vörösbort akar készíteni, annak talán mostanában kell a kilevelezést elvégezni, hogy a nagy hőösszeg miatt ne égjenek meg a fürtök. Aki odafigyelt a megfelelő technikákra, azt minőségi kár nem érte, csak mennyiségi.

 

Medveczky Attila