vissza a főoldalra

 

 

 2015.10.02. 

Ellenállok az ízlésterrornak

Tizenöt bemutató új igazgatóval

Seregi Zoltán rendező, hajdani igazgatóhelyettes lett a Békéscsabai Jókai Színház megbízott igazgatója, mivel Fekete Péter augusztustól a Magyar Cirkusz és Varieté élére távozott. Mit jelent a minőségi szórakoztatás, a népszínházi program, és aktuálissá kell-e tenni a klasszikus drámákat? – ezekkel a kérdésekkel kerestük föl a megbízott direktort.  

Augusztus elsejétől tölti be a megbízott igazgatói státuszt. Számított erre a felkérésre, vagyis „benne volt a levegőben”, hogy Seregi Zoltán lesz a megbízott direktor?

 –A hazai színházi életben bevált szokás, hogy amennyiben megbízatása lejárta előtt távozik az igazgató – esetünkben közös megegyezésről van szó –, akkor a helyettese kapja a megbízott ügyvezetői posztot. A képviselőtestület pedig egyhangúlag megszavazott erre a tisztségre.

 Miben különbözik a megbízott és a kinevezett színházigazgató jogköre?

 –A megbízott igazgató is teljes jogkörrel rendelkezik. Úgy gondolom, s a tisztesség is ezt diktálja, hogy amíg nem leszek kinevezve- amennyiben nekem ad bizalmat az önkormányzat - , addig hosszú távú szerződéseket, és évekre kiható anyagi elkötelezettségekről szóló dokumentumokat nem írok alá.

 Fekete Péter segíti majd a munkáját?

 –Természetesen; nagyon jó barátok lettünk az együtt, munkával eltöltött évek alatt. Ráadásul vissza is szerződtettem, mint művészeti menedzsert. Tehát ő továbbra is a színház tagja, csak nem igazgatói beosztásban.

 Az igazgatói teendők, elfoglaltságok mellett tovább folytatja a Színitanház vezetését?

 –Ez egyértelmű, s nem csak azért mert, 14 éve irányítom ezt az iskolát, hanem mert a Színitanház szorosan kapcsolódik színházunkhoz. Az iskola sajátossága, hogy a színházban működik, s jellemzője, hogy a gyakorlati képzés aránya 70%-os. A gyakorlat pedig a színházban történik. Négy alapszakunk: a színész, a színházi táncos, a színháztechnikus és a divat-és stílustetvező. Ők a gyakorlati feladataikat mind a színházi előadásokban végzik.

 Ebből az intézményből kerülnek ki a békéscsabai színház művészei?

 –Nem feltétlenül, de az tény, hogy jelenlegi társulatunk 80%-a itt végzett. Természetes, hogy azokat, akik itt töltik gyakorlati éveiket, és tehetségesek, később is foglalkoztatjuk. S nem csak a Színitanházban végzett színészeket, hanem a többi szak jó képességű diákjaival a háttérszakmákat is erősítjük.

 Az előadó-művészeti törvény viszont meghatározza azt, hogy egyes színházaknak – nemzeti, kiemelt státuszúaknak – mennyi diplomás színészt kell alkalmazniuk. A Színitanház viszont nem ad egyetemi oklevelet. Ez nem okoz nehézséget?

 –A törvény előírása szerint 2018-ban kell erre a kérdésre választ adnunk. Akik pedig több éve a pályán vannak, színész I-képesítéssel, várhatóan diplomásnak számítanak majd.

 Ha már a változtatásoknál tartunk: nem a megye, hanem a város a fenntartó. Elég forrás érkezik a színházhoz?

 –Kifogástalan, harmonikus a kapcsolatunk a fenntartóval; ugyanazt a pénzt kapjuk meg működésre, mint eddig. Nagyon bízom benne, hogy ezen a téren sem lesz változás.

 Nemrég azt nyilatkozta, hogy a minőségi szórakoztatást tartja vezérfonalnak, és népszínházi programot szeretne megvalósítani. Hogyan határozná meg a minőségi szórakoztatás és a népszínházi program fogalmát? Sok esztéta, kritikus szerint a színházi szórakoztatás egyenlő a zenés darabok és a könnyed komédiák játszásával.

 –Túlzottan leegyszerűsített személetet említett. Magyarországon nagyon erős az a kritikusi réteg, melynek tagjai – ma már egyre kevesebben – egyoldalú ízlésükkel terrorizálják a szakmát. Szerintük csak az a jó színház, ahol társadalom-kritika jelenik meg – más minőséget nem is vesznek figyelembe. Ez a szemlélet az ’50-es évekre emlékeztet. A mai színházi élet sajnos fogja ennek az ostoba múlt századi gondolkodásmódnak. Ádám Ottó, aki tanárom volt az egyetemen, azt mondta: „a színház olyan, mint az élet, tehát sokszínű”. Nagyon sokfajta színház létezik, s amelyik megtalálja a közönségét, az működjön is. Egy vidéki színháznak népszínháznak kell lennie, hiszen sokféle nézői igényt kell szolgálnia, repertoárjában műfaji sokszínűséget kell képviselnie. Rétegszínház nem lehet, mert akkor csak egy-két előadást játszana, egyetlen rétegízlésnek megfelelve. Nem szabad elválasztani a szórakoztató és az elgondolkodtató színház fogalmát. A szakmában ezt egyébként mindenki tudja, csak vannak, akik másnak és másoknak akarnak megfelelni. Amióta színház létezik, az érzelmeken keresztül a gondolatokra is hat. Egy előadás alatt a néző sírhat, nevethet és gondolkodhat egyszerre is. A Békéscsabai Jókai Színháznak, koncepcióm szerint, közérthető művészetet és minőségi szórakoztatást kell nyújtania.

 Új kezdeményezésük a „Színház házhoz megy”. Mit értsünk ezalatt?

 –Ezzel a programmal a fiatal nézőket szeretnénk megszólítani. Magyarországon kialakult egy színházranevelési-ipar számos szakértővel és vaskos tanulmányokkal. Ennek művelői kimennek az iskolákba, ahol a tantermekben drámákat elemeznek. A színészek egy adott rész után leállnak, s elkezdődik annak a kérdésnek a boncolgatása, hogy a különböző alakok mit, miért mondanak. Ezért is nevezem ezt „boncasztal-módszernek”. Ez a metódus lehet, hogy jó azoknak, akik később színházzal szeretnének foglalkozni, de a legtöbb diák nem kap elég motivációt ahhoz, hogy ezek után minél több előadást tekintsen meg. Tapasztalataim szerint szervezett általános-és középiskolás csoportok látogatják a színházakat, de 18 év fölött „eltűnik” egy korosztály, melynek tagjai, jó esetben csak 30-40 évesen ülnek be újra a nézőtérre. A komplex színházi élmény átadásában hiszek. Ezért kimegyünk az iskolákba – a házhoz menést szimbolikusan így kell értelmezni – színészekkel, könnyen szállítható díszletelemekkel, jelmezzel, technikai fölszereléssel. Az így megteremtett valódi színházi hangulat talán jobban megérinti a fiatalságot, s ezután többen tekintik meg előadásainkat. Moliére A fösvény című darabját mutatjuk be iskolákban, az oktatási intézmények kérésére. Nem szakítjuk meg az előadást, esetleg utána beszélgetünk róla. Nem állítom, hogy mindenképpen ez lesz az üdvözítő megoldás, de hiszek benne. Amennyiben ez a módszer sem vezet sikerre, akkor újat kell kitalálnunk.

 A „házhoz menésen” kívül a mostani évadban is játszanak a Szarvasi Vízi Színházban?

 –Öt évre kaptuk meg ezt a játszási lehetőséget a szarvasi önkormányzattól. A rendezvényeket a Magyar Teátrum Közhasznú Nonprofit Kft. bonyolítja le a Békéscsabai Jókai Színházzal együttműködve.

 Azt írják: sok izgalmas előadás várja a Békéscsabán és környékén élőket a következő hónapokban. Kérem, emeljen ki közülük néhányat.

 –Nagyon nehéz kiemelni néhányat az előadások közül, mert mindegyik fontos. A népszínházi műfaji sokszínűség bizonyítéka, hogy Pozsgai Zsolt A szűz és a szörny, Shakespeare Tévedések vígjátéka, Rejtő Jenő- Hamvai Kornél Vesztegzár a Grand Hotelben, Marsha Normann Jóccakát, anya, Thomas Mann Mario és a varázsló, Katona József Bánk bán, Szép Ernő Lila ákác, Neil Simon Mezítláb a parkban, Móricz-Kocsák Légy jó mindhalálig / musical / mind színre kerül az évadban. Idén is lesz monodráma a színházban. A Janus Pannonius életéről szóló Midőn halni készült és a Karkhithemia; utóbbiban Kara Tünde színművésznő a rákos betegséggel folytatott, több mint egy évtizeden tartó küzdelmét, tehát saját történetét adja elő. A kicsik számára pedig három gyermek-darabbal készülünk.

 Egerben láttam a Légy jó mindhalálig musicalt, melyet ön rendezett. Ebből is azt szűrtem le, hogy nem igazán kedveli, ha egy klasszikust modern köntösben adnak elő.

 –A modernség fogalma igen nehezen értelmezhető. Azt valóban nem szeretem, ha egy klasszikust, mai ruhában, mai környezetben játszanak. Ezzel leszűkítik, leegyszerűsítik a mű jelentését, és világát. A néző akkor is megérti egy adott előadás, szituáció vagy karakter aktualitását, ha azt jól rendezik meg,és remekül játsszák el.

 Meddig lesz megbízott igazgató, és ha kiírják a pályázatot, megméretteti magát?

 –Indulok azon a pályázaton, amit tudomásom szerint szeptember végén ír ki az önkormányzat. Egy hónap áll rendelkezésre a pályázatok benyújtására, 30 nap alatt bírálják el azokat, és utána szavaz az igazgató személyéről a képviselő testület.

 

Medveczky Attila