vissza a főoldalra

 

 

 2015.10.09. 

Kampány az orosz piac megőrzése érdekében

Meg kell erősítenünk a szakképzést, mivel az ágazatban kevés a magasan kvalifikált munkaerő

Ruszinkó Ádám helyettes államtitkár megkeresésünkre közölte, hogy az orosz turisták száma az orosz–ukrán válság kitörése óta számottevően csökkent egész Európában, így Magyarországon is, aminek különösen a hévízi turizmusra van negatív hatása.

 Mielőtt rátérnénk az orosz piac helyzetére, kérem, szóljon arról, hogy a hazánkat elárasztó illegális bevándorlók miatt csökkent-e a Magyarországra érkező turisták száma.

 – Hivatalos vendégforgalmi adataink egyelőre csak júliusig állnak rendelkezésre, így arról az időszakról, amikor a migráns-helyzet kritikusabbá vált, illetve a világsajtóban is megjelentek híradások a magyarországi helyzetről, csak a turisztikai szakmai szervezetek jelzései alapján tudunk képet formálni. A helyzetet úgy tudnám összefoglalni, hogy egyelőre szórványos lemondások történtek, de az egész ágazat szintjén nem volt érzékelhető csökkenés. Az utazási irodák főleg távoli országokból történt lemondásokról számoltak be, de hangsúlyozom, hogy ez egyáltalán nem jellemző. A szállodák – főként a budapestiek – az egész szezonban kedvező foglaltsággal működtek. Az ország szállodái például júliusban tavalyhoz képest 11%-kal több árbevételt értek el. Minden lehetséges fórumon elmondjuk, hogy – bár a média által közvetített kép gyakran nem ezt erősíti –, Magyarország továbbra is teljesen biztonságos úti cél, a migránshelyzet által érintett helyszínek pedig távol esnek a népszerű turistaútvonalaktól és látványosságoktól. Aki nem Budapest valamelyik nagy pályaudvarára érkezik, az jó eséllyel egyáltalán nem találkozik ezzel a helyzettel.

 Egyre több helyről hallani, hogy a turizmus kijött a válságból. Mit mutatnak a számok?

 – A magyar turizmus teljesítménye már 2010-ben elérte a 2008-as gazdasági krízis előtti szintet, azóta pedig évek óta rekordokat döntve növekszik. Az ágazat ma már a nemzeti össztermék (GDP) 9 százalékát állítja elő, és a munkavállalók 11 százalékát foglalkoztatja. Tavaly Magyarország turizmusának növekedése négyszeresen haladta meg az európai átlagot: míg a nemzetközi turistaérkezések száma világszinten 4,4 százalékkal, Európában 3 százalékkal, addig Magyarországon 13,7 százalékkal nőtt. A 2015. évi folyamatok ismét rekordévet vetítenek előre. A KSH szerint az idei első hét hónapban a vendégszám 8,9 százalékkal, a vendégéjszaka-szám 6,7 százalékkal haladta meg a tavalyi értéket, és ami üzleti szempontból még fontosabb, a vendégek közel 13 százalékkal többet költöttek szállásra, mint tavaly. A több költés nagyobb jövedelmezőséget, több adóbevételt, magasabb béreket, több beruházás lehetőségét, azaz magát a fejlődést jelenti az ágazatnak. A legfrissebb júliusi adatok is azt jelzik, a tendencia folytatódik, úgyhogy nagyon bizakodóak vagyunk.

 Éveken át hallhattuk, hogy Oroszország számára vonzó turisztikai célpont Magyarország. Az orosz–ukrán háború mennyire befolyásolta az orosz turisták számát?

 – Tény, hogy az orosz vendégéjszakák száma idén jelentősen csökkent. Ez azonban nem csak nálunk tapasztalható jelenség. Az Európai Unió országai közül Magyarország az orosz beutazó turizmus visszaesésének kisebb vesztesei közé sorolható, már csak az orosz turistáknak a kiemelkedő színvonalú, rendkívül jó ár–érték arányú magyar gyógyturizmus iránti erős kereslete miatt is. Így például, miközben tavaly a kereskedelmi szálláshelyeken éves szinten már 0,7%-kal csökkent az orosz vendégéjszakák száma, a gyógyszállodáinkban éppenséggel 5,7%-os volt a növekedésük. Oroszország az elmúlt években hazánk harmadik legfontosabb turisztikai küldőpiacává lépett elő, a Magyar Turizmus Zrt. 2015–2017-es marketingstratégiájában is a legnagyobb potenciált rejtő, stratégiai jelentőségű piacok között szerepel. Nyilvánvaló, hogy a nemzetközi helyzetet – ami a forgalom visszaesését eredményezi – Magyarország kevéssé tudja befolyásolni, a reális célkitűzés az lehet, hogy a veszteségeket minimalizáljuk. Ennek érdekében nemzeti marketingszervezetünk fenntartó marketingtevékenységet végez, Magyarországnak az oroszok körében máig meglévő széleskörű ismertségére, pozitív imázsára és nem utolsó sorban az egészségturizmus terén meglévő versenyelőnyünkre építve. Szolgáltatásaink ár–érték aránya, árszínvonala mellett a magyar gyógyvizeknek és az erre kiépült évtizedes szakértelemnek, modern infrastruktúrának nem igazán van jelentős konkurenciája sem Oroszországban, sem a térségben. Bízunk benne tehát, hogy amint rendeződik az orosz–ukrán konfliktus, ismét növekvő számban térnek vissza orosz vendégeink.

 Az oroszok főleg a termálvizes szolgáltatással ellátott településeket, így Hévízt keresték föl. Hogyan tudják véghezvinni a forgalomélénkítő kampányt?  

– Mindenekelőtt valamennyi lehetséges, rendelkezésre álló turizmusdiplomáciai csatornát felhasználva tudatosítjuk, hogy az orosz turisták továbbra is szívesen látott vendégek, akár Hévízen, akár az ország egyéb desztinációiban. Ezt jómagam is több alkalommal megtettem személyes találkozókon, szakmai kiállításokon, állami vezetőkkel, turisztikai szervezetekkel és vállalkozásokkal tárgyalva. A jó viszony tudatosításán kívül pedig fokozott, célzott marketing tevékenységgel elsősorban az orosz utazásszervezőket érjük el, kapcsolattartással, folyamatos, orosz nyelvű információk biztosításával, tanulmányutak szervezésével, hiszen az oroszok az európai átlagnál még mindig sokkal nagyobb arányban utaznak szervezetten. Mindezt a munkát a Magyar Turizmus Zrt., illetve az orosz egészségturizmusban leginkább érintett városok is folyamatosan végzik, a legköltséghatékonyabb eszközökkel. Az orosz beutazás visszaesése talán legérzékenyebben Hévízt és környékét érinti, ahol az utóbbi években meredeken emelkedett az orosz vendégek száma. Ezért is fontos, hogy a Magyar Turizmus Zrt. az önkormányzattal, a helyi turisztikai vállalkozásokkal és a legnagyobb orosz beutaztató irodákkal együttműködésben szeptember végén egy célzottan Hévízt népszerűsítő kampányt indít Moszkvában.

 A keleti nyitással a FÁK-országokon kívül mely államokkal sikerült új alapokra helyezni az idegenforgalmi kapcsolatokat? Igaz, hogy egyre több kínai turista fordul meg Magyarországon?

 – A keleti nyitásnak is köszönhetően 2011 és 2014 között több mint 41%-kal nőtt az ázsiai vendégéjszakák száma, mely mára megközelíti az évi egymilliót. Ezen belül az egyik legörvendetesebb fejlemény a kínai beutazó forgalom növekedése. A világ legjelentősebb küldőpiacáról érkező utazók egyúttal a legjobb költésű turisták, ezért jelenleg is azon dolgozunk, hogy minél több kínai vendég érkezzen Magyarországra, illetve hazánk mind több európai körút részeként szerepeljen a nekik szóló ajánlatokban. Kezünkre játszik ebben az a Kínát és 16 kelet-közép-európai országot tömörítő együttműködés, amelynek – fontos turizmusdiplomáciai sikerként – koordinációs központja Budapesten működik, és az a feladata, hogy növelje a régiónkba érkező kínai turisták számát. Magyarország esetében mérhető eredményei vannak a mintegy másfél éves múltra visszatekintő együttműködésnek: a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken 2014-ben közel 90 ezer kínai vendég töltött el több mint 160 ezer vendégéjszakát, ami 16%-kal haladja meg az előző évi adatot. Hazánkban pedig idén a tavalyinál is gyorsabb ütemben nőtt a kínai vendégéjszakák száma. A KSH adatai szerint 2015 első félévében a kínai vendégek száma közel 35%-kal, a kínai vendégéjszakák száma pedig mintegy 30%-kal nőtt a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken. A májusban beindított Peking–Budapest légi járat – mely hetente négyszer köti össze a magyar fővárost a kínai fővárossal – tovább javíthatja a kínai beutazóturizmus dinamikáját.

 És vajon mi indokolja az új Nemzeti Turizmusfejlesztési Koncepció elkészítését?

 – A válaszom egyszerű: ahhoz, hogy kiszámíthatóan fejlődjön, növekedjen egy ágazat, szükség van egy vízióra. A 2015–2025 időtávra készülő koncepció átfogó célja a magyar turizmus európai szintű versenyképességének megteremtése. Az ezt szolgáló uniós és egyéb hazai fejlesztési források optimális felhasználása is azt követeli meg tőlünk, hogy időről időre összhangba hozzuk a stratégiai célokat és fejlesztési prioritásokat. Az előttünk álló, 2020-ig tartó uniós fejlesztési ciklusban szeretnénk a 2007–2013-ashoz hasonló, 300 milliárd forintos nagyságrendű forrást bevonni az ágazatba. A koncepció finomhangolása most történik, a koncepció megalkotásával egyúttal igazodási pontokat is kívánunk nyújtani a turizmus szereplőinek az elkövetkező években követendő kormányzati turizmuspolitikát illetően. Nagyon fontos feladatok előtt állunk. Meg kell például erősítenünk a szakképzést, mivel az ágazat a magasan kvalifikált munkaerő terén hiánnyal küszködik. Versenyképességünk növelése megkívánja, hogy itthon tartsuk a fiatal, jól képzett szakembereket, ehhez viszont motiválni is tudnunk kell őket, amihez többek között az anyagi megbecsülés is hozzátartozik. Reméljük, hogy az ágazat növekvő jövedelmezősége a vállalkozásoknál is megteremti az alapokat a szakképzett munkaerő megtartásához, a munkakörülmények javításához. Szerencsére gyönyörű hazánk turisztikai vonzerőit egyre többen fedezik fel külföldön és itthon egyaránt; fővárosunk a kontinens egyik legszebb városa, amely a beruházásoknak hála évről évre egyre többet tud adni. Gyógyfürdőink, gyógy- és wellness-szállodáink egyedülálló szolgáltatást nyújtanak, boraink, gasztronómiánk, fesztiváljaink minden nemzet és minden generáció számára vonzó attrakciót jelentenek. Feladatunk ezzel együtt, hogy növeljük a legjobban jövedelmező felső kategóriás szolgáltatási kínálatot. Egy új, több ezer férőhelyes budapesti kongresszusi központ kiemelt beruházásként való felépítéséről is azért született kormányzati döntés többek között, hogy a magas minőségű szolgáltatási szegmens kínálatát erősítsük. Hasonlóképpen tervezzük az orvosi turizmus fellendítését is. Természetesen örömmel fogadjuk a romkocsmákba érkező „bulituristákat” is, de tudvalevő, hogy a legtöbbet költő vendég mégiscsak az, aki kongresszusra érkezik. Ha a minőség felé mozdulunk el, akkor nemcsak turizmusunk versenyképessége, de a jövedelmezőség, az ágazatban dolgozók, az ágazatból élők jóléte is nőni fog, és ez a kormány végső célja is.

 

Medveczky Attila