| 
               2015.10.16. Agymosás
 Karaffa János: Világvége? Mikor?
 Van, aki úgy véli,
              az a legjobb, ha tudomást sem veszünk az emberiség történetét
              végigkísérő jóslatokról. Mások szerint számos dologról
              bizonyosodott be, hogy az adott eseményt megjósolták, és bár
              nem minden „hivatalos jóslat” nyer igazolást, a tévedéseket
              a különböző naptárak eltérő számításaival magyarázzák,
              vagy azzal, hogy nem feltétlenül értelmezzük jól a metaforákat.
              Az első ezredév vége előtt, 960-ban türingiai Bernát – aki
              korának jelentős tudósa volt – azzal ijesztett rá kortársaira,
              hogy már csak huszonhárom évig maradhat fenn az emberi faj. Tévedésével
              nem szembesülhetett: a be nem következett világvége és szégyen
              megélése előtt elragadta a halál. Egyesek azt hirdették, hogy
              a világvége is Jézus születése után 1000 évvel fog bekövetkezni.
              A nép szent meggyőződéssel várta az elkerülhetetlent, az
              utolsó évben például sok helyen még a földet sem vetették
              be, hisz azt gondolták, aratásra már nem lesz módjuk, de ennél
              figyelemre méltóbb adat, hogy II. Szilveszter pápa és III. Ottó
              császár az eseményre való tekintettel, felfüggesztette
              politikai torzsalkodását. 1524, február 1. volt a legjelentősebb
              özönvíz-világvége jóslat időpontja. Brit asztrológusok vélték
              úgy, hogy a vég London pusztulásával kezdődik egy addig soha
              nem tapasztalt, gyilkos áradattal. Több mint húszezer ember
              menekült el a dátum előtt a városból, de nem hogy árvíz nem
              tombolt, egy csepp eső sem esett. Új számítások után azt
              mondták a bölcsek, hogy száz évet tévedtek. 1624-ben sem érkezett
              el a világ vége.
              
               A nők sem
              maradtak adósok világvége jövendölések terén, hiszen
              Johanna Southcott (1750–1814) angol szektavezető hitte és állította,
              hogy méhében hordozza az új Messiást. Állítása szerint 
              1774 a
              kritikus időpont, de se a Messiás nem jött el, se a jóslat nem
              igazolódott be. A gízai nagy piramis, Kheopsz fáraó sírjának
              misztikus méretei rejtik az igazságot – vélték egyesek.
              Szerintük a sír matematikai adatai alapján a vég 1881-re datálható,
              vagy 1936-ra, vagy 1953-ra. Nos, egyik sem feltételezés sem
              bizonyult helyesnek. A békés ’80-as évek közepén, a legváratlanabb
              pillanatban egy üstökös vet majd véget a földi életnek –
              állította egy Amerika-szerte híres jósnő, Jeanne Dixon. Állítólag
              az üstökös becsapódásának pontos helyét is ismerte, de azt
              nem osztotta meg híveivel. Igaz, nem veszített senki semmit az
              információ visszatartásával, hiszen „a lehetséges
              legnagyobb katasztrófa” elmaradt. No, és 2012-ben sem szűnt
              meg a világ. Korunk szektavezérei
              tanultak is a múlt hibáiból, hiszen most már óvakodnak attól,
              hogy egy konkrét dátumot nevezzenek meg a világvége időpontjaként.
              Ez az óvatosság lehetővé teszi számukra, hogy ne lepleződjenek
              le azonnal, ha jóslataikkal kudarcot vallanak. Ugyanakkor híveiket
              mindaddig ellenőrzésük alatt tarthatják, amíg a közeli
              apokalipszissel ijesztgetik őket. Céljuk nem más, mint a
              hatalom gyakorlása alattvalóik felett, akikből sokszor dróton
              rángatható bábukat csinálnak. Mi más ez, ha nem az emberi méltóságnak
              és a személy szabadságának a meggyalázása? Bármilyen nyilvánvaló
              is korunk sarlatánjainak a célja, az emberi hiszékenység
              felvilágosodottnak mondott korunkban is döbbenetes: sokan nem
              hisznek sem Istenben, sem vallásban, s ugyanakkor rendíthetetlenül
              bíznak abban, hogy haláluk után az ufók egy idegen bolygóra
              szállítják őket. A sötétnek mondott középkorban – amely
              egyébként az emberi kultúrát és műveltséget felbecsülhetetlen
              értékekkel gazdagította – sem voltak annyira kiszolgáltatottak
              az emberek a babonának, mint ma, a „tudomány” századában,
              amikor milliók hódolnak a New Age (Új Korszak) mágikus praktikáinak
              (varázsvessző, Tarot-kártya, horoszkóp, reiki). Vajon nem róluk
              szólnak-e az apostol szavai: „Mert jön idő, amikor az egészséges
              tanítást nem hallgatják szívesen, hanem saját ízlésük
              szerint szereznek maguknak tanítókat, hogy fülüket
              csiklandoztassák. Az igazságot nem hallgatják meg, de a meséket
              elfogadják” (2Tim 4,3–4). Ahhoz, hogy eldönthessük,
              valóban közeleg-e a bibliai apokalipszis, először tisztában
              kell lennünk annak fogalmával – írja Karaffa atya. Maga az
              „apokalipszis” szó görög eredetű és feltárást, leleplezést,
              kinyilatkoztatást jelent. Apokaliptika alatt azt a gondolatvilágot
              és a belőle származó írásokat értjük, amely által a jövőben
              történő eseményekről nyerünk tájékoztatást. A zsidó–keresztény
              apokaliptika a prófétai hagyományban gyökerezik, és olyan módon
              értelmezi a történelmet, hogy abban Isten uralma megvalósulásának
              jeleit fedezi fel. Az apokaliptika
              jellemzői: Egyfajta túlvilági kalendáriumot tartalmaz, amely a
              jövőbeni események pontos sorrendjét rögzíti. Utal arra,
              hogy jelenleg a szükség idejét éljük, harc folyik a Jó és a
              Rossz között. A beavatottak számára egy rejtélyes képszerű
              beszédben lelepleződnek a jövő titkai. A végítélet jelenetében
              kinyilvánul Isten uralma. A jók elnyerik jutalmukat és a
              gonoszok büntetésüket. Isten uralma a választott nép szent
              maradékával a gonosz felett aratott végleges győzelemmel
              megkezdődik és örökké tart. Az apokaliptika segítséget nyújt
              a hívő embernek, hogy szembesüljön félelmeivel és a gonoszsággal
              szembeni tehetetlenségével. A veszélyeztetett jövő csak
              isteni közbelépéssel válik reménykeltővé az ember számára.
              Isten az, aki megmenti az emberiség és az egyén jövőjét is.
              Mindent egybevetve: az apokaliptika nem csupán az ítéletet,
              hanem az üdvösséget is meghirdeti az ember számára. Maga az
              apokaliptikus irodalom bőséges anyagot foglal ugyan magában, a
              Bibliában azonban csupán két ilyen témájú könyv szerepel:
              az Ószövetségben Dániel könyve, az Újszövetségben pedig a
              Jelenések könyve. Az Ószövetség könyvei
              között egyetlen apokalipszist fedezhetünk fel csupán: ez Dániel
              könyve. Érdekes módon ezt a könyvet a zsidó kánon nem
              sorolja a prófétai könyvek közé, hanem az Írások csoportjába
              helyezi. Jogos ez a megkülönböztetés, hiszen Dániel könyve
              nem a hagyományos értelemben vett prófétai igehirdetés eredménye,
              hanem a végső idők eseményeinek feltárása apokaliptikus képekkel.
              A könyv megírásának hátterében a Szeleukida Birodalom – különösen
              IV. Antiochosz Epifánész király – zsidóellenes intézkedései
              álltak, melyeknek célja a zsidók asszimilálása és vallásuk
              eltörlése volt. A könyv írója ebben a válságos helyzetben
              arra buzdította a népet, hogy ne csüggedjen, hiszen a történelem
              eseményei Isten irányítása alatt zajlanak. Ha a gonosz erők
              pillanatnyilag diadalmaskodhatnak is, közeleg már a végítélet,
              amelynek során feltárul Isten mindeneket legyőző hatalma, mely
              előtt meg kell hátrálniuk az istenellenes erőknek. A történelem
              menetét a 7. fejezetben a szerző négy időszakra osztja,
              amelyet négy állattal jelképezett birodalom ural. Az első vadállat
              a babiloni birodalom, melynek jelképe a szárnyas oroszlán. A
              medve a médeket jelöli, akik megdöntik a babiloniak uralmát. A
              perzsa birodalom jelképe a párduc. A negyedik vadállat különbözik
              az előzőektől, s csak annyit tudunk róla, hogy különösen félelmetes
              és erős. A negyedik vadállaton található tíz szarv Nagy Sándorra
              és a nyomában fellépő tíz szeleukida királyra utal. A vadállatok
              üldözik a Fölséges Isten szentjeit, de napjaik meg vannak számlálva,
              s végül Isten és hívei diadalmaskodnak. Fontos szerepet játszik
              az Emberfia alakja, aki az ég felhőin közeledik, hogy átvegye
              az uralmat a világ fölött. A mi keresztény értelmezésünk
              szerint ez Jézus Krisztus, akinek Isten az idők végezetén átadja
              a hatalmat, hogy uralkodjon az egész világon. Jézus igehirdetésének
              középponti gondolata, hogy a mennyek országa – vagyis Isten
              uralma – közel van: „Beteljesedett az idő, és már közel
              van az Isten országa. Tartsatok bűnbánatot, és higgyetek az
              evangéliumban” (Mk 1,15)! Isten uralma már megkezdődött,
              beteljesedni azonban csak a végső időben fog – tanította Jézus.
              Ezzel kapcsolatban gyakran említi a végső időket, amikor az
              Emberfia visszatér – Dániel jövendölése szerint. Felhívja
              tanítványait, hogy tartsanak ki, legyenek éberek, hogy a bekövetkező
              eseményekre helyesen tudjanak reagálni. Jézus világvégéről
              szóló igehirdetése mégsem kelt félelmet, sőt inkább az örömhír
              fontos részét képezi a keresztények számára. A tanítványoknak
              reménykedve kell várniuk a visszatérő Emberfiára és az általa
              bekövetkező végítéletre. A hívő számára Jézus második
              eljövetele nem az apokaliptikus szerencsétlenségnek, hanem a jövendő
              üdvösségnek a kezdete. A Fiúisten megtestesülésével már
              megszakadt a bűn és szerencsétlenség láncolata, és a második
              eljövetel végleg rendet teremt a gonoszság által megrontott
              világban. A végítélet ennek a rendnek a helyreállítása, és
              örökké tartó megszilárdítása Jézus Krisztus által. Isten
              ígéretei beteljesülnek, és a hozzá hűségeseket örök élet
              várja. Az örök boldogság ellentéteként megjelenik az örök
              kárhozat képe is, amely tulajdonképpen az Istentől felkínált
              üdvösséget elutasító ember állapotát akarja szemléltetni.
              Az evangéliumokban a végítélet képei apokaliptikusak, hiszen
              az emberiség életében bekövetkező gyökeres változást ábrázolják,
              s ehhez bőségesen felhasználják a képek világának feltűnést
              keltő eszközeit. Jézus
              apokaliptikus beszéde Máté evangélistánál: „Amikor Jézus
              kijött a templomból és elindult. Tanítványai odafordultak
              hozzá, és mutogatták neki a templom köveit. Erre megjegyezte:
              „Látjátok ezeket? Bizony mondom nektek, nem marad itt kő kövön,
              amit le nem rombolnának.” Amikor az Olajfák-hegyén leült,
              egyedül tanítványai járultak hozzá, és kérdezték: „Mondd
              meg nekünk, mikor következik ez be? S mi lesz a jel eljöveteled
              és a világ vége előtt?” Jézus így válaszolt: Vigyázzatok,
              nehogy valaki félrevezessen benneteket. Sokan jönnek majd a
              nevemben, s azt mondják magukról, én vagyok a Krisztus, és
              sokakat megtévesztenek. Háborúkról fogtok majd hallani, s háborús
              hírek fognak keringeni. Vigyázzatok, ne kerítsen hatalmába
              benneteket a félelem, ezeknek be kell következniük, de ez még
              nem a vég. Nemzet nemzet ellen és ország ország ellen támad.
              Éhínség, ragály üti fel a fejét, és a föld megrendül itt
              is, ott is. De ez még csak a kezdete a gyötrelmeknek.
              Szorongattatásban lesz részetek, megölnek benneteket, s a nevemért
              minden nemzet gyűlölni fog titeket. Sokan eltántorodnak hitüktől,
              elárulják és gyűlölik majd egymást. Számos hamis próféta
              fellép, és sokakat tévedésbe ejtenek. A gonoszság megsokasodása
              miatt sokakban kihűl a szeretet, de aki mindvégig kitart, az üdvözül.
              Az országnak ezt az evangéliumát hirdetni fogják az egész világon,
              bizonyságul minden népnek, és akkor jön el a vég. Amikor majd
              látjátok a szent helyen az iszonyatos pusztulást, amelyet Dániel
              próféta megjövendölt – aki olvassa, értse meg! –, akkor,
              aki Júdeában van, meneküljön a hegyekbe. Aki a háztetőn van,
              ne jöjjön le, hogy kivigye a házából holmiját, s aki a mezőn
              van, ne térjen vissza, hogy elvigye köntösét. Jaj a várandós
              és szoptatós anyáknak azokban a napokban! Imádkozzatok, hogy
              ne télen vagy szombaton kelljen menekülnötök! Akkora lesz a gyötrelem,
              amilyen még nem volt a világ kezdetétől mindmáig és nem is
              lesz. Ha nem rövidülnének meg azok a napok, nem menekülne meg
              egyetlen ember sem. De a választottak kedvéért megrövidülnek
              azok a napok. Akkor, ha valaki azt mondja: Íme, itt a Krisztus
              vagy amott! ne higgyétek. Álpróféták és ál-Krisztusok
              fognak fellépni, és nagy jeleket és csodákat visznek végbe,
              hogy megtévesszék, ha lehet, még a választottakat is. Lám, előre
              megmondtam nektek. Ha tehát azt mondják nektek, hogy kinn van a
              pusztában – ne menjetek ki, hogy a házban rejtőzködik –,
              ne higgyétek el! Amint a villám napkeleten támad, és
              napnyugatig látszik, olyan lesz az Emberfiának eljövetele is.
              Ahol a hulla van, oda gyűlnek a keselyűk. Mindjárt e gyötrelmes
              napok után a Nap elhomályosul, a Hold nem világít, a csillagok
              lehullanak az égről, és az egek erői megrendülnek. Akkor feltűnik
              az égen az Emberfia jele, és a mellét veri a föld minden népe,
              mert látja, amint az Emberfia eljön az ég felhőin, nagy
              hatalommal és dicsőséggel. Elküldi angyalait hangos harsonaszóval,
              s összegyűjtik a választottakat a szélrózsa minden irányából,
              az ég egyik szélétől a másikig. Vegyetek példát a fügefáról.
              Amikor hajtása már zsendül, és a levelei kibontakoznak, tudjátok,
              hogy közel van a nyár. Így amikor ezeket látjátok, magatok is
              megállapíthatjátok, hogy már közel van, az ajtóban. Bizony
              mondom nektek: Nem múlik el ez a nemzedék, míg ezek be nem következnek.
              Ég és föld elmúlik, de az én igéim el nem múlnak. (Mt
              24,1–44) Az őskeresztény
              egyház Jézus Krisztus második eljövetelét nem tolta ki a távoli
              jövőbe, hanem a végidő közeli eljövetelének várásában élt,
              ahogy azt Szent. Pál tesszalonikaiakhoz írt levelei is tanúsítják.
              Ezt a végidővárást látszólag alátámasztotta az a tény,
              hogy a keresztényeket hitük miatt üldözni kezdték, és ez
              alapot adhatott arra, hogy a hívek Isten közbelépésére és ítéletére
              számítsanak. Ebben a légkörben írta meg egy látnok Patmosz
              szigetén a Jelenések könyvét. A könyv címzettjei azok a kis-ázsiai
              keresztények, akiknek a Domitianus császár uralkodása alatti
              üldözések idején hitükben való megerősödésre volt szükségük.
              Az Újszövetségi Szentírás sorrendben utolsó könyve János-apokalipszis
              néven is közismert, hiszen szerzőjének sokáig Szent János
              apostolt tartották. Ez a feltételezés a modern biblikus tudomány
              szerint már nem állja meg a helyét, bár lehetséges, hogy a
              szerző János apostol közvetlen környezetéből származik. A
              Jelenések könyvének felépítése is utal annak apokaliptikus
              tartalmára. A látnok meghívása és a végidőbeli egyházközségek
              előkészítése után megjelenik az Ítélőbíró és kinyilvánítja
              az isteni tervet (Jel 1,1–8,5). A végső idők fájdalmas eseményei
              a Jó és a Rossz harcát ábrázolják a világban, a Sátán lázad
              az Isten uralma ellen, ám a Mindenható a végső ütközetben szétzúzza
              az istenellenes erőket, hogy aztán megalkossa az új eget és új
              földet (Jel 8,6–22,15). Az apokalipszisben feltűnik a gonoszság
              megszemélyesített alakja, akit a vadállat jelképez. Ő az, aki
              megtéveszti az emberiséget, Isten helyébe teszi magát, és imádatot
              követel. Tetteivel Krisztust igyekszik majd utánozni, csodákat
              és jeleket művel, de mindezzel a Sátánt szolgálja – éppen
              ezért rászolgál az Antikrisztus névre. A történelem folyamán
              többeket is azonosítottak az Antikrisztussal (elsőként Nérót,
              akinek neve a 666-os, sátáni számot rejti), ő azonban a Biblia
              szerint csak az idők végezetén tűnik majd fel. Ki tudja, mit hoz
              a jövő? Az ilyen és ehhez hasonló mondatok arról árulkodnak,
              hogy mennyire függünk mi, emberek a jövőtől. Sokan szinte
              vallásos rettegéssel tekintenek a jövőre, és állandóan a tőle
              való félelem határozza meg életük folyását. A jövő a legtöbb
              ember szemében szeszélyes, kiszámíthatatlan istenséggé vált,
              akinek az ember kénye-kedvére ki van szolgáltatva. Gerhard
              Ebeling, keresztény dogmatikus arra figyelmeztet bennünket, hogy
              ha Istent Urunknak akarjuk elismerni, akkor a jövő Uraként is
              el kell fogadnunk őt. Ha ezt megtesszük, akkor megszabadulunk a
              jövőtől való függőségünktől, és jövőnket Istenre bízhatjuk.
              Ő a Világ Mindenható Ura, vele nem versenyezhet a szerencse
              vagy a véletlen, ha az ő kezébe helyezzük életünket, nincs félnivalónk
              sem a jelenben, sem a jövőben. A Mester búcsúbeszédében
              mondott szavai azok, amelyek biztosítanak bennünket, hogy a
              keresztény ember reménye nem csupán álmodozás, hanem azon az
              üdvtörténeti valóságon alapul, hogy Jézus Krisztus már megváltotta
              a világot: „Ezeket azért mondtam el nektek, hogy békességtek
              legyen bennem. A világban megpróbáltatások érnek titeket, de
              bízzatok, én legyőztem a világot” (Jn 16,33). 
               
               /Karaffa János:
              Világvége? Mikor?; Magyar Vasárnap Kiadó, Révkomárom, 2000./ 
               
               M.A.
             |