vissza a főoldalra

 

 

 2015.10.30. 

Erkölcs és tisztán szólás

Juhász György: Mezsgyén

A könyv alcíme, A határtalan Balkán világosan jelzi, hogy Juhász György magyarságkutatót évtizedek óta mi foglalkoztatja. A Balkán természetesen – középpontban a háborúba ájult Jugoszláviával –, de avval a csöppet sem kényelmes, sőt izgató „megszorítással” (egyúttal jó ha jelezzük: kiterjesztéssel), ami a szétesés folytán szaporodó utódállamokban a magyarság sorsát illeti. Az utóbbi pár évet egybefogó esszék, tanulmányok, vitacikkek világos gondolkodásmódot tükröznek. Egy megszenvedett, a külhoni (déli) katedrákon magyar nyelvet és irodalmat tanító irodalomtörténész, pedagógus – a történelem népeket, nemzetiségeket sarokba szorító galádságaival (Trianon) szembemenő szellemi ember – életútjának a dokumentumai.

Juhász Györgynek, többek közt, a népi irodalom nagyjai – egy Németh László, egy Tamási Áron, egy Kovács Imre, egy Szabó Dezső – nyitották ki a szemét. A későbbiekben ehhez hozzájött Szolzsenyicin vagy épp a sokszor meggyalázott kis haza, a második otthon egy-egy jelesének, Szeli István irodalomtörténész professzornak és Gion Nándor írónak a példája. Szenzációs iskolák és tanítók – Sövény Aladár a japán és a kínai, meg ki tudja hány nyelv tudósa, Polányi Imre, az ókorban és a XX. században éppúgy otthon volt történész, a már említett, csodált atyai mester, Szeli István, az Újvidéki Egyetem Magyar Nyelv és Irodalom Tanszékének vezetője – élesítették az elméjét. Jobbára tiltott (dugáru) könyveket is a kezébe adva, hogy hű legyen a sok tapasztalás során meglelt, gyakorta nehézségek árán kiküzdött igazságához.

A fiatal korában már diákkori pályázatot nyert „kis tudós” – a korán meglelt igazságokhoz a családi indíttatás is kellett – bolyongásai során mindent magára szedett. Pécs, a kezdeti kilátó oly magas volt, a hivatástudat serkentője, hogy róla a mindenfajta értékre nyitott, minden porcikájában a magyarságkutatás mint szolgálat, mint életmód boldogságát megélő nyílt szókimondó hihetetlen távolságokra látott. Mert akarjuk, nem akarjuk, ez alapozta meg „kamaszkora legszebb nyarát – huszonhat éves korától a ljubljanai Edward Kardelj Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának Összehasonlító Nyelvészeti és Orientalisztika Tanszékén hét évig oktathatta a magyar mint idegen nyelvet –, és ennek a korai lendületnek köszönhető a későbbi, sokszor zord élmények szellemi értékként való elraktározása is.

Ha Juhász a Balkán zűrös ügyein – a szerb–horvát ellentéten, a demográfiai robbanás révén történő átrendeződésen (az Országok, népek vagy etnikumok… című eszmefuttatás egyik jellegzetes alcíme a Nagy-Szerbia helyett Nagy-Albánia?), a partizánok által elkövetett magyar népirtás indítóokain stb. – eltöprengve a legélesebben fogalmaz, hogyan is veszítené el dühét a szovjetek által elrabolt műkincsekről Mavrik László által évtizedekig gyűjtött lajstromok láttán. Ez utóbbi az állomásokat sűrűn soroló életrajzi esszé, a Kárpótlás egyik – van-e az igazságtalanságnál nagyobb igazságtalanság – forró pontja.

Minthogy az erkölcs aranyfedezete a tisztán szólás, nincs az a nagy „balkáni csavar” – a végső soron háborúba és népirtásba torkoló „ki a nagyobb?” verseny –, amely ne méretne meg az esszéista tollán. Csak egyetlen példát erre az ítélkező, a homályt átvilágító elemi erejű fölháborodásra! A több részletből álló Quo vadis, Szerbia? című 2012-es tanulmányban olvasható: „Ha Szerbia az unióhoz kíván csatlakozni, akkor annak alapértékeit, erkölcsi normáit, amelyek a görög civilizációban gyökereznek, is magáévá kell tennie. Szophoklész már a Krisztus előtti V. században örök érvényűvé tette drámájában, az Antigonéban, hogy a halottakat el kell temetni. Szinte hozzá kapcsolódik a kitűnő költő, Nagy Gáspár sora: »a gyilkosokat néven nevezni!« Mert azért az mégsem járja, hogy a szerb-jugoszláv partizánok által 1944–45-ben brutális kegyetlenséggel meggyilkolt ártatlan délvidéki magyarok, a borzalmas-barbár tettek elkövetése után majdnem hetven évvel még mindig temetőárkokban, útszéli horgosokban, dögkutakban, betonlapok és buszmegállók alatt fekszenek. Napjainkban hatvan tömegsír van a Vajdaságban, amely magyar áldozatokat rejt, és ha a hozzátartozók, leszármazottak kereszteket vagy síremlékeket állítanak, azt a vandálok azonnal kidöntik vagy festékkel és bélsárral összekenik.” A Hol sírjaink homorulnak… szintén ebben a témakörben kutakodik, visszamenvén „Mindszenty bíboros (1947-es) és Gion Nándor (1971-es) sikolyáig”.

Európán kívül, Európán belül, az unión kívül, az unión belül? Politikai sakkjátszmák szerveződnek és dőlnek meg naponta. Juhász politikai éleslátását – nincs az a tanulmány, amelyben nem olvashatnók szinte axiómaszerű megállapításokat – statisztikák, számadatok támasztják alá. „Ha Bosznia-Hercegovina etnikailag újra »megmozdul«, az rávilágít majd a szerbiai muzulmánok megoldatlan helyzetére” – így a Mit üzen a Balkán? alcímű tanulmány, az Országok, népek vagy etnikumok…

A horvátországi magyarság sorsát tárgyaló Célfotó pedig nem másról regél, mint egy furcsa ellentmondásról: „a magyarság fogy, viszont érdekvédői szaporodnak”(két mini szervezet verseng egymással). „Mire a véres szerb katonai agresszió véget ér (1998. jan. 15.), Drávaszög újra »visszakapcsolódik« Horvátországhoz, s a menekültek nagyobb része lassan visszatér a fölégetett, lepusztított, kirabolt, szellemileg és fizikailag megbecstelenített területekre. Ismét aktuálissá válik a népszámlálás, amely 26%-os, drámai magyar népességfogyást, 16 595 főt mutat, 2001-ben.”

A friss, nem lélekvidító népszámlálási adatok és megannyi (kettő) autonómia kísérlet közt tallózva nem véletlenül kérdeztetik meg: „Nem inkább egy olyan etnikai-területi-gazdasági autonómia lenne a magyar megmaradás záloga, amely ott – Adán, Csókán, Kishegyesen, Magyarkanizsán, Zentán, Szabadkán, Óbecsén, Törökkanizsán – jönne létre, ahol még magyar többség és jelentős kisebbség van a Ferenc csatornáig?” Ebből a mondatból mi más volna a „meghosszabbított” kulcsszó, mint „a magyar megmaradás záloga”! Aligha tévedünk, ha úgy véljük, hogy ez a törvényerejű óhaj az egész életműre kivetíthető.

Juhász pontosan értelmez, bravúrosan elemez, s ha szükséges, kegyetlen is. Így kerül – megvesszőzés során – górcső alá a külföldi ünnepeink körüli megannyi zavar (Ünnepeink rendjéről, március 15-én), hivatalosaink és a Balassi Intézet nem egészen céltudatos tevékenysége (Magyarság? Tudomány? Magyarságtudomány?), s nem utolsósorban Gerold László idézetek garmadájára épülő Gion Nándor-monográfiája (Hol jár most a virágos katona?).

Magyarság- és népességtudományi, politikai s helytörténeti tanulmányait-esszéit logikus okfejtés, néha lírába is átmenő hang (ez utóbbit főképp a családi és a mestereire való emlékezésben érezni) tartja mederben. Irodalmi jellegű portréiban – A Tanár Úr, aki túlélte Jugoszláviát; Egy életre szóló találkozás (Szeli István), Börtönálmok (Gion Nándor), A szerkesztőfejedelem nélkül (Hornyik Miklós) – tudás, érzelem, értéktudat, az egyetemes magyar irodalomba való betagozódás megannyi ismérve ötvöződik.

Magam is érzem – sok évtizedes vita – Újvidék kiemelését Szabadka rovására, s azt is látom, hogy az Új Symposion alkotói miképp feleltek meg a „jugoszláv elvárásoknak”. Azonban az avantgárd (Új Symposion) nem minden gesztusa elítélendő. Ebben vitám van a kötet szerzőjével. Domonkos István 1971-es poémája, a Kormányeltörésben például remekmű. A „nemzetköziség”, főképp, ha a politika adja a ragasztóanyagot, divatosan kemény keksz, még aki nem akarja, az is sokáig fogja rágni.

Ám minket jobban érdekel a magyarság helyzete (a megmaradás záloga) és jövőképe. Juhász ebben a nem is annyira egyszerű nemzetvédő harcban méltó partner. Amit megannyi cselekedete mellett Mezsgyén című tanulmány- és esszékötete is bizonyít.

(Keskenyúton Délvidéki Tragédiánk 1944–45 Alapítvány, 2013)

 

Szakolczay Lajos