| 
               2015.10.30. Teológiai megújhodásról
              
              „Az Ige testté
              lett” 
              
               (János
              ev.1:14) 
              
               Ezt az igét
              igehirdetők általában karácsonyi prédikációjuk alapigéjéül
              szokták felvenni. Mindemellett ez az ige azonban – nézetem
              szerint –, teológiai irányváltoztató is volt az ősegyházban,
              amelyen a kezdetben kicsiny egyház élete és jövője függött.
              Nevezetesen az volt a döntő tét, hogy az éppen csak megszületett
              egyház egy korán megszűnő zsidó szekta marad-e, vagy ki tud lépni
              ennek árnyékából egy új, az ókori világot minden üldöztetése
              ellenére is gyorsan meghódító, és annak fejlődését évezredekig
              meghatározó világvallás fejlődik-e ki, amely Krisztus váltsághalálára
              épül? Gondviselés-szerűen ez utóbbi történt. 
               Lássuk ennek fő mozzanatait, tanulságát és üzenetét. 
               A Názáreti Jézus egyháza a zsidó vallásból indult el,
              szakadt ki és született meg. Az alapító Názáreti Jézus, a későbbi
              Krisztus zsidó vallású ember volt: vándorprédikátor, Rabbi,
              Mester, Próféta, csodatevő, aki végül kereszthalála és feltámadása
              után Krisztusnak – Megváltónak bizonyult. Jézus missziója
              kezdetben Keresztelő János missziójának folytatásaként
              indult. Miután Heródes letartóztatta és börtönbe vetette a
              prófétát, Jézus vette át megtérésre intő munkáját.
              Keresztelő János helyeslésével Jézus folytatta János Izraelt
              megtérésre hívó, kérő és intő szolgálatát. De nem csak
              folytatta, hanem Jézus magasabb szintre emelte ezt a munkát. Új
              tanítványi csapatot gyűjtött maga köré; nem vonult ki Júdea
              pusztájára mint János, hanem maga és csapata látogatta meg
              Izrael és Júda vároait és falvait. Nem dörgedelmes ítéletet
              hirdetett mint János, hanem megbocsátást, szeretetet és
              irgalmasságot szólt és gyakorolt; szerte járt és jót
              cselekedett. Azonban Jézus szépen induló szolgálata csakhamar
              az intézményes papság és nemtetszésébe és ellenállásába
              ütközött, amely ellenségessé fokozódott s kereszthalála és
              feltámadása drámájává változott. „Az övéi közé jöve,
              de övéi nem fogadták be őt” (János 1:11). 
               Az első keresztény egyház Jeruzsálemben Pünkösd ünnepén
              alakult meg, Az „Ötvenes” zsidó ünnepre az akkori világ
              miden részéből a diaszpórában, vagyis a szétszórtságban élő
              de hithű zsidók zarándokoltak el a szentföldi Jeruzsálembe.
              Ám azok már elveszették anyanyelvüket és főleg görög
              nyelven beszéltek – hiszen ez a Hellénizumus kor volt
              (Kr.e-300-Kr.u.300). Részükre fordították le a Héber Bibliát
              is görögre, mely a Septuaginta (LXX) néven vált ismertté. Az
              Apostolok Cselekedete 2:5, 9-11 sorolja fel honnan jött a diaszpórai
              zsidó sokaság: Párthiából, Médiából, Elámból, Júdeából,
              Kappadóciából, Pontusból, Frigiából, Pamfiliából,
              Egyiptomból, Líbiából, Rómából, Krétából, sőt még az
              arabok közül is. Egy ünneplő sokaság, akiknek Péter apostol
              nagy bátorsággal hirdette a Krisztusban való váltságot, amit
              a soknyelvű sokaság megértett és akik közül 3000-férfiú
              megtérvén s megkeresztelkedvén alkották meg az első keresztény
              gyülekezetet (Ap.Csel. 2:41-42). 
               Az egyház első gyűlésén (Ap.Csel 15) az Apostolok
              felosztották egymás között az akkori világot missziós célból.
              Pál apostolra a pogányok megtérítése jutott. Ismert, hogy ő
              hozta át Európába a Kereszténységet. Az Athéni Aeropaguson
              mondott beszéde fel van jegyezve az Ap. Csel. 17-ben. Jóllehet
              ez jól felépített világos beszéd volt. Pál apostol a Jézus
              Krisztusban való üdvösségről és a halottak feltámadásról
              beszélt. Mégsem volt átütő erejű, hiszen hallgatói részben
              gúnyolták Pált, részben azt mondák: „majd még
              meghallgatunk téged e felől” (32.v), és „ilyen módon Pál
              kiméne azok közül” (33v), csupán „némely férfiak
              csatlakozván őhozzá, hívén” (34.v.). Pál – mondjuk őszintén
              kudarcot vallott a görögökkel. Bizonyára részben azért, mert
              ő zsidó ember lévén, a zsidó hagyományban nevelkedett. Gamáliel
              volt tanítómestere. Valószínű az ő bizonyságétele, érvelése
              igen szokatlan volt hallgatóinak, hiszen „csacsogónak”
              nevezték, jóllehet epikureus és sztoikus filozófusokkal is vitázott
              (1 v.). 
               Fennállt az a veszély hogy az akkor ismert világ
              intellektueljei akik görögül beszéltek, mert a Hellenizmus korában
              a görög nyelv volt a „lingua franka” mint korunkban az angol
              – nem értették volna meg a zsidó-keresztény üzenetet. Akkor
              a Kereszténység egy kis zsidó szekta maradt volna, ami kihalásra
              ítéltetett. A másik veszély abban volt, hogy a nagy filozófus
              Arisztotelesz (Kr.e. 384 -.322) tanítása Istenről a fenti körökben
              általánosan elfogadott volt. Nevezetesen, hogy Isten a „nem változó
              mozgatója” a világnak. Úgy érveltek, hogy ha Isten mozgatná
              a világot, nem lehetne Isten, mert a mozgatás mozgással jár,
              .márpedig a mozgás változást jelent. Isten azonban nem változhat,
              mert ő változhatatlan mivel tökéletes. Nos, ebből a tételből
              következett a megoldhatatlannak tűnő dilemma: Ha Isten mint örök
              mozdíthatatlan nem mozdulhat, akkor Isten hogyan mozgatja, kormányozza
              a világot? 
               A megoldást az Alexandriai Filó, az Alexandriában élő
              zsidó filozófus hozta, aki történetesen Jézus kortársa volt
              (Kr.e.25-Kr.u.50). Ő azt tanította, hogy Isten a maga gondolatával
              – Logosz – irányítja, mozgatja a világot! Ez a megoldás
              elfogadható volt, hiszen aki gondolkozik az fizikailag nem mozog,
              mégis aktív. Filó alapjában véve Isten és a Világ közé a
              Mediátor-Közvetitő-Közbenjáró fogalmát iktatta be. Ez jó
              megoldás elfogadható volt az isten-dilemma feloldására. 
               A neki tulajdonított evangélium preamubulumában János a
              Logosz, azaz a Görög Isten és a világ közti közvetítő
              testetöltéséről beszél. S majd kifejti, hogy Istennek a világ
              üdvössége felőli gondolta vált emberi testté a Krisztus Jézusban. 
               Ez már érthető volt a görög intellektueleknek. 
               János ezzel a Logosz doktrínával igazában véve
              megmentette a Kereszténységet, mely ezzel elindulhatott meghódítani
              a világot. 
               Ennek a titka az volt, hogy a zsidó-keresztény üzenetet a
              Görög filozófia nyelvén fejezte ki s tette érthetővé és
              elfogadhatóvá és ezzel megmentette! 
               Hogyan történhetett ez? 
               Azt tudjuk a keresztény hagyományból, hogy János Péterrel
              és Jakabbal milyen közel állt Jézushoz. Nem véletlen, hogy Jézus
              színeváltozásakor (transfigurati/metamorphószisz, éppen őket
              vette maga mellé, s lehettek ennek tanúi (Márk 9:2-7). Az utolsó
              vacsoránál János Jézus mellett ült (János 13.23). A taníványok
              közűl csak János kiséri Jézust a Golgotára s Jézus a
              keresztről Jánosra bízta anyját (János 19:25-27). János ezért
              a feltámadás után Jeuzsálemben maradt, s az ottani s a samáriai
              gyülekezetet segíthette. Majd Pál halála után Efézusban működött.
              Valószínű emiatt száműzték Domitiánus császár alatt
              Patmosz szigetére. Valószínű, hogy a szigeten mások is
              lehettek száműzöttek. Úgynevezett büntető vagy börtönsziget
              lehetett. A száműzöttek, mint János is, vallási vagy filozófiai
              tanítások miatt kerülhettek oda. Ezek nem követtek el főbenjáró
              bűnt, így nem kellett halállal lakolniuk csupán száműzetéssel. 
               Feltételezhetjük hogy alapjában véve egy intellektuális
              rab–közösség volt ott, akik gyakran érintkeztek egymással,
              vitatkoztak és érveltek a maguk meggyőződése mellett. Nem vitás,
              hogy János egy kis közösséget szervezett maga köré, akiknek
              részletesen beszél élete nagy és döntő élményéről a Názáreti
              Jézusról, tanításairól, csodáiról, haláláról és feltámadásáról.
              Nem valószínű, hogy János beszélt görögül, hiszen galileai
              halász volt. Ha mégis valamit, bizonyára nem magas fokon. Ám
              lehettek olyanok a száműzöttek között aki szívesen tolmácsolták
              arámul mondott beszédeit. Olyanok is, akik érdemesnek találták
              mindezt görögül leírni. Lehetett Jánosnak egy olyan magas műveltségű
              társa aki tolmácsa lehetett s beszédeit leírta. Ez ismerője
              lehetett Filó Logosz doktrínájának. Egy kegyelmi pillanatban
              megvilágosult előtte, hogy a názáreti Jézus nem lehet más,
              mint akiben a Logosz testet öltött és megvalósult! S ezt a
              felismerést János beíratatta az evangélium prológusába,
              bevezetőjébe. Tudjuk, hogy Jánosnak három levele és a revelációja
              is megmaradt görögül, amiket Patmosz szigetéről bocsátott
              ki. 
               Amit mi ebből felismerhetünk az, hogy a keresztény üzenetet
              amely korokon keresztül mindig ugyanaz – a Jézus Krisztusban
              megkapható bűnbocsánat és üdvösség. Ezt viszont minden
              kornak a maga nyelvén és gondolatvilága, uralkodó filozófiája
              segítségével kell kifejezni magyarázni és hirdetni, hogy a
              kor emberei megértsék és elfogadják. Egyébként az Egyház válságba
              kerül. 
               Megfigyelhetjük, hogy a múlt évezredekben és évszázadokban
              a változatlan keresztény üzenet mindig a változó kornak a
              nyelvén hirdettetett, és így öröklődött tovább nemzedékről
              nemzedékre. 
               A korai Középkortól volt idő amikor a keresztény üzenetet
              az arisztoteleszi filozófia segítségével tették relevánssá,
              vagy Platon, I. Kant, S. Kierkegaard, F. Schleiermacher, R.
              Bultmann, D. Bonhoeffer, E. Brunner és K. Barth teológiai
              metodikája segítségével igyekeztek azt érthetővé és
              elfogadhatóvá tenni. 
               Világosítsa meg ezt egy példa: Barth „Újreformátori
              teológiája”. A mult század 30-as éveiben az európai protestáns
              teológiában nagyjelentőségűvé lett Barth és követői teológiája,
              akik a diktátorok szuverénitásával Isten szuverenitását állították
              szembe. Ez abban a korban érthető volt, hiszen Isten léte általánosan
              elfogadott volt. Az emberek értették azt, hogy „Istennek kell
              inkább engedni, hogy nem az embernek” (Ap.Csel. 5:29). A diktátorok
              bukása után és az ateizmus rohamos terjedése következében éppen
              Isten léte és szuverenitása kérdőjeleződött meg. Korunkban
              tanúi vagyunk azoknak a támadásoknak amelyek az Egyház
              alapjait támadják meg s azzal fenyegetnek, hogy az erős elvilágosodási
              hullámban hívei elhagyják. „Így szól Isten” – mondja az
              igehirdető s a hallgatók megkérdezik: „milyen Isten?” Ezzel
              a teológia elérkezett a „posztbarthiánus” stációjára.
              Tehát új kezdés kellett, s ez nem lehetett más mint kiindulni
              Isten felé „az ember nyomorúságából”! Ez is bibliai lehetőség:
              „Hívj segítségül engem a nyomorúság idején és én
              megszabadítlak téged” mondja a zsoltáros (Zsoltárok 50:15). 
               Ma a teológusok előtt álló nagy kérdés az, hogy hogyan
              lehet a keresztény üzenetet hitelesen, értelmesen, elfogadható,
              meggyőző és hatásos módon hirdetni? Alapjában véve a régi
              Niebergall-i kérdés tolul elénk a mi korunkban is: „Wie
              predigen wir den modernen Menschen? (Hogyan predikáljunk a modern
              embernek?). 
               A jánosi megoldásból – mely a keresztény üzenetet a
              Logosz filozófia segítségével tette elfogadhatóvá a
              hellenizmus korában – az következik, hogy érdemes lehet a ma
              uralkodó egzisztencialista filozófia eszköztárának segítségével
              rámutatni az ember és világa nyomorúságos állapotára s erre
              felmutatni és hirdetni a keresztény üzenetet: a krisztusi evangélium
              lehetséges igazi megoldásait. 
               Tehát a modern teológia induljon ki az ember a „hic et
              nunc” (itt és most) a mában meglevő, megtapasztalt, konkrét
              és vele együtt élő nyomorúságából, céltvesztettségéből,
              elidegenedéséből önmagától, a másik embertől, világától
              és Istentől; bizonytanságától, félelmeitől, pánikjaitól,
              mindent értelmetlennek találó, önmaga körül forgó, sorsa
              fogságában élő, kiutat, megoldást nem lelő, idegen lényként
              bolyongó, meghasonlott embertől, társadalmától és világától.
              Mutassuk fel ezekre az egzisztenciális hiátusokra az evangélium
              krisztusi és isteni megoldásait, feleleteit. Az
              egzisztencialista teológusok mint például Paul Tillich
              (1886-1965) korrelációs módszere alkalmazásával mutassuk meg
              az ember és világa égő, fájó, tragikus és elviselhetetlen
              hiányosságaira és nyomorúságaira Isten hiányt pótló, kiegészítést
              hozó, megoldást adó és újjászülő feleleteit. De hát egyáltalán
              lehetséges-e Istent megtalálni, vagy délibábot kergetünk?
              Igen, lehetséges, mert akik Istent keresik, azokat Isten rendre
              megtalálja! 
               Az ember és világa nyomorúságaira ma is felelet Isten végső,
              tökéletes és örök megoldása. 
               Teológiai megújhodás nélkül pedig nem lesz megújúlt
              Egyház és nem lesz többé ismét erős, minden kísértést,
              kihívást és támadást legyőző diadalmas nyugati keresztény
              civilizáció! 
               Megújulás vagy megavulás – ez itt a tét! 
               Edmonton 
               Dr. Pungur József 
               
               (erdely.ma)
             |