vissza a főoldalra

 

 

 2015.10.30. 

Csatát nyertünk Brüsszelben

Pest megye leválhat a fővárosról

Újraindult a kifizetés a Gazdaságfejlesztési Operatív Program (GOP) első három prioritásában, miután az Európai Bizottság öt hónapos vita lezárását követően feloldotta a kifizetések felfüggesztését – közölte szerkesztőségünkkel Csepreghy Nándor államtitkár, s hozzátette: a Brüsszel által kifogásolt kiválasztási gyakorlatot nem a jelenlegi kormány találta ki, hanem 2007-ben a szocialisták „vésték kőbe”.

 Mi a GOP első három prioritása?

 – Az előzményekről: 2007 és 2013 között 8200 milliárd forint uniós forrás állt hazánk rendelkezésére, a mostani fejlesztési ciklusban pedig 12 000 milliárd forint. Az említett keretösszegek az előző ciklusban 17, a 2014–2020-asban az összes operatív programra vonatkoznak. Az operatív program határozza meg a beavatkozási területeket. Ilyen például a gazdaságfejlesztés, a közlekedésfejlesztés, területfejlesztés, energetika és a halgazdálkodás. Minden operatív programon belül kijelölünk prioritásokat. A gazdaságfejlesztésben ilyenek az eszközfejlesztések, a vállalkozói együttműködés fejlesztése, visszatérítendő források kihelyezése. A GOP első három prioritása pedig a kutatás-fejlesztés, vállalkozói komplex fejlesztések, és modern üzleti környezet – ide tartoznak a gépbeszerzések is – kialakítása.

 Miként sikerült elérni, hogy a brüsszeli bürokraták feloldják a kifizetések felfüggesztését, s egyáltalán miért vezetett be ilyen szankciót az Európai Bizottság?

 – A bizottság tartalmi szempontból folyamatosan ellenőrzi, hogy a tagállamok megfelelően használják-e föl az uniós forrásokat. S azt is, hogy a forrásfelhasználás miként kapcsolódik az Európai Bizottság által igazolt és a kormány által vállalt elvárásokhoz. A formai ellenőrzések pedig arra vonatkoznak, hogy az elköltött pénzeket az EU-s jogszabályok szerint használja-e föl az állam. Tehát, hogy a projektek kiválasztásának szempontrendszere megfelel-e minden olyan szabálynak, melyek betartását az összes tagállamtól elvárja az Európai Bizottság. A bizottság a Gazdaságfejlesztési Operatív Programban nyertes pályázatok kiválasztási rendszerét kifogásolta. Ezért döntött a programok felfüggesztéséről 2015 áprilisában. Kiemelendő, hogy a kritizált kiválasztási gyakorlatot nem a jelenlegi kormány találta ki, hanem a szocialisták „vésték kőbe” 2007-ben. Pont a pénzügyi zárás évében az Európai Bizottság, szerintünk inkorrekt módon, előcitált egy olyan kérdést, melyet addig elfogadhatónak tartott. Hiszen évente kiállított egy bizonyítványt arról, hogy az EU-s jogszabályoknak megfelel a magyar forrásfelhasználás. Ez a vita azért zárult le számunkra kedvező módon szeptemberben, mert sikerült felmutatnunk azt, hogy mennyire más álláspontot képviselt tavasszal a bizottság, mint hat éven keresztül.

 A vita tehát lezárult; az EU-tól megérkezett a 210 milliárd forintos forrás?

 – Még nem teljes mértékben. Az unió várhatóan az őszi költségelszámolásban teljesíti a kifizetést.

 Olvasok egy jelentős különbözetet, miszerint a 2017–2013-as időszakra vonatkozó teljes kifizetés 8700-8800 milliárd forint között lesz a korábban bejelentett 8200 milliárd forinttal szemben. Honnan ez a körülbelül 600 milliárdos többlet?

 – Az árfolyam-különbözet – a 2007-es forint–euró árfolyam és a jelenlegi forint–euró árfolyam között – miatt további 400 milliárd forint kifizetése vált lehetővé év végéig. Ezenkívül mintegy 200-300 milliárd forint értékben fizetünk ki a hazai költségvetés korábbi túlvállalása mellett befogadott projekteket.

 2020 után várhatóan csökken az uniós fejlesztési forrás. Hogyan lehet felkészülni, az azt követő időszakra?

 – Az alapkérdés: mitől lesz a magyar gazdaság a saját erőforrásaira támaszkodva termelékeny. Csak akkor, ha meghatározzuk azokat a kitörési pontokat, melyek ezt lehetővé teszik. Meg kell vizsgálnunk azokat a szektorokat, melyekben munkahelyeket tudunk teremtetni. Ezáltal kevesebb embernek kell a szociális ellátórendszeren keresztül havi járandóságot fizetni. Azt is meg kell határoznunk, melyek azok a termékek, melyek versenyképesek lehetnek az uniós- vagy a világpiacon. Ezért a jelenlegi lehetőségekkel úgy kell élni, hogy az Európai Unió felzárkóztatási támogatása nélkül is legyen legalább akkora gazdasági növekedés az országban, mint most. A 2020 utáni időszakra felkészülve döntött úgy a kormány, hogy míg 2007 és 2013 között az uniós források 16 százalékát fordították gazdaságfejlesztésre, addig a mostani pénzügyi ciklusban az ország számára rendelkezésre álló 12 ezer milliárd forint 60 százaléka jut ugyanerre a célra. Ezen felül a kormány szándéka, hogy szolgáltatóbaráttá teszi a közigazgatást; például ingyenessé válik a cégbírósági adatok kikérése, sokkal hamarabb adnak ki a hivatalok építésügyi hatósági engedélyeket.

 Több Pest megyei település sérelmezi, hogy alig jut uniós forrásokhoz, mert a központi régióba tartozik. Ezért határoztak úgy, hogy néhány éven belül el kell indítani azt a folyamatot, amelynek eredményeként Pest megye leválhat Budapestről?

 – Az ország legtermelékenyebb területe a fővárosa. Budapest kiváló gazdasági mutatói miatt Pest megye települései – melyek szintén a közép-magyarországi régióba tartoznak – számára nem áll rendelkezésre uniós fejlesztési forrás. A régiós határok megváltoztatására 2010-ben nem volt lehetőség, 2020 után viszont élni kell ezzel.

 

Medveczky Attila