| 
               2015.09.04. A hitnek a tudomány
              nem az ellentéte
 Cseri Kálmán: Tudom, kinek hittem
Cseri Kálmán
              református lelkipásztor Kecskeméten érettségizett 1957-ben.
              Tanulmányait a Károli Gáspár Református Teológián
              folytatta, ahol 1962-ben végzett. Három évig Cecén, majd hat
              évig Budahegyvidéken szolgált segédlelkészként. Innen hívta
              meg lelkipásztorának a pasaréti gyülekezet Joó Sándor halála
              után, 1971-ben. Harminckilenc éven keresztül a Pasaréti Református
              Egyházközség vezető lelkésze, innen vonult nyugdíjba 2010. június
              30-án. Utóda Horváth Géza lett, aki 1988-tól a nagyvarsányi
              református gyülekezet lelkipásztora volt. Cseri Kálmán így
              vallott a saját megtéréséről: Nyolcadikosok voltunk,
              amikor konfirmáltunk. Kaptunk egy rendszeres bibliaismereti oktatást,
              ami nagy segítség volt az önismeret meg az életismeret terén,
              de csak tanítás volt, és ami az embernek csak az intellektusát
              érinti, az nagyon a felszínen van még, innen még le kell szivárogni
              a szívébe, meg aztán éretté is kell válni. De ezzel kezdődött,
              és nagyon jó tanítást kaptunk, mert nagyon jó lelkészek
              voltak Kecskeméten. Akkor nagy gyülekezet volt, több lelkész
              is foglalkozott velünk, fiatalokkal. Most nemrégen halt meg
              majdnem százéves korában az a Kovács Bálint nevű lelkész,
              aki később be volt börtönözve, és meghurcolták, de nagyon hűséges
              pásztor volt. Máig emlékszem, hogy akárhova küldött édesapám,
              akárhova mentem a városban, mindig láttam Bálint bácsit,
              ahogy biciklivel ment a betegekhez, öregekhez. Amikor a kuláküldözés
              meg a bélistázás, meg a kitelepítés volt, titokban, sötét
              este látogatta őket, mert az is bűn volt, ha meglátogatott
              egy-egy ilyen családot. De ott volt nálunk is, amikor össze
              kellett pakolni és elhagyni a lakást. Előző este eljött, ott
              imádkozott a szüleimmel. A konfirmáció táján kezdtem
              foglalkozni a lelkemmel – mert rájöttem, hogy az is van.
              Kezdett nehezemre esni, hogy olyan rossz természetem van, hogy
              hatalmaskodom az öcsém fölött. Édesanyám hiába mondta, hogy
              „most már csak ketten vagytok, szeressétek egymást, te vagy a
              nagyobb”, a szokásos szöveg jött, hogy „jó, mama”, és
              elengedtem a fülem mellett. De a szívem mélyén éreztem, hogy
              igaza van, és visszaélek a fizikai erőmmel meg egyáltalán
              azzal, hogy idősebb vagyok, mintha ez előnyt vagy többletet
              jelentene. Sok más hitványságot is kezdtem fölfedezni
              magamban, és elhatároztam, hogy majd én átnevelem magamat. De
              nem sikerült, rá kellett jönnöm, hogy ilyen nincs. Akkor még
              nem ismertem a Bibliának azt a mondatát, ahol Isten mondja
              egyszer a népnek: megváltoztathatja-e a párduc a foltjait, vagy
              a néger a bőrszínét? – ha igen, akkor ti is megváltoztathatjátok
              magatokat. Ez azt jelenti, hogy nem tudjuk megváltoztatni
              magunkat. Ki lehet fejleszteni bizonyos önuralmat, nagyon fontos
              az önfegyelem, de az nem vezet jellemváltozáshoz és főleg a
              gondolkozás megváltozásához nem. Az ember ösztönei,
              indulatai megmaradnak; be lehet mázolni őket különböző színűre,
              vagy van sokféle álarc, amit magára vehet az ember, de egy óvatlan
              mozdulatnál leesik az álarc, és kiderül, hogy ki vagyok valójában.
              Gimnazista koromban volt egy ifjúsági evangelizáció Kecskeméten
              – aztán később már egyáltalán semmiféle ifjúsági munkát
              sem engedtek hosszú ideig –, jött egy fiatal vendég lelkész,
              és minden este prédikált a fiataloknak. Bárki jöhetett, de
              elsősorban fiatalok voltak. Akkor én már láttam, hogy milyen
              nagy különbség van a hívőknek és azoknak az élete között,
              akik ott ülnek minden vasárnap velünk együtt a templomban, de
              az életük olyan, mint azoké, akik nem ülnek ott. Sőt néha még
              rosszabb. Képmutatók. De vannak, akik komolyan veszik a Bibliát,
              akik tényleg úgy élnek, úgy beszélnek, úgy gondolkoznak –
              voltak ilyen ismerősei a szüleimnek. És egyre élesebb lett a
              szememben a különbség, éreztem, hogy itt valami minőségi különbség
              van. Nemcsak templomba kell járni, hanem amit a templomban hall
              az ember, meg amit otthon is olvas a Bibliából, azt kéne
              komolyan venni, és az tényleg megváltoztathatja az ember életét.
              
               A
              2012-ben megjelent kötet az Apostoli Hitvallás magyarázata,
              amely általában a hitvallások születésével, szükségességével
              foglalkozik, valamint a Credo fő egységeinek bibliai-teológiai
              üzenetét bontja ki az akkori szellemi áramlatok és a mai kihívások
              tükrében. Az Apostoli Hitvallást sokan ismerik, talán fejből
              is tudják, istentiszteleteken mondják együtt a gyülekezettel,
              s ugyanígy minden keresztelő, úrvacsora, konfirmáció és
              temetés alkalmával. A keresztyénség nyugati nagy családjának
              minden felekezete magáénak vallja ezt a hitvallást. A lelkipásztor
              felteszi a művében a kérdést: miért van egyáltalán szükség
              hitvallásra? Azért, mert a hitvallás bekapcsol egy szent
              folyamatosságba, amelyik átíveli a történelmet. Századok
              hite adódik össze benne, s ez az örökség az enyém is. Alázatosan
              átveszem, örömmel megőrzöm, és felelősen továbbadom. Segít
              a hitvallás abban is, hogy ma Jézushoz vezessek másokat. A hit
              hallás közben születik, ezért kell megvallani hitünket. Ezért
              nem helyes az a szerénynek tűnő, de alapjában téves álláspont,
              amely szerint a hitem az én belső ügyem, nem tartozik senkire.
              Hogyne tartozna! A lámpást nem azért gyújtják meg, hogy a véka
              alá, hanem hogy a lámpatartóra tegyék, és világítson
              mindenkinek a házában. Egyben azonban a tulajdon hitünket is erősíti.
              Miközben másnak mutatjuk az utat, mi is előbbre haladunk rajta.
              A mi üdvösségünk feltétele is, hogy megvalljuk a hitünket.
              Ugyanakkor a hitvallás magasztalás is. Istent dicsőítjük,
              amikor megvalljuk benne való hitünket. És végül: a hitvallás
              fontos feladata, hogy megvéd a tévelygéstől. Mindig voltak, és
              ma is vannak, akiknek „viszket a fülük”, akik nem akarják
              az egészséges tudományt hallani és a saját kívánságaik
              szerint gyűjtenek maguknak tanítókat (2Tim 4,3-4). Az ilyenektől
              magunkat elhatárolni, őket, ha lehet a helyes útra segíteni, s
              a ránk bízottakat megvédeni csak világos, biblikus hitvallás
              birtokában lehet. Hiszek
              – ez az Apostoli Hitvallás első szava. S ez maga hitvallás már,
              ha valaki meggyőződéssel kijelenti: hiszek. Hinni azonban sok
              mindenben és sokféleképpen lehet. Mi a hit lényege a Biblia
              tanítása szerint? Mi ennek a hitnek a tartalma? És mi a természete?
              Ezekre a kérdésekre keresi Cseri Kálmán a választ. Először
              is tegyük föl a kérdést: mi a hit. A válasz: az embernek az
              az „érzékszerve”, amivel a lelki valóságot tudja felfogni.
              A Biblia szerint a valóságnak két tartománya van: a láthatók
              és a láthatatlanok. A láthatókat megismerjük értelmünkkel
              és öt érzékszervünkkel, a láthatatlanokat Isten kijelentése
              alapján a hitünkkel. Az embernek ez az „érzékszerve” a bűnbeesésig
              hibátlanul működött. Amikor azonban Istentől elszakadt, súlyosan
              megsérült, és mivel utána nem használta, visszafejlődött.
              Ahhoz, hogy valaki újra érzékelje Istent, értse meg akaratát,
              újra kell kérni Tőle ezt az ajándékot. Isten az embert beszédével,
              igéjével teremtette eredetileg, így teremti ma is újjá. „A
              hit hallásból van, a hallás pedig Isten igéje által” (Róm
              10,17). Aki így újra visszanyeri Istentől ezt az elveszített
              „érzékszervét”, az ismét érzékeli Isten közelségét,
              szeretetét, érti gondolatait, szándékát, és annak a számára
              Isten és a lelki valóságok ugyanolyan realitás, mint a világnak
              az a része, amit többi érzékszervünkkel tudunk megközelíteni.
              Mint ahogyan az illatokat csak a szaglásunkkal tudjuk felfogni,
              Istent csak a hittel. Hiába hallgatózik valaki egy nyári estén
              a virágoskertben, a fülével nem érzi az illatot. Viszont hiába
              szagolgat egy Bach-kantátát, azt hallani kell, csak úgy lesz
              valóság. Ugyanígy hiába okos, művelt, jó szándékú valaki,
              nem értheti és ismerheti meg Istent, csak a hit által. Cseri Kálmánt
              idézem: ez a felismerés szabadít meg a hit és tudás hamis
              szembeállításától. Mintha a hitnek a tudás, vagy a tudomány
              lenne az ellentéte. A hit ellentéte a hitetlenség, a tudásé
              pedig a tudatlanság vagy a tudománytalanság. De a hit és a tudás
              rokonok, hiszen mindkettő a valóság megismerésének egyik módja.
              Tehát egyik a valóság egyik területét tudja megközelíteni,
              másik a másikat. A hitemmel tudom Istent, az ő lényét,
              gondolatait megismerni éppen úgy, mint ahogyan tanulással a valóság
              más területét. A hitből éppen úgy ismeret, megismerés, megértés
              következik, mint a tudományos kutatásból. Jézus kérdésére
              Péter így felel: „Mi elhittük és megismertük, hogy te vagy
              a Krisztus, az élő Isten Fia” (Jn 6,69). Tehát az az őskeresztyén
              hitvallás, amit idéztünk (te vagy a Krisztus), úgy született,
              hogy hitelt adtak Jézus szavának. S ez a hit egyre bizonyosabb,
              megalapozottabb ismeretté vált bennük. A hit mindemellett a remélt
              dolgok valósága és a nem látható dolgok létéről való
              meggyőződés. Itt a nem látható dolgok azt is jelentik, amiket
              az Isten a múltban cselekedett érettünk és a remélt dolgok az
              ő ígéretei, amiket a jövőben fog beteljesíteni. Ezt a két
              területet csak a hitünkkel tudjuk valóságnak érzékelni. Tehát
              azt, hogy Isten öröktől fogva létezik, ő teremtette a világmindenséget…
              – nem voltunk ott, nem láttuk, de hiszünk az ő kijelentésének.
              Azt, hogy Jézus Krisztust érettünk küldte el, hogy Jézus
              golgotai halálának nemcsak az akkori hatóság vele szembeni gyűlölete
              volt az oka, hanem az én bűnöm is, mert az tudatosan vállalt
              helyettes elégtétel volt mindnyájunk bűnéért – csak hittel
              tudom megérteni. Ugyanígy azt is, hogy amikor elhangzott a
              kereszten: Elvégeztetett – ez az én életem teljes megoldását
              is jelentette. S azt is, hogy ő feltámadott, felment a mennybe,
              ott szüntelen könyörög értem, mégis velem van minden napon,
              s hallja, ha imádkozom hozzá… Ezt mind csak hittel tudjuk valóságnak
              érzékelni. A hit ezeket nem kitalálja, hanem felismeri, mint tényeket.
              Mint ahogyan nem a hitünk találja ki, „teremti” Istent,
              hanem Isten teremti a hitünket, hogy képesek legyünk felismerni
              Őt. Éppen ezért ez a
              hit nem bizonytalan sejtés, nem az értelem kikapcsolása, nem
              hiszékenység, nem a gondolkodni nem tudó, nem akaró, nem merészelő
              ember szellemi tehetetlensége, hanem tényekre épülő érzékelés.
              Olyan értelemben vett tényekre, hogy információit a Bibliából
              veszi, a Bibliának pedig nemcsak metafizikai, hanem elsősorban történeti,
              tehát tényszerű karaktere van. No de mi is a keresztyén hit
              tartalma? Ha valaki csak ennyit mond: hiszek – az önmagában
              kevés. Tudnia kell, hogy mit és kiben hisz. Ezért jött létre
              az Apostoli Hitvallás is, hogy röviden előtárja: kiben hiszünk.
              Ezt vallja: Istenben, aki teremtette a világmindenséget, benne a
              mi életünket is; Istenben, aki Jézus Krisztusban egészen közel
              hajolt hozzánk, hogy kiszabadítson abból a kényszerhelyzetből,
              amibe lázadásunk miatt kerültünk, hogy csak vétkezni, csak
              Isten akarata ellen cselekedni tudunk; és hiszünk Istenben, aki
              Szentlelke által bennünk él és Krisztushoz hasonlóvá formál.
              Ez a keresztyén hit tartalma. Az üdvözítő hit tartalmát Jézus
              az evangéliumban így jelöli meg: „Úgy szerette Isten e világot,
              hogy az ő egyszülött Fiát adta, aki hisz őbenne, el ne
              vesszen, hanem örök élete legyen” (Jn 3,16). Kicsit lejjebb
              pedig ezt olvassuk: „Aki hisz a Fiúban örök élete van, aki
              pedig nem enged a Fiúnak, nem lát életet, hanem az Isten
              haragja marad rajta” (Jn 3.36). A keresztyén hit két fontos
              jellemvonása tűnik ki ebből: mindenestől Jézushoz kötött és
              személyes jellegű. Ezért is fogalmaz a hitvallás végig egyes
              szám első személyben. A keresztyén hit tehát nem csupán
              bizonyos ismeretek elsajátítása, vagy hagyományok, szertartások
              tiszteletben tartása, hanem az élő Krisztussal való személyes
              közösség. Mindaz ami más, kevesebb ennél és sokszor idegen
              ettől. A hívő ember Krisztussal olyan valóságos szoros közösségben
              él, mint családtagjaival és munkatársaival, akikkel azonosak
              az érdekei, akikkel kölcsönösen számíthatnak egymásra,
              akikkel össze van kötve a sorsa. Az tehát még nem keresztyén
              hit, ha valaki feltételezi, hogy van Isten. Az sem, ha hisz a
              gondviselésben. Kevés az is, ha valamilyen végső okot próbál
              kimutatni az események láncolatának kezdetén. A Szentírás
              szerint a keresztyén hit, ami nekünk az elveszített örök életet
              közvetíti, az érettünk meghalt és feltámadott Krisztussal
              való együttélés. Ki Ő, és mit tett értem – ezt hiszem, és
              ezért vagyok hálás neki. Ezért vagyok az övé. Életemben és
              halálomban, testestől-lelkestől. Ez a hit tartalma. A keresztyén hit
              természetének legfőbb jellemzője, hogy Isten igéje teremti.
              Nem lehet másként hitre jutni, csak az ige hallgatása által.
              Aki nem indul el ezen az egyszerű úton, soha nem épül meg a
              hite. A keresztyén hit állandóan harcban áll a hitetlenséggel.
              Mert miután Isten újrateremti bennünk ezt az elveszett értékszervet,
              azután is megmarad még bennünk velünk született őshitetlenségünk,
              mely állandóan támadja hitünket. A hitetlenség látni akar, a
              hit pedig bízik Isten tetteiben és ígéreteiben. Naponta újra
              fel kell vennünk a harcot saját hitetlenségünk ellen, és döntenünk
              kell a hit mellett, Jézus mellett. A hit olyan kincs, melyet könnyű
              elveszíteni, s amelyet sok ellenség támad. Főleg a saját
              hitetlenségünk. Vigyáznunk kell rá. Tudjuk, hogy sokféle hit
              létezik a világon. Van negatív hit is, amikor valaki ezt
              mondja: én nem hiszek Istenben. Ez nem a tudomány szava, hanem a
              hité. Cseri Kálmán így ír erről: Mi tiszteletben tartjuk
              mások hitét. Nem a különféle hitekkel vitázunk, hanem a
              magunk Bibliából eredő hitét szeretnénk megvallani. A Szentírás
              alapján hisszük, hogy Isten az egyetlen örök létező. Hisszük,
              hogy Isten teremtette az embert, azzal a céllal, hogy imádja őt.
              Az ember akkor ismerte Teremtőjét, tudta, hogy csak őt illeti
              meg az imádat, s boldog volt, hogy gyakorolhatja ezt. Bukása
              akkor következett be, amikor engedett a Kísértőnek, fellázadt
              teremtő Istene ellen, és önmagát is imádni, illetve imádtatni
              akarta. Ez az ember bűne. Ha azonban Isten megszólítja a tévelygő
              embert, az találkozhat Istenével, s e találkozásban megszületik
              a hit.
              
               Cseri Kálmán
              hitvallása szerint minden gyakorlati kérdésben is Isten igéje,
              a Biblia szerint szeretne dönteni és cselekedni. A református
              lelkipásztori irodalom kiemelkedő művelője, akit nemcsak
              Magyarországon, hanem a határokon túl is széles körben
              ismernek. Több mint húsz önálló, számos kiadást megért kötete,
              nagyszámú folyóiratcikke és publikációja jelent meg. Cseri Kálmán
              ezen könyve segít jobban megérteni, hinni és gyakorolni, amit
              az Apostoli Hitvallás megfogalmaz. 
               
               (Cseri Kálmán:
              Tudom, kinek hittem – Az Apostoli Hitvallás magyarázata; Kálvin
              Kiadó, Budapest, 2012) M.A.
             |