vissza a főoldalra

 

 

 2015.09.11. 

Digitális Magyarország

A széles sávú infrastruktúra fejlesztése esélyegyenlőségi kérdés

A Digitális Magyarország (DM) programnak köszönhetően 2018-ra minden háztartás számára elérhetővé válik a széles sávú internet. A program első lépéseként a kormány 2014 decemberében a megvalósítandó fejlesztéseket nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházássá minősítette, ezáltal jelentősen felgyorsítva a szükséges hatósági engedélyek beszerzését. Mennyire vagyunk lemaradva a környékbeli államoktól a széles sávú lefedettségben? A program által csökkennek-e az adminisztratív és bürokratikus terhek? Aki válaszol: Solymár Károly Balázs helyettes államtitkár.

 Magyarországon 2009-ben mintegy 1100-1200 településen nem volt elérhető széles sávú szolgáltatást biztosító optikai körzethálózat. A közelmúltban megváltozott ez az arány?

 – Jelenleg valamivel kevesebb mint 400 településre nem ér el az optikai vezeték, ami azt jelenti, hogy nem beszélhetünk jó minőségű internetről, mert hiányoznak a körzethálózati szakaszok. Azt is egészen pontosan tudjuk, hogy a másodpercenkénti 30 megabit, ami jelenleg a korszerű internetet jelenti, 883 ezer háztartásban nem elérhető. Tehát kettős problémát kell megoldanunk.

 Az említett 883 ezer háztartásba ki juttatja el a nagy sebességű széles sávot?

 – A szolgáltatók azt vállalták, hogy három éven belül a 883 ezerből több mint 400 ezer háztartásba juttatják el a nagy sebességű széles sávot, mégpedig saját forrásból. A többi lefedetlen terület hálózatainak kiépítésére pályázatot írunk ki. Ezek olyan területek, ahol üzleti alapon nem éri meg a szolgáltatóknak megjelenni, mert viszonylag kevés felhasználót tudnak bevonni, alacsony előfizetési díjakon, és nagyon magas a kiépítés költsége. Ezeken a pályázatokon elindulhatnak a hazai tulajdonú kis- és középvállalkozások és a nagy távközlési cégek, akiknek azt kell vállalniuk, hogy az adott járásban fedjék le a hiányzó részeket. A nyertes pályázókat folyamatosan ellenőrizzük, hogy a szerződésben foglaltakat teljesítik-e.

 Sokszor lehet olvasni a Digitális Magyarország egyik pilléréről, a szupergyors internetről. Mit jelent ez a fogalom?

 – A szupergyors internet határszámáról sokan vitatkoznak. Az uniós forgatókönyvben szereplő határ, a 30 megabit/másodperc már joggal nevezhető szupergyors internetsebességnek. Természetesen sokkal jobb lenne, ha minden háztartás esetében 100 megabitről lehetne beszélni. A beruházás költségei, a felhasználói élmény és az EU-s követelmény adja meg a 30 megabites értéket, amely, ha minden háztartásban elérhető, szupergyorsnak mondható. De mind a pályázatunk, mind az egyéb szabályozók, például a közműadó-kedvezmény, úgy vannak megfogalmazva, hogy lehetőség szerint már a 100 megabites határt érje el a sebesség. Nagyon sok helyen, ahol a projektnek köszönhetően kiépül a hálózat, az internet sebessége messze felülmúlja a 30 megabitet. Azt is tudni kell, hogy a 30 megabit önmagában még nem elegendő, mert nem biztosíték a garantált sávszélességre. Ezért a fejlesztéstől a 7,5 megabites garantált sávszélességet is elvárjuk.

 Hazánk mennyire van lemaradva a környékbeli államoktól a széles sávú lefedettségben?

 – Az uniós átlagot meghaladó mértékű mind az alapszintű, mind az új generációs széles sávú lefedettség, a szomszédos országok közül Ausztria az egyedüli, amely az utóbbi területen megelőz bennünket. Azzal a fejlesztéssel, amelyet most útjára indítunk Európában elsők lehetünk abban, hogy minden háztartás legalább 30 Mbps-os sebességgel csatlakozzon a világhálóra. Tehát a magyar projekt az egyik legnagyobb volumenű az EU-n belül.

 Melyek a Digitális Magyarország projekt főbb céljai?

 – A program fő céljai: a szupergyors internet elérhetővé tétele minden háztartás számára; a helyi közösségek, a teljes magyar közösség összetartozásának erősítése a digitális technológia révén; az állam által nyújtott szolgáltatások fejlesztése; az ország versenyképességének növelése a digitális szolgáltatások és készségek terjedésének elősegítése révén, és a digitális alkalmazások, szolgáltatások elterjesztésének támogatásán keresztül az életminőség javítása. A célok mellett szükséges a kompetenciákról is beszélni, annál is inkább, mert Magyarországon még mindig 40%-ra tehető a digitális készségekkel nem rendelkezők aránya, ők azok, akik egyáltalán nem használnak számítógépet és internetet. Ebben a tekintetben sajnos minden korábbi erőfeszítés ellenére az uniós átlag alatt vagyunk. A digitális analfabéták főleg azokon a településeken élnek, ahová most akarjuk elvinni a szupergyors internetet. Ha nem indítunk átfogó képzéseket, és nem keltjük fel az érdeklődést az informatikai eszközök iránt, akkor igen kevesen fizetnek elő az internetre. A digitális írástudás kulcsfontosságú készségnek számít a foglalkoztathatóság szempontjából is, így a programban résztvevő állampolgárok munkaerő-piaci helyzete jelentősen javul. A kompetencia fejlesztése érdekében első körben 100 ezer, majd 2016-ban ugyanennyi fővel veszi kezdetét az állam által szervezett képzési program. De nem csak magánszemélyekre koncentrálunk. Elképesztő, hogy még ma is hány üzletnek, mikro- és kisvállalkozásnak nincs weboldala, ugyanakkor más módon sincs jelen a digitális térben. Pedig már ma is ott zajlik az üzleti élet jelentős része, és ez a jövőben még inkább így lesz. A program által elérhető, hogy az infokommunikációs eszközök elősegítsék a versenyképességet. Két év alatt 3000 kis- és középvállalkozás számára a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával közösen indítunk képzést. Esetünkben tehát felnőttképzésről van szó. A köznevelés témakörében az EMMI az illetékes, s a legfontosabb, hogy az oktatásban jelenjenek meg az informatikai eszközök.

 Hogyan értelmezzük a sokat hangoztatott „digitális államot”?

 – Az állampolgárok már most is elég sok ügyet intézhetnek otthonról, az internet segítségével. Sajnos erről igen kevesen tudnak, a rendelkezésre álló felületek még nem eléggé felhasználóbarátok. Ezért a következő évek feladata az egykapus, egyportálos és felhasználóbarát elektronikus ügyintézés megteremtése. A Belügyminisztérium a Miniszterelnökséggel és a végrehajtó, közvetlen ügyfélkapcsolatokkal rendelkező intézményekkel közösen jelenleg vizsgálja azokat a közigazgatási ügyeket, amelyeket tömegesen intéznek az állampolgárok. A cél az, hogy ezeket a jövőben elektronikus formában tudják megoldani, akár otthonról, akár a Kormányablakokban. Nagyon fontos elem az elektronikus személyi igazolvány, az úgynevezett e-kártya. Az új okmány a személyi igazolványt, az adókártyát, a TB-kártyát és a későbbiekben a lakcímkártyát váltja fel, mindemellett pedig úti okmányként is funkcionálhat, alkalmas lesz elektronikus ügyintézésre, sőt elektronikus aláírásra is.

 

Medveczky Attila