| 
               2015.09.11. Azért jött,
              hogy a sátán művét lerontsa
 Fr. Barsi Balázs OFM: „Neked adom az élet koronáját”
 
 – A Jelenések könyvének magyarázata –
A Jelenések könyve,
              görög nevén Apokalipszis, az Újszövetségi Szentírás
              egyetlen prófétai irata. Prófétai jövendöléseket ugyan az
              evangéliumokban és az apostoli levelekben is találunk, de ez a
              könyv, stílusát, felépítését és jellegét tekintve, teljes
              egészében az ószövetségi prófétai irodalomhoz tartozik.
              Tartalma az Újszövetség választott népével kapcsolatos, és
              Krisztus egyházának jövendő sorsát írja le jelképes látomásokban.
              A történelem folyamán az egyház állandó küzdelmet vív az
              Isten-ellenes hatalmakkal, sorsa üldöztetés és szenvedés, de
              keresztútja sorozatos győzelmeken keresztül vezet az örök
              dicsőség végső diadalára. A könyv szerzője Jánosnak, Jézus
              Krisztus szolgájának mondja magát (Jel 1,1; Jel 21,2; Jel
              22,8), aki tanúságot tett Krisztus tanítása mellett s ezért
              Patmosz szigetén száműzetést szenvedett (Jel 3,2; Jel 3,9). Az
              első keresztény századok íróinak egyhangú tanúsága szerint
              ez János apostol és evangélista, a szeretett tanítvány. Ezt a
              hagyományt csak a III. században vonja kétségbe alexandriai Dénes
              iskolája. Nem annyira történeti, mint inkább teológiai okok
              alapján egy bizonyos „János presbitert” tesznek meg az irat
              szerzőjének.
              
               A
              kiliazmus néven ismert eretnekség ugyanis, amely Krisztus és az
              igazak ezeréves, érzéki örömökben folyó, földi uralmának
              eljövetelét tanította, a Jelenések könyvének 20. fejezetére
              hivatkozott. Miután a kiliazmus elvesztette jelentőségét, kétség
              sem merült fel, egészen a modern időkig, a könyv hitelességével
              szemben. A Jelenések könyvének kinyilatkoztatásait János
              azzal a feladattal kapta, hogy hűségesen írja le valamennyit
              (Jel 1,11; Jel 1,19), valószínű tehát, hogy ezt hamarosan, talán
              mindjárt a kinyilatkoztatás helyén, Patmosz szigetén meg is
              tette, ahol Domiciánusz császár uralkodása idején (81–96)
              volt száműzetésben. Iratát elsősorban a bevezető látomásban
              említett hét kis-ázsiai egyháznak szánta az apostol, hogy állhatatos
              hitre és a súlyos megpróbáltatások közt kitartásra buzdítsa
              a híveket. Az első század végén igen nehéz időket éltek
              ezek az egyházak. Az állami hatóságok és a pogány nép részéről
              éppen úgy, mint a zsidóság részéről állandó üldözések
              és bántalmazások érték a kereszténységet. A bizonytalanság
              érzését csak növelte, hogy a legtöbb apostol már vértanúhalált
              szenvedett, s az egyházak híveik számát tekintve is gyengének
              érezték magukat az ellenséges pogány világban. A külső veszélyekhez
              járultak a belső nehézségek: tévtanítók bomlasztották az
              egyház egységét. Ebben a súlyos helyzetben nem egy hívő lélekben
              felmerült az aggodalmas kérdés: mi lesz az egyház sorsa? Ez a
              könyv válaszol rá: Az egyház nem pusztul el, Isten országa
              minden ellenségen győzelmet arat! Így tehát a szenvedő kis-ázsiai
              egyházak a világegyház előképei: Krisztus egyházának útja
              az emberi történelmen keresztül az Üdvözítő szenvedésének
              és megdicsőülésének húsvéti misztériuma. A Jelenések könyvének
              prófétai látomásai az örök isteni vigasztalás diadalmas
              erejével hirdetik Jézus szavait: „A pokol kapui sem vesznek erőt
              rajta!” (Mt 16,18). Aligha van még egy könyve a Szentírásnak,
              amelyet részleteiben és a maga egészében olyan sokféleképpen
              értelmeztek volna, mint ezt az iratot. A különböző magyarázatokat
              általános irányzatuk szerint három csoportba oszthatjuk. A
              kortörténeti magyarázat szerint a látomások az egyház életének
              első századaira vonatkoznak és a kereszténységnek a zsidóságon
              és a pogányságon aratott diadalát írják le. Az egyháztörténeti
              magyarázat az egyház egész földi életének ábrázolását látja
              bennük az első pünkösdtől az utolsó Ítéletig. Az
              eszkatologikus magyarázat szerint az utolsó időkben, az
              Antikrisztus fellépésének idején szemléltetik az egyház sorsát,
              de olyan értelemben, hogy ebben a sorsban mintegy összegezve
              benne van főbb vonásaival az egyház egész története. Ez az
              utóbbi felel meg leginkább a könyv jellegének és az atyák
              magyarázatainak. Barsi
              Balázs ferences atya a könyv előszavában leírja, hogy miért
              is foglalkozik ezzel a témával. Azért veszem kezembe a Jelenések
              könyvét, s merek lapjai közt puszta kézzel lapozni, mert
              Krisztus kifogyhatatlan gazdagságát akarom megismerni. Nem
              valamit keresek, hanem valakit, azt, akit a lelkem szeret, akit már
              ismerek az Anyaszentegyház hitéből, az evangéliumokból és az
              apostolok írásaiból, de akit megismerni maga az örök élet;
              akinek ismerete után valóságos szomjúság hajt. Tudom, hogy
              nem járok rossz úton, hiszen ő maga az Út, az Igazság és az
              Élet (Jn 14,6). Ő maga jelentette ki nekem, hogy ne hirdessek mást,
              és tudni se akarjak másról köztetek, mint Jézus Krisztusról,
              a megfeszítettről (vö. 1Kor 2,2), aki legyőzve a halált és
              az alvilágot, a hazugság és minden gyilkosság szerzőjét, a Sátánt,
              és csatlósait: a nagy fenevadat és az őskígyót, dicsőségesen
              feltámadt, az Atya jobbján ül, és eljön ítélni eleveneket
              és holtakat. Mindaz eltévedhet és el is téved a Jelenések könyvének
              értelmezésében, aki nem elsősorban magát az Utat keresi: Jézus
              Krisztust.
              
               Nem futurológiát
              művelek és nem is csillagászatot (bár ezeknek megvan a létjogosultsága),
              hanem krisztológiát. A futurológia semmit sem tudhat az emberi
              történelem végső értelméről, mert ez a történelem nem önmagában
              hordozza értelmét. Ha az emberiség egésze nem egy személyes
              Isten színe előtt áll, akkor történelmének semmiféle végső
              értelme nincsen; akkor esetek, történések, ügyek széthulló
              halmaza, enyészetre ítélt gigantikus szeméttelep csupán. Ha
              viszont valaki azt állítja, hogy az emberi történelem végső
              értelme maga a történelem, akkor a történelmet és annak
              szereplőit isteníti, ez pedig éppen az a bálványimádás,
              amelyet a nagy fenevad, a kéjnő, Babilon, azaz a római császárság
              megkövetelt a Jelenések könyvének első olvasóitól; de azok
              megtagadták és vérük ontásával tanúsították, hogy a császár
              nem Isten, hanem egyedül Jézus a Királyok Királya és az
              Uralkodók Ura (1Tim 6,15). Én e mártírokkal és az egyetemes
              Egyházzal együtt vallom tanítását, mely szerint a történelem
              csak Isten színe előtt nyeri el értelmét, mint ahogy életünk
              eseményeiből, eseteiből is csak akkor lesz történelem, ha az
              legalább két személy között zajlik, akik azt egymáshoz való
              viszonyukban értelmezik. Ugyanígy a csillagászat és a fizika
              is csak a jelen világról tehet kijelentéseket, de annak létezése
              végső okáról és céljáról semmit sem mondhat, mert az a létezők
              összességén kívül van. S ha valaki azt állítja, hogy a
              kozmosz létezésének oka és célja maga a kozmosz, akkor már
              nem természettudományt művel, hanem vallást alapít, mely
              isteníti az esztelen és tudat nélküli létezők összességét,
              szentségtörő és szégyenletes módon leborul a személytelen létezők
              előtt. Jézus maga mondta: „Bízzatok, én legyőztem a világot”
              (Jn 16,33), s ez mintegy a Jelenések könyvének alcíme is
              lehetne, mert ez az írás nem más, mint Krisztus világ felett
              aratott győzelmének könyve. A világ pedig jelenti az emberek
              világát – tehát a történelmet és a történelemben
              megmutatkozó sátáni erőket –, de jelenti a kozmoszt, a
              csillagvilág még általunk nem ismert roppant méreteit is. A
              Jelenések könyve ezért minden félelmetessége ellenére nem a
              rémület, a sötét félelmek könyve, nem a véres háborúk és
              az isteni ítélet kozmikus borzalmainak könyve, mert bonyolultsága,
              zavaros, érthetetlen, sőt olykor őrült álomképei nem Istenről
              szólnak, hanem az emberről, aki visszautasítja Istent, a
              szeretet Istenét, aki felforgatja a történelem és a kozmosz
              rendjét, amikor fellázad annak Teremtője ellen. A háborúk, a
              csapások, a szörnyűségek és a sötétségek az emberi szívből
              erednek, viszont az Istentől való békesség, vigasztalás, gyöngédség
              és világosság mindezeket felülmúlja. Boldog, aki olvassa és
              aki hallgatja ezeket a prófétai szavakat… (1,3) Most mi
              vagyunk ezek a boldogok – és engem választott ki arra Isten,
              hogy itt és most közöljem veletek a boldogságot adó kegyelmet
              és békességet. Figyeljük
              csak meg a Jelenések könyvének első szavait: Jézus Krisztus
              kinyilatkoztatása… (1,1). Ez hasonlít Szent Márk evangéliumának
              kezdetéhez, ahol ezt olvashatjuk: Jézus Krisztus, Isten Fia
              evangéliumának a kezdete (Mk 1,1). Az „evangélium” örömhírt
              jelent: örömhírt Jézusról, aki a Krisztus (vagyis a Fölkent,
              a zsidóknak megígért Messiás), és még ennél is végtelenül
              több: Isten Fia. Jóllehet Szent Márk eseményekről szól,
              amelyeket Jézus végbevitt, szavakról, amelyeket mondott; eseményekről,
              amelyek vele történtek, és szavakról, amelyeket neki mondtak,
              hiszen egy személyt csakis ezekből lehet megismerni; de az igazi
              örömhír Szent Márk evangéliumában sem más, mint maga Jézus
              Krisztus és az ő megismerése. Ugyanígy a Jelenések könyve, bár
              mindjárt az első mondatában megígéri az olvasónak, hogy
              megmutat mindent, aminek csakhamar be kell következnie, mégis az
              a kinyilatkoztatás, amelyet ad, lényegében nem a bekövetkezendő
              események feltárása, hanem Jézus Krisztus apokalipszise, Jézus
              Krisztus kinyilatkoztatása. Igaz, hogy a történelemben
              megmutatkozó gigantikus harc vonatkozásában és az egész világmindenséghez
              viszonyítva tárul most fel a titok, de a feltárulkozó titok
              elsősorban Jézus Krisztus titka! Eddig is tudtuk, hogy ő azért
              jött, hogy a Sátán művét lerontsa (vö. 1Jn 3,8) és saját
              uralmát kinyilvánítsa az egész véres emberi történelem
              felett. Így ír evangéliumában Szent János: Kezdetben volt az
              Ige, és az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige, ő volt
              kezdetben Istennél. Minden általa lett, nélküle semmi sem
              lett, ami lett. (Jn 1,1-3) A világmindenség, a kozmosz Jézus
              Krisztus hatalma alatt áll, nincs önálló, Jézustól, Isten
              megtestesült Fiától független létezése. Szent Pál így ír
              erről a kolosszei híveknek: Ő a láthatatlan Isten képmása,
              minden teremtmény elsőszülöttje. Mert benne teremtett mindent
              a mennyben és a földön: a láthatókat és a láthatatlanokat.
              (Kol 1,15–16) Ha viszont a kozmosz a megtestesült Igében áll
              fenn, akkor a világmindenség jövendő sorsát kutatva én elsősorban
              Jézus Krisztust akarom megismerni és az ő feltámadásának
              erejét (vö. Fil 3,10). Ha felnéztek
              az égre, tudjátok meg, hogy senki sem fog onnét, vagyis Istentől
              érkezni, csak az, aki egykor leszállt a Szűz méhébe, majd
              felment Atyjához és ül az ő jobbján. Nem jön más, mert
              nincs más isten Istenen kívül. Ő viszont eljön ismét, hiszen
              megígérte. A téli ég ólomszürke felhői, a nyár végi
              haragos viharfellegek s a szelíd bárányfelhők mind róla beszélnek,
              aki eljövendő. Ez az egyetlen vigasztalás, és a fenti sorok
              olvasása közben Isten máris letöröl a szemünkről minden könnyet. A
              4. és 5. fejezet egy őskeresztény misekánon, a teremtő Isten
              dicsérete, aki kinyilatkoztatta magát az Írásokban. A szövegben
              szereplő őskeresztény Sanctus Izajás Sanctusától már eltér,
              de még nem a mi mostani misénk Sanctusa. Egy vasárnap a
              szentmise erőterében János elragadtatásba esik. Ne gondoljuk,
              hogy felemelkedik az égbe, hanem megérti, hogy a mise –
              Krisztus áldozata és dicsőséges feltámadása – ad a történelemnek
              és a kozmosznak értelmet. Ez a könyv nem a történelem előre
              kész forgatókönyve, ez fatalizmus lenne. Isten akarata az, hogy
              történelmét az emberiség – vele együttműködve vagy nélküle,
              sőt akár törvényei ellenében is – szabadon formálja!
              Ugyanakkor Isten is szabad, és végső soron az ő terve érvényesül.
              Szent János tehát nem világtörténelmet írt, még csak nem is
              a végidők forgatókönyvét, hanem a történelem értelmét
              mutatja meg azzal a ténnyel, hogy Krisztus győzni fog, mert már
              győzött. Krisztus győzelme lényegét tekintve nem jövőbeli,
              hanem már megtörtént esemény. Ha előre akarsz tekinteni és látni
              a jövőt, hátra nézz – tanít a Jelenések könyve –,
              vissza a Kálvária hegyére, ahol meghalt érted és mindenkiért
              az ártatlan Bárány, Isten egyszülött Fia. Mindaz, ami eljövendő:
              a megpróbáltatások a te életedben és az emberiség történelmében,
              a világmindenség teljes összeomlása és tűzben való elégése,
              a halottak feltámadása és Krisztus dicsőséges eljövetele az
              ég felhőiben mind nem mérhető ahhoz az eseményhez, amely érted
              és minden emberért már megtörtént a Golgota véres ormán: az
              egyszülött Fiú halálához, mely által győzelmet aratott a
              halál és az alvilág fölött. Igen, a kereszten győzött, nem
              a feltámadásban! A feltámadásban csak kinyilvánította győzelmét,
              hogy megigazult állapotba kerülhessünk. Vétkeinkért
              halt meg, de megigazulásunkért támadt fel (vö. Róm 4,25). A
              kereszten vette el a bűneinket, de ez csak a feltámadásban lett
              nyilvánvaló, amikor is Isten hatalmas Fiának bizonyult (vö. Róm
              1,4).
              
               Egy bencés
              szerzetes, a liturgia tudósa és az emberi lélek alapos ismerője
              írja: „Két módszer van arra, hogy harcoljunk a teremtmények
              zaja ellen, amelyek megosztják szívünket: az emberi erőlködés,
              amely tőlünk jön és a természetfeletti szemlélődés, amely
              Istentől való… A második módszer, amelyet teológiai módszernek
              neveznek, a tisztátalanságot a szeretet erejével, a világosság
              vonzásával, az isteni dolgok édességével űzi ki belőlünk.
              Ez felel meg a kereszténység első évezredének. Feltételezi
              az aszkézist, de túlhaladja. (…) Tizennégy évszázad
              szerzetesi tapasztalata arra hajlik, hogy a bűn elkerülésének
              legjobb módja nem annyira abban áll, hogy elfordulok a bűntől,
              mint inkább abban, hogy Isten oldaláról nézek mindent kitartással.”
              Jézus Krisztusnak ezt a fönséges, mindent a végső ítélet fényében
              lemérő ismeretét és szeretetét a Jelenések könyvéből sajátíthatjuk
              el. Ezért is furcsa, akár az ördög cselvetése is lehet, hogy
              ebben a könyvben, melyet elejétől a végéig a fönséges
              Krisztus ural, sokan a hívő keresztények közül is csak a vadállatot
              keresik. Érthetetlen módon olyan felfokozott érdeklődést
              mutatnak a hatszázhatvanhatos számot homlokán viselő vadállat
              iránt, hogy ezzel szinte már az uralma alá is kerülnek.
              
               Ha
              bemegyünk egy őskeresztény bazilikába, ott van az apszisban a
              Pantokrátor, a mindenen uralkodó Krisztus képe. A Jelenések könyve
              olyan, mint egy hatalmas építmény – látomások sorozatából
              álló szellemi világ –, amelynek fundamentuma és záróköve
              a dicsőséges Krisztus. Szent János éppen azzal erősíti meg a
              véres üldözések idején testvéreit, hogy figyelmüket, hitük
              szemét szüntelenül és kizárólagosan a meghalt, de feltámadott
              dicsőséges Krisztusra irányítja. A bevezető és a végső látomás
              középpontjában Krisztus áll, az egész könyvet inklúziós
              szerkezetbe fogva, s az ókori írásokra jellemzően ez a keret a
              lényeg, vagyis a dicsőséges Krisztus kinyilatkoztatása. Az első
              látomásból sugárzik a könyvben feltáruló minden esemény végső
              értelmét megadó krisztusi győzelem, az utolsó látomás pedig
              Krisztus második eljövetelének dinamizmusát adja a történelemnek
              és az Egyháznak. A Jelenések könyvét
              átszövik az őskeresztény mise liturgikus akklamációi. Az őskeresztény
              misében felkiáltottak, mert a császári liturgiában is voltak
              akklamációk. Ha a császár egy győzelem után bevonult Róma városába,
              kétoldalt az utcákon ezt kiáltották: „Téged, isten, dicsérünk!
              Téged Úrnak vallunk!” – innen származnak a Te Deum akklamációi,
              melyek éppen a császárkultusz visszautasításáról tanúskodnak. Barsi Balázs könyvének
              lényege, hogy kimondja: Krisztus Egyházán kívül nincs igazi
              ünnep. Viszont nagyon nagy baj, ha az ember nem tud ünnepelni!
              Akkor nem érti saját magát sem, az ünnepelni nem tudó keresztény
              pedig értetlenül áll hite lényege előtt. 
               
               („Neked adom
              az élet koronáját”. A Jelenések könyvének magyarázata. A
              Bárány menyegzője c. kötet átdolgozott változata, új formátumban.
              Sümeg, 2005. Második, átdolgozott kiadás, új formátumban:
              Kecskemét, 2014.) 
               
               M.A.
             |