2015.09.11.
Csorja
Gergely: A magyarság helye a XXI. században (X. rész)
– Kiútkeresés II/II –
A magyarság XXI.
századi létében kultúrájának helyzete, milyensége, a kultúrára
hatással lévők teljesítménye meghatározó lehet. A korábbi
fejezetekben tárgyalt sajátosság, a társadalmi és egyben
kulturális szakadás a kultúrpolitikát különös próbatétel
elé állítja. Feltételezésünk alapján ugyanis a kettészakadt
társadalom felső rétege egyre inkább nyugatias, egyre több
nyelven, egyre jobban kommunikál, egyre inkább magáénak tudja
a nyugati struktúrákat, így a centralizáció sokkhatását lényegesen
könnyebben vészelheti át, mint az alsó réteg. A társadalom
gazdagabb, műveltebb csoportja könnyebben oldódik fel az új összeurópai
létben, mint az alsó.
Elképzelhető,
hogy évszázados távlatban éppen a mélyszegénységben élő,
illetve roma csoportok adhatják azt az integrálhatatlan réteget,
mely adottságainál fogva képtelen a feloldódásra, így
megmarad magyarnak. A kérdés, hogy ez a maradvány magyarság
milyen kulturális szinten áll. Azaz a magyar kultúrából a Fásy
mulató és Bunyós Pityu, valamint a bodag marad meg, továbbá a
suksükölő gettónyelv, esetleg egy-két Bollywood-mintájú
film és szappanopera, vagy a magyar kultúra képes legalább a
mai szinten továbbélni.
A kultúrpolitika
célja, minimuma a megmaradás érdekében csak az lehet, hogy a
magyar kultúrából a magyart támogassa, és ne dőljön be a
világtrendnek, hogy kultúra helyett kultúripart épít. Ma kultúripar
építése zajlik gőzerővel, bár a valódi magyar kultúrának
is jut pénz.
Azon
európai népek, melyek saját államot nem tudnak kicsikarni,
vagy amelyek a multikulturalizmusban nemzeti identitásukat
skanzen szinten tartják fenn, elmozdultak a feloldódás felé.
Hollandiában csak a debilek hallgatnak holland zenét, mondta egy
ismerősöm, és lényegében ugyanez hangzott el skót és
flamand környezetben is.
A saját kultúra
leértékelése, sőt kicserélése egyfajta egyetemesnek gondolt,
bár az egyetemesség minőségi követelményeinek megfelelni képtelen
kultúrával, tulajdonképpen a nemzeti identitás elvesztésének
első lépése.
A kultúra terén
a fenti, talán rémisztő kép ellenére nem állunk rosszul.
Ugyanis a magyar kultúrának, gondolkodásnak az a sajátos
egyedi rétege, melyet Tömörkény, Móra, majd a népi írók tártak
fel, alkottak újra, a néptáncmozgalomnak és a magyar értelmiség
és középosztály jelentős vájtfülű rétegeinek köszönhetően
ma is él, sőt divatos.
Ehhez hozzáadódik
a magyar kultúra elfeledett alkotóinak és műveinek felfedezése.
Legutóbb és legnagyobb erővel az elmúlt időszakban Wass
Albertet fedezte fel a nagyérdemű, de rajta kívül számtalan
szunnyadó életmű várja reneszánszát.
A magyar kultúra
egyedi teljesítményei, melyek részévé válhatnak az egyetemes
kultúrának, nehezen jutnak el az egyetemes kultúra meghatározó
helyeire. Ennek okait megvizsgáltuk korábban. Ebben az értelemben
a felemelkedő gigaállamok és népek kulturális közegében könnyebben
érvényesülhetnek, könynyebben találnak utat, a valódi értéket
hordozó alkotások. Persze csak akkor, ha a magyar közegben egyáltalán
képesek érvényesülni. De erről már beszéltünk.
Végezetül
vizsgáljuk meg a teljes dolgozat felett ott lebegő kérdést: Miért
baj az, ha a magyarság, a magyar kultúra, a magyar államiság
feloldódik Európában?
A sokszínű
Nyugatot egységgé formáló erő több mint ezer éven keresztül
a kereszténység volt. A XX. századra a nyugati társadalmak
robbanásszerű átalakulásának eredményeként a kereszténység
mint összetartó erő megkérdőjeleződött, és a Nyugat jelentős
gondolkodói, politikacsinálói közül sokan úgy gondolták,
hogy a materializmus korában elavultnak tűnő keresztény alapállás
helyett egy új rendszert kell kidolgozni. Bár sokféle hatás és
elképzelés összessége hatott az új összetartó erőre, de
talán a legtalálóbb elnevezés a multikulturalizmus. Önmeghatározásuk
szerint korábban baloldali, ma liberális politikai és közéleti
szereplők a multikulturalizmusban akarták megtalálni azt az erőt,
mely a nyugat egységét megteremti. A multikulturalizmus ugyanis
ellentmond a nemzeti alapon szerveződő állam képének, és így
a rengeteg nemzetből és államból összeálló Nyugat irányítását
úgy gondolták megoldani, hogy a nemzeteket, majd az államokat
feloldják a multikulturalizmus ideológiájában, hogy létrejöhessen
a politikailag egységes Nyugat (melyet természetesen ők irányítottak
volna).
Egyetlen nehézség
adódott, hogy a Nyugatot alkotó emberek többségében a
multikulturalizmus ellenállást váltott ki. Hosszú évtizedek
próbálkozása, konfliktusai után – melyben több nemzet
politikai elitjét gyűrte maga alá a multikulturalizmus hatalmi
rendszere – úgy tűnik, hogy a multikulturalizmus végképp zsákutcába
futott.
Sikerült
ugyan meggyengíteni a nemzeti szuverenitást, de az emberek
alapvető társadalomszervező, kohéziós mintáit természetesen
nem sikerült átírni, így a várt társadalmi béke helyett a
konfliktusok rendkívüli felerősödését érték el.
A
multikulturalizmus nem vette figyelembe E. E. Evans-Pritchard és
Meyer Fortes a szudáni Nuerek társadalomszervezetét vizsgáló
könyvében leírtakat, ahol már 1940-ben kimutatták, hogy az állam
nélküli szervezetben élő Nuerek közötti kapcsolatok lényegében
konfliktus alapúak és alapvetően kirekesztők. A Nuerek legfőbb
szűkös értéke a legeltetésre alkalmas terület volt. Így a közösség
e körül szerveződött. Azaz a család összetartását a legelő
megtartásáért a szomszéd családdal szemben határozzák meg,
egészen addig, míg a falu másik végéből nem jött legeltetni
valaki, mert akkor a szomszédok összezártak, de ez a konfliktus
is csak addig tart, amíg a másik faluból nem legeltetnek át.
És a két falu közötti gyűlölség is csak addig érvényes,
amíg a szomszédos nép nem támad. A „kiegészítő oppozíciós
rendszernek” nevezett jelenség, ha másként is, mint a Nuereknél,
de megjelenik a modern társadalmakban is.
Az
emberi faj tartós fennmaradási és értékteremtési képességét,
sokszínűségét részben ez a csoportszervező képesség adja.
A csoportszervezés szükségszerűen magával hozza a különbözőség
kinyilvánítását is. Ez két csoport között természetesen
konfliktusforrássá válik. Ezek nélkül a konfliktusok nélkül
azonban a csoportok összessége, azaz az emberiség képtelen
fennmaradni. Jellemzően az önmagát másokkal szemben meghatározni
képtelen csoportok tűnnek el.
A Nyugat és különösen
Európa fejlődésének alapját ezek a csoportközi konfliktusok
adták. A népek csoportjaiból, az életképesebbek, erősebbek,
szerencsésebbek államalkotók és ezen keresztül nemzetalkotók
lettek. A Nyugat igazi felemelkedését ez az erő, a nemzetek
sokasága adta.
A
nemzetek tudásának, kultúrájának, haderejének, habitusának,
gazdaságának különbözőségei adják a Nyugat sokszínűségét
és erejét. Ezt az értéket a kereszténység mint vallás és
mint ideológia katalizálta. A multikulturalizmus halálra ítéli.
Ha a magyar nemzet
államalkotó ereje megtörik, akkor a magyar nemzet tudása, kultúrája,
habitusa eltűnhet. Nyelve, a magyar nyelv feltehetőleg még évszázadokig
fennmarad, egyre kisebb közösségekben, de ez már az enyészet
felé vezető út.
|