| 
               2015.09.18. Jelenlét
              
              Gyakran lehet
              hallani hétköznapi emberektől, hogy bárcsak hétvége lenne,
              nincs semmi kedvem dolgozni. Hétvégén pedig azt, hogy hoppá,
              itt a hétvége és még annyi mindent el kell végeznem, mert hétköznap
              elfolyt az idő. Hány és hány
              olyan beszélgetést lehet hallani, ami nem áll semmi másból,
              mint abból, hogy két ember mond egymásnak egy-egy monológot,
              csak időben összefésülik azokat. Amint az egyik levegőt vesz,
              rögtön belekezd a másik, és fordítva. Egyik alkalommal
              sem vagyunk jelen. Hétköznap a hétvégére vágyódunk, hétvégén
              a hétköznapra, holott mennyivel egyszerűbb lenne hétköznap
              dolgozni, és hétvégén pihenni. Ugyanakkor annyi felgyülemlett,
              ki nem mondott érzés, teher van bennünk, hogy nem vagyunk képesek
              senki számára sem jelen lenni, hanem önteni akarjuk magunkból
              mindazt, ami belénk szorult. Érezzük, hogy ez így nem oké, de
              mintha nem lenne erőnk másként viselkedni.
              
               Most már több éve
              nyaranként csatlakozunk a varsó–czestochowai zarándoklathoz
              50 fiatallal, köztük sok gyermekotthonos gyerekkel. Ezen az úton
              2500 fiatal 10 nap alatt gyalogol 300 km-t napsütésben, esőben,
              szélben, sárban. Az út elején mindenki kap egy kis füzetet,
              amiben benne van egy-egy nap útvonala és még sok hasznos információ.
              A gyerekek első dolga, hogy belebújnak a füzetbe, és
              folyamatosan azt nézik, hogy a következő részen kb. hány km-t
              kell gyalogolni. Persze ez teljesen bezárja őket magukba, és
              rengeteg csalódással van tele, ha nem azon az útvonalon megyünk,
              ha nem annyi kilométert gyalogunk… Az első kérésünk feléjük,
              hogy tegyék nagyon mélyre ezt a füzetet, amit bálványnak
              neveztünk el, és ne vegyék elő, csak Czestochowában, amikor
              visszanézünk az utunkra. Miért? Mert így maguk mellett találják
              a társukat, akivel lehet beszélgetni, akinek lehet segíteni,
              vagy aki tud nekik segíteni. Jelen tudnak lenni egy-egy felolvasásnál,
              imánál, ami akár meg is érintheti őket. Olyan jó érzés látni
              a negyedik, ötödik nap, hogy milyen jól belejönnek ebbe a
              fiatalok, és tudnak annak örülni, hogy most éppen gyalogolunk,
              hogy most éppen pihenünk, vagy most éppen valami finomsággal
              megkínálnak bennünket. Ezt a jelenlétet
              nehéz megszerezni és igen nehéz megőrizni. Könnyen merülünk
              a múltba, amikor a jelen pillanata elszáguld előttünk, és
              valamin rágódunk, tépelődünk, de nem vesszük észre az előttünk
              lévő lehetőségeket, és segítséget kérő embertársunkat. Könnyen
              leszünk a jövő rabjai, amikor a tervezéseink, a képzelődéseink
              szintén elszakítanak a valóságtól. Van-e erre valami
              útmutatás? Jelen lenni azt jelenti, hogy le tudom tenni a múlt
              terheit és a jövő felé is bizalommal tudok tekinteni, mert van
              Valaki, akibe kapaszkodni tudok, aki biztonságot ad számomra.
              Emiatt képes vagyok észrevenni a pillanat szépségét, örömét
              és segélykiáltását is. Letenni a múlt
              terheit azt jelenti, hogy képes vagyok másoknak és magamnak is
              megbocsátani. A múltbeli dühömet, haragomat, nem arra kell
              felhasználnom, hogy rágódjak rajta, hogy sajnáljam magamat,
              mert ez észrevétlenül be tud darálni. Úgy kell tekintenem
              egy-egy múltbeli esemény szereplőjére, aki nagyon belém gázolt,
              hogy szerencsétlen, ha nem lenne sérült, biztos nem tette volna
              meg. Ha a haragomat, a dühömet szánalommá alakítom sokkal könnyebben
              meg tudok a másiknak bocsátani, sokkal könnyebben túl tudok lépni
              egy-egy nehéz helyzeten. Magammal szemben pedig látnom kell,
              hogy kevés a bűntudat, hogy igen, tudom, hibáztam, bűnbánatot
              kell tartanom. Amit lehet, helyre kell hoznom, majd el kell
              engednem az adott helyzetet, és a tanulságokat meg kell őriznem
              belőle. A jövővel
              kapcsolatban is rengeteg félelmünk van. Nem bízunk magunkban,
              nem bízunk egymásban, nem bízunk az Istenben. Pedig a mennyei
              Atyának csak egyetlen kérése van felénk: nézzünk vissza az
              elmúlt pár évtizedre, hogy hányszor segített meg bennünket,
              és higgyük el, hogy továbbra is mellettünk áll, nem hagy el
              minket. Ha hiszünk a Gondviselésben, ha megtaláljuk a biztos
              pontunkat, amiben nem kell csalódnunk, akkor ez reményt és
              bizalmat fog nekünk jelenteni. Mi magyarok nagyon
              könnyen tudunk siránkozni, panaszkodni, és nagyon tudunk
              rettegni a jövőtől, ezért nagyon nehezen tudunk helyet adni
              magunkban az örömnek, a vidámságnak, illetve mások gondjának,
              bajának. Jó lenne megtanulnunk ezt az aktív jelenlétet, letéve
              a félelmeinket, és letéve múltunk terheit, mert akkor sokkal
              inkább vidámság és optimizmus kísérne utunkon! 
               
               Szűcs Balázs
              atya
             |