2015.09.18.
CIVILBEN
Egy keresztény
nagy család
Interjú Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Évaval, az első női
alkotmánybíróval
A negyvenes évek
végén egy finom arcú, cérnavékony, dús hajú kicsi lány, a
leánynevelő intézet diákja, döbbenten áll a francia alapítású
katolikus iskola a Sacre Coeur Ajtósi Dürer sori épülete
folyosóján. Nem fér a fejébe, amit körülötte művelnek: a dédmama
rokona, a rend főnökasszonya és az apácák, tiszteletre, az értékek
megbecsülésére tanították. Mindszenty hercegprímás bérmálta,
itt az iskola kertjében szólt hozzájuk. Most hogy megjöttek a
népi kollégisták a tanterem berendezéseit, a személyes tárgyakat,
a szekrényeket, mindent feldúlnak. Könyveket meg amit érnek a
hálótermekből is, hajigálják kifele a folyosóra, s a legszörnyűbb,
ahogy az apácákat lökdösik fel egy teherautó platójára.
Hallotta, otthon is beszélték, a Szent Szív nővérei közül
sokan Grazba vagy Párizsba menekülnek. Az 1948-ban megszüntetett
leánynevelő intézetben éppen az általános iskola
nyolcadikosa lenne, ha nem jön az államosítás.
Ám a serdülő
kislány körül egyszerre megváltozik minden, a háború okozta
drámát és a nyomában járó nélkülözést az idő begyógyította,
de a jó családi légkörben nevelkedett gyerekben az értelmetlen
rombolás megrendülést okoz, csorbát szenved a biztonságérzet.
Más világ következhet, ezt gyanítja. S valóban az élet megy
tovább, de másképp.
Az állami tanítóképzőben
folytatja tanulmányait, ott is érettségizik, bár festőművész
édesapjához hasonlóan képzőművész szeretne lenni, mégis a
bölcsészkarra jelentkezik. Kitűnő érettségi bizonyítványa
kevésnek bizonyul, itt helyhiányra való hivatkozással utasítják
el, de a jogi karról is eltanácsolják. Most, ebben a másik világban
mindenkit kategorizálnak, s az ő „egyéb” származása
komoly akadálynak tűnik. Sem a Magyar Nemzeti Galéria volt főrestaurátora
az apa, sem az angolkisasszonyoknál tanult anya nem jó ajánlólevél.
Konok küzdés következik, hiszen a családban mindig volt jogvégzett
ember, ügyvéd, diplomata, főpolgármester. Igaz ő „csak” lány,
de most már dafke csinálja, pedig istenigazából nem is jogász
akar lenni. A Sacre Coeur államosítása után tíz évvel Vasadi
Éva az Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi
Karán summa cum laude minősítéssel fejezi be tanulmányait.
Már ügyvédjelölt,
mikor találkozik a bírósági titkárként dolgozó
fiatalemberrel, a magyar olimpikonok egyik legszínesebb egyéniségének,
a frontharcos (Heinét fordító, Dosztojevszkij egyik irodalmi
alakjáról pszichológiai tanulmányt író polihisztor) árván
maradt fiával. Az új világban a két fiatalnak a származási
hendikepen kívül, semmije nincs. Összeházasodnak. Egyszobás társbérletben
húzzák meg magukat.
Annak idején
Amsterdamban az ifjú férj édesapja kezében az 1928-as olimpián,
még az élen villogott a magyar kard, ám egy évvel később
Solymáron vitéz Tersztyánszky Ödön ezredes, magyar olimpiai
bajnok, 39 évesen, közúti balesetben meghal.
Húsz évvel később
a „moszkoviták” visszaérkezését követően az ún. Horthy
rendszer hatalmi szerkezetének felszámolása során a fiút
csonkán maradt családjával, tragikusan korán elhalt édesapja
miatt ellenségnek minősíti az új hatalom, és kitelepíti.
Megszakíttatják tanulmányait, s majd csak Nagy Imre idején térhet
vissza az egyetemre, így esik, hogy egy évvel végez a lány előtt,
akit most feleségének választott, pedig az nála hét évvel
fiatalabb.
Dr. Vasadi Éva
és Dr. Tersztyánszky Ödön jövőre ünneplik házasságkötésük
55. évfordulóját.
Vasadi Éva otthona sokat mond a családról, a sublóton
nyitott állandó kiállítás képein 17, azaz a tizenhét unoka
és hét dédunoka ragyogó kis arca, okos tekintete fogadja a
szalonba belépőt. Ebbe a szolid polgári környezetbe a nagyszülőkhöz
jönnek haza a gyerekek, unokák és dédunokák hogy együtt ebédeljenek,
egy asztalnál valamennyien. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem
Jogi Karának címzetes docense és mestertanára, az első és
sokáig egyetlen női alkotmánybíró, péntekenként kimegy a
piacra bevásárolni, és szombatonként korán birtokba veszi a
konyhát azért, hogy pontosan délután kettőkor asztalra tegye
a húslevest metélt tésztával.
– Most szombaton például huszonnyolcan voltunk, ám
kicsit nyugtalan vagyok. Nemrég telefonált az unokám, a Keleti
mellett jár el naponta, azt mondja fél. A lányommal épp azon törtük
a fejünket milyen másik útvonalat választhatnánk.
Valóban félelem és mintha elbizonytalanodás volna
tapasztalható a társadalomban is. Vajon miért?
– Mert nem könnyű megérteni azt, hogy miből
eredeztethetők korunk nehézségei. Ha nem tudunk kiszakadni a
mindennapokból, akkor képtelenek vagyunk meglátni az összefüggéseket.
Itt van például ez a bevándorláskérdés. Most hirtelen egy
hatalmas tömeg egy irányból elárasztja Európát. Néztem a
televízióban a migránsok Keleti pályaudvar környéki tüntetését,
s az volt az érzésem, hogy ez egy jól megszervezett akció.
Vajon ez az áradat előbb vagy utóbb nem válik
kezelhetetlenné?
– Éppen ezért fontos a bevándorlással kapcsolatos
jogszabályok betartása és betartatása és a kormány így is
cselekszik.
Létezik a mienken kívül még olyan ország, ahol egy,
a nemzet szempontjából fenyegető és nehéz helyzetet az ellenzék
hatalommániákusai rövidlátó pártpolitikai célból akarnának
kihasználni?
– Az olyan újonnan fellépő problémák megértéséhez,
mint ez, sem árt a történelemben kutakodnunk. Bár minden
helyzet más, de nézzük meg például Buda 1541-es elfoglalását.
Hogy is történt? Az egyéb részletekben nem elveszve, ugye először
a törökök legálisan tisztségeket kaptak, letelepedtek, úgy tűnt,
csak meg akarják szemlélni a várat. S itt maradtak 150 évig.
Az európai elöregedő társadalmak tagja remélhet-e
szolidaritást, nyugellátásának garanciáját vagy egy pohár
vizet a menekült, iszlám tudatú fiatalemberektől?
– Mondhatnánk, hogy ez nem a mi problémánk, hiszen az
interjúkból arra következtetek, hogy a menekülteket nem érdeklik
a magyarok. Számukra Németország a célállomás. Az egyik
riportalany nem titkolta, hogy neki pontosan megmondták, Röszkére
kell jönnie, megváltották a jegyét, onnan Szegedre, majd
Budapestre, hogy a magyar fővárosból ki tudjon utazni Németországba.
Angela Merkel szerint sem volt szerencsés kijelenteni részükről,
hogy jöhetnek a szírek. Kíváncsian várom, hogyan válogatják
ki a menekülteket, akiknek nincsenek okmányaik, igazat
mondanak-e, vagy szírnek csupán hazudják magukat?
Nekem úgy tűnik, mintha az egyik cél Szíria kiürítése
is lenne, mert miért pont a szíreket emelték ki?
– Mert ott vannak keresztények, és annak idején egy jól
szituált társadalmat alkottak. A másik cél Európa vegyes kultúrájú,
vegyes népességű területté való átszervezése, a nemzetállamok
elpusztítása.
Oswald Spenglert szívesen citálják, aki szerint a társadalom
is egy élő szövet, mely hajnali fázisát virágzó szakasz követi,
végül beáll az őszi elöregedés, majd a pusztulás.
–Ezzel elintézni a problémánkat nem lehet, mert mint
minden leegyszerűsítés ez is sántít, és rettenetesen káros.
Az, hogy jelen pillanatban az idősebbek száma meghaladja a
fiatalokét, nem jelenti azt, hogy 10-20 év múlva is ez lesz a
jellemző. Ez attól is függ, milyen kormányunk lesz. Már most
is egyre több gyermek születik, és ki kell várni, míg felnőtt
korba érnek. Nem véletlen, hogy most az egyik fő kormányzati cél
a családok támogatása, hogy minél több gyermek szülessen.
Egy ilyen kis országnak ez létkérdés. Már most kell olyan intézkedéseket
hozni, melyek gyermekeink, unokáink jövőjét megalapozzák.
Igen, ez így van, de az EU-ban más szelek fújdogálnak,
meg kell nézni, a görögök csak a szociális háló szétszaggatásáért
cserébe kapnak esetleg kegyelmet.
– Ha már az EU-t említi, annak az a baja, hogy teljesen
más szituációra hozta meg alapelveit. Ma már ezekből a szituációkból
szinte semmi sem létezik. Az újak kezelésére pedig nincsenek fölkészülve.
Ezért van az, hogy Svédországból vagy Angliából nézve a
menekültügyi katasztrófát olyan, mintha egy játékfilm lenne
csupán. Ide kéne jönniük az EU prominens vezetőinek, hogy saját
szemükkel lássák a valóságot.
A nemzet jövőjét, sorsát meghatározó olyan ügyekben,
mint például most a bevándorlás kérdése, a józanul
gondolkodók visszahúzódtak, inkább az őrjöngők kapnak
teret. Vagyunk még egyáltalán, akik nem így gondolkodnak?
– A normális társadalomban van annyi erő és kurázsi
– amint már többször is tapasztaltuk az árvíz, a vörösiszap-katasztrófa
idején történtekkor –, hogy felsorakozzon az országhatár
egy bizonyos pontján, hogy megtapasztalják az illegális bevándorlók
a magyarság erejét. S akkor nem a kerítés állja útját a
migránsoknak, hanem az ember a rendőrök mögött. Ha ténylegesen
odaállnánk a kormány szapulása és a bezárkózás helyett.
Mi már nem politizálunk, beszólással utasítják el
sokszor a megkeresést az emberek.
– Nem is kell pártpolitizálni, azt csinálják mások,
én politizálás alatt a közügyekben való aktív részvételt
értem, azt, ami már az ókori demokráciában kialakult. Nekünk
az építő s nem a romboló kormány mellett kell kiállni – ez
nem jelent feltétlenül pártpolitizálást – hogy minél
nagyobb erőt mutassunk föl, hogy ne mondhassák, hogy az építő
kormány mögött nincs is ott a társadalom. A lelki passzivitás
mérgező. Pedig most nem szabad passzívnak lennünk. Az országromboló
kampány ellen tennünk kell. Azok akik saját magukat sem „építették
föl”, hogyan tudnának egy működő országot felépíteni?
Nagyon nehéz időszakot élünk. Annak ellenére, hogy kétharmados
felhatalmazással bíró kormányunk van, karizmatikus vezetővel
az élén. Nem beszélve arról, hogy ők azok, akik már bizonyítottak
is.
Nem úgy, mint a szocialisták őszödi miniszterelnöke,
aki nem kertelt, nyíltan bevallotta, hogy végighazudták a nyolc
évet, azonkívül nem csináltak semmit. Erről jut eszembe 2006,
amikor a szezonális szocival, Gyurcsány Ferenccel nem fogott
kezet.
– Rendkívüli idők voltak azok is. Lelkiismeret próbálók.
Akkor került nyilvánosságra az őszödi beszéd, amit követett
az MTV-székházának megrohamozása. Tizenhat évet töltöttem
el az Alkotmánybíróságon, előbb főtanácsosként, majd
alkotmánybíróként, s a köztársasági elnök kitüntetését
veszem át, mikor ott áll velem szemben egy olyan ember, aki
semmibe veszi az alkotmányt, és gyalázza az országot. A
rendszerváltás idején nem ezért fektették le a jogállamiság
alapjait, hogy így vagy úgy hatalomra kerüljön egy
miniszterelnök, aki ebbéli pozíciójában így viselkedjen. Ha
kezet fogtam volna Gyurcsánnyal, akkor elárultam volna mindent:
mindazt, amit fontosnak tartottam, amit és ahogy addig tettem. A
lelkiismeretem nem engedte meg ezt. Persze nem maradt hatás nélkül
a dolog, mert voltak, akik keményen kérdőre vontak: Miért pont
én viselkedtem így? Igenis, pont én! Voltak nem kevesen, akik
megköszönték, hogy így tettem. De ez már történelem.
A korábban említett kurázsi adott erőt a szétzavart
keresztény közösségeknek?
– Hogyne, volt osztálytársaimmal rendszeresen találkoztunk,
és osztályfőnökünkkel is tartottuk a kapcsolatot. Ez volt
jellemző a többi feloszlatott rendre is: egy-egy pap vagy tanár
maga köré gyűjtötte a fiatalokat. Ezek az áldozatkészek
lettek azok, akiket megfigyeltek s elvittek a belügyesek. Mi
akkor még tinédzserek voltunk. Végtelenül sajnáltuk az apácákat,
a papokat; szüleink jól tudták, mi zajlik, közölték is velünk.
Azok az idők kegyetlenségük által megkeményítették az
embert. Soha nem szakítottam az egyházzal, a mai napig vallását
gyakorló római katolikus vagyok, mint ahogy az egész családom.
Lányaik mivel foglalkoznak, és az unokák követik-e a
család foglalkozási hagyományait?
– A lányaim zenetanárok, az unokák azonban nem zenével
foglalkoznak, ők a sport területét választották, kivéve a
legidősebb unokámat, ő egyedül viszi tovább a jogi szakmát.
Majd a dédunokák – mondják, a vér nem válik vízzé.
A heti közös ebéden kívül hol találkoznak?
– Nógrádverőcén, fenn a dombon van egy kis tanyánk
mesebeli panorámával, ott. A családom a büszkeségem, a velük
töltött percek jelentik számomra a boldogságot.
Papolczy Gizella
|