vissza a főoldalra

 

 

 2015.09.18. 

Kevés a börtön

A liberalizmus csődje

A kormányzat elsőrendű feladata az emberek biztonságának garantálása, ezért elkötelezett abban, hogy Magyarország állampolgárait és becsületes munkával megszerzett javaikat megvédje a bűnözőktől. Kontrát Károly államtitkár úrtól a börtönhelyzet felől érdeklődünk.

 Több a bűnöző, vagy kevés a börtön?

 – A kormány elkötelezett, hogy Magyarország állampolgárait és becsületes munkával megszerzett javaikat megvédje a bűnözőktől. Az, hogy ilyen mértékben nőtt a fogvatartotti létszám, elsősorban nem a bűncselekmények számának növekedésével, hanem sokkal inkább a szigorodó jogszabályoknak, illetve a rendőri felderítés hatékonyságának köszönhető. A bíróságok hosszabb büntetési tételeket szabva, több elkövetőt ítélnek szabadságvesztésre. Az elmúlt öt évben az egytől tíz évig terjedő szabadságvesztésre ítéltek száma közel harmadával emelkedett, a 10 év feletti szabadságvesztésüket töltők száma is majd ennyivel nőtt.

 Mi a különbség a liberális, és a polgári vagy a konzervatív büntetőpolitika között?

 – Az emberek a szocialista kormányok idején úgy érezték, a törvények nem védik meg a jogkövető állampolgárokat, nem tartják vissza a bűnök elkövetésétől a bűnösöket; nem az áldozatok, hanem az elkövetők pártján állnak. Joggal háborította fel a társadalmat, ha a bűnt elkövetők rendszeresen elkerülhették a büntetést és megismételhették bűneiket. A szocialisták törvényei miatt 2002 után egyre többen garázdálkodhattak következmények nélkül, egyre kevesebben kerültek börtönbe. A jogszabályok szigorítása, a büntetési tételek növelése, az életfogytig tartó szabadságvesztés többszöri alkalmazása, az áldozatok védelme megfékezi a bűnök elkövetőit, és világossá teszi a társadalom minden tagja számára, hogy Magyarország nem a bűnelkövetők paradicsoma. Különös gonddal kell védenünk a gyermekeket és az időskorúakat, akiket a szocialista kormány idején egyre több támadás ért. A kormány kiemelt területként tekint a közrend és a biztonság kialakítására, és ehhez minden szükséges feltételt meg is teremt. A liberális büntetőpolitika megbukott, a szocialisták idején a börtönöket, most a bűnözőket zárják be, nagy különbség. A szigorúbb törvények következtében az emberek nagyobb biztonságban vannak.

 Az MSZP–SZDSZ-kormányok idején mennyi börtönt zártak be?

 – Például a szocialista kormány a fővárosi Gyorskocsi utcai, illetve az esztergomi börtön bezárásáról is döntött. Míg költségcsökkentést vártak a börtönök bezárásától és liberalizálták a büntetőpolitikát, addig a börtönök zsúfoltsága az egekbe szökött, 2008-ra elérte a 144%-ot.

 A második és a harmadik Orbán-kormány idején mennyi új börtönt építettek?

 – A kormány első döntései között volt a korábban bezárt börtönök újranyitása, Először Állampusztán és a Gyorskocsi utcai börtönben helyeztek el újra rabokat, majd Pécsen, Kecskeméten és Budapesten nőtt az elhelyezhető létszám. Idén adtuk át a szintén korábban bezárt martonvásári börtönt, illetve a Budapesti Fegyház és Börtönben a hosszú idős szabadságvesztésre ítélt fogvatartottak új körletét. Szombathelyen egy használaton kívüli épület felújításával nőtt jelentősen a létszám. Augusztus végén Vácott, a tiszti iskola átalakításával nyílt további lehetőség fogvatartottak elhelyezésére. Az utóbbi években közel ezerhatszázzal nőtt a férőhelyek száma.

 Jelenleg több a fogoly, mint a hely a börtönökben?

 – A férőhely-bővítési beruházásoknak köszönhetően megállt a zsúfoltság növekedése, sőt csökkent a börtönök telítettsége. A kormány célul tűzte ki, hogy a börtönök zsúfoltságát az európai normáknak megfelelő mértékűre csökkenti, ezért 2019-ig tartó férőhely-bővítési programot indított.

 Az Emberi Jogok Európai Bírósága már tavasszal jelezte, hogy zsúfoltak a magyar börtönök. Terveznek férőhelybővítést?

 – A bővítés folytatódik, további beruházásokat tervezünk Szirmabesenyőn és Állampusztán. A távlati tervek között pedig egy ezer fogvatartott befogadására alkalmas bv. intézet építése, valamint nyolc új 500 fős börtön kialakítása is szerepel.

 Egyébként a strasbourgi bíróság előírhatja, hogy melyik ország hogyan szervezze meg büntetés-végrehajtását?

 – A büntetés-végrehajtást illetően az Európai Unió nem ró törvényi kötelezettségeket a magyar államra, a strasbourgi bíróság az Európa Tanács ajánlásai alapján hozza meg ítéleteit, a férőhelybővítés program során fokozott figyelmet fordítunk arra, hogy – bár ezek ajánlások – ezek szellemében alakítsuk ki az új férőhelyeket.

 A liberálisok azt is hangoztatják, hogy azért nem jó szigorítani a büntetőkódexet, mert sokan – elsősorban a fiatalok – a börtönben válnak igazi bűnözővé. Ez az állítás mennyiben felel meg a valóságnak?

 – Épp ellenkezőleg, a büntetésüket töltő fiatalkorúak nagy részének a börtönökben kezdődik meg a szocializációja, itt járnak először rendszeresen iskolába, illetve itt sajátítják el a munkakultúrát. A börtönök nagy figyelmet fordítanak az elítéltek, különösen a fiatalkorúak oktatására: általános és középiskolai oktatásban, szakmaképzésekben is részt vesznek a fogvatartottak. Számos kulturális programot szerveznek nekik, színházi előadások, tanulmányi és sportversenyek, tréningek és tanfolyamok segítségével bővítik a fiatalkorúak ismereteit, elősegítve, hogy szabadulásuk után bűnelkövetés helyett hasznos tagjaivá váljanak a társadalomnak.

 Mennyibe kerül az államnak egy fogvatartott ellátása?

 – Az egy fogvatartottra jutó közvetlen napi költség 2151 forintra tehető, ez a közvetett költségekkel együtt (közművek, az intézetek karbantartása, a személyi állomány munkabére stb.) 7779 forint.

 A rabok valahogyan ledolgozzák ezt az összeget?

 – Kormányzati elvárás és cél, a társadalom jogos igénye, hogy a fogvatartottak dolgozzanak és járuljanak hozzá fogva tartásuk költségeihez. Jelenleg az intézkedéseknek köszönhetően a munkaképes elítéltek mintegy 80 százaléka dolgozik. A büntetés-végrehajtási intézetek maguk gondoskodnak a fogvatartottak élelmezéséről, de a zárkák ajtaját, az ágyakat is a fogvatartottak készítik, illetve külső megrendelésre is dolgoznak, például a rendészeti szerveknek.

 Hogyan lehet egy büntetés-végrehajtási intézet önfenntartó?

 – A büntetés-végrehajtási szervezet mára részben önfenntartó, a belső ellátás keretében a fogvatartottak maguknak állítják elő az élelmiszert és a használati tárgyak nagy részét. A szervezet tizenkét, állami tulajdonban lévő gazdasági társaságát kifejezetten az elítéltek foglalkoztatására hozták létre. Az alapvető élelmiszer-ellátottság közel száz százalékos, ehhez a bv. gazdasági társaságai állattenyésztéssel, növénytermesztéssel, pékségekkel és egy vágóhíddal is hozzájárulnak. A zárkaajtókat Vácon, a vaságyakat Sopronkőhidán gyártják, a fegyőrök ruhája Kalocsán, a bakancsok pedig Balassagyarmaton készülnek.

 Magyar Helsinki Bizottság javasolja az alternatív büntetések alkalmazását, például a házi őrizetet, mert az – szerinte – hatékonyabb. Mi erről államtitkár úr véleménye?

 – A szabadságvesztés alternatívájaként az új büntetőtörvény életre hívta a reintegrációs őrizet jogintézményét. Az alkalmazott végrehajtási mód lényege, hogy az elítéltek szabadságvesztésük hátralévő részét – maximum 6 hónapot – nem börtönkörülmények között, hanem lakóhelyükön töltik le. A végrehajtás biztonságát a folyamatos ellenőrzés és az elítélt lábára helyezett távfelügyeleti eszköz alkalmazása garantálja.

 A kormány nemrég törvényjavaslatokat nyújtott be, melyek ha hatályba lépnek, onnantól a határzár megrongálása vagy az azon való átjutás bűncselekmény lenne, ami börtönbüntetést vonhatna magával. A már így is túlzsúfolt börtönök készen állnak az illegális bevándorlók fogadására?

 – A törvények módosítása mind azt a célt szolgálja, hogy megvédjük Magyarországot, a magyar embereket és az uniót. A kormány célja, hogy a zöldhatáron illegális módon senki ne léphessen az országba. A jogszabályok módosításával lehetőség nyílik a kiutasítás alkalmazására is, amennyiben az illegális határátlépést bűncselekménnyé minősítik, és a bíróság emiatt elrendeli az előzetes letartóztatást, illetve jogerős szabadságvesztést szab ki, akkor ezen elkövetők fogadására a magyar büntetés-végrehajtás felkészült.

 

Medveczky Attila