| 
               2015.09.25. Életet
              akarunk a romok felett
 Nagy Ödön szórványlelkész és néprajzkutató
Néprajzban,
              szociográfiában, irodalomban és politikában is jártas fiatal
              lelkészként már a kezdetektől a legnehezebbet választotta. Népes
              parókiák helyett mezőségi szórványtelepüléseket, ahol
              odaadással erősítette híveit, s lelkészi szolgálata mellett
              magyar iskolát szervezett, könyvtárat alapított, korszerű
              gazdálkodási ismereteket terjesztett. Mindent tudott a szórványvilágról,
              és azt is, hogy mit kellene, mit lehetne tenni az asszimiláció,
              a mezőségi református magyarság beolvadása ellen. 
              
               Bár
              a Beszterce megyei Sajóudvarhelyen született egy marosszéki
              gazdatiszt és egy bécsi származású nevelőnő házasságából,
              Nagy Ödön életét a Mezőpanitban töltött gyermekkor, majd a
              marosvásárhelyi Református Kollégiumban kapott útravaló és
              a város szellemisége határozta meg. Az érettségi vizsgát követően
              a német „vándormadarak” mozgalom hatására gyalogosan járta
              be Erdélyt. Kedvenc tanára, Molter Károly biztatására kezdte
              el tanulmányait a kolozsvári egyetem magyar irodalom fő-,
              latin, szociográfia mellékszakán. Az Erdélyi Fiatalok
              csoportosulás hatására érlelődött meg benne a falu, a népélet
              iránti érdeklődés, vallásos meggyőződése a Főiskolás Ifjúsági
              Keresztyén Egyesület összejövetelein mélyült el, s ennek hatására
              iratkozott át a református teológiai kar II. évfolyamára.
              Teológushallgatóként szórványtitkári minőségben vezette a
              Földes Károly röpirata nyomán kibontakozó szórványmissziót,
              s a főiskolás fiatalok szociális munkát végző mozgalmát, a
              teológushallgatók kiszállásait, munkatáborát, szociográfiai
              táborát szervezte. Miközben „lázasan, szorgalmasan” készült
              a pályára, gondolatait, véleményét újságcikkekben, tanulmányokban
              fejtette ki az Ifjú Erdély, a Hitel és a Havi Szemle hasábjain.
              1939-ben fél évig segédlelkész volt Kolozsváron, majd a vállalt
              szórványlelkészi hivatást a kissármási leányegyházban
              kezdte, ahol nagy erőfeszítéssel próbálta visszatéríteni a
              gyülekezetbe az anyanyelvüket és vallásukat elhagyó híveket.
              A bécsi döntés nyomán Nagyölyvesen szolgált, majd a pusztuló
              szórványokért szót emelő Földes Károly szolgálati helyén,
              Mezőújlakon, ahonnan 1940-ben Mezőkölbölkútra került. Kiss
              Irén tanítónővel kötött házasságából három gyermeke született.
              Köbölkútról kénytelen volt Mezőméhesre távozni. 1945-ben
              gyülekezete visszahívta, visszavitték Köbölkútra, ahol
              templomot, parókiát javíttatott, falumúzeumot rendezett be, s
              megalakította a Magyar Nép Szövetséget. 1946-ban Hariba költözött,
              s az egyházi földek védelmezése miatt börtönbe került. További
              állomáshelyei: Istvánháza, Mezőfele, ahol második házasságából
              lánya született, Szolokma és Havad. 1981-ben, 42 évi szolgálat
              után vonult nyugdíjba, s még három éven át szolgált a kissármási
              gyülekezetben, s idős paptársaival együtt szórványmissziót
              végzett. A
              marosvásárhelyi Református Kollégium önképzőkörében
              Molter Károly biztatására kezdett el népdalokat gyűjteni Mezőpanitban.
              Néprajzi ismereteit és gyűjtésmódszertanát a budapesti Néprajzi
              Intézetben alapozta meg. Nagy szerepe volt abban, hogy húga,
              Nagy Olga is elismert folklórkutatóvá vált. A 70-es években
              ő biztatta a gyűjtésre, s közös munkájuk eredménye a Havadról
              szóló társadalom-néprajzi vizsgálat. A lapokban, kötetekben
              szétszórva megőrzött néprajzi tanulmányai alkotják a kötet
              első fejezetét: temetési szokások, a mezőfelei adventista gyülekezet,
              a mezőpaniti juhtenyésztés, a hagyományos táplálkozás és változásai,
              a hagyományos szőlőtermesztés és borászat Mezőfelében, új
              háziipar, a seprűkötés ugyanott. Akkor lássuk, milyen is volt
              a mezőfelei borászat. Azt tudjuk, hogy a szőlőtermesztés nem
              volt sokáig a lakosság fő foglalkozása. Erről 1860 körül
              Orbán Balázs azt írja, hogy Felében 
              25 hold
              jó bort termő szőlő van, amely a falu feletti magas Hanga (dűlőben)
              részben az Őrhegy oldalán fekszik. Hogy milyen szőlőfajtákat
              termesztettek a filoxéra pusztítása előtt, sajnos már nem
              tudtam kideríteni, hiszen idestova több mint egy évszázad telt
              el azóta. Egy bizonyos, az Erdélyben 1875 után megjelent filoxéra
              olyan alapos pusztítást végzett, hogy a tagosításkor már
              csak 832 öl, tehát egy hold és 32 öl terület volt szőlővel
              beültetve. Az Őrhegy alatti ún. Vénszőlőbe az újfajta szőlők
              telepítése után sem ültettek többé szőlőt, hanem ki-ki
              temetőnek használta a maga parcelláját, s ma ez a terület egészében
              a falu temetője. Az 1920-as évek végén kezdték újra beültetni
              az egyes parcellákat a következő fajtákkal: muskotály,
              chasselas, szürkebarát, királyleánka, piros szilváni, nájburg.
              Az oltványokat a marosvásárhelyi piacon, szász szőlősgazdáktól
              vásárolták. A szőlőt ki-ki maga művelte meg, csak egy-két
              esetben fogadtak napszámosokat is. Fizetésük pénz és koszt
              volt. A szőlőtermesztés legnagyobb eseménye a szüret volt,
              ekkor kalácsot is sütött a gazdasszony. És több rendben
              muzsikások, cigányzenészek járták végig a szőlőhegyet. Szüretkor
              a szőlőt általában karkosárba szedték, s úgy vitték le a
              parcella aljában hagyott szekérhez, ahol csebrekbe vagy kádakba
              ürítették.
              
               A
              második fejezetben a ’30-as évek szórványhelyzetéről, az
              asszimilációról írt tanulmányai olvashatók, tele ma is rendkívül
              aktuális megállapításokkal. E két fejezetet a politikusi,
              lelkészi, pedagógusi, újságírói pályára készülőknek, e
              mesterségek mai művelőinek is kötelező olvasmánnyá kellene
              tenni. Nagy Ödön kíméletlen éleslátással, szociográfusi
              pontossággal összegyűjtött adatok és a helyszínen
              tapasztaltak alapján elemzi, tárja fel a helyzetet, s keserűen
              nyugtázza, hogy a négy év alatt kifulladó szórványmozgalom a
              nagy szavak, patetikus szólamok időszaka volt csupán. A szórványkérdés
              jelentőségéről szóló indoklásából idézem: „...mert
              igazi erőpróbánk az, hogy ezt a nemzeti szégyent, a beolvadás
              folyamatát sikerül-e megállítanunk vagy legalábbis a természetesre
              csökkentenünk”. Ugyancsak ebben a fejezetben kapott helyet a
              „szórványkáté”, amit a nyelvileg, történelmi és vallástörténeti
              szempontból hátrányos helyzetben levő református gyermekek
              oktatására állítottak össze Nagy József teológiai tanárral
              együtt. 1938-ban
              jelent meg a Szórvány és beolvadás című nagyvolumenű tanulmánya.
              Nagy Ödön szerint szórványnak nevezzük fajtestvéreinknek
              olyan kisebb-nagyobb közösségét, települését, mely idegen
              fajú népek közt vagy a magyar nyelvterület romániai
              szigeteinek középpontjain kívül létesült, illetve a történet
              folyamán elpusztult magyar területen maradt fenn. A szórvány
              fogalmában a közösségi életnek, a településnek a szétszórtsága
              is benne van, de benne van főként az a vonás, hogy a szórvány
              fogalmával jelölt közösségek kis számuknál és
              szervezetlenségüknél fogva nem élnek benne szervesen a magyar
              közösségben. A szórványnak ezt az elsődleges jelentését átvisszük
              minden olyan magyar településre is, amely nincs benne népközösségünkben.
              Szórvány, illetve szórványterület pl. a moldvai magyarság,
              noha összefüggő nyelvterületen, tekintélyes számban él, de
              közösségi életünkből kiesett és a nyelvi beolvadás útján
              van. A szórványok tagjai nem a népközösség fókuszai iránt
              rendeződnek el, mint valami mágneses erővonalon, hanem azokon kívül
              élnek és így a nemzet építő munkájában semmi részt sem
              vesznek. Virtuális lélekszám, rendezetlen tömeg a népközösség
              testében, amely – szerves kapcsolatai a nemzettesttel és annak
              műveltségével nem lévén – mint súlyos tehertétel szerepel
              vagy a kárunkra történő állandó beolvadás miatt úgy
              tekinthető, mint csatorna, amelyen évről-évre a népesség
              ezrei folynak ki és ömlenek bele egy idegen faj életerős
              folyamába. Ez utóbbi csoportba főként azok az ókirályságbeli
              gyár- és ipartelepek tartoznak, ahová a csatolt területek
              minden részéről az uralomváltozás óta népünk tizezreinek
              állandó bevándorlása történik. Jelenleg 1237746 magyar
              él Romániában, közülük 1224937 Erdélyben. A 2002-es népszámlálás
              óta 190781 fővel csökkent az erdélyi magyarság száma, 1992
              és 2002 között pedig 188205 fő volt a fogyás. Húsz év alatt
              tehát több mint 378 ezer lélekkel fogyatkozott meg az erdélyi
              magyar közösség. A veszteség arányai régiónként nagyban változnak,
              a Székelyföldön és a Partiumban aránylag jó a helyzet, Közép-Erdélyben,
              Kolozsvár és Marosvásárhely térségében az országos átlagnak
              megfelelő mértékben fogytak a magyarok. A szórványbeli, bánsági
              (Temes, Krassó-Szörény, Arad), dél-erdélyi (Brassó, Fehér,
              Szeben, Hunyad) és észak-erdélyi (Beszterce-Naszód, Máramaros)
              magyarság azonban demográfiai szabadesésben van. Két évtized
              alatt az Arad megyei magyarság lélekszáma 61 ezerről 37 ezerre
              csökkent, a máramarosi magyaroké 54 ezerről 34 ezerre, a Krassó-szörényiek
              pedig 7800-ról 3200-ra fogyatkoztak. A Bánságban mintegy 30 százalékkal
              csökkent a magyarok száma. Az okok között szerepel a magyarok
              nyugat-európai munkavállalása, a magyar iskolák végzőseinek
              elvándorlása és az asszimilációs folyamatok felgyorsulása (a
              szórványmegyékben 29 és 77 százalék között változik a
              vegyes házasságok aránya, az ezekből születő gyerekek közül
              csak minden harmadik lesz magyar). Temes megyében például halódik
              a magyar nyelvű oktatás, ha pedig az megszűnik, akkor egy-kettőre
              vége a magyar közösségnek. A városok elrománosodása szintén
              komoly probléma (Arad és Temesvár magyarságának a létszáma
              húsz év alatt a felére csökkent), ugyanis, ha a magyar élet
              felszámolódik, akkor a magyar identitásnak faluhelyen nagyon
              leesik a presztízse. Főleg Dél-Erdélyben és a Mezőségen
              szaporodó szórványkollégiumok sem jelentenek feltétlenül
              megoldást, ezek is okoznak járulékos károkat. Előfordul, hogy
              elszívják a gyerekeket a helyi magyar iskoláktól. Ugyanakkor
              azáltal, hogy egy kis magyar világot teremtenek, az ott
              szocializálódó fiatalok intenzívebben élik meg a magyarságukat,
              mint a környezetük, ezáltal az útjuk általában kifelé vezet
              a szórványból, Magyarország vagy Erdély magyarabb régiói
              felé. Ez tehát a mai helyzet. S mi volt az 1930-as években?
              Nagy Ödön erről így ír: két módón keletkezik szórvány.
              Az egyik az, amikor egy vagy több magyar család telepedik meg
              idegen nyelvű területen, mint napszámos, munkás, iparos, földműves,
              hivatalnok. A másik mód az, amikor egy történeti magyar település
              (falu, város, vidék) lassanként annyira elnéptelenedik, hogy
              szervezetei, intézményei meggyöngülnek vagy megszűnnek) s így
              az ilyen közösség többé nem képes műveltségünk életében
              számottevő szerepet vinni, később nyelvével együtt faji öntudatát
              is elveszíti s megindul a beolvadás útján. Mint jelenség,
              mindkettő egészen természetes és megmagyarázható. Persze,
              akik a szorványosodást s általában a beolvadást csak kívülről,
              felületesen szemlélik, azok természetellenesnek tartják a szórványképződésnek
              ezt a második módját, de akik a jelenség történeti gyökereivel
              is számolnak, továbbá egy adott időpontban nagyobb területen
              vizsgálják, törvényszerűségeket kénytelenek elismerni.
              Egyszerűen arról van szó, hogy egy népközösség fogalmának
              bizonyos tartalmi jegyei vannak, mint amilyent: az anyanyelv, a
              szerves anyagi, szellemi és lelki műveltség, a népközösségi
              öntudat és nemzeti hivatástudat. Miután a mi szórványaink e
              tartalmi jegyekkel nem rendelkeznek, természetszerüen
              beleolvadnak abba a másfajú népközösségbe, amelynek műveltségterületén
              élnek. A szórványképződés tehát két irányú : egyrészt
              idegen nyelvterületre való beköltözés, betelepedés által, másrészt
              valamely nagyobb település elpusztulásával keletkeznek szórványok.
              Az elsőhöz tartoznak azok a szórványok, amelyek a bányák,
              ipartelepek, fürdők, gyárak vidékén vagy nagyvárosok perifériáján
              keletkeznek. Keletkezhetik szórvány birtokvásárlás útján
              is, amikor egy-egy nagyobb birtokot néhány kisgazda magyar család
              megvásárol. A községek határában elszórtan élő tanyások
              is szórványt alkothatnak. A magyar uralom alatt az állam is
              hozott létre szórványokat, amikor nemzetiségi helyekre magyar
              tisztviselőket nevezett ki. Végül házasság útján is jöhetnek
              létre kisebb szórványok. A második kialakulási formának, a községek
              vagy városok magyarsága elnéptelenedésének, elpusztulásának
              is rengeteg esetét ismerjük. Létrejövetelüknek legfőbb okait
              a múlt századok háborús mozgalmaiban, az azok miatti lélekszámveszteségben
              s az ezek nyomán bekövetkezett erkölcsi, gazdasági leromlásban,
              különböző elemi csapásokban, a vármegyei, jobbágy magyarság
              leszorított állapotában, a románság nagyarányú bevándorlásában
              és elszaporodásában, a magyarságnak a török-német harcok
              okozta fáradtságában s végül faji ön- és hivatástudatának
              megcsökkenésében látjuk… A természetes beolvadás mindig a
              mi kárunkra és oly nagymértékben történik nemcsak az Ókirályságban,
              hanem az erdélyi szórványterületeken is, hogy ma már nemzeti
              veszedelemnek tekinthetjük. És ha ehhez még hozzá vesszük a
              mesterséges beolvasztást, amelyet az állam a román egyházakkal,
              iskoláival és közigazgatásával végez, azt kell mondanunk,
              hogy az asszimiláció népközösségi életünk egyetemes jelensége,
              tehát az akadály építő törekvésnek népközösségi életünk
              egyetemes kötelességévé kell lennie, amely alól egyetlen
              magyar társadalmi réteg és egyetlen intézményünk sem
              vonhatja ki magát. Igaz, hogy még nincs számszerű kimutatásunk
              az 1920 óta beolvadt magyarokról sem, csak az Ókirályságról
              tudjuk, hogy ott évente kb. 1000 református magyar vész el örökre
              népközösségünk számára23, de tíz és százszámra láttunk
              olyan magyarokat, akiket csupán egyházaink kötnek még vékony
              szállal hozzánk; falvakat ismerünk, amelyeknek magyarjai már
              csak jogilag tekinthetők magyaroknak, de ténylegesen már rég
              románok s ezért az ilyen magyarok következő nemzedékére csak
              a reménytelenség érzésével gondolhatunk. És mi nem adhatunk
              igazat azoknak, akik azon a címen, hogy a nyelvhatárok szélén
              történő természetes beolvadás érthető dolog, nem tartják
              veszélyesnek népközösségünkre nézve a szórványainkban
              folyó lassú elmagyartalanodást és beolvadást. Nem adunk
              igazat először azért, mert a mesterséges beolvasztás révén
              úgyis sok testvérünket elveszítjük, tehát miért lökjünk
              magyarokat a beolvadás folyamatába mimagunk a mi határtalan közömbösségünkkel
              és szervezetlenségünkkel. Másodszor azért nem, mert egy másfajú,
              erős népiségű és uralmon levő nép közé ékelt nemzetiség,
              amely másfélmilliót számlál, nem mondhatja a nagy népek fényűzésével:
              úgyis vagyunk elegen, hadd hulljon a férgese ! Harmadszor azért
              nem, mert mi nem kárpótolhatjuk magunkat más nemzetből átjött
              beolvadókkal; ma nem beszélhetünk elmagyarosodásról.
              Negyedszer azért nem, mivel a szórványterületeken élő véreink
              beolvadásával egységes nyelvterületeink között minden népi
              kapcsolat megszűnne s az egyes területek elszigetelődve, önmagukba
              zárkóznának s az ilyen nyelvszigetek sorsa nem lehet más, mint
              ami a moldvai csángók esetében szemünk előtt történik, t.
              i. a kollektív nyelvi beolvadás. Ötödször pedig azért szükséges
              ezzel a kérdéssel foglalkoznunk, mert a beolvadás jelensége
              leginkább rádöbbenthet közösségi bűneinkre és azokra a
              veszélyekre, amelyek – önmagunk hibájából – egész népközösségünket
              fenyegetik. Végül hatodszor azért, mert igazi nemzeti erőpróbánk
              az, hogy ezt a nemzeti szégyent, a beolvadás folyamatát sikerül-e
              megállítanunk vagy legalábbis a természetesre csökkentenünk.
              Életet akarunk a romok felett! 
              
                          
              A harmadik fejezet gazdag (a család ötszázat őriz) prédikációhagyatékából
              tartalmaz néhányat. A református gyülekezetnek újjá kell születnie
              című prédikációja a rendszerváltás utáni helyzetünkről készült
              könyörtelen társadalomrajz. A következő fejezetben
              gyermekkori, mezőpaniti visszaemlékezéseit olvashatjuk,
              valamint teológushallgatóként 1934-37 között vezetett naplóját,
              továbbá az 1935 augusztus–szeptemberében a nagycégi szórványmisszió
              idején írt munkanaplóját. Ebben fogalmazza meg, hogy az egyház
              úgy oldhatná meg a szórványkérdést, ha minden erős anyaegyházközséghez
              beosztana egy szórványgyülekezetet, hogy a nagyobb a kicsit
              minden szempontból támogassa. Érdekes színfoltot jelent
              levelezése, néhány általa írt, de különösen a neki címzett
              levelek, amelyek a szakmai kérdések mellett magánéletének
              egy-egy részletét is felvillantják. A kötetet két lelkésztársának,
              Ötvös Józsefnek és Zöld Györgynek a „tisztelgő visszaemlékezése”
              és gazdag képanyag zárja. Nagy Ödön mély hite, lelkesedése,
              kitartása, helytállása fénylik fel ebben a szép kivitelezésű
              könyvben, amellyel családja állít emléket a keresztyén hivatást
              közel fél évszázadon át gyakorolt lelkipásztornak. 
               
               (Nagy Ödön szórványlelkész
              és néprajzkutató; szerk: Keszeg Vilmos; EXIT Kiadó, Kolozsvár,
              2015.) 
               
               M.A.
             |