vissza a főoldalra

 

 

 2015.09.25. 

Magyar–kínai gazdasági sikertörténet

A kormány létrehozta azt az eszközrendszert, mellyel támogatja azokat a cégeket, amelyek Keleten kívánnak megjelenni

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége a Kínai Nemzetközi Kereskedelemfejlesztési Tanáccsal közösen szakmai rendezvényt és üzletember találkozót tartott augusztus 28-án a Magyarországon tartózkodó Kína Belső-Mongólia tartomány kormányzati és üzletember delegációja részvételével. Sikeres-e a keleti nyitás politikája? Megélénkültek-e a magyar–kínai kapcsolatok? – kérdeztük Csutora Zsolt helyettes államtitkárától.

 Néhány gazdasági szakértő úgy véli, hogy a keleti nyitás a nyugati reláció kárára történik. Mennyiben megalapozottak ezek a kijelentések?

 – Ezek a kijelentések teljesen megalapozatlanok. Sokan valóban nem tudják, mi a keleti nyitás lényege, s azt hiszik, hogy ezt a Nyugat ellenében hoztuk létre. Alapvetően nyitás párti vagyok. Mindig azt mondom, a magánembernek is, hogyha egy ajtó kinyílik, az jó, s ha bezáródik, az káros. Tehát a nyitás fogalma eleve pozitív tartalommal bír. Kétségtelen tény, hogy Magyarország nyugati integrációja már sikeresen lezárult. EU-s csatlakozásunk révén hazánk egy szilárd érdek- és értékközösség megbecsült tagjává vált. Védelmi szövetségünk szilárd, külkereskedelmünk több mint 70%-át az EU tagállamival bonyolítjuk. Nyugati orientációnk tehát változatlanul megkérdőjelezhetetlen prioritás. A keleti nyitás stratégiája a kormány válasza volt a 2008-as pénzügyi-gazdasági válság során kialakult problémákra. Ez a krízis súlyosan érintette a vezető nyugati hatalmakat. A válságból kivezető biztos utat mind a mai napig teljességgel nem sikerült megtalálni. A kibontakozást az elmúlt években felvetődött új világpolitikai problémák, konfliktusok is akadályozzák. A körülöttünk lévő világ folyamatosan átalakul, amihez alkalmazkodni kell. A nyugati integráció biztonságot ad, de gazdasági kitettséget is jelent. A kiút keresésében pedig nem hagyatkozhatunk kizárólagosan régi partnereinkre. Mindebből kivehető, hogy a keleti nyitás igen fontos terület. A keleti nyitás a Keletre irányuló szélesebb körű nyitást jelenti. Jelenleg a Külgazdasági és Külügyminisztérium keleti nyitásért felelős helyettes államtitkárságához tartoznak a FÁK-országok – jelesül Oroszországgal és Ukrajnával –, Moldova, Belarusz, a Kaukázus-térsége, Közép-Ázsia, Kína, Mongólia, a nyugat-balkáni országok – az EU-s tagállamok kivételével – és Törökország.

 A keleti nyitás politikájának 2011-es meghirdetése óta mennyiben változtak meg a magyar–kínai gazdasági kapcsolatok?

 – A bevezetőjében említett esemény több olyan dologra vetített fényt, amelyek magukban foglalják a kérdésére adott válaszokat. Olyan kongresszusról és üzletember-találkozóról beszélhetünk, melyet a VOSZ a Kínai Nemzetközi Kereskedelemfejlesztési Tanáccsal közösen rendezett. Kína Belső-Mongólia kormányzó helyettesével is tudtunk tárgyalni, ami még hasznosabbá és rangosabbá tette a rendezvényt. Kína Belső-Mongólia tartománynak 25 millió lakosa van, és ez az állam egyik leggyorsabb ütemben fejlődő régiója. A magyar–kínai kapcsolatok nagyon jól haladnak, ahogy erről már igen sokszor adtunk hírt a médiában. Emellett szeretnénk a kínai régiókkal is bővíteni, kiszélesíteni az együttműködést. A keleti nyitás meghirdetése óta még jobban megerősödtek kapcsolataink a Kínai Népköztársasággal. Olyan szoros együttműködésre törekszünk a kelet-ázsiai térség gyors ütemben fejlődő gazdaságaival, amely Magyarország számára előnyökkel jár. Magyarország és Kína közt minden – politikai, gazdasági, oktatási, kulturális, turisztikai – téren kiválóak a kapcsolatok. Ez egy kölcsönös bizalmon alapuló együttműködés; rendszeresek a magas szintű állami látogatások, és magát a rendszert a jó párbeszéd jellemi. Kiemelendő, hogy hazánk keleti nyitás politikája számos ponton egybeesik a kínai vezetés „Egy út, egy övezet” koncepciójával. A 2014-es statisztikai kimutatások is megerősítik, hogy a Kínai Népköztársaság Magyarország 10. legfontosabb kereskedelmi partnere. Ha a keleti nyitás országait nézzük, akkor a második; a teljes magyar import több mint 5%-a származik Kínából, e teljesítménnyel ez az állam az ötödik legfontosabb reláció számunkra. A magyar export valamivel kevesebb, ez egy régi probléma, amit próbálunk orvosolni, s úgy tűnik, sikerrel. Ha a statisztikai adatokat nézzük, akkor 2012-ben 7,2 milliárd dollárt, 2013-ban 7,3 milliárd dollárt, 2014-ben 7,5 milliárd dollárt tett ki összesen a gazdasági, kereskedelmi kapcsolatok mértéke. Exportunk 2014-ben rekordot döntött, elérte a 2,16 milliárd dollárt. Élelmiszer-kivitelünk 2014-ben 3,6%-os növekedést produkált. A magyarországi kínai befektetések kumulált értéke meghaladja a 3,5 milliárd dollárt. Nagyon sok jelentős kínai beruházás valósult meg Magyarországon. 2011-ben a kínai Wanhua lett a BorsodChem tulajdonosa, ezzel Kína megkezdte magyarországi vegyipari hídfőállásának kiépítését. 2014-ben a kormány a BorsodChem Zrt.-vel már stratégiai megállapodást írt alá. A Huawei 2015-től a teljes európai exportját Magyarországon keresztül intézi, 2013. december elején egy 30 ezer négyzetméteres logisztikai csarnokbővítés történt Biatorbágyon. A Bank of China – mely a mérlegfőösszeg szerint a világ hetedik legjelentősebb bankja – 2014 decemberében Magyarországon hozta létre regionális központját. A legnagyobb kínai cégek 6000 főt foglalkoztatnak hazánkban. A magyar–kínai kapcsolat kifejezett sikertörténet az oktatás keretén belül is; jelenleg 466 kínai diák tanul a magyarországi egyetemeken. Kiemelt stratégiai terület a turizmus: több mint 90 ezer vízumot adtunk ki kínaiaknak 2014-ben. 2011-ben Budapesten indult el a kínai–közép-kelet-európai együttműködés, melynek keretén belül fel kell állítanunk hat szakterületi központot. Magyarország 2014 májusában létrehozta az elsőt, a Kína–Közép-Kelet-Európa Turisztikai Regionális Koordinációs Központot. Ennek célja, hogy a közép-kelet-európai régió egységes úticélként, hatékonyabban jelenjen meg az egyre jelentősebbé váló kínai turisztikai piacon.

 Milyen termékeket vihetünk ki Kínába?

 – Marha-, kacsa- és sertéshúst, valamint borokat. Ezek mind engedélykötelesek voltak a kínai import szempontjából, s mi ezeket az engedélyeket megkaptuk. Kiviszünk előrecsomagolt élelmiszereket, gyümölcslevet, gyapjút és vegyi alapanyagokat.

 Létezik magyar kereskedőház Kínában?

 – Nagy híve vagyok a kereskedőházaknak, s annak idején, mint Azerbajdzsánban működő magyar nagykövet kezdeményeztem a bakui kereskedőház létrehozását. Jól tudom, ha egy üzletember csak várja az irodájában a megrendeléseket, abból nem lesz semmi. A Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. célja elősegíteni a magas hozzáadott értékű, nemzetközileg is versenyképes termékeket és szolgáltatásokat előállító hazai kis- és középvállalkozások exporttevékenységének bővülését. Az elmúlt időszak alatt már négy kontinens majdnem 30 országában nyitottak kereskedelmi képviseletet. Pekingben is nyitottak irodát, és így Kína a kiváló minőségű magyar termékek egyik legnagyobb felvevő piaca lehet. Éppen ezért nemcsak a Külgazdasági és Külügyminisztériumnak, hanem Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt.-nek is kiemelt stratégiai célja a kereskedelmi kapcsolatok szorosabbra fűzése. Szeretnénk, ha a kínai tartományokban megtörténne a magyar termékek promóciója.

 A külképviseleti hálózat és a politikai kapcsolatok megerősítése terén sikeresnek tekinthető a keleti nyitás?

 – Teljes mértékben! A Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) felel a kereskedőházakért, a kulturális intézményekért, a külföldön lévő oktatásokért, és hozzánk tartozik az Eximbank, mely a magyar vállalkozások exportügyeleteinek elősegítésére finanszírozási, garancia- és kockázatmegosztási termékeket ajánl. Mára minden feltétel adott arra, hogy a külföldön lévő magyar érdekeket képviseljük, érvényesítsük és elősegítsük a magyar fejlesztéseket. A kulturális kapcsolatok lényegét sokan megkérdőjelezik, holott ezek az együttműködések maximálisan elősegíthetik a gazdasági szereplők találkozását. Bővítettük a külképviseleti hálózatot, s ez a jövő feladata is – például Hongkongban újranyitottuk a 2009-ben bezárt főkonzulátust. Kazanyban is főkonzulátust nyitottunk, a közeljövőben pedig Taskentben szeretnénk nagykövetséget nyitni. Ezenkívül a külgazdasági attaséi hálózatot is bővítettük. Tehát a magyar kormány létrehozta azt az eszközrendszert, mellyel támogatja azokat a cégeket, akik a keleti relációban kívánnak megjelenni.

 Az egyik ellenzéki lap szerint a ningpói nemzetközi vásáron „nagyon gyér felhozatalt tudtak produkálni a meghívott közép-kelet-európai országok, köztük mi is”. Mi az igazság?

 – Dr. Szabó László miniszterhelyettes, a KKM parlamenti államtitkára jelen volt ezen a vásáron. Információim szerint 22 cég képviseltette magát Ningpóban. Ott Lengyelország után Magyarország jelent meg a legtöbb céggel. Az elmúlt két hónapban négy üzletet kötöttünk a vásár hatására. A 2016-os vásárra Magyarországot kérték fel az ún. host country szerepre.

 Az Oroszország ellen bevezetett EU-s szankciók mennyire ártottak a keleti nyitásnak?

 – Egyértelmű, hogy ezek a szankciók nem használtak a keleti nyitás politikájának. Az Oroszország által bevezetett embargós válaszlépés csak a mezőgazdasági termékeket érinti. A kelet-ukrajnai konfliktus nem csak az oroszországi, hanem az ukrajnai exportunkra is kihatott. Az előbbi 15,1%-kal esett vissza 2014-ben, ami 520 millió dollárt, az utóbbi pedig 12%-kal, ami 310 millió dollárt jelent. Politikai kapcsolataink mégis viszonylag kiegyensúlyozottak Oroszországgal. Keresünk azért más utakat, más országokban próbáljuk termékeinket értékesíteni. Számos más országgal viszont a keleti nyitás politikáján belül növeltük kereskedelmi forgalmunkat (Vietnam, Thaiföld, Kína, Törökország stb.).

 2013-ban Martonyi János akkori külügyminiszter arról beszélt, a kormány célja, hogy 2018-ra Magyarország exportjának egyharmada az EU-n kívülre irányuljon. Három év alatt elérhetjük ezt a célt?

 – Az EU-s szankciók és az orosz embargó természetesen nehezítik céljaink elérését, de mindent megteszünk annak érdekében, hogy minden egyes országgal, régióval fejlődjön a kapcsolatunk. Éppen ezért hirdettük meg idén a déli nyitás politikáját, mert vannak olyan földrészek – ilyen Afrika –, ahol eddig igen alacsony volt a jelenlétünk. Bármilyen arány is lesz 2018-ra, az EU-n kívüli országokkal úgy szeretnénk a külgazdasági kapcsolatokat kiépíteni, hogy az ne menjen a többi reláció kárára.

 

Medveczky Attila