vissza a főoldalra

 

 

 2016.04.22. 

A NAGY CSALÁSOK ÉVTIZEDE

Az MSZP–SZDSZ üvegzseb programjának elfogadása után hatványozottan folyt az ország kirablása. Több mint 2 milliárd kenőpénz balliberális zsebekbe.

A nagy csalások nevezetes évtizedéről a Profil c. osztrák lapban megjelent, hogy egy korrupciós ügyből származó korábbi juttatást, 11 millió eurót az MSZP és az SZDSZ „8:3 arányban” osztott szét.

A nevezetes évtized kezdetén, 2002-ben, – véleményünk szerint –, külföldi beavatkozással az MSZP–SZDSZ-kormánykoalíció nyerte a választásokat. A segítség egyebek mellett abban is állt, hogy a Transparency International (egy korrupcióellenes nemzetközi szervezet) 2002-es jelentése szerint hazánk a világranglista 33. helyére csúszott le Malajzia mellé. Az Európai Unió országértékeléseinek is visszatérő kritikája volt a közélet „tisztátalansága”. Tehát az előző kormányt nemzetközi segítséggel, híreszteléssel, hecckampánnyal keverték gyanúba, és ugyancsak nemzetközi segítséggel ültették fel a balliberálisokat a bakra.

Az SZDSZ–MSZP választási propagandájában kiemelt helyen szerepelt a közpénzekkel való gazdálkodás átláthatóbbá tétele. Abban a nevezetes ciklusban tárgyalta az Országgyűlés az üvegzseb program fantázianévre hallgató ún. salátatörvényt, mikor az SZDSZ szocikon belüli tagozatát takaró gyurcsányistákkal szembeni harcban Medgyessy, az internacionalisták vonakodó csatlósa elesett. Kiebrudalása után kezdett csak kajabálni, hogy az SZDSZ bizony tele van korrupciós ügyekkel.

Majtényi László ombucmanus akkoriban még elfogadhatónak tartotta, ha üzleti titoknak minősítve – mondjuk technológiai vagy műszaki eljárások –, illetve egyes szerződések titkosak maradnak magasabb – például nemzetbiztonsági – érdekek miatt.

A címben jelzett események idején, 2006 decemberéig Aba Botond volt a BKV vezérigazgatója, őt Antal Attila követte, elődje a Combino-ügy miatt kényszerült távozni a vállalat éléről. A fővárost az eszdéeszes Demszky Gábor, valamint az emeszpés Hagyó Miklós és Horváth Csaba mint a főpolgármester helyettesei vezették.

2006 májusában a francia Alstom és a magyar Ganz-Transelektro Rt. alkotta Budapest Metropolis Konzorcium nyerte el a BKV metrókocsikra kiírt tenderét 247 millió eurós (65 milliárd forintos) ajánlatával.

2006. január 1. és 2007. október 18. között bűnszervezet tagjaiként „korrupciós bűncselekményt megvalósítva” 2,3 millió euróig terjedő összeget adtak, vagy beleegyeztek, hogy adnak a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV Zrt.) tisztviselője vagy tisztviselői, ügynökei részére a brit Súlyos Csalások Elleni Hivatal (SFO) szerint. Immár négy Alstom-vezető áll vád alatt a BKV által megvásárolt Alstom metrókocsik beszerzése során kirobbant korrupció ügyében. Az Alstom 2006–2007-ben 2,2 milliárd forintnyi „kenőpénzt juttatott két cégen keresztül a közlekedési vállalatnak azért, hogy ők nyerjék a metrókocsitendert”.

Az összeget „az Alstom és az osztrák Eurocontact Public Affairs között 2006. június 8-án létrejött tanácsadói megállapodás keretében járó díjnak álcázták azért, hogy az Alstom Group „kedvező bánásmódban részesüljön a metrószerelvények beszerzésére kiírt tenderen”. Az Eurocontact mellett ugyanez volt a szerepe a dán Hansen Consulting Apsnek, amelyen keresztül több mint 5 millió euró juthatott a BKV-hoz.

Magyarországon is nyomoz az ügyészség, ebben a hónapban születik döntés az eljárás határidejének meghosszabbításáról.

 

czyla