vissza a főoldalra

 

 

 2016.04.29. 

Az énektanítás varázslata

Az uniformizálás rombolja képességeinket, elzárja fejlődési útjainkat

Hruby Edit magánénekesnő, a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának tanársegédje egyetemi diplomáját a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Debreceni Konzervatóriumában szerezte Raicsné Szerdahelyi Éva növendékeként. Tanulmányai utolsó évében a Greater Buffalo Opera Company ösztöndíjasa lett Amerikában. Amerikából hazatérve egy éven át a Magyar Rádió énekese, majd a Budapesti Operabarátok Ösztöndíjasa lett. A Magyar Állami Operaházban Puccini Bohéméletének Musetta-jaként debütált, majd olyan darabokban énekelt, mint Bizet: Carmen, Britten: Peter Grimes, Verdi: Rigoletto, Vajda: Leonce és Léna, Kacsóh: János vitéz, stb. Ezzel párhuzamosan a Debreceni Csokonai Színházban Mozart: Varázsfuvolában Pamina, Cimarosa: Titkos házasságában Carolina. Tíz éven át a Pesti Vigadóban, majd a Belvárosi Színházban működő Interoperett primadonnája. Együtt dolgozott többek között Lukács Ervinnel, Medveczky Ádámmal, Kovács Jánossal, Pál Tamással, Oberfrank Péterrel, Köteles Gézával, Török Gézával, Kocsár Balázzsal, Kesselyák Gergellyel, Tokody Ilonával, Wiedemann Bernadettel, Kiss B. Attilával, Kertessi Ingriddel, Temessi Máriával, Fekete Attilával, csak hogy néhány nevet említsünk. Meghívott vendégművészként fellépett Európa szinte minden országában, Ausztriában, Olaszországban, Svájcban, Belgiumban, Franciaországban, Németországban, Hollandiában, Romániában, illetve az Amerikai Egyesült Államokban. Énekesi pályafutása mellett mindvégig a tanításnak is ugyanolyan fontos szerepet tulajdonított. Majd’ 10 évig Újpesten a magánének-tanszak vezetője, jelenleg tanára, illetve az Erkel Operastúdió alapítója, művészeti vezetője.

 Operaoktatás –és játszás Újpesten

 Az Újpesti Ifjúsági Házban beszélgetünk. Itt tanítja a fiatalokat?

 – Az Erkel Gyula Újpesti Zenei Alapfokú Művészeti Iskola énektanára vagyok félállásban, itt voltam tíz évig tanszakvezető, s ez az intézmény egy épületben működik az Újpesti Ifjúsági Házzal.

 Működik még az Erkel Operastúdió, amit Mezei Pál zongoraművésszel alapítottak a 2008/2009-es tanévben?

 –Természetesen működik az operastúdió, aminek célja, hogy lehetőséget biztosítson a legtehetségesebb klasszikus ének szakos növendékek számára a színpadi játék elsajátítására, valamint tanulmányaikat befejező növendékeinek a továbbképzésre. Nagy álmunk volt az opera népszerűsítése. Az, hogy zeneiskolai, alapfokú szinten közelebb vigyük az ifjúsághoz az operát, hogy így megszeressék ezt a műfajt. Próbáltunk iskolán kívül operastúdiót létrehozni, de ez nehézségekbe ütközött. Felkerestük igényünkkel az önkormányzatot, s 2008-ban Újpest vezetése támogatta célkitűzésünket úgy, hogy az iskola keretein belül működtethetünk egy operastúdiót. További feltétel, hogy az operastúdió évente két nagyszabású koncertet ad. Az egyik a mai kor szelleméhez igazodva kissé könnyedebb műfajok kincseiből összeállított két órás gálaest, amiben szerepelnek az alacsonyabb évfolyamok növendékei is, a másik pedig egy opera, vagy nagyoperett. Egész évben készülünk egy olyan operával, vagy klasszikus operettel, amit az operaházak is játszanak. Nem opera-keresztmetszetet adunk elő, hanem arra törekszünk, hogy úgy húzzuk meg az operák zenéjét, hogy az minél inkább élvezhetőbb, befogadhatóbb legyen a fiatalok számára. A történet láncolatát úgy fűzzük, hogy a cselekmény érthető legyen, s aki most látja először az adott művet, azt hiheti, hogy ez a teljes opera. Először Cimarosa Titkos házasságát vitték színre, azt követte Mozart Figaro házassága, és a Cosi fan tutte.

 Hány éves növendékekkel?

 –Igaz, hogy alapfokú művészeti intézményről van szó, de a klasszikus énekszakon 16 év feletti hallgatókkal dolgozunk, lányokkal, fiúkkal vegyesen.

 A Figaro házassága azért elég nagyfokú énektudást igényel.

 –Eleinte olyan operákat választottunk, így a már említett Titkos házasságot, amik könnyebben elénekelhetők. A főszerepeket a magasabb évfolyam hallgatói adják elő, olyanok, akik már 6-8 éve tanulnak a zeneiskolában. Ők már 23-26 évesek. 16 év alattiakat azért nem veszünk föl a klasszikus énekre, mert addigra a hang nem éri el az érettségi fokot. A zeneiskolában lehetőség nyílik arra, hogy eleinte népi ének szakon tanuljanak a fiatalok, s utána jelentkezhetnek hozzánk. Majd a 16-17 éves korú diákoknak hangképzést tanítunk, s ők ezáltal 4-5 múlva képesek lesznek egy kisebb szerep eléneklésére. Nagyon sikeresek voltak ezek a kezdeti előadások. A másfél órás időtartamú előadásokat két részben adjuk elő. Az önkormányzat végig támogatott bennünket. Így felléphettünk az Újpesti Polgár Centrumban, az Újpesti TV felvette előadásunkat, s azokat többször is lejátszották.

 Mi jellemzi a színvonalat?

 –Nézze, egy alapfokú művészeti iskola növendékei a fellépők, akik szívüket, lelküket, tehetségüket beleadják az előadásokba, de természetesen nem beszélhetünk operaházi színvonalról. Minden alkalommal elmondjuk, hogy akik fellépnek, civilek, így van köztük vegyészmérnök, és banki, pénzügyi igazgató, de mindegyiküknek kapcsolatuk volt korábban a zenével. Egyesek gyerekszínészek voltak, mások a Rádió kórusában énekeltek. Tehát mi nem színvonaltalan előadásokat adunk elő. Minden előadás előtt felvetem a kérdést, hogy lehet-e az operát nem akadémikus szinten megszólaltatni. Ez a legfontosabb kérdés. Személyes, családi példát hozok elő. Gyermekemet nagyon igyekeztem a zene irányába terelni. Többször elvittem az Operaházba, gyerekeknek szóló operákra, de nehezen ülte azokat végig. Azt látom, hogy a 6-8 éves gyerekek nem bírják végigülni még a Varázsfuvolát sem. Éppen ezért hihetetlenül örültem annak, hogy a mi előadásainkat az alsó tagozatos gyerekek nagyon kedvelték. Tehát produkcióinkkal sokat teszünk annak érdekében, hogy a kicsinyek az operát megszeressék. Mi bemutatjuk a rövidített változatot, s ezután a darabot megnézték az Operaházban - ahogy saját gyermekem is. Így elértük a célunkat. Nem vagyok híve annak, amikor a klasszikus irodalmi és zenei darabokat túlságosan könnyedén prezentálják. Ezért nem is rockosítva adjuk elő Mozartot, mert az már nem Mozart, hanem valami egyveleg. Az operákat rövidítve, magyar nyelven, zongorakísérettel adjuk elő, úgy, hogy megfogadva Szinetár tanár úr intelmét, egy szint alá nem megyünk le. Arra törekszünk, hogy főleg vígoperákat mutassunk be, mert azt könnyebben megértik a gyerekek, ahogy a meséket is.

 Mi inspirálja azokat a fellépőket, akik már nem növendékek, hogy részt vegyenek az előadásaikon?

 –Az első előadásainkban csak növendékeink léptek föl. A Cosi fan tutte viszont éneklésben már sokkal nehezebb. Operastúdiónk híre eljutott a Zeneakadémiára is, s a friss diplomások közül néhányan megkerestek azzal, szeretnék magukat a színpadon kipróbálni. Ezért a nagy és nehéz szerepekre vendégművészeket hívtunk. Így dolgoztunk együtt például Bódi Zsófiával, aki zeneakadémiai diplomája után a Brémai Zeneművészeti Egyetem mesterképzésén vett részt, s idén a Simándy József Énekversenyen harmadik díjat nyert. Ő énekelte el a Cosi fan tutte-ben Fiordiligi igen nehéz szerepét. Tehát az operastúdió sikeresen működik, tavaly az EMMI támogatásával vittük színre a Varázsfuvolát, amit legalább tízszer adtunk elő teltházas előadásban. Idén pedig Strauss Egy év Velencében nagyoperettjét visszük színre.

 Hajdani diákjaik miért döntenek úgy, hogy fellépjenek az operastúdió produkcióiban?

 –Mindegyik énekesünk kisgyermek korától a klasszikus zene elkötelezettje. Egyik fellépőnk 11 éves korában a Miskolci Nemzeti Színházban musical-főszerepet énekelt. A másik pedig a Vasas Kamarakórusban szólista. Azért döntenek úgy, hogy civil szakmájuk mellett próbáljanak velünk, fellépjenek nálunk, mert ez jelenti számukra a kikapcsolódást, a feltöltődést. Látom, hogy munka után idejönnek fáradtan, és a 2-3 óra hosszas próbák után vidáman mennek haza. Volt olyan, aki azt mondta, hogy nem fér bele az idejébe ez a plusz munka, és elhagyta az operastúdiót, egy év múlva viszont úgy döntött, mégis visszajön. Nálunk mindenki belső indíttatásból énekel, s az esetleges technikai hiányosságokat ez a lelkesedés pótolja.

 Milyen alapon választják ki az adott év operáját?

 –A bázisunk az iskola hallgatósága – egyre többen jelentkeznek hozzánk–, erre építünk. Akik a kisebb szerepekben korábban remekeltek, most már nagyobbakat kapnak. Olyan operákat választunk ki, amikben mindenki szerephez jut. Érdekesség, hogy egyik énekesünk innen indult, majd elvégezte Debrecenben a magánének-szakot, s most visszajött ide. Debrecenben is tartunk ifjúsági előadásokat, már más szinten, profi énekes-palántákkal dolgozunk, de a szándék ugyanaz.

 Debrecenben van külön operaénekes-képzés?

 –Alapképzésben klasszikus ének-szakon, míg a mesterképzésben operaének - vagy oratórium- és dalének-szakon tanulhatnak a növendékek. Az operaszakos hallgatókkal évente két-három operát bemutatunk. Nemrég Nagyváradon voltunk egy gálán, a VIVA VOX Diák- operafesztivál keretében pedig tavaly, az EMMI támogatásával, a Kolozsvári Magyar Operában a Don Giovannit mutatkoztunk be. Miske László a színpadi játék tanárunk, s ő állítja színpadra az operatanszakosok előadásait.

 Ezek vizsgaelőadások?

 –Olyan vizsgaelőadások, melyeket bemutatunk az egyetem zeneművészeti karán, és a színházban ifjúsági előadásként tekinthetők meg. Az idei évadban a Csokonai Színházzal olyan megállapodást kötöttünk, hogy míg ment a Szerelmi bájital nagyelőadásban, addig mi ugyanazt az operát, kissé meghúzva, ifjúsági előadásban vittük színre.

 A Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának tanársegédjeként szerepeket tanít be a növendékeknek?

 –Hangképzést tanítok; a leendő operaénekesnek vagyok a főtárgy tanára. A tanszéket Mohos Nagy Éva vezeti, s az ő munkájának a gyümölcse a színházzal való szoros kapcsolat kiépítése, a számos fesztiválon való részvétel. Növendékeink már fellépnek a miskolci Bartok+ Operafesztiválon.

 A tökéletes „robotzenészek” és az egyéniségek

 Mi jellemzi tanítási metódusát? Vannak olyan énektanárok, akik epigonokat nevelnek, öntől ez távol áll?

 –Ellenzem ezt a módszert, nem a magam képére formálom, oktatom a növendékeimet. Ezt nem is szabad, mert mindenki kapott a Jóistentől hangi adottságot. Ami nekem adatott, azzal maximálisan éltem, viszont azt látom, s erre büszke is vagyok, hogy néhány hallgatóm sokkal többet kapott az égiektől. Természetesen léteznek az énektanítás módszertanában vitathatatlan elemek, de mivel minden énekes más, ezért mindegyik növendékemet másként kell tanítanom.

 Nehéz a növendékhez való „utat” megtalálni?

 –Ez személyfüggő. Sokan azt hiszik tévesen– , hogy a remek énekesek nagyon jó tanárok is. Ez egyáltalán nem biztos. Az viszont tény, hogy aki nem volt színpadon, nem tud megfelelően operaénekeseket tanítani. Nem tudja mit jelent izgalommal kilépni a színpadra, vagy betegen énekelni. Meg kell tanulni azt is, hogy tökéletes nap az esti fellépéshez nagyon ritkán adódik. Ezért olyan biztos technikát kell elsajátítani a leendő énekesnek, hogy minden esetben megfelelően énekeljen. Visszatérve a kérdésére; mindegyik növendékhez másként és eltérő idő alatt találom meg az utat. Hiszen vannak olyan hallgatók, akik első félévben fantasztikus eredményt produkálnak, s utána stagnálnak, mások viszont sokkal később nyílnak ki, de nem adják föl. Ezért is lényeges a növendék és a tanár közti bizalom, együttműködés. Néha nagyon nehéz kivárni türelemmel, hogy a hallgató sikert érjen el. Viszont nem tudhatom, hogy a végül ki milyen szinte ér el. Ez a tanításban az izgalmas, és ezért nem lehet megunni ezt a hivatást.

 Egyes tanárok növendékeikkel rendszeresen beszélgetnek azok álmaikról, félelmeikről, sőt magánéletükről is. Az énektanár pszichológusnak is legyen?  

–Amennyiben nincs bizalom a hallgató és a tanár között, akkor a tanítás sem működik. Meg kell tanítanunk, miként lehet a legkisebb erőfeszítéssel a testünkben a legoptimálisabb helyeket megtalálva megszólaltatni a hangot. Ehhez olyan ellazult állapot szükséges, hogyha a növendék stresszesen jön be órára, akkor nem tudja megtalálni a saját hangját. A feszültség, a fáradtság mind érezhető a hangon. A legnehezebb az énektanításban, hogy mi magunk vagyunk a hangszer. Mohos Nagy Évától azt is megtanultam, hogy a legfontosabb a hangszerépítés. Tehát magunkat kell felépíteni. Mihelyt feszültek leszünk, akkor már a hangunkkal nehezebben tudunk dolgozni. Ekkor jön a „pszichológia”, amikor lazítunk egy kicsit, elbeszélgetünk a problémákról, s utána tudjuk elkezdeni az órát. Ami még gondot jelent, hogy a fiatalok még nem rendelkeznek megfelelő élettapasztalattal. A színpadon, akármelyik szerepre gondolok, ízig-vérig nőknek és férfiaknak kell a nézők előtt állni. Például egy Don Giovanni nem sétálhat csak fel egyszerűen a színpadra, hanem úgy kell belépnie, hogy látszódjon róla, ő a Don Giovanni. A mai világban, mikor összemosódtak a férfi és női szerepek, attitűdök, meg kell tanítani azt is, hogy a színpadon hogyan kell nemünkből kiindulva viselkedni. Ezt is csak beszélgetésekkel lehet elérni. Sőt a növendékek egyéniségeit is formáljuk az évek alatt. Így fejlődik a hallgatók jelleme.

 A fiatal énekesek közt vannak egyéniségek?

 –Látom, hogy egyesek arra törekednek, hogy minden precíz legyen, ők a tökéletes „robotzenészek”, s esetükben nem igazán beszélhetünk művészetről. Ilyenek mindig is voltak, mindig is lesznek. Ám, nagy egyéniség soha nem válik belőlük. Ma is vannak nagy egyéniségek. A diákok különböző irányban és különböző sebességgel fejlődnek. Az uniformizálás rombolja képességeiket, elzárja fejlődési útjaikat. Azt kell tanítanunk, hogy mindenki egyedi, mindenki a saját hangján énekeljen. Hiába lesz egy énekes valakinek a „hasonmása”, ő már csak második lehet. A legnagyobbakat meg kell hallgatni, de nem szabad utánozni őket.

 Amerikában is „vízzel főznek”

 Lépjünk vissza az időben. Visszaemlékszik, hogy melyik előadást látta először?

 –Kisújszálláson éltünk, oda jártam zenei általános iskolába, ahol többször rendeztek énekversenyt. Másodikos koromtól részt vettem a versenyeken, hiszen már óvodásként eldöntöttem, hogy énekes szeretnék lenni. Tehát eléggé céltudatos kislány voltam. Az egyik versenyen díjként a Tosca-lemezt kaptam meg. Maria Callas, Giueseppe di Stefeno és Tito Gobbi énekelték rajta a főszerepeket. Nem éltünk jó módban, lemezjátszónk sem volt. Kérésemre szüleim vettek egy Tesla-lemezjátszót, amin a lemezt rojtosra hallgattam, s kívülről tudtam a Toscát.

 A zenei általánost a konzervatórium követte?

 –Nem szokványos úton kerültem a debreceni egyetemre. Mivel a kisújszállási zeneiskolában nem volt magánének-oktatás, ezért csellóztam. A szüleim, és én sem szerettem volna azt, hogy 14 évesen Debrecenben tanuljak. Így a helyi gimnáziumban tanultam tovább, de az éneklést nem adtam föl; országos versenyeken vettem részt, meg is nyertem azokat, úgy, hogy nem is jártam énektanárhoz. A fődíj az volt, hogy a szolnoki és az egri színház gálaműsorán egy-egy dallal felléphettem. Majd a tanítóképző főiskolát is elvégeztem, s csak utána jelentkeztem Debrecenbe a magánének-szakra. Ösztöndíjasként az amerikai Ithaca College-ban tanultam, s később mikor akadémista voltam, kiküldtek Pozsonyba Gary Burgess tenorista énekkurzusára, aki kiválasztott, s kivitt a buffaloi operába, ahol ösztöndíjas lehettem.

 Számos országban megfordult, mit tapasztal, van-e szégyenkeznivalójuk a magyar operaénekeseknek?

 –Egyáltalán nincs szégyenkeznivalónk. Amerikában töltöttem hosszabb időt, s azt láttam, hogy a néhány remek iskola mellett működnek gyengébbek is. Magyarországon nagyon magas színvonalú a felsőfokú énekoktatás. Erre büszkék lehetünk, hiszen énekeseink számos rangos külföldi operaházban lépnek fel.

 Beszélt arról, hogy segít növendékeinek. Egy énektanár is kikéri mások tanácsát?

 –Amikor az Operaházban énekeltem, akkor is tanítottam, akár félállásban, vagy óraadóként. Kíváncsi voltam, hogy mások hogyan tanítanak, ezért nagyon sok kurzusra mentem el. Laki Krisztina kurzusának évekig résztvevője voltam, s figyeltem, hogy tanít. Majd saját magamon kipróbáltam a módszerét. A kurzusra járás sokat segített az énektanításban, mert egyetlen egy énektanár sem mondhatja el, hogy mindent jól hall, mindent jól csinál. Tehát jó lenne, ha a tanárok is tanulnának egymástól. Ha énekesként kell megállnom a helyem, akkor meghallgatást kérek Mohos Nagy Évától, Laki Krisztinától, vagy Pászthy Júliától. Pászthy Júliával akkor ismerkedtem meg, mikor friss ösztöndíjasként az Operaházba kerültem. Ő volt ott az énekmester, és szerencsémre növendéke lehettem. Operaházi nagyobb szerepeimet az ő instrukciói alapján tanultam meg. Akár koncertfellépés előtt, akár a tanításban kételyeim vannak, Pászthy Júliát keresem föl elsőként.  

Jelenleg is énekel?

 –Matematika nyelvén szólva 70-30%-os arányban a tanításé az elsőbbség. Egy idő után dönteni kell. Egy héten három napot Debrecenben, kettőt Újpesten tanítok. Hétvégén érnék rá fellépni, de családomat sem hanyagolhatom el. Számomra a család a legfontosabb. Minden egyes életszakaszban más a hangsúlyos. Volt, mikor tanulás, az éneklés, és a színpad, most pedig a tanítás. Úgy érzem, hogy a tanításban találom meg szakmailag a legnagyobb boldogságot.

 

Medveczky Attila