| 
               
                2016.04.29.  
              Cseh vélemény a beneši dekrétumokról
              
              
              Jan Rychlík
              professzor Kassán járt abból az alkalomból, hogy Eperjesen
              konferencia zajlott Kárpátaljáról. Jelenleg a Cseh Tudományos
              Akadémia Masaryk Intézetének tudományos munkatársaként a szláv
              nemzetek újkori történetével foglalkozik. A rendezvényre,
              melyet a kassai Cseh Szövetség rendezett, közel száz ember
              volt kíváncsi. Miután a meghívó szervezet elnöke, Helena Miškufová
              röviden bemutatta Rychlíket, megemlítve, hogy egy bolgár vendégprofesszor
              ajánlására Szófiában végezte egyetemi tanulmányait, ahol
              szláv nyelveket tanult és a Balkán történetével kezdett el
              foglalkozni. 
              Már másfél órás
              előadásának elején kiderült, hogy az előadó nem azon cseh történészek
              közé tartozik, aki kritikátlanul néznek a cseh politikusok
              tetteire. Rychlík gyakorta nem népszerű véleményeket fogalmaz
              meg. Kérte, a vita folyamán ne kíméljék. Neki nem célja,
              hogy az egyik, vagy másik félnek adjon igazat, hanem az, hogy a
              tényeket nézze. (Nem volt lehetőség megvitatni, mi van akkor,
              ha az általa feltárt adatok mondjuk az egyik fél álláspontját
              igazolják?) 
              
               Röviden vázolta a modern nemzetek kialakulásának
              folyamatát, mely a 18. századra nyúlik vissza. A Habsburg
              Birodalom dinasztikus államalakulat volt. A nemzet lett az a
              rendező elv, mely az első világháború után érvényesült. Mítosz
              – mondotta -, hogy az Osztrák-Magyar Monarchia a népek börtöne
              lett volna. Az osztrák tartományokban nem volt hivatalos nyelv,
              nem létezett államnemzet, így kisebbségek sem létezhettek. Az
              egyes országrészekben a megszokott nyelveket használták. Még
              ha a gyakorlat eltért is az ideális helyzettől, ez a modell működött.
              A magyar államnemzeti koncepció a francia modellt követte.
              Egyedül a horvátok képeztek kivételt. Mítosz, hogy a szlovákok
              1918-ig végveszélybe kerültek volna. Az akkori Magyarországnak
              nem voltak meg a lehetőségei asszimilálni a többieket. Egy
              szlovák paraszt életét alig befolyásolta, hogy miről döntött
              a magyar parlament. Élte megszokott életét. 
              
               A Monarchia területén olyan államok keletkeztek, melyek
              azt hirdették, hogy nemzetállamok, de nem voltak azok. Jelentős
              kisebbségekkel rendelkeztek. Mivel fiatal államok voltak, nem bírtak
              azzal a legitimációval, melyre a Monarchia támaszkodhatott. A
              kisebbségi kérdés nagy jelentőségre tett szert Csehszlovákiában,
              Romániában és Jugoszláviában, vagy akár Lengyelországban
              is. Ahol államnemzet van, a többiek kisebbségi sorba szorulnak.
              Ki kíván kisebbség lenni? Senki. Így nem vehetjük rossz néven,
              hogy ezek a népcsoportok ebből a helyzetből valamilyen módon
              ki kívántak kerülni, hiszen diszkriminálták őket. Így a németek
              vagy magyarok számára Csehszlovákia megalakulásának ünnepe
              nem jelentett felszabadulást. Ezeknek az államoknak a megalakulása
              időzített bombát rejtett magában. 
              
               Úgy vélte, hogy Csehszlovákiában – mely a régió
              legdemokratikusabb államának hirdette magát (ami szintén nem
              volt teljes mértékben igaz – jegyezte meg), a kisebbségek
              helyzete rendezett volt. (Erről nekünk eltért a véleményük
              az előadóétól.) A nagy törést – szerinte – a világgazdasági
              válság jelentette. A Szudéta-vidék volt a Monarchia iparának
              központja. Amint a piac leszűkült Csehszlovákiára, ez a túldimenzionált
              ipar elveszítette piacainak egy jelentős részét, főleg a Balkánon.
              A gazdasági válság a helyzetet még súlyosbította. A német
              munkások elveszítették állásukat. (Arra nem tért ki, hogy a
              csehszlovák kormányok a helyzetet nem kezelték és így Hitler
              karjaiba hajtották érzéketlenségükkel a németeket.) Az állam
              nem tudott mit felajánlani kisebbségeinek. Egy németnek nem az
              volt akkor a fontos, hogy Németországban Hitler került
              hatalomra és nem szabad a kormányzatot bírálni, hanem az, hogy
              keresethez tudott jutni. 
              
               Csehszlovákia számára eleinte nem a weimari Németország
              jelentette a problémát, hanem Horthy Magyarországa. Viszont a német
              veszélyre Hitler hatalomra jutása után nem figyeltek föl kellő
              időben. 
              
               Rychlík szerint a felajánlott nemzetiségi statútum is
              megoldást jelenthetett volna. (Esterházy János szerint – és
              nem volt egyedül -, ez csak porhintés volt a világ szemébe,
              nem jelentett igazi megoldást a kisebbségek számára és késve
              is jött.) 
              
               Azután következett az müncheni diktátum, vagy szerződés,
              melyet később Beneš a kezdetektől fogva érvénytelennek
              hirdetett. Ez viszont abszurdum, hiszen érvénybe lépett és következményei
              lettek – hangsúlyozta az előadó. Akkor senki nem tudhatta,
              hogy mi fog később történni. 
              
               Elmondta, nem tartozik Beneš hívei közé, de azért a
              volt elnököt nem kellene démonizálni. A lakosságcserével elsőként
              az angolok rukkoltak elő, akik egy tanulmányt készítettek,
              mely a lehetőségeket latolgatta. Egyik lehetőségként a lakosságcserét
              javasolták, ha más megoldás nem kínálkozik, habár leszögezték,
              hogy ez erkölcsileg védhetetlen álláspont. (Kár, hogy ezt az
              utóbbi megállapítást nem tartották a politikusok mérvadónak.) 
              
               Rychlík úgy vélte, hogy szlovák-magyar vonatkozásban
              nem lehetett jó határt megvonni, mert a másik oldalon mindig
              maradtak kisebbségek. Viszont le kell szögeznünk, örök szégyene
              a demokráciáknak, hogy két diktátor Chamberlain-nel és
              Daladier-vel sokkal igazságosabb határt tudott kialakítani,
              mint a demokratikusnak hirdetett politikusok. Nem szólva arról,
              miért ne lehetett volna a határmódosítást kombinálni a kismértékű,
              önkéntes lakosságcserével? 
              
               Beneš eleinte hajlott arra, hogy egyes határterületeket
              átengedne Németországnak, így a németek egyharmadától
              megszabadulna, további harmadukat kitelepítené és a fennmaradó
              egymilliót kezelni, vagyis asszimilálni tudnák. De később éppen
              az internacionalista csehszlovák kommunisták lettek a legradikálisabb
              megoldás, a kitelepítés szószólói. Ők voltak a legnagyobb
              soviniszták a cseh nemzeti szocialistákkal együtt! Ezt a
              Szovjetunió is támogatta, hiszen ott ezt a módszert már korábban
              gyakorolták. Ebben tehát Csehszlovákia számíthatott a
              szovjetekre. 
              
               A nyugati demokráciák ebben a kérdésben nem kötelezték
              el magukat egyértelműen. Az Egyesült Államokban választásokra
              készültek és ott számos német és magyar is élt. Ha a kiűzés
              mellett kötelezik el magukat, ez szavazatvesztéssel járt volna.
              Ám végül is a potsdami konferencia tudomásul vette, hogy a németeket
              elűzik. Mítosz tehát, hogy ott hagyták volna jóvá a németek
              deportálását. 
              
               A németek elűzésének első fázisában olyan
              megengedhetetlen embertelenségek, gyilkosságok történtek,
              melyeket sem a vezető cseh politikusok, sem a fegyveres erők nem
              gátoltak meg. Ez az ő felelősségük. A könyörtelen kitelepítés
              ideje alatt elkövetett gyilkosságok és rablások a legszégyenletesebbek.
              Említett számos esetet, közöttük a dobsinai németek lemészárlását
              is. Ezeket az ügyeket az államhatalom szőnyeg alá söpörte.
              Az egyik rendőrparancsnok azzal védekezett, hogy nem kívánt
              beavatkozni a pogromba, mert az nem lett volna népszerű a lakosság
              körében. Egy rendőrnek nem az a dolga, hogy népszerű legyen,
              hanem az, hogy minden rendelkezésre álló törvényes eszközzel,
              biztosítsa a rendet! – szögezte le Rychlík. 
              
               A másik botrányos dolog volt a 115/1946-os törvény, mely
              kimondta, hogy mindenki amnesztiában részesül, aki 1938.
              szeptember 30-a és október 28-a között olyasmit követett el,
              ami bűncselekménynek számít, ha azt Csehszlovákia érdekében
              tette. Az, ami a háború alatt történik, más megítélés alá
              esik, de az országban 1945. május 8-a után béke uralkodott, a
              fegyveres testületek működtek ugyanúgy, mint az államigazgatás,
              tehát senkinek sem volt joga, hogy önkényeskedjen. Milyen módon
              harcolt az az ember az állam érdekében, a szabadságért, aki nőket
              erőszakolt meg!? Meg akarta valaki bosszulni az „ezeréves
              magyar elnyomást”!? De ez is egy mítosz! 
              
               A németektől és magyaroktól megvonták állampolgári
              jogaikat. Az állampolgárság megvonása azzal járt, hogy nem
              lehettek állami alkalmazottak. Tanítók, postások, autóbuszsofőrök,
              katonák, rendőrök… A másik oldalon az állampolgárság
              megvonására azért is szükség volt, hogy a németektől
              megszabaduljanak. Hiszen egy állam sem deportálhatja saját állampolgárait! 
              
               A német kisebbséget felszámolták, de a magyarok zöme végül
              itt maradt, helyzetüket valahogy rendezni kellett. Ezt a cseh
              politikusok eleinte nem érzékelték, mert számukra a német kérdés
              volt a fontos, a magyar az ő látószögükből jelentéktelennek
              tűnt. 
              
               A vagyonelkobzás végül minden németet és magyart érintett,
              függetlenül állampolgárságától. Itt viszont szembekerültek
              az amerikaiakkal, akik kijelentették, náluk nincsenek németek,
              ott mindenki amerikai. (Az előadó nem említette, de ilyen
              alapon kobozták el a lichtensteiniek vagyonát is.) 
              
               A náciellenes németeknek lehetővé tették, hogy
              maradjanak, de egy német tanító, hírlapíró, író hol tanítson,
              kinek írjon, ha megszűntek iskoláik, lapjaik, kiadóik? Egy
              ember anyanyelvét csakis egy közösségen belül használhatja.
              Ha azt megszüntetik, hogyan éljen jogaival? Közben meg
              „finoman” tudomásukra hozzák, hogy jobb lenne, ha távoznának.
              A törvény elvben lehetővé tette azok számára is a maradást,
              akik aktívan részt vettek a náciellenes ellenállásban. De egy
              német hol tudott volna bekapcsolódni ebbe a harcba!? 
              
               Kitért a kárpótlásokra is. Ezek esetében február 25-ét,
              a kommunista hatalomátvétel időpontját határozták meg, mint
              legkorábbi időpontot. Így a magyarokat nem kárpótolhatták. A
              kommunisták ezt a napot sohasem ünnepelték, nem volt szabadnap,
              csak emléknap, mert azt vallották, hogy a hatalmat 1945 óta
              fokozatosan ragadták magukhoz, amikor az ún. nemzeti forradalom
              szocialista forradalomba csapott át. 
              
               Csehszlovákia 1945-től nem volt jogállam, hiszen még
              azok a németek és magyarok sem vehettek részt a választásokon,
              akik megtarthatták csehszlovák állampolgárságukat és választhatók
              sem lehettek, ami ellenkezett az alkotmánnyal! A háború vége
              óta fokozatosan államosítottak egyes iparágakat. Az
              ingatlanokat a magyaroktól elkobozták és másoknak adták, majd
              jött a kollektivizáció és a földeket elvették. Tehát egy
              bonyolult helyzet alakult ki, melyet rendezni lehetett volna. Egy
              alkalommal erről Vladimír Mečiarral tárgyalt, ám
              megtapasztalta a politikus arroganciáját. Pedig semmi sem
              indokolta, miért ne lehetett volna korábbi időponthoz kötni a
              kárpótlásokat. 
              
               A vita során kifejtettem, hogy a beneši dekrétumok alatt
              értett jogszabályok ellentétben álltak az akkor alkotmánnyal,
              amivel az előadó teljes mértékben egyetértett, hozzátéve,
              akié a hatalom, az szabja meg a törvényeket. 
              
               Egy résztvevő, akit 1990 után minden maticás, vagy Szlovák
              Nemzeti Párt által rendezett gyűlésen ott láttam, azt
              fejtegette, hogy a magyarok kiűzése szükséges volt, mert hozzátartozóitól
              hallotta, 90%-uk egyetértett azzal, hogy csatlakozzanak
              Magyarországhoz. 
              
               Erre Rychlík megjegyezte, egy demokratikus jogállamban, ha
              valaki saját véleményének megvalósulásáért harcol a bevett
              szabályok szerint és erőszakmentes módon, ezt akceptálni kell
              akkor is, ha ez a törekvés esetleg nekünk nem tetszik. 
              
               Az előadáson zömmel csehek és szlovákok voltak jelen,
              akik számára sok új szempont merült föl. Lesz min
              elgondolkozniuk. Ha nem is érthettünk egyet Rychlík minden megállapításával,
              az előadó azok közé tartozik, akikkel érdemes és lehet vitát
              folytatni ezekről a kérdésekről. 
              
               
               
              (felvidek.ma)
             |