vissza a főoldalra

 

 

 2016.04.29. 

A magyar pálinka minőségének védelme

Árban nagyon nehéz a gabonafőzetekkel versenyezni

Március végén köztestületté alakult a Pálinka Nemzeti Tanács (PNT). Eddig a Pálinka Nemzeti Tanács véleményező - és javaslattevő jogkörrel működő konzultatív testület volt. A jogszabályi változások - a pálinka törvény módosítása - lehetővé teszik, hogy a PNT a továbbiakban megnövelt hatáskörrel rendelkezzen. Mihályi László, a Pálinka Nemzeti Tanács elnöke érdeklődésünkre közölte, hogy nagyon nehéz azokban az országokban megismertetni a pálinkát, ahol a gyümölcsből egyáltalán nem készítenek alkoholos terméket, ezért hathatós marketing szükséges, s hozzá megfelelő forrás.

 Milyen plusz feladatokkal és előnyökkel és jogosítványokkal jár, hogy köztestületté alakult a Pálinka Nemzeti Tanács?

 –A Pálinka Nemzeti Tanács a köztestületté válással sok plusz feladatot és jogosítványt kapott. Az egyik legfontosabb, hogy a pálinka minőségének megóvása érdekében felléphetünk majd minden olyan gyártó vagy készítő ellen, aki esetleg a pálinkával kapcsolatban jogszabálysértést követ el. Az Európai Unióban eredetvédett termék a pálinka és a törkölypálinka, s ennek az eredetvédelemnek a jogosítványai a PNT-hez kerülnek azzal, hogy ez ügyben nekünk kötelességünk eljárni, vagy felhívni a különböző hatóságok figyelmét arra, ha olyan esetet észlelünk, ami a pálinkának csak árthat.

 A jövedéki törvény módosítása kapcsán is kikérték a véleményüket?

 –Most folyik a jövedéki törvény modernizációja, újrakodifikálása. Információim szerint néhány héten belül a kormányhoz kerül a szaktárca javaslata, és még májusban a parlament elé kerül a jogszabálytervezet. Az egyeztető tárgyalások már tavaly elkezdődtek, és a PNT-t már akkor bevonták az előkészítésbe. Idén folyamatosan egyeztetünk a Nemzetgazdasági Minisztérium illetékes osztályával. A tervezet kapcsán többször is tárgyaltunk az NGM munkatársaival és szakértőivel. Sok minden változott az első tervezethez képest, s azt gondolom, ha a pálinkafőzőknek, gyártóknak nem jelent plusz adminisztrációt az új jogszabály, és egységesebb lesz a jövedéki biztosíték rendszere, akkor az mindenképpen pozitívumot jelent.

 Az otthoni pálinkafőzés szabályozására kitér a jövedéki törvény módosítása?

 –Az otthoni főzést illetően nem lesz módosítás. Sajnos még mindig folyik arról vita, hogy mi a pálinka. Az otthon főzöttet párlatként kellene neveznünk, mert csak a kereskedelmi forgalomba kerülőket hívhatjuk az uniós, és a jelenlegi magyar jogszabályok szerint pálinkának.

 Mit mutat a magyar pálinkatérkép, s melyek az eredetvédett pálinkák?

 –A pálinka és a törkölypálinka EU-s eredetvédett, s ezen kívül még léteznek a földrajzi árujelzővel, védettséggel megjelölt termékek, ilyen a gönci barackpálinka, a kecskeméti barackpálinka, a pannonhalmi törkölypálinka, az újfehértói fürtös meggypálinka, a szatmári szilva, a békési szilvapálinka és a szabolcsi almapálinka. Az eredetvédett termékek leírását tavaly kellett megújítani, mert az EU-ban egy új egységes rendszer alapján lettek ezek felvéve. Tehát ezeknek az anyagoknak tavaly a minisztérium leadta az unió felé az eredetvédelmi termékleírásait, így már tudható, hogy kik gyárthatják a pálinkákat, melyik térségben, s milyen gyümölcs felhasználásával. Azt gondolom, hogy a következő időszakban lesz még jó pár olyan terület, ahonnan újabb gyümölcsfajtákkal és megnevezésekkel várhatók majd eredetvédett termékek.

 A magyar pálinka mennyire népszerű hazánkban és külföldön?

 –Hazánkban 2004- től egyre többen vásároltak és fogyasztottak pálinkát, majd később stagnálás következett be, és az értékesítési ráta is visszaesett. A tavalyi adatok azt mutatják, hogy újra népszerű lett a pálinka, és többet adunk el belőle. A 2015-ben forgalomba került pálinkák mennyisége 25%-kal nőtt 2014-hez képest. Az, hogy mennyi pálinka került ki külföldre, nagyon nehéz megítélni, mert nincs egységes országos pálinkamarketing, így az előállítók, cégek egyénileg próbálkoznak a kivitellel. Egyesek szerint külföldön a pálinka ismertsége egyenlő a nullával, mások viszont azt állítják, hogy egyre többen keresik a pálinkát a Magyarországra érkező turisták. Ha szép, és jó termékekkel találkoznak a hozzánk látogatók, akkor mindenképpen versenyképesek vagyunk a külföldi italokkal szemben. Reméljük, hogy a magyar pálinka fogyasztása elterjed a külföldiek körében is, amihez hathatós marketing szükséges, ami már pénz kérdése. A PNT tervei szerint nekilát a marketing-startégia elkészítéséhez. Rövid-közép-és hosszú távú tervet szeretnénk kidolgozni. Az viszont még kétséges, hogy megvalósításához honnan érkezik forrás.

 Érdekli a fogyasztókat a minőségi pálinka?

 –Készült erről egy tanulmány a Corvinus Egyetemen; pálinkaértékesítő üzletben kérdezték meg a vásárlókat arról, hogy mennyire érdekli őket az, hogy a különböző versenyeken elnyert címkék fenn vannak a pálinkásüvegeken, illetve árfüggő, hogy mit vásárolnak, vagy célzottan egy adott terméket keresnek. Nagyon nagy volt a szórás. Egyeseket egyáltalán nem érdekel, hogy milyen címke van a pálinkán, mások pedig azt nézik, milyen díjakat nyert meg egyes tétel. Tehát eléggé eltérőek a vásárlói szokások. Az országos pálinkaversenyt két éve a Pálinka Nemzeti Tanács szervezi, s kiemelendő, hogy mi a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal laboratóriumában bevizsgáltatjuk az összes terméket, tehát a beérkezett mintákat a NÉBIH által végzett teljeskörű analitikai vizsgálat után értékeli szakmai bírálóbizottság.

 A pálinkavédjeggyel kapcsolatban megoszlanak a vélemények. Egyes szerint annyira drága vizsgálati módszerek szükségeltetnek a védjegy megszerzéséhez, amelynek financiális terhét a kis főzdék nem képesek viselni. Egyetért ezzel a megállapítással?

 –A pálinkavédjegy egy vállalkozás piaci terméke, mely így független a Pálinka Nemzeti Tanácstól. Ezért nem is szeretnék ebben a kérdésben állást foglalni.

 Elérhető, hogy a pálinka olyan, a nemzeti imázst is meghatározó itala legyen hazánknak, mint Franciaországnak a konyak, Angliának a whisky, vagy Mexikónak a tequila?

 –Ez az álmunk, ezért dolgozunk, de ehhez nagyon sok időre és sok pénzre lesz szükség. Elsőszámú hungarikumunk a pálinka, a második a törkölypálinka. Mivel az uniós védelemben is külön szerepel a két tétel, ezért kellett a törkölypálinkát is hungarikummá nyilvánítani. Ahhoz, hogy a pálinka nemzeti imázst meghatározó italunk legyen, ahhoz nagyon sok pénz kell. Csak gondoljunk bele, hogy Mexikóban mennyi költségvetési forrást áldoztak a tequila, vagy az olaszok a grappa népszerűsítésére, nekik például külön grappa-intézetük van, komoly költségvetéssel dolgoznak, és hosszú évtizedek alatt érték el, hogy a grappát megismerje és fogyassza az egész világ. Ráadásul nagyon nehéz azokban az országokban megismertetni a pálinkát, ahol a gyümölcsből egyáltalán nem készítenek lepárlás útján alkoholos terméket. A világ sok részében csak gabonából készítenek alkoholt. Mi szeretnénk megmutatni, hogy a pálinka ezen italokhoz képest mennyivel szebb és jobb, viszont árban nagyon nehezen tudunk a gabonafőzetekkel versenyezni. Hiszen ahhoz, hogy jó pálinkát készítsünk, első osztályú gyümölcsöt kell vásárolnunk alapanyagul, ami elég drága.

 

Medveczky Attila