| 
               2016.08.05. Kiváló
              csapatmunka Tatabányán
 A vidéki teátrumokra jóval kevesebb figyelem irányul
A kezdetektől
              arra törekedtünk, hogy visszatérő művészek dolgozzanak együtt,
              és 2014-ben a színház 25. jubileumi évadára sikerült életre
              hívni a közalkalmazotti társulatot. A színház alapja a társulat,
              és ha az idei év sikerei azt bizonyítják, hogy jól tudunk
              csapatban dolgozni, és értékes munkát végzünk – közölte
              lapunk megkeresésére Crespo Rodrigo a
              tatabányai Jászai Mari Színház, Népház direktora.
              
               
               Nemrég ért véget a Pécsi Országos Színházi Találkozó.
              Milyen darabbal vettek részt a
              versenyprogramban? 
               –A versenyprogramba Szikszai Rémusz által rendezett Tartuffe-je
              kapott meghívást, és nagy örömünkre két díjat is nyert az
              előadás: Danis Lídia a legjobb női mellékszereplőnek járó
              díjat, Szikszai Rémusz pedig a legjobb dramaturgnak járó díjat
              vehette át. 
               Két éve társulattal működnek. Ez beváltotta a hozzá
              fűzött reményeket? Jól tudnak csapatban dolgozni? 
               –Már a kezdetektől törekedtünk arra, hogy visszatérő
              művészek dolgozzanak együtt, és 2014-ben a színház 25.
              jubileumi évadára sikerült életre hívni egy közalkalmazotti
              társulatot. Azt gondolom, hogy a színház alapja a társulat, és
              az idei év sikerei – hiszen különdíjat kapott a Kaposvári
              Biennálén a Kutyafül, macskakő, egérút című előadásunk,
              az Auguszta kisasszony különös tavasza című előadásunk
              meghívást kapott a Gyermek- és Ifjúsági Színházi Szemle versenyprogramjába,
              a POSZT két díja, a Molière: Tartuffe meghívása
              a Városmajori Színházi Seregszemléjének versenyprogramjába,
              az Ördögkatlan Fesztiválra, valamint a Vidéki Színházak
              Fesztiváljának versenyprogramjába – mind azt mutatják, hogy
              jól tudunk csapatban dolgozni, és értékes
              munka folyik nálunk.
              
               
               A társulat összetétele
              mennyire határozza meg a műsorpolitikát?
              
               
               –Természetesen meghatározza. Kifejezetten törekszem
              rá, hogy a társulat tagjaira keressünk színdarabokat. 
               A jó csapat az egyik feltétele a működésnek, a másik
              a pénz. Mekkora forrásból gazdálkodnak?
               
               –A vidéki
              kiemelt intézmények közül az egyik legkevesebb támogatással
              bíró színház vagyunk, az állami támogatásunk a 2014-es
              szintet sem éri el. Ezért az átlagosnál is gondosabban kell
              terveznünk minden kiadásunkkal. Szerencsére a színház jegy-,
              bérlet- és TAO bevételei lehetővé teszik a kiegyensúlyozott
              gazdasági működést.
              
               
               Sikerült a színpadtechnikát is fejleszteniük? 
               –Igen, 2011-től folyamatosan fejlesztünk, így már
              van a tatabányai Jászai Mari Színháznak forgószínpada,
              fejlesztettük a hangrendszert, a világítási rendszereket is.
              És folyamatosan karbantartjuk az épületet is. 
               Hogyan lehet elérni azt, hogy ne legyenek veszteségesek,
              de mégis megfizethetők legyenek a helyárak, bérletek? 
               –Kizárólag a gondos tervezéssel. A kiadások kordában
              tartásával és a bevételek maximalizálásával. Idén jegy- és
              bérletáremelésről is döntöttünk, ami az egyes nézőknek
              nem jelentős, de a színház számára összességében nagyon
              fontos bevétel-növekedést eredményezhet.
               
               Népszínháznak,
              vagy művészszínháznak nevezné a tatabányai teátrumot? 
               –Jó színháznak nevezném. Ha a műfaji sokszínűséget
              nézzük, akkor népszínházi a repertoár, ha pedig az igényességet,
              az esztétikát, akkor akár művészszínházinak is nevezhetnénk
              egyes előadásainkat. 
               2010 óta vezeti a tatabányai színházat. Azóta sikerült
              más színházakkal együttműködniük? 
               –2011 óta vezetem a tatabányai színházat, és több
              színházzal és független csoporttal dolgoztunk együtt, úgy
              mint Győri Nemzeti Színház, Stúdió K, Komáromi Jókai Színház,
              Manna, Nézőművészeti Kft, Szkéné, Győri Vaskakas Bábszínház,
              Fodor Zoltán társulata, az Inverse Dance. 
               Az országos napilapok kulturális rovatában igen ritkán
              írnak a tatabányai előadásokról. Mi ennek az oka? 
               –Talán erről nem engem kellene megkérdezni. Az
              biztos, hogy a vidéki teátrumokra jóval kevesebb figyelem irányul. 
               Komárom-Esztergom nem a legnagyobb megyék egyike. Csak
              onnan érkeznek bérletesek, nézők az előadásaikra, vagy más
              megyékből, netán Felvidékről is? 
               –Más megyékből is érkeznek, Pest megyéből egyre
              nagyobb az érdeklődés, de Győrből, sőt Sopronból is jöttek
              már hozzánk.  
              
               
               Mit mutatnak a számok, mennyien látogatták a
              2015/2016-os évadban színházukat? 
               –Ha megengedik, inkább arányokat mondanék a
              kezdetekhez képest, mert önmagában a számok nem jelentenek
              semmit. 2011-hez képest 2016-ban több, mint százzal nőtt az előadásszámunk,
              a nézőszámunk pedig 29.000-ről 54.000-re nőtt ugyanezen idő
              alatt, és a felnőtt bérletek számát is sikerült megdupláznunk.
              Ezek azt gondolom, hogy szép eredmények, de nem dőlünk hátra,
              hanem keressük a további lehetőségeket a növekedésre. 
               Mely darabok voltak a legsikeresebbek? 
               –A közönségdíjat idén a Molière: Tartuffe
              előadásunk kapta, de nagy sikerrel játszottuk Háy János Házasságon
              innen és túl című darabját, és Erdmann Az öngyilkos
              című komédiáját is. 
               
               Medveczky Attila
             |