2016.08.05.
Csurka István: A megrontás
sajtószabadsága, a liberális kegy
Amikor
valaki valójában szembefordul velük, akkor nincs kegyelem és
nincs kímélet. Bevetik ellene az összes hazugságot, bevetik
mindennap, minden órában. Lekicsinylés, ócsárlás, magánéletbe
belegázolás, hazudozás, félrevezetés, álnok dicséret és
elhallgatás. Pedig a magyar nemzetnek jár a teljes, tiszta,
egyenlő esélyeken alapuló tájékoztatás, kultúra és oktatás-nevelés.
Mivel saját maga teremti meg hozzá az anyagi javakat, jár hozzá
a pénz és minden eszköz, mindenkivel
egyenlő arányban. Meg kell tehát törnünk a liberális pénz
sajtóhatalmát. Ma sajtószabadság csak a liberális sajtómonopólium
megtörésével lehetséges. Egyenlő esélyt a magyar szónak,
egyenlő esélyt a magyar gondolatnak, egyenlő esélyt az építő
szándéknak, a tisztaságnak, a tiszta magyar beszédnek. Egyenlő
esélyt a keresztény Magyarországnak!
A század első három
évtizedének nagy európai gondolkodói már föltették azt a kérdést,
amely most, a századvégen vált nyomasztóan szorítóvá: mi
lesz az emberiséggel, ha a tömeg uralma alá kerül? A tömeg és
az Ortega fogalmai szerinti tömegember nem azonos a néppel és a
jogait követelő éhes sokasággal, hanem az igénytelenné vált
vagy igénytelenné tett embert jelenti. Addig, amíg egyes gazdag
társadalmakban a tömeg igénytelensége nem fakadhatott a
viszonylagos jólét elégedettségéből, s ameddig maga a
bizonyos szinten kielégített anyagi igény nem vált a magasabb
rendű igények elutasításának kondicionált jogává, tömegigényévé,
és másfelől, amíg léteztek és léteznek a hiány társadalmai
– szovjet és kommunista, népi demokratikus társadalmak,
gyarmatok, éhínség sújtotta földrészek –, addig a fogyasztói
ember, a már csak anyagi igényű ember, a sem népbe, sem
nemzetbe, sem közösségbe nem tartozó, a hitetlenség szabadságában
élő és a korlátlan egyéni szabadság látszatát élvező tömegember
vonzó példaképet jelentett. Az éhes tömegember vágyakozva nézett
fel a jóllakott tömegemberre.
Elvitathatatlan
tény, hogy az, amit a modern civilizáció nyújtani tud, a kényelem,
a tisztálkodás, a táplálkozás és mindenekelőtt az autó és
a saját élet kialakítása autóval és televízióval, feltétlenül
jár mindenkinek, illetve ha az egyiknek jár, akkor méltányos,
hogy járjon a másiknak is. És az élet szörnyű beszűkülését
jelenti, ha mindezek hiányoznak. Világunkban azonban nem erről
van szó.
Segíteni
és támogatni kell azt az embert, azt a közösséget, amely a
javak megszerezhetőségének egyenlő esélyéért küzd. A századvég
tömegembere azonban a másik jólétéért már nem tud küzdeni.
Nem ismeri a szolidaritás érzését, és nem tartozik nemzetbe,
közösségbe, és főként nem ismeri az aszkézist, a lemondást.
Az európai kormányok most az előtt a választás előtt állnak,
hogy ha rábeszélik a társadalmaikat bizonyos önkorlátozásra
a bővítés érdekében, akkor megbuknak. A tömegember adni képtelen.
A mai tömegember másféle körülmények között, egészen más
keretek között él, mint a századelő tömegembere, amely létrehozta
a nácizmust és a bolsevizmust, és megvívta a két világháborút.
Ez a jóléti társadalmakban, a viszonylagos bőség közepette létező
polgárféleség, valamint a még a jólét előtti helyzetben, a
jólétnek csak az ígéretében élő, de már fogyasztói igényekkel
és igénytelenségekkel bíró tömegember nem egészen ugyanaz,
mint a századelő hasonló milliói.
A tömegember irányított
ember lett. Az irányítottság tényét már a nagy spanyol
gondolkodó, Ortega y Gasset is észrevette. A harmincas években
a magyar irodalom legmélyebb gondolkodója, Németh László is
megindult a saját hatalmas igény- és tudásseregeivel a minőség
várának bevételére, s meghirdette a magyarság megmaradásának
szinte egyetlen lehetőségét: a minőségi magyarság kimunkálását.
Ennek magja egy új, népi, népből kinövő, nemzeti értékeket
teremtő és azokat folyamatosan fejlesztő új értelmiség lett
volna, de ezt az elképzelést és ezt a megindult csírázást
elsöpörte a háború, majd a bolsevista és liberális terror. A
tömegember és az igényes, minőségi ember képlete tehát
ismert volt, és a mindenkori hatalom élt is a tömegember előállításának
eszközeivel. A század második felét a magyarság a bolsevizmus
tömegembergyárában élte le. A totális diktatúra mindenre rátelepedve,
az óvodától a temetőig tartó úton gyártotta a tömegembert,
az egy irányba néző, kérlelhetetlenül osztályharcos, félrevezetett
proletárt, de nem sokra ment vele, mert anyagiakkal nem tudta ellátni.
Eközben ugyanis a szabad, nyugati, jóléti társadalmakban is
megindult valami ehhez hasonló folyamat, ott is megkezdődött a
tömegember uralma. A fogyasztói ember szűklátókörűsége
vetekszik a hiánygazdaság tömegemberének szűklátókörűségével,
de jobb ruhában jár, jobb autót vezet, és van meleg víz a fürdőkádjában.
A bolsevizmus, a szocializmus és a gulyáskommunizmus tömegembergyártása
a rendszer bukásával, gazdasági csődjével párhuzamosan
modernizálódott és adta át a helyét a fogyasztói típusú tömegembergyártásnak.
A Nyugat nyert. A televíziókat nyugati mintára, a legrosszabb
kereskedelmi igényeknek alávetve kezdték átszervezni, kibővítették
a választékot, és az egész műsorszolgáltatást pénzalapra
helyezték. Az úgynevezett médiaértelmiség elsőként állt át
a szocialista oldalról a liberalizmus oldalára, és kommunista
élharcosból, a párt feltétlen hívéből a liberalizmus feltétlen
hívévé és katonájává vált.
Ma
a tömegember nagyüzemi gyártásának a korában élünk. A mai
liberális, pénzügyi világhatalomnak összehasonlíthatatlanul
nagyobb lehetőségei vannak, mint akár a göbbelsi vezetésű
nemzetiszocializmusnak, akár a sztálini vagy brezsnyevi
szocializmusnak, Magyarországon Kádárnak és Aczélnak. A
magyar kereskedelmi televíziók mögött a világ legnagyobb cégeinek
mérhetetlen tőkéje áll, s kezükben van, nekik szolgál a
nyomtatott sajtó túlnyomó része is, egyszerre képesek a legképtelenebb
híreket, információkat belenyomni a közvéleménybe. A képernyőn
reklámozzák a bulvárlapokat, amelyek a tévésztárokat reklámozzák
nyomtatásban. Megszabják és kijelölik a lehetséges témákat,
irányítják a figyelmet, embereket, politikai és szellemi irányzatokat
felmagasztalnak vagy elejtenek, ellenségeket csinálnak és félisteneket
teremtenek, csillagokat lőnek fel az égre, és szempillantás
alatt porrá zúznak mindenkit, aki az útjukban áll.
Az
emberiség elérkezett a kívülről, felülről irányítottság
korszakába. Olyan demokrácia van, amikor mindent az szab meg,
hogy a legtöbb szavazatot jelentő tömegember mit gondol, kire
és mire adja a szavazatát, és egyáltalán méltóztatik-e
elmenni szavazni. Ez pedig a képernyőn dől el. Erre nézve a tömegember
a képernyőn kap eligazítást, mégpedig nem is csak egyenesen,
hanem a tömegkultúra segítségével, áttételesen, sokszor éppen
a reklámok és a klipek nyelvén, alattomosan és körmönfontan.
A
szocializmus szegényességéből átléptünk a bőség korszakába,
amikor egyszerre számtalan csatornán, változatos formákban, írva,
mondva, képben, hangban, ríkatva és röhögtetve, bárgyún és
szellemesen, módszeresen vezetik az embert a saját lelke közönyös
sivatagába, az anyagiasságba és a puszta érzéki gyönyörűségbe,
a szerelem nélküli testiségbe és a másik ember iránti együttérzés
nélküli egoista létezés nihiljébe.
A megrontás sajtószabadsága
teljes.
A
civilizált világot a megrontás, a butaságban tartás, a félrevezetés
erői kormányozzák. A nagy tömegmédiumok a pénz hatalmasainak
birtokában vannak. Mindent szabad, amit a képernyő megenged,
minden tilos, amit a képernyő tilt. Még a legjobb indulatú
kormányok is ki vannak szolgáltatva a tévéknek. A közönség,
a tömeg, a többség csak azt fogadja el, amire a képernyő
engedélyt ad vagy rábeszéli, tehát a középutas kormányok akár
jobboldalról, akár baloldalról jönnek, csak olyan programokkal
mernek előállni, amelyeket az irányított tömegember jóváhagy,
elfogad. Így totális diktatúra valósul meg, amelyben nem a
rendőr, a gumibot, a börtönőr és a gulágparancsnok, a szögesdrót
a legfőbb kormányzó erő, hanem a tévésztár, a kommentátor,
a showman, aki vagy elöli az igényeket, vagy olyan igényeket támaszt,
amelyek elölik az embert, a közösséget, a népet, a nemzetet.
A sajtó a pénzhatalom
szolgálatába szegődött. Szolgálattevő, jótékony eszközből
hatalmi ággá, sőt egyetlen legfőbb hatalommá, mindenhatóvá
vált, s az összefonódása a pénzemberek világával személytelen
és rejtett lett. Ma a sajtószabadság a pénz elnyomásra, félrevezetésre
szóló korlátlan szabadsága lett, az elnyomás és a rabság
eszköze.
A
sajtóban két kényszer működik: az egzisztenciális kényszerítés,
amely szerint munkát csak az kap benne, meg csak az él belőle,
aki kiszolgálja a liberális pénzhatalmat, és a másik késztetés
a belső nevelés évtizedes öncenzúrája, amely a liberális
hegemónia során alakul ki, és már az iskolában elkezdődik. Légy
korrekt politikailag, tudd, hogy mit illik mondani és gondolni,
és mit nem, és érvényesülsz, még ha féltehetség vagy is
csupán. A sajtóembert a képzés során szépen kiszakítják a
nemzeti közösségből, a liberális magatartásformák feltétlen
hívévé teszik, és a másik oldal érvrendszerét elzárják előle.
Így a sajtóhadsereg elfogult altisztjei jönnek létre,
mindennapi betevőért ölni kész zsoldosok, légiósok.
Ma a minőség
emberei kisebbségben vannak. A nemzetben és népben gondolkodó
kisebbségnek egy tenyérnyi felülete sincs a képernyőn. A létesítéshez
pénz kell, pénz pedig erre nincs. A nemzet erői mégis küzdenek
a sajtó őrmestereinek és pénzügyi sajtóezredeseinek, -tábornokainak
rajai ellen. A küzdelem egyenlőtlen, de nem reménytelen.
Ma a liberális
sajtószabadság a sajtó őrmestereinek feltétlen és korlátlan
szabadságát jelenti a pénzszerzésre és a félrevezetésre, a
hazugságra. A nemzet szolgálata küzdést jelent, küszködést,
nehézségeket és veszélyeket. Mégis folyik a küzdelem a
magyar élet teljességéért.
Ez korunk alapvető
paradoxona.
Ma
az sem igaz, ami annak látszik. Ha a nemzet némely képviselői
kapnak egy-egy említést, egy-egy engedményt, dicséretet, ha
nem kapnak bunkót a fejükre, boldogok, pedig sokszor éppen ez a
legnagyobb hazugság, az ajándék. Ez mutatja meg a viszonyok
nyomorúságos egyenlőtlenségét. A kegy. A liberális kegy.
De amikor valaki
valójában szembefordul velük, akkor nincs kegyelem és nincs kímélet.
Bevetik ellene az összes hazugságot, bevetik mindennap, minden
órában. Lekicsinylés, ócsárlás, magánéletbe belegázolás,
hazudozás, félrevezetés, álnok dicséret, és elhallgatás.
Ebben a totális diktatúrában az elhallgatás a legerősebb
fegyver. Amiről a liberális média hallgat, az nincs. Az soha
nem jut el a tudatig, legyen bár világraszóló tudományos
eredmény vagy művészi alkotás. Meg van fogva az alkotó, és
meg van fogva a kritikus. És természetesen a koncert teljes közönsége
is. Felcsattan a taps, amikor a füttykoncertnek kellene
felhangzania.
Mi
a magyarság sajtószabadságáért küzdünk, nem pedig a
Demszky- és Pető Iván-csapatok, az MSZP-legények és -lányok
korlátlan hazudozási és félrevezetési szabadságáért. A
magyar nemzetnek jár a teljes, tiszta, egyenlő esélyeken alapuló
tájékoztatás, kultúra és oktatás-nevelés. Mivel saját maga
teremti meg hozzá az anyagi javakat, jár hozzá a pénz és
minden eszköz, mindenkivel egyenlő arányban. Meg kell tehát törnünk
a pénz sajtóhatalmát.
Ma sajtószabadság
csak a liberális sajtómonopólium megtörésével lehetséges.
Egyenlő esélyt a magyar szónak, egyenlő esélyt a magyar
gondolatnak, egyenlő esélyt az építő szándéknak, a tisztaságnak,
a tiszta magyar beszédnek! Egyenlő esélyt a keresztény
Magyarországnak!
(2000. III. 16.)
|