vissza a főoldalra

 

 

 2016.08.26. 

A bajszos püspökök terrorja

Ágoston István: Istentelen állam, harcoló egyház - Tiszáninnen

Elképzelhető, hogy a fiatalabb generáció tagjai még nem hallottak a bajszos püspökökről. 1951-től a rendszerváltásig a törvény értelmében csak az Elnöki Tanács hozzájárulásával lehetett bármilyen egyházi funkcióra valakit kinevezni vagy onnan visszahívni. (Vagyis egy püspöki cím elnyeréséig az illetőnek többször is biztosítania kellett az államot együttműködési készségéről.) Majsai Tamás egyháztörténész szerint az egyházi tisztségekre való jelölések a hatalmi szempontok szerint előzetesen strukturáltak voltak: „Az sem volt politikai tényezőktől független, hogy ki kerüljön egyáltalán választhatósági helyzetbe. A legritkább esetben lehetett valaki esperes csak azért, mert kiváló lelkészi tevékenységet végzett. A kiválasztott vezetők különösen a nyolcvanas években pedig már úgy szocializálódtak, hogy a legkisebb ellenállás irányába voltak hajlandók elmozdulni. Sokan közülük úgy vélték: ha nem paríroznak a hatalomnak, veszélybe sodorják az egyház létét." A megfelelő vezetők kiválasztása fölött az 1951-től működő Állami Egyházügyi Hivatal (ÁEH) őrködött. A Minisztertanács felügyelete alá tartozó hivatal feladata az egyházakkal és a vallásfelekezetekkel való kapcsolattartás, az egyházi jogszabályok előkészítése és az egyházakkal kötött megállapodások végrehajtása volt. A gyakorlatban a rendszerváltásig az ÁEH döntött mindenről: a hivatal engedélye volt szükséges bizonyos összeg (a nyolcvanas évek végén 20 ezer forint) feletti beruházásokhoz, így például egy új haranghoz, bármilyen egyházi nyomtatvány, énekeskönyv vagy akár egy egyházi hivatalos fejléces papír, pláne körlevél kibocsátásához, útlevél kiadásához.

Az ÁEH-nak Budapest mellett működtek megyei tagozatai is, sőt az ötvenes évek közepén az összes püspökség mellé beköltöztek a bajszos püspökök, a hivatal alkalmazottai, akik a gyásztávirat felbontásától a WC csempézéséig mindenről tudtak napra készen. Sőt igyekeztek becserkészni a kispapokat is, ahogyan tette azt Lázár András esztergomi bajszos püspök is, amikor 1963-ban dolgozatot írt ki „Mit tennék mint falusi káplán a tavaszi mezőgazdasági munkák előmozdítása érdekében?" címmel. A „haladóbb” gondolkodású nyerteseket az egyházügyi megbízott a szeminárium rektorának fokozott figyelmébe ajánlotta. Nem véletlenül: gyakran a szemináriumok vezetői vagy az ott tanító professzorok informálták az ÁEH-t vagy a belügyet a megbízható kispapokról. A fiatal szeminaristákból később akár egyházi vezetők is lehettek, azaz az államnak szüksége lehetett még rájuk (és viszont). Az ÁEH minden lehetséges eszközt felhasznált a klérus együttműködésének elnyerésére: ellenőrzött, megfigyelt, beszámoltatott, tárgyalással, jutalmazással, fenyegetéssel és zsarolással (például kongruájuk, azaz havi fizetésük csökkentésével) bírta rá az egyházi vezetőket a hivatal igényeinek a teljesítésére.

            A könyv szerzője gyakorló református lelkészi tevékenysége idején jórészt átélte mindazt, ami az 1945-1972 közötti korszakban az egyház ellen irányuló kommunista párti, majd 1948 után a kommunista állampárti üldöztetés terén Borsod-Abaúj-Zemplén megyében lezajlott. Ezért forrásai hitelesnek tekinthetők.

Műve első fejezetében a vallási és politikai helyzetről ír. Közli, hogy a közép-európai csatlós államokban, a II. világháború után, így Magyarországon is kommunista, bolsevik pártok alakultak, amelyek ateista terrorista hatalmukat érvényesítették az uralmuk alatti országokban. Az ateista világnézet terjedése a keresztyén társadalom megváltozásával, a kezdeti diktatórikus lépések után átgondolt, nemzetleigázó folyamattá vált. Ide tartozott annak az egyházpolitikai irányvonalnak a kialakítása, amely egymást gyűlölővé tette a társadalmat, így a magyarságot is. Állandó és rendszeres megfigyelés és ellenőrzés alatt tartotta a társadalomnak az egyházakkal és különféle magasabb színvonalú eszmeiségekkel történő kapcsolattartását. A pártban politikai bizottsági határozatok születtek a vallásos élet megfigyelésére. Sőt! Saját párttársaik életkörülményeit, eszmei felfogását is számon tartották. Hasonlóan a vallásos gyakorlathoz, minden eszmei lépés folyamatos ellenőrzés alatt állt, és bejelenésre kész állapotban volt. Alapja a más világnézetek elleni harcok fokozása. Ezeknek betartása és betartatása meghatározta az ezzel megbízott káderek tevékenységét. Ugyanez a gyakorlat megvolt a különböző egyházi emberek és vezetők esetében. Ennek irányultsága az egyháznak az átformálása is, a társadalom által történő állásfoglalásának elfogadtatására. Amitől a korábbi évtizedekben annyira tartott, irtózott és rettegett a magyarság egésze, a nemzet, fokozatosan arra a szovjet mintára, hitetlensége, az istentelensége, a marxizmusra kezdte átépíteni életét. A marxizmus pedig kidolgozta vallásellenes módszereit. Kimondta, hogy nem elég a felvilágosító tevékenység, ha nem folyik harc a társadalom gyökereinek felszámolására. Emellett kimutatta, hogy a vallásellenes küzdelem az osztályharc érdekeinek van alávetve.

Nagyon érzékletesen mutatta be a könyv írója Sárospatak felszámolását. Közli, hogy a pataki kollégium megszüntetését megelőző hat évben olyan kezdeményezések, eredmények, események és elevenségek jellemezték a főiskolát, amelyek ezt megelőzően évszázadokon át is fenntartották és táplálták. A második világháborút követő években ugyanez a lelkület, lendület, szemlélet tükröződött az iskola életében. Mindez Patakon túl a Tiszáninneni Kerület távolabbi környezetére fokozatosan és szerteágazóan kiterjedt és országosan érvényesült, sőt külföldi kapcsolatai révén még távolabbi földrészekre is irányult. Ezt nem nézte jó szemmel az MDP vezetősége, és meghozta a pataki iskolát bezáró intézkedését.

A következő fejezet az Állami Egyházügyi Hivatalról szól és Ficsor Jánosról, annak Borsod-Abaúj-Zemplén megyei megbízottjáról. Ő 1952. március 15-én arra is ügyelt, hogy a szószékről ne lázítsanak a papok. No meg arról panaszkodik a felsőbb vezetésnek, hogy sok hitoktatási engedélyt adott ki az oktatási osztály. Ficsor Ózdon a református és a katolikus gyerekek hittanóráit vizsgáltatta árgus szemekkel. Azt tapasztalta, hogy a két felekezethez tartozó gyerekek kölcsönösen részt vesznek hol a katolikus, hol a református hittanórákon. Ficsor abban reménykedett, hogy ezen a két lelkész összeveszhet. Így írt: „bárcsak mindenütt veszekednének a papok.” Ficsor szorgalmasan írta a feljelentéseket. Felméry Albert sajóbábonyi lelkészt például azzal vádolta, hogy az ipari községben gyűjtést indított saját részére, s aki nem adott neki, azt kiprédikálta. Az ügyet intézésre átadta az esperesnek, hogy állítsa egyházfegyelmi elé, mert nem engedhető meg, hogy a dolgozókat terrorizálja. Ficsor szerint az egyház részére történő adománykérés terrorizálás. Úgy látszik nem volt annyi agya, és így nem fogta fel, hogy a kommunisták az egyház minden vagyonát elvették, és csak a hívek adománya egyetlen jövedelmi forrása az egyháznak. Ficsor azt is kifogásolja, hogy az ongai lelkész, Kocsis József vasárnaponként a lányoknak énekórát tart, mert elvonja őket az úttörő munkától. 1952-ben pedig ezt írja: „ha a református papság működését figyelemmel kísérjük, meg kell állapítani azt, hogy ők nem nagyon tartják be az Állam és Egyház közötti megegyezést. Ez megmutatkozik Sárospatakon, ahol Darányi Lajos vezető lelkész nyilatkozott Bereczky püspökről, akivel nem ért egyet, mert amit a Bibliából kivesz Bereczky, azt átreformálja, és nem úgy dolgozik, mint azt a Bibliájuk magyarázza. Ez a Darányi Sárospatakon szervezi a gyermekeket, iskolán kívüli bibliaórát tart egy-egy női személyen keresztül, még a feleségét is beosztja erre a munkára. Ennek az egyháznak a legreakciósabb fészke Sárospatak, mert itt avatták pappá a horthysta rezsimből itt maradt csendőr és rendőr tisztekből lett papokat, meg akik ügyvédekből lettek.” Ficsor az egyházaknak bűnül rója fel, hogy nem lelkesítik a dolgozó híveket a kormányhatározatok végrehajtására. Viszont az állam és a párt szerződésszegéséről nem beszél. Név szerint említi Ormospusztán Simon Mátyás római katolikus plébánost, aki azt a „bűnt” követte el, hogy átadta a templomot Gulovics Andor görög lelkésznek. Ráadásul, folytatja Ficsor, háromnapos ünnepet tartottak, és kivonták a parasztságot a tavaszi munka befejezésétől. Ez a Ficsor szorgalmas aktivista is tovább folytatja. Azt terjeszti, hogy a hódoscsépányi esperes azt mondja híveinek, hogy a Szovjetunióban csökkentik az árakat, itt pedig emelik, és beadásra kötelezik a népet. Ficsor nagyon sok papról szól mindenféle hazugságokat, a lelkészek pedig ilyen rágalmazások, vádaskodások állandó lelki fenyegetettsége közben próbálják ellátni hivatásukat. „Nekem az a véleményem, hogy ezeket a papokat a megérdemelt helyükre kellene minél hamarabb eljuttatni, ahol nagyobb hasznát tudná venni a kormányzatunk. A Tisza csatornázásánál, a Hortobágyon, ahol nem volna idejük gondolkodni azon, hogyan ártsanak fejlődésüknek”- írja Ficsor. Telt-múlt az idő és Horváth János az új ÁEH-elnök Miskolcra új Borsod megyei megbízottat alkalmaz Virág János személyében. Virág elvtárs kommunista feladatvállalásának hozzáállást az mutatja, hogy a tanítók és tanárok felé arról tett említést, hogy a hittanra nem járókat pedagógusok jobban segítsék, mint a hittanosokat. Ez meghatározó irányelv a jövő nemzedék kialakításához– fogalmazódott meg az 1953-as pártbizottsági körlevélben is. Ez a szemléletmód érvényesült a következő években a hittanra beiratkozókhoz való viszonyban az iskolákban. Amint a szerző írja: a belügyi titkárság küldött körlevelet a szükséges intézkedések betartásáról. Az ideológiai nevelés megalapozására olyan rendelkezést léptettek érvénybe, amely meghozza a maga gyümölcsét. Első és legfontosabb feladatának tartja a korábbi keresztyén szemléletű országból egy istentelen, bolsevista állampolgárokat tartalmazó ország felépítését. Olyan apparátust mozgósítanak meg a hittanbeíratás ellenőrzésére, amely nem ismer könyörületet, vagy megalkuvást a marxista ateista szemlélet érvényesítésében. Megjegyzem, ez a szemlélet elég sokáig élt, sőt még talán most is, csak liberálisnak hívják. Amikor jómagam 1988-ban jelentkeztem az esztergomi ferences gimnáziumban, a plébánosi ajánlás mellett nem kötelezően csatolni lehetett az igazgatóit is. Mikor az általános iskola igazgatónője meglátta a keresztet a dokumentumon, úgy hátrált attól, mint Gounod Faustjában Mefisztó. Majd közölte, hogy neki ezzel nincs semmi dolga.

A kádári rendszerben is folytatódott az istentelenítés. Továbbra is végezte romboló munkáját a bolsevizmus. Az egyház a maga missziós nézeteit érvényre juttató tényezőként a diktatúrában alig jelenthetett meg, igazi missziót és evangélizációt is csak mérsékelten hirdethetett. Az ateista ideológia alapján érvényes irányelvek és azok egyházi támogatása juthatott feltétel nélkül szóhoz és kerülhetett alkalmazásra. Más nézetek nem kaphattak teret, csak azok, amelyek az elfogadott elvek alapján álltak.

A könyvet olvasva az az érzésünk, hogy az Európai Parlament számos nyugati illetőségű tagjának teljességgel hihetetlenek lennének a diktatúrának azok az antidemokratikus, diszkriminatív, az emberi méltóságot semmibe vevő intézkedései, amelyeket több mint 40 évig Magyarország vallásos lakosságának, különösen az egyházi, vagy vallási szolgálatban álló állampolgárainak el kellett tűrniük. Nem is szólva arról, hogy az EU egyes országaiban szinte negligálják a keresztény értékeket, tehát rafinált egyházüldözés folyik.

 

(Ágoston István: Istentelen állam, harcoló egyház – Tiszáninnen; Kairosz Kiadó, 2012)

 

M.A.