vissza a főoldalra

 

 

 2016.12.02. 

Az európai juhágazat támogatás nélkül képtelen fennmaradni

Szükséges a marketing, amire szintén vannak terveink, melyeket valószínűleg támogat a kormány

Amennyiben az a cél, hogy Európa juhtermelésben önfenntartó legyen, akkor emelni kell a támogatás mértékét. Ha létrejönne az USA és Magyarország között a szabad kereskedelem, akkor a magyar juh – az ágazatok közül szinte egyedüliként –nyertes termék lehetne, mert Amerika is behozatalra szorul – közölte szerkesztőségünkkel Bátor Árpád, a Juh Terméktanács elnöke.  

November 10-én rendezte meg a Juh Terméktanács 25 éves, jubileumi konferenciáját. Mielőtt rátérnénk a konferencia témájára, legyen szíves ismertetni a Juh Terméktanács céljait, feladatait.

 –A Juh Terméktanács azért alakult meg – mint általában a ’90-es évek elején létrejött terméktanácsok –, hogy az ágazatban részt vevő szereplők, tehát a termelők, kereskedők, feldolgozók, fogyasztók közt olyan egység jöjjön létre, melyben mindenki egyformán jól jár; tehát érdekükben harmonizáljon. Helyzetünket bonyolította, hogy abban az időben a bárány még kvótás termék volt – meghatározták, hogy Nyugat-Európába mekkora mennyiségben lehet bárányt beszállítani. A Juh Terméktanácsnak abban az időszakban nagyon hasznos szerepe volt, hogy ezt a kvótát az akkor egyre jobban terjeszkedő kereskedők között szétossza, majd ellenőrizze a kiszállítást. A ’90-es években ez volt a legfontosabb feladatunk. Akkor a terméktanácsnak teljes rálátása volt az ágazatra, tudta hány darabot szállítanak ki, emellett különböző programokat készített el. Így stratégiai terveket az ágazat számára. Tehát akkor a jól működő egység dominált. Sajnos helyzetünk a piac liberalizációjával romlott, így megszűnt a terméktanácsnak az a feladata, hogy ellenőrizze a termelést és a kiszállítást. Ettől kezdve a kereskedő számos kötelezettsége megszűnt. Ennek következménye, hogy a kereskedői magatartás változott, s az érdekharmonizáció is gyöngült az egységen belül. Ezen kívül a terméktanácsnak abban az időszakban még több feladata, szerepe is volt. Például a mindenkori kormánynak javaslatokat tett az elsődleges támogatásokról. A piaci zavarok esetén – így 1993-ban és 2001-ben –, mikor Nyugat-Európába állat-egészségügyi okok miatt a bárányt nem lehetett kiszállítani, sikerült olyan támogatást szereznünk, hogy a bárányt az arab piacon tudtuk értékesíteni, illetve a Hortobágyon sikerült százezer állatot levágni, s ezzel megszüntettük a hazai piaci zavart. Természetesen az egyik legfontosabb feladat az érdekképviselet, a mindenkori juhászati érdeket képviselni a kormányok felé, illetve a többi ágazattal szemben. Az első hibát akkor követtük el, hogy mikor kötelezővé vált a juhok egyedi jelölése, nyilvántartása, ezt a terméktanács nem akarta elvégezni, s így ez átkerült a Magyar Juh- és Kecsketenyésztő Szövetséghez. Ezáltal megszűnt a termelőkkel az addigi közvetlen kapcsolat. A 2000 és 2004 között a legfőbb feladatunk a termelők felkészítése az Európai Uniós csatlakozásra. Természetesen mindenki azt várta, hogy a támogatások miatt nagyon könnyű lesz eltartani a birkát, és termelni alig kell majd… 2004 után azt tapasztaltuk, hogy a várt, nagymértékű támogatás elmaradt, ami nemcsak az EU hibája, hanem a hazai szabályozó rendszeré is. Hiszen más ágazatokkal együtt kerültünk bele egy közös borítékba, s így nem egyformán részesültünk a javakból. Egyes lobbiágazatok sokkal több forrást kaptak. Ennek következtében a 2004-ig növekvő birkalétszám kezdett leapadni. Ez a folyamat 2011-ig tartott, amikor sikerült a kormánnyal egy úgynevezett szerkezetátalakítási programot készíteni. Így az ágazat több támogatást kapott. Ezáltal ismét nőtt az anyajuh létszám. Mindez 2014-ig tartott, amikor felkészültünk a következő uniós ciklusra. A támogatás mértéke 15-20%-kal kevesebb volt, mint szerettük volna, de ennél sokkal nagyobb problémát jelentett, hogy erre az időszakra a juhtenyésztők jelentős része – 80%-a – nem került be az agrár-környezetgazdálkodás támogatásába, ami az alap volt a birkánál. Hiszen a juhok éppen abban a kedvezőtlen térségben élnek, mely más állatfaj számára nehezen hasznosítható, és a fenntartás egyik alapja az agrár-környezetgazdálkodás volt. Így most megint kérdőjeles a birkalétszám jövőbeni tendenciája.

 A konferenciát számadásként szervezték meg?

 – Részben igen. Mivel 25 évesek vagyunk, ezért egy ünnepélyes tanácskozást akartunk szervezni. Az első tíz percben ünnepeltünk, majd a juhágazat helyzetéről, problémáiról esett szó. Egyértelmű, hogy amikor azt érzi a juhász, hogy a gazdaságosság miatt nem érdemes termeléssel foglalkoznia, akkor még az anyabirkát is eladja. Azokat a lehetőségeket kerestük a konferencián, amelyekkel javítani lehet az ágazat helyzetén.

 Feldman Zsolt, a Földművelésügyi Minisztérium agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkára a konferencián kijelentette: 2020-ig 7,88 milliárdot kap évente az ágazat. Ezt elegendő összegnek tartja?

 – Ezt az összeget elfogadhatónak tartjuk, mert csak kismértékben kevesebb, mint amit szerettünk volna. Azt szerettük volna, hogy a normatív támogatásban egy anyabirka után 30 euró járjon. Ehhez képest 25 euróra jön ki ez az összeg. Ez az öt euró még kezelhető is, amennyiben kedvezőek a piaci folyamatok. Ágazatunknál az igazi veszteséget az jelenti, hogy azok a juhtartók, akik piaci alapon gazdálkodnak, és nagyobb birkalétszámmal rendelkeznek – gazdálkodásunknak ez a lényegi alapja, mert a juhtartók (6-7 ezer) jelentős része hobbiból és saját célra termel –, azoknak a 60%-a bent volt az agrár-környezetgazdálkodási rendszerben, ahol most nem nyertek. Holott arra számítottak, hogy elsősorban a legelő állatok lesznek az AKG nyertesei. Sajnos éppen fordítva történt. Ma, aki nem érzelmi alapon dönt a birkatenyésztés mellett, hanem kizárólag a gazdaságosságot tartja szem előtt, szinte biztos, hogy felhagy ezzel a tevékenységgel. Amennyiben ezek a nagyobb termelők felhagynak a birkával, azért is jelent gondot, mert a kereskedők először a nagyobb telepeken lévő bárányokat – melyek egyöntetűbb minőségűek – vásárolják meg, és ehhez kapják még a kisebb termelők által megtermelt nem olyan egységes minőségű bárányokat. Amennyiben kiesik a folyamatból a nagyobb telep, akkor a gyengébb minőségű bárányt sem lehet eladni a kereskedőnek. Ez történt Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában is. Lengyelországban tizedére esett vissza a birkalétszám.

 Ebben a témában konzultáltak az agrártárcával?

 – Természetesen, de nem a konzultáció szintjén határoznak a támogatás kérdéseiről. Azt mondják, hogy 2004 és 2014 között ez az ágazat volt az AKG haszonélvezője. Ha igazán az lett volna, akkor mára dupla annyi birka lenne.

 A felvásárlási árak fedezik az önköltséget?

 – Ezt még a legkisebb jóindulattal sem állíthatjuk. Idén hogy a magyar bárányokért a vevők kilónkét 60-80 forinttal kevesebbet fizettek az előző évinél. A bárány átlagára, amióta euróban számolnak, 3 euró körüli értéken mozgott. Ráadásul idén ez 2,8-ra csökken. Ezért félünk a létszám csökkenésétől. A magyar bárány ún. egypiacos, tehát több mint 80%-át Olaszországba szállítják. A legjobb árat az olasz piac adja, bár náluk is nagy a recesszió. Az a fogyasztói réteg, amelynek egész évben nem okozott gondot a bárányhús megvétele, ezeken az árakon már képtelen erre. Vagy más húsra – sertésre, baromfira – váltott át, vagy nem fogyaszt annyi bárányhúst, mint korábban. A fogyasztói szokás is változott, már nem vesz meg a család egy egész, vagy fél bárányt, amit otthon megsütnek. A fiatalok előre elkészített, sokkal kisebb mennyiséget vásárolnak. További probléma a gyenge a termelési színvonal. Tehát az egy anyabirka után előállított produktum meg sem közelíti a ’80-as évekbelit. Ennek egyik oka, hogy egyre kevesebb a szakképzett juhász, a másik, hogy a kevesebb pénz miatt csökken a termékkibocsátás. A 8-10 ezer forintos tápra sem jut a juhásznak, hanem a legelőn akarja a birkáit felnevelni, ezért a végtermék sem annyira szép, minőségi. Ezért a bárányért az olasz nem fizet, a többi piac pedig nagyon keveset.

 Mi a helyzet a hazai fogyasztással?

 – A belső fogyasztás körülbelül 30 deka egy főre és egy évre vetítve, de ez is inkább az úgynevezett vágójuhra vonatkozik, ami tenyésztésre alkalmatlan. Magyarországon a színvonalasabb éttermek főleg húsvétkor kínálják a bárányhúst. Néhány hipermarketben lehet kapni bárányhúst, de eléggé drágán, amit kevesen engedhetnek meg maguknak.

 Szükséges lenne a megfelelő marketing?

 – Természetesen. Hiszen Magyarországon létezik az a fogyasztói réteg, amely meg tudná vásárolni a 4-7 ezer forintos húst is. Ezért szükséges a marketing, amire szintén vannak terveink, melyeket valószínűleg támogat a kormány. Szinte biztos, hogy a kosok beszerzésére igen komoly támogatást kap az ágazat. A kormány hozzáállása felénk jó, de nyilván a kezét megkötik az EU-s rendeletek. Tehát azokat a lehetőségeket, melyeket adhat a hazai támogatási rendszer, igyekszik megadni. Azt is tudni kell, hogy a juhágazat támogatás nélkül képtelen fennmaradni – nemcsak hazánkban, de Európában sem. Amennyiben az EU vezetői azt akarják, hogy Európa juhtermelésben önfenntartó legyen, akkor emelni kell a támogatás mértékét. Ha létrejönne az USA és Európa között a szabad kereskedelem, akkor a magyar juh – az ágazatok közül szinte egyedüliként – nyertes termék lehetne, mert Amerika is behozatalra szorul.

 

Medveczky Attila