2016.12.02.
A forradalom
grafikusa
Mansfeld Péter vádló tekintete
Kiss Iván
grafikusművész, animációs filmrendező 1949-ben született
Budapesten. Érettségi után szakkörökben, szabadiskolákban
tanult festeni, rajzolni. Mestere: Litkey György festőművész.
Egy független művészeti csoport, az 1969-ben létrehozott NO.
1. tagja lett 20 éves korában. Azóta vesz részt csoportos kiállításokon.
Animációval 1970 óta foglalkozott, animátorként, majd rendezőként
vett részt a Pannónia Filmstúdió munkájában.
Egyedi animációs
filmjei: B-A-C-H – 1986.; A tánc – 1998.; Az út – 2000.; Fény
és káosz – 2002.; Átváltozás – 2004.; Töredékek 1956
– 2006.; Senkiföldjén – 2009.
Utazásai során
Spanyolországban, Krétán, Algériában rendezett kiállításokat.
Budapesten 1997-ben a NO. 1. csoport emlékkiállításán az
Ernst Múzeumban, majd 2003-ban a Magyarok Házában Őrizd a lángot
címmel – 1956 tiszteletére meghirdetett csoportos kiállításon
szerepelt munkáival. Az 1956-os forradalom és szabadságharc 50.
évfordulójára, 2006-ban jelent meg a Püski Kiadó gondozásában
a Nagy Gáspárral közösen készített 1956 Fénylő arcai című
album, amelyben a költő és a grafikus együtt állít emléket
a forradalom ismert és ismeretlen hőseinek. A Töredékek 1956
film és az album rajzaiból számos helyen kiállításokat
rendezett ’56 tiszteletére.
Lapunk visszatérő vendége vagy, hiszen 2006-ban Csurka
István írt rólad méltató szavakat, és 2012-ben is készült
veled interjú. Akkor is Budakeszin látogattalak meg, de a helyszín
más, most az Erkel Ferenc Művelődési Központban beszélgetünk,’56
rajz ’56-ról című kiállításod alkalmából. Kinek az ötlete
volt ez a kiállítás?
– Mielőtt kérdésedre válaszolnék, pontosítanom kell,
mert nem rólam írta Csurka István a méltató szavakat, hanem a
könyvről. 2006 júniusában, az Ünnepi Könyvhéten találkoztam
személyesen Csurka Istvánnal. Az 50. évforduló alkalmából
nagyon sok könyv jelent meg 1956 kapcsán. Ő a Püski-sátornál
dedikálta legújabb könyvét, ahogyan én is az 1956 Fénylő
arcait. Akkor még élt Nagy Gáspár, de már súlyos beteg volt,
ezért én mentem el a könyvbemutatókra, dedikálásokra –
sajnos nélküle. Püski István bemutatott engem Csurka Istvánnak,
s azóta is nagyon szép emlékem, hogy körülbelül fél órán
keresztül beszélgettünk egymással. Meghatott és kedves volt.
Ez a kötet nagyon tetszett neki, s rá egy-két héttel írt a
lapjában Nagy Gáspárral közös könyvünkről. Pontosan idézem:
„A könyvhét múltával azért közlünk az ünnepi napok szenzációjából
három képet meghatottan, elrévülten és könnyeinkkel küszködve,
hogy egyúttal a 48 évvel ezelőtti tragédiára is emlékeztessünk.
1958. június 16-án végezték ki Nagy Imrét és társait Kádár
és társai. Ezeknek neveltjei, rokonai, pereputtya ma az országot
kormányozzák. Tehát a szégyenünkre is figyelmeznünk kell,
hogy ez lehetséges. Az album mindazonáltal Nagy Gáspár
verseivel és Kiss Iván átszellemült rajzaival – gyönyörű.
Egy kulacsnyi megmentett víz a tikkadónak.” Ez egy nagyon szép,
őszinte megfogalmazás. Természetesen féltve őrzöm ezt a példányt.
Miről beszélgetettek Csurka Istvánnal?
– Szinte mindenről. Először is érdeklődött Gáspárról,
hiszen ő is tudott komoly betegségéről. Szóba került a
politika is. Sötét kort éltünk Gyurcsányék alatt, és ezt is
kitárgyaltuk. Kölcsönösen szégyenkeztünk, hogy Magyarországnak
ilyen „miniszterelnöke” lehet. Majd a kötetről esett szó,
és hosszan tartó kézfogás mellett megígérte, hogy erről a könyvről
hamarosan ír a Magyar Fórumban. Ez, amint említettem megtörtént,
és illusztrálta is írását… De térjünk vissza eredeti kérdésedre.
A mostani kiállítás a művelődési ház felkérésére született
meg. Ők is, mint oly sokan, pályáztak az 1956-os Emlékbizottsághoz,
ahogy mi is.
Mit értsünk a „mi” alatt?
– Tagja vagyok a Jobb Kor Polgári Egyesületnek, amely
Wass Albert –szobrot is állított, s amely az 50. évfordulóra
az országzászló mellett létrehozta az 1956-os emlékkövet. Évente
ott tartunk megemlékezést. Mindig illusztris vendéget hívunk
előadónak, idén M. Kiss Sándor történészt, professor
emeritust, a Rendszerváltás Történetét Kutató Intézet és
Archívum főigazgató-helyettesét. Ezen az emlékkövön annak a
pesti srácnak az arca látható – az én rajzomat gravírozták
bele a fekete márványba – akiben, érdekes módon, Dózsa László
színművész – aki ott volt az 50. évfordulón, és Nagy Gáspár
egy versét szavalta el – önmagát ismerte fel. Az emlékkövön
Nagy Gáspár-idézet olvasható: „Romolhatatlan arcuk, mint a márvány,
Isten elé tett memorandum: fényes kiáltvány!” Az emlékművet
Wittner Mária avatta fel. Jelen volt Tőkés László, Melocco
Miklós, Szűrös Mátyás és néhány idős budakeszi szabadságharcos,
például a ma is élő „nagyidős” Straub János is. Ezen az
eseményen Nagy Gáspár még megjelent, s ha jól emlékszem, ez
volt az utolsó közszereplése. Wittner Mária itt adta át neki
1956 saját készítésű lyukas zászlaját. Hónapokkal az avató
előtt Marika lelkemre kötötte, intézzem el, hogy Gáspár feltétlenül
ott legyen.
Tudnak arról Budakeszin, hogy egyik rajzodat gravírozták
bele a márványba? Hiszen több alkotó panaszkodik, hogy egy
avatásnál mindenkinek elhangzik a neve, de a művészeké ritkán.
– Nem tudom, hogy mennyien tudnak róla. Budakeszin körülbelül
300 ember minden év október 23-án eljön oda, és ők tájékozottak,
érdeklődők, bizonyára ismerik is közös könyvünket.
Budakeszin Nagy Gáspárt sokan szeretik, ahogy szerte az országban.
Püski István most a kiállítás megnyitásán is megjelent, s
elhozta a könyvünket. Hála Istennek ismét vásároltak belőle,
majdnem 30 könyvet dedikáltam. Tehát ez a könyv bizonyára még
kapható a Püski Könyvesházban.
Mit lehet tudni ezeknek a rajzoknak a történetéről?
Hiszen nem csak portrék láthatók.
– Fényképek alapján készültek – ezt szinte mindenki
látja. Az ’56-os arcokat nem lehet kitalálni, ezeknek
hiteleseknek kell lenniük, különben az egésznek semmi értelme.
Valós, hús-vér embereket ábrázolok. Ismert, és egyáltalán
nem ismert arcokat. Előfordult, hogy egy nagy tömegjelenetből
kinagyítottam egy arcot. S hogy mi alapján választottam ki a
lelkes, szép arcokat? Azért, mert kifejezik azt a lelkiállapotot,
amit az emberek 60 évvel ezelőtt megéltek. Ez a magyar történelem
kivételes pillanata volt, és ezt az arcok tükrözik. Az, hogy
ezek a grafikáim fotókról készültek, azt több irányból meg
lehet közelíteni. Dr. Hámori József, Budakeszi díszpolgára,
Széchenyi-díjas agykutató a kiállásmegnyitón azt mondta,
hogy a rajzok néha sokkal többet mondanak, mint a fényképek.
Ez azért is lényeges, mert néhányan azt mondták, ez nem több,
mint másolat.
Nem akarok fogadatlan prókátor lenni, de még a
hiperrealista művek sem másolatok, hiszen azoknál is tetten érhető
az absztrahálás.
– A fotókból kiemelek valami lényegeset – ez volt a
szándékom. A lényegtelent pedig elhagyom. Ez is fontos különbség
a fotó és a rajz között. Főleg az arcokon tükröződő érzelmeket
emelem ki, sőt azokat, ha lehet, még fokoztam is. Nézzük csak
meg Mansfeld Péter arcát, ami a filmemben és a kötetben is az
utolsó grafika. A vádló tekintetét akartam bemutatni, úgy,
hogy szinte elhagyom az arc nagy részét. A történet ismert:
megvárták, hogy nagykorú legyen, és szinte inkvizítori módszerrel
végezték ki; 13 percig agonizált. Direkt kiadták parancsba,
hogy ne törjék el „szakszerűen” nyakcsigolyáját. Így álltak
bosszút Kádárék a kamasz gyereken, aki semmit sem volt hajlandó
megbánni. Ebben a rajzban a lényeg a két vádoló szem. Ennek a
sorozatnak három megjelenési formája létezik: a könyv, a film
és a kiállítás. A legjobban az utóbbit szeretem, mert hosszan
nézhető. A könyv nem jut el mindenkihez, a filmet pedig
elfelejtették.
Hogyan választottad ki, hogy éppen kit, kiket, melyik
település forradalmi eseményeinek egy adott pillanatképét örökítsed
meg? Fotókat gyűjtöttél össze?
– 2004-ben kezdtem el a témával foglalkozni, így
filmmel készültem a 2006-os 50. évfordulóra. Azért ilyen korán,
mert saját praxisomból tudom, legalább két év szükséges egy
ilyen filmhez, mert mindent kézzel rajzolok, s mindig egyedül.
Holott 10 perces filmről van szó.
– Mégis a filmjeim közül ez a legterjedelmesebb, hiszen
az animációban két perces filmek is készültek. 2004-ben
beadtam a forgatókönyv-pályázatot, akkora már elkészült néhány
rajzom, és folyamatosan gyűjtöttem a fotókat, amiben segített
nekem Rácz Sándor és Wittner Mária. Utóbbit onnan ismertem
meg, hogy együtt gyűjtöttünk aláírásokat a 2004-es kettős
állampolgárság ügyében. Rácz Sándor egy hatalmas, nyugati
kiadású könyvet mutatott nekem, s a fotók közül kiválasztottam
a legérdekesebbeket. Például Tóth Ilonka fotója, vagy a salgótarjáni
sortűz utáni sirató tömegé 2004-ben nem volt annyira ismert,
mint jelenleg. 2006-ban elkészültem a filmmel, amit Lakiteleken
vetítettek több más ’56-os filmmel együtt. A Hír Tv és a közszolgálati
is bemutatta. Aztán mindenki elfeledte.
Hogy lett ebből könyv?
– 2005-ig több száz rajzot készítettem, s akkor arra
gondoltam, hogy ezeket ki kéne adni. Budakeszin élt Nagy Gáspár,
akivel rendszeresen találkoztam. Nem voltunk barátok, inkább jó
ismerősök. Egyszer templomból hazafelé arra kértem őt,
tekintse meg rajzaimat. Felvetettem neki a közös kötet ötletét.
Tetszett neki a gondolat, de azt előre nem lehet tudni, hogy a
„múzsa csókja” mikor érkezik. Fél évig nem is
jelentkezett. Hirtelen felkeresett sok verssel, és azt mondta:
ezt most hallgasd meg. Leült a fotelbe, én kiterítettem a padlóra
rajzaimat, és Gáspár felolvasta nekem az egész kötet anyagát.
Sajnos nem kapcsoltam be a magnetofont, pedig milyen szép lett
volna… Azóta ez, hál’ Istennek, megjelent CD-n a költő előadásában.
A kötetben két hosszabb poéma található. Az egyik címe: Fénylő
arcok és tükörképek. Ezt a ciklust kimondottan rajzaim ihlették.
A második ciklus az Október végi tiszta lángok már megvolt
neki, ha nem is abban a formában, ami a kötetben megjelent.
Ahogy olvasta nálam a két versciklust, máris tudtam, hogy mihez
melyik rajzom illik, így könnyű volt a kötet összeállítása.
Majd felkerestük Püski Istvánt, aki azonnal igent mondott a
kiadásra. A történet még nem ért véget. Mikor már tudtuk,
hogy megjelenik a kötet, felkerestem rajzaimmal Wittner Máriát
és Rácz Sándort, s kértem őket, írjanak hozzá néhány
gondolatot. Rácz Sándor szövege a kötet elején, Wittner Máriáé
a hátoldalon olvasható, de ez nem jelent elő- vagy utószót.
Nagyon szép számomra, hogy mindkettőjük írásában ez a szó
szerepel: üzenet. Rácz Sándor azt a címet adta, hogy Üzenet,
addig Wittner Mária, Üzenet a fényből. Valóban mindkét írás
és a kötet is üzenet a következő generációknak, az utókornak.
A jelenlegi generáció, főleg a fiataloké, megérti az
üzenetet, Nagy Gáspár verseit, és grafikáidat? Egyáltalán
érdekli őket?
– Ezt a kérdést – ha nem is ebben a formában – néhány
hete feltették nekem, s erre kétes választ tudok adni, mert a
fiatalok számára 1956 már tanagyag. Akik 1980-ban születtek még
csak 36 évesek, és jóformán semmit sem éltek a
kommunizmusban, így nem is tudhatják pontosan, mi ellen lázadtak
az ’56-os srácok. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a Nyugat
1956-ban cserben hagyott bennünket, s most is ezt teszi. Gáspár
írja a kötetben: „de befogadta őket legalább az addig szájaló
Nyugat!”. Akkor a szuezi-válság volt az érdekes; a nyugatiak
Izraelt támogatták Egyiptommal szemben. Az 1980-as években változott
a kép, és lassan jött a rendszerváltás. Érdemes Trump korában
arról beszélni, hogy akkor Reagan volt az elnök, akire szintén
kígyót-békát kiáltottak. Holott nagyrészt a
Reagan–Gorbacsov találkozónak köszönhetjük a kommunizmus
megszűnését.
Említetted a hitelességet. Az, hogy a filmed fekete-fehérben
és nem színesben készítetted el, az is a hitelességhez
tartozik?
– Természetesen, mert nem illenek ehhez a témához a színek.
Hiszen ezek rajzok, nem is szeretem grafikáknak nevezni;
ceruzarajzok papíron. Ez a legegyszerűbb technika, amivel nagyon
sok mindent meg lehet oldani. Ezek a képek óhatatlanul hatnak a
fiatalokra, akkor is, ha nem színesek. Tudom, mert a budakeszi
gimnáziumban is tartottam erről a témáról előadást. Néma
csöndben hallgatták, míg beszéltem nekik a kötetről, ami érettségi
téma lett. Nekem és Gáspárnak viszont – mindketten 1949-ben
születtünk – volt és van személyes élményünk. Láttam a
benyomuló szovjet hadsereget 7 éves koromban.
Hol laktál akkor?
– Sashalmon, és
a szovjet tankok Gödöllőről érkeztek. Kirohantam, és megnéztem
azokat. Akkor kaptam apámtól a legnagyobb pofont, hiszen belelőttek
a kenyérért sorban álló tömegbe. Féltett engem. Az egyik 15
éves srác temetése néma tüntetés volt… Azt hallottam az
egyik történésztől, hogy akkora hadsereggel rohantak le minket
november 4-én, amekkorával Hitler elfoglalta Franciaországot
– 2000 tankkal. M. Kiss Sándor szerint 4000 tankkal, de a 2000
is igen sok. Mi akkor levonultunk a pincébe, mert szüleim –
akik ezt tették 1945-ben is – nem tudták, hogy mikor lőnek,
bombáznak.
Hét éves korodban megértetted, hogy miről van szó?
– Gyerekfejjel sok mindent megértettem, de a teljes eseményt
nem fogtam fel. Azt viszont nem felejtem el, hogy korábban szüleim
óva intettek, amit otthon hallottam tőlük, azt nem szabad
elmondani az iskolában. Arról sem lehetett beszélnem, hogy
mennyire mást mondanak a Szabad Európában, mint a hivatalos
politika síkján.
Mennyivel volt abban az időben a magyarság összetartóbb?
– Sokkal jobban, mint utána vagy jelenünkben. Csodálatos
volt az összetartás és az is, ahogy a vidéki parasztság még
november 4. után is szállította fel a kacsát, libát, tojást.
Az már más kérdés, hogy a szabadságharc alatt a 2 milliós
Budapesten mennyien harcoltak valójában. Wittner Mária szerint
körülbelül 20 ezren. Ami a legszörnyűbb, hogy mi történt
1957. május 1-jén. Botrány, árulás! 800 ezer ember ment ki
elfogadni, ünnepelni, kényszerből, félelemből, vagy valós
lelkesedésből az áruló Kádárt. A kispolgár azt mondta azért,
mert rendet teremtett. S nem tudta, nem akarta tudni: a nyugalom
csak látszat, a sírok némasága… Erről a szégyenfoltról
Hamvas Béla írt egy kis esszét, ebből idézek: „Hogy mi történik
ma itt, azt tudjuk. Ezerkilencszázötvenhatot az egész irodalom,
az egész sajtó, a zene, a festészet, a művészet, a társadalom,
a tudomány, a politika elárulta. Minek árulta el? Annak, hogy
élni csak kell. Senki se mert meghalni, mint az orosz tankok
alatt a munkások és a diákok és a gyermekek. Költő, író,
szobrász, zenész, festő, orvos, tanár, mérnök, miniszter,
katona, paraszt, munkás. Soha még nép nem volt ilyen
elhagyatott. Semmiféle vagyon, hír, hatalom nem ér annyit, mint
amennyit mindezért most fizetni kellett. Nincs az életnek olyan
mélysége és magassága, amely ez alatt az árulás alatt ne
roskadna össze. Egy év múlva már úgy éltek, mintha semmi sem
történt volna… Hol van ma az a név, börtönökön kívül,
amely nem ragad a mocsoktól?” Történelmünk irtózatos szégyenfoltjának
tartom 1957. május elsejét.
Azokban a szakkörökben, szabad iskolákban, ahol elsajátítottad
a rajzot, festészetet, lehetett egyáltalán 1956-ról beszélni?
– Hivatalosság szempontjából a szabadságharc tabutéma
volt, de mi gátlástalanul, felszabadultan beszélgettünk 1956-ról.
Amikor 1968-ban a „testvéri tankjainkkal” lerohantuk Prágát,
akkor már teljesen tisztában voltunk a kommunizmus aljasságaival.
20 éves voltál, amikor az 1969-ben létrehozott NO. 1.
tagjaként részt vettél az első csoportos kiállításon. Akkor
milyen témákkal lehetett megjelenni?
– A NO. 1. néhány évig rendezett csoportos kiállításokat.
Mi viszont úgymond körön kívüliek voltunk. Akkoriban csak a képzőművészeti
lektorátus jóváhagyásával lehetett kiállítani. Mi pedig nem
hívtunk ki semmit, hanem egyetemi klubokban csináltunk kiállítást.
Az első kiállításunk a pécsi egyetem klubjában volt. A második,
1970-ben a pesti orvostudományi egyetem Baross utcai klubjában.
A megnyitón hatalmas tömeg vett részt, éppen azért, mert nem
volt úgynevezett „hivatalos kiállítás”. Így ez felfogható
volt az értelmiség egyfajta demonstrációjának is. Többeket
nem is a kiállított munkák érdekelték, hanem éppen az, hogy
egy független művészcsoport tárlatán vesznek részt. Mindez
az aczéli kultúrpolitikával való szembenállást jelentette. Bár
azt is tudtuk, hogy az 500 fős tömegben ott vannak a besúgók
is.
Jelentettek rólad?
– Nem hiszem, mert nem voltam annyira jelentős személyiség.
Bár egyik volt gimnáziumi osztálytársamról kiderült, hogy
szt-tiszt volt. Dr. Sebes Györgyről van szó, aki a Wallenberg
Egyesületnek lett az elnöke. Ő egészen 1989-ig jelentett. A
baráti körünk viszont szabad volt, mindegyikünknek volt polgári
foglalkozása – főleg segédmunkás.
Teltek az évek, és 1997-ben megtartotta a csoport az
emlékkiállítását az Ernst Múzeumban.
– Ezt Beke László szervezte számunkra, a Műcsarnok
akkori vezetője, emlékezve arra, hogy voltak olyan csoportosulások,
akik a hivatalosságtól semmit sem fogadtak el, nem tettek eleget
semmiféle elvárásnak. Nem úgy, mint mások. A Kádár-érában
a hivatásosok évente megrendezték a fiatal művészek kiállítását.
A 70-es évek közepén megtekintettem az egyiket. Megdöbbentem,
hogy többen Lenin-fejet festettek a 20. század második felében
– azért, hogy ezáltal Derkovits ösztöndíjat kapjanak. Ez számomra
annyira taszító volt, hogy beírtam az emlékkönyvükbe: „Elég
volt a Lenin-fejekből! Kiss Iván, Sashalom, Galgahévíz u.
7.” Nem állítom, hogy az összes hivatásos festő ilyen volt,
remek művészek is alkottak. Bátor kezdeményezés volt például
az Iparterv kiállítása, ahol szinte elsöpörték a szocreált.
S hogy mi milyen témákkal jelentünk meg? Teljesen ártatlanokkal.
Szinte szentképeket festettem. Pécsett a Sírba tétellel
mutatkoztam be.
Ez eléggé
áthallásos.
– Jól érzed. A Sírba tétel Krisztushoz kapcsolódik,
de lehetne gondolni hazánk, a szabadság temetésére is.
Olyan helyeken is kiállítottál, ami unikális. Hogyan
érted el, hogy Krétán, Algériában és Spanyolországban is
bemutatkozhass?
– Algériába a rendszerváltás évében jutottam ki.
Varga Vilmos festő barátommal elmentünk autóval egészen Algériáig.
Ott beállítottunk az oráni nemzeti múzeum igazgatójához, és
megmutattuk neki festményeinket, grafikáinkat, ami megtetszett
neki. Két hétig egyik teremben láthatták Vilmos és az én
munkáimat. Igaz, a nonfiguratívtól már rég irányt váltottam,
de akkoriban ilyen képeket is készítettem. Vilmos inkább figurális
műveket állított ki. Onnét egyedül mentem vissza Európába,
és Barcelonában is „improvizáltam” ilyen kiállítást,
amelyet egy dzsesszklubban rendeztem. Krétán többször is jártam,
s mikor megélhetésemet nem tudtam biztosítani, mert egy időre
otthagytam a Pannónia Filmstúdiót, egyik télen leutaztam, és
fotókat csináltam az ottani tájról, majd itthon azok alapján
tájképeket festettem, és következő nyáron Krétán eladtam
azokat – a kiállításon nem, de az utcán már igen.
A 60. évfordulót méltóképpen megünnepelte Kárpát-medence
magyar művészvilága?
– Hála Istennek erre a kormány elég forrást biztosított.
Az 56-os Emlékbizottság országszerte nagyon sok eseményt támogatott.
Az más kérdés, hogy mindez az egyénhez miként jut el, és
hogyan épül be 1956 a magyarság tudatába. Remélem, hogy a művészek
üzenete minél többekhez eljut, és a fiatalok is megértik
annak jelentőségét, hogy 60 évvel ezelőtt a tizenéves lányok,
srácok az életüket is feláldozták a magyar szabadságért.
Medveczky Attila
|