2016.12.02.
Az elszabott
agrárcsatlakozás
Beszélgetés Pósa Lajossal a szlovák gazdasági környezetről
Pénzügyekkel
foglalkozom. A pénzügy pedig olyan, mint a vérkeringés. A vérnyomás
emelkedhet, vagy csökkenhet, nem biztos, hogy valami baj van, de
jelenthet valamit.
Pósa Lajos, közgazdász-
az 1989-es rendszerváltás előtt a földművelésügyi tárcánál
dolgozott. A fordulat után létrehozta a Szlovák Agrárbankot, a
későbbi Poľnobanka-t. 1997 után nekilátott a Belar Group agrárcég
kiépítéséhez, amit később a cseh Agrofertnek (Andrej Babiš)
adott el. Jelenleg értékpapírokkal foglalkozik.
Kezdjük a magyar gondolkodásmód szerint a nagytól a
kicsiig. Mit is látni a globális gazdaság vérnyomásán? Mondják,
hogy a 2008-as válság óta a globális kereskedelem nem növekedett,
sőt, mintha csökkent volna.
Külön kell választani a globalizáció fogalmát a
globalizáció mértékétől. Voltak olyan liberális elképzelések,
hogy a globalizáció majd mindent áthat, óriási fejlődést és
óriási gazdasági hasznot fog hozni. Ma az emberek már látják
az árnyoldalait is, és igyekeznek – néha nem a megfelelő
eszközökkel – ellenállni a globalizáció hatásainak. Ennek
tipikus jele volt a legutóbbi amerikai elnökválasztás is, ahol
Trump azt ígérte, hogy visszahozza a gyárakat a rozsdaövezetekbe,
vagy újraindítja a szénbányászatot. A gyárak a globalizáció
keretén belül elvitték a termelést oda, ahol jóval olcsóbb
volt a munkaerő, a szénbányászat visszaszorult, mert a földgáz
olcsóbb. Az emberek pedig azt látják, hogy nincs munka. A
globalizációnak nincs alternatívája, de a mértéke, hogy
mekkora is legyen, ez a jövő nagy kérdése. Ebbe a képbe lépett
be erősen Trump a szabadkereskedelmi egyezmények ellenzésével.
Lefékeződnek ezek a folyamatok a csendes-óceáni és az európai
térségben. Valószínűleg nem a globalizációs folyamatok állnak
le, de mindent másképp kell csinálni, méghozzá úgy, hogy ne
menjen az egyik vagy másik ország kárára.
Fogalmazhatunk úgy, hogy megerősödik a lokalitás
hangja a globális folyamatokkal szemben?
Két tendencia
megjelenése várható. Megerősödnek a helyi autonómiatörekvések,
amelyek nem biztos, hogy mindig a fejlődést segítik. Viszont az
ott élő embereket az érdekli, hogy van-e munkájuk vagy nincs.
Másik oldalról érdekes, és erre már az EU is hangosan
figyelmeztette Németországot, hogy többet fogyasszon, mivel a németek
mindenkivel szemben jelentős kereskedelmi többletet halmoztak
fel. Természetesen a németek ezt beleszólásnak tekintik a belügyeikbe,
de ezeket az anomáliákat kezelni, szabályozni kell.
A globalizáció egyik általános következménye, hogy a
jobban szervezett, jobban teljesítő államok a gyengébbek rovására
óriási előnyöket, többletet érnek el, és így jövedelemkülönbségek
keletkeznek. Valamikor az volt a követendő, hogy az országok között
a kereskedelem legyen kiegyensúlyozott. Ma Németországnak
mindenki tartozik, ami azonban csapda a németeknek is, mert az
ottani cégek viszont a német bankoknak tartoznak, így a német
gazdaság számára is veszélyhelyzet teremtődik. A veszélyhelyzet
tehát mindkét oldalon fennáll, ezért a közgazdászok ma már
arra hajlanak, hogy ezeket a folyamatokat szabályozni kell, hogy
a globalizáció vad terjedése folyományaként ne alakuljanak ki
túlzott egyensúlytalanságok. Az egyensúlytalanságot jól
szemlélteti az orvosok példája. Az orvost kiképezzük, leteszi
az államvizsgáját, és mit lát? Hogy nyugaton a többszörösét
keresheti meg az itteni fizetésnek, ezért kint vállal munkát,
ami az orvos szemszögéből érthető. Szlovákia viszont nem képes
a magasabb fizetést biztosítani, a befogadó ország ugyanakkor
ingyen kap egy kész orvost, úgy, hogy a képzési költségét
mi álltuk. Az egyént nem tudjuk rákényszeríteni, hogy itthon
maradjon, a képzést pedig nem tudjuk (akarjuk) fizetőssé
tenni. Ebből is látni, hogy mennyire összetett a globalitás kérdésének
ez a kis szelete is. Tehát mindenképp szükséges a szabályozás,
mert anélkül tovább nőnek a jövedelemkülönbségek. Ma ez az
egyik legnagyobb problémája a világnak, a jövedelmek polarizált
elosztása.
Térjünk vissza a külkereskedelmi mérleghiány kérdésére.
Itt van a másik nagy szereplő Kína. Most, a rigai találkozó
után látni, hogy Kelet-Európa országai sokat remélnek a kínai
üzlettől, és új lendületet várnak a fejlődésükhöz. De
sokan figyelmeztetnek, hogy a Kínával való üzletelés általában
egyensúlytalansághoz vezet.
A kínaiak érdemeit, szorgalmát, kitartását senki sem kérdőjelezheti
meg. De figyelembe kell venni, hogy az olcsó termelés mögött
ott van a környezetvédelem mellőzése, a jüan mesterséges
gyengítése, és emiatt olcsó az exportjuk. A kínaiak kétharmadának
nincs társadalombiztosítása, vagy egyéb szociális ellátása,
tehát olcsó államként jelentős expanzióra képes. Ez az erőteljes
expanziót viszont fenn kell tartania, mivel csak így tudja megőrizni
a belső egyensúlyt. Tehát óvatosan kell minden egyes kínai üzleteléssel
bánni. Ezt látta meg Trump is, aki védővámokkal igyekezne a kínai
exportot korlátozni. Kérdés, hogy ez adekvát védekezés
lesz-e, vagy lehet-e valami mást csinálni.
Valószínűleg már elkésett ezzel, hisz 3 000 milliárd
dollárral Kína az egyik legnagyobb hitelezője Amerikának.
Ez a globalizáció egyik visszacsengése. Kínának
rengeteg pénze van, de nem tudja máshova biztonságosan
elhelyezni, csak amerikai papírokba. Az egymásrautaltság nagymértékű
és egymásba bonyolódó folyamatokat generál. Ennek a regulálása
valószínűleg túlszabályozásba fog torkollni, ami jelentősen
megköti minden szereplő kezét. A globalizáció folyamata csodálatos
dolog, de csak útközben fedezzük fel előnyeit és hátrányait.
Próbáljuk belehelyezni a mi kis Szlovákiánkat ezekbe a
folyamatokba. Mindenki nyugati fizetéseket szeretne, amihez
viszont az ország termelőképességét kellene arra a szintre
emelni. A jelenlegi szintünk, amit az alacsony munkabér, mint tényező
vezérel, viszont csak a nyugati fejlettség 70-80%-át tudja elérni.
Már ott vagyunk.
Akkor hogyan tovább? Van-e esélyünk, hogy átlépjünk
egy magasabb fokozatba, ahol a beruházás és az innováció vezérli
a fejlődést? Akkor, amikor nincsenek igazi hazai tulajdonú
nagyvállalataink.
Abból kell kiindulni, hogy Szlovákia gazdaságának
nyitottsága majdnem 90-95%-os, tehát termelésünk ekkora része
kerül kivitelre. Naivitás azt hinni, hogy mi saját erőből képesek
vagyunk valamiféle paradigmaváltásra. Nem vagyunk képesek.
Szlovákia az utóbbi húszegynéhány év alatt egy nagy összeszerelő
üzemmé vált, amivel úgy-ahogy megoldottuk a munkanélküliséget.
A gyártásnak az a része jött ide, ahol a legkisebb a
haszonkulcs...
...és a hozzáadott érték. Viszont számunkra ez is óriási
érték, mert így bejött a tudás, a tőke, a technológia, és
enyhítettük a munkanélküliséget. Lehet ezt kritizálni, de
mit lehetett volna másképp csinálni? A kérdés az, hogy hazai
cégeket fogunk-e támogatni – amit ugye az EU nem enged meg
–, vagy megpróbálunk a feltételrendszer módosításával
innovatívabb, magasabb hozzáadott értéket adó termelést
idecsábítani. Ugye, a Mečiar-időszak alatt a hazai tőkésképzővel
egyszer már befürödtünk, mert nem volt meg hozzá sem a tudás,
sem a tőke. Ma szintén azt tapasztaljuk, hogy tudás és tőke
tekintetében nem állunk túl jól. Komoly technológiai fejlesztéseket
a start-upokon kívül nem igazán vagyunk képesek lebonyolítani
saját erőből. Itt kéz a kézben kellene járnia az oktatásnak
a fejlődéssel. Mert miért is jönnek ide a befektetők? Mert
vagy jó helyen vagyunk, vagy olcsók vagyunk, vagy vannak okos
embereink. Eddig főleg az első kettő miatt jöttek, és nem azért,
mert túlságosan okosak lennénk. Sajnos, iskolaügyünk leépül.
De ez nem csak az iskolaügy hibája, mert a jelenlegi szlovákiai
gazdaságnak az is sok, akiket az egyetemek kinevelnek. Bizalmas
beszélgetéseken a nagy nyugati cégvezetők elmondják, hogy nem
kell nekik mérnök, csak szakmunkás érettségivel, esetleg
bakalári alapképzésű mérnök.
A szakmunkásképzésben viszont le vagyunk maradva.
Pontosan. Képezzük a magasan képzett szakembereket,
akiknek egyik, elsősorban a humán része nem is használható a
gazdaságban, miközben az ipar ügyes szakmunkásokat igényelne...
A jelenlegi termelési szinten...
Ha itt volna a termelés innovatívabb része, akkor már szükség
volna a mérnökképzésre. Abban lehet megoldásokat keresni,
hogy innovációs pontokat kezdünk kialakítani, ahol lassan
elkezdődhetne az egyetemek és az ipar együttműködése. Csodák
persze nem lesznek. Sajnálkozunk, hogy leépült az óriási
kutatóbázisunk. Hogy nagy volt a kutatóbázisunk, azt nem vonom
kétségbe, de az elvégzett kutatás minőségét azt már igen.
De tény, hogy Szlovákia jelenleg a kutatás-finanszírozás
európai ranglistájának a végén kullog.
Csakhogy a kutatás finanszírozása többcsatornás. Ha a
termelő cégektől nincs megrendelés és társfinanszírozás,
akkor ez egy erőltetett dologgá válik. Itt viszont melyik vállalat
igényel kutatást? Hisz vagy nem kapja meg az eredményt, vagy
nincs is rá szüksége, mert a know-how külföldről jön.
Sajnos, kutatásunk részmunkákkal sem kapcsolódott rá a
fejlettebb államok kutatásaira. Erre nem is volt felkészülve,
a nyugat pedig csak akkor adja át a munkát, ha minőségben
jobban és olcsóbban tudjuk elvégezni. Itt nagy szerepe van az
államnak, hogy a hazai kutatócsoportok integrálódjanak a világ
kutatási bázisaihoz, illetve külön támogatásban kellene részesítenie
az innovatív cégek betelepülését. De ez egy lassú, aprólékos
munka, és a hatalmon levőknek elsősorban a munkanélküliséget
és regionális problémákat kell megoldania. Az egész oktatás-kutatás
rendszerét professzionálissá kellene tenni, a vezetőknek elsősorban
nem tudós professzoroknak, hanem menedzsereknek kellene lenniük,
ahogy a tudást és a munkát is mérhetővé kellene tenni.
Térjünk át a hazai agráriumra. Elmondható, hogy Szlovákia
mezőgazdasága vesztese az EU-csatlakozásnak.
Miért gondolja?
Ha az agrárkereskedelmi mérleget vesszük, 30%-al többet
hozunk be, mint amennyit kiviszünk. Csak nyersanyagokból,
alacsony feldolgozottságú, kicsi hozzáadott értékkel bíró
termékekből tudunk többletet képezni. Leegyszerűsödött a
mezőgazdaságunk és csak nyersanyagot termelünk.
Amit el tudunk adni...
De sokan mondják, azokban az országokban, ahol nem volt
ekkora súlya a nagyüzemi termelésnek, ahol voltak kisgazdaságok,
például Lengyelország, sikeresebben vette a csatlakozást. Nálunk
lehet, hogy növekedett a gabonatermelés hatékonysága, de innen
nincs tovább, mert leépült a vertikum.
Igen, de menjünk az elejére. A szlovák mezőgazdaság a
csatlakozással, sokkal több pénzt és nagyon sok lehetőséget
kapott. Igen ám, de sem a több pénzt, sem a több lehetőséget
nem tudta kihasználni. Számomra világos, hogy hol történt a
baj. Az egész csatlakozást, az új rendszer beállítását
profi módon kellett volna előkészíteni és levezényelni.
Ehelyett nálunk csak a sok pénzt láttuk, hogy mennyivel több
dotációt is kapunk hektáronként, és a cél az volt, hogy a
meglévő termelési rendszerünket átmentsük, belekényszerítsük
az EU kereteibe, szabályozási rendszerébe. Ezt érzékelve
javasoltam az akkori miniszternek, Koncošnak, hogy fogadjunk fel
tanácsadó cégeket, akikkel az egész csatlakozást, az új
rendszer beállítását profi módon elvégezhetjük. Kellett
volna rá vagy 100 millió korona, és akkor rám néztek – te
meg vagy bolydulva? Hisz mi ezt tudjuk, ez egy felesleges kiadás.
Bár átmentettük
az akkori mezőgazdaságunkat az összes bajával és kínjával,
átmentettük az eltérő karakterrel bíró hegyvidéki, illetve
síkföldi termelés támogatása körüli belharcot is. Ennek az
lett a következménye, hogy a munkaigényes ágazatokat nem volt
értelme csinálni, mert drágák lettek és nem volt rájuk támogatás.
Így ezek leépültek, és a 300 ezer mezőgazdasági dolgozóból
maradt 50-60 ezer. A pénz és a lehetőség megvolt, de mi nem
tudtuk kihasználni, és ezért nem az EU-t kell kárhoztatni. A
szabályzóinkat nem tudtuk úgy felállítani, hogy ne ez az úgynevezett
gyarmati mezőgazdaság alakuljon ki, ahol van gyapot, kakaóbab,
esetünkben gabona, olajosok és más semmi. A támogatott technológia
ára megduplázódott, mert nyert rajta a gyártó, a kereskedő,
és mi magunk is levettük a részünket, mert még saját
magunkat is „tuneloztuk". Mindenhol keressük a hibát,
csak a valósággal nem nézünk szembe. Jön a politika, hogy
akkor most támogassuk a hegyvidéket, vagy az intenzív termelést,
aztán se ezt, se azt, ide is egy keveset, oda is egy keveset. Ez
így nem mehet tovább... És még egy szimbolikus dolog. A
rendszerváltozás előtt a mezőgazdasági minisztériumban
dolgoztam. Akkor az épület négy minisztériumnak adott otthont.
Ott volt rajtunk kívül az oktatásügy, az igazságügy és a
kulturális tárca. Ma, a számítógépek korában, amikor a mezőgazdaságban
dolgozók létszáma az ötödére csökkent, a mezőgazdasági
minisztérium már nem fér el abban az épületben, hanem további
ingatlanokat foglal el.
Nagy-Britanniának is akkor volt a legnagyobb a gyarmatügyi
minisztériuma...
...amikor már nem voltak gyarmatai. Ez a gyarmati példa túlságosan
jó. Átvettük ezt a borzasztó EU-adminisztrációt, de olyan
rosszul állítottuk fel a szabályzó rendszert, hogy saját
magunkat heréltük ki. Lengyelország, szerintem nem azért lett
sikeres, mert sok kis gazdasága volt. A mi nagy gazdaságaink
helyzeti előnnyel bírtak, csak ők jobb szabályzórendszert
tudtak felállítani.
Valószínűleg azért, mert a lengyel mezőgazdasági lobbi
erősebb és sokszínűbb volt, míg nálunk a lobbierő csak a
nagygazdaságok érdekeit képviselte.
Ebben igaza van. A mezőgazdasági lobbi nálunk 89 előtt
nagyon erős volt, de a fordulat után meg lettek bélyegezve,
mint a kommunizmus kiszolgálói. Erejük elveszett, és már csak
a saját területükön belül tudták az érdekeiket érvényesíteni.
Pedig lehetett volna másképp is tenni. Ha megnézzük az osztrák
példát, ott a mezőgazdaság nem csak a mezőgazdaságról szól,
hanem vidékfejlesztésről is.
Ez már koncepcionális kérdés, hogy a mezőgazdaságnak
van tájformáló, környezetvédelmi, foglalkoztató szerepe is.
Szlovákia területén van minden. Van intenzív rész, és
van extenzív rész. Az extenzív részen az osztrák példa
szerint kellett volna menni, míg az intenzív részeken a termelés
támogatására kellett volna helyezni a hangsúlyt. Másképp nem
működik. A nő vagy terhes, vagy nem terhes. Mi pedig húsz éve
ezt félig terhesen csináljuk, ide is, oda is belekapunk, nincs
megfelelő elképzelés, és nem akarok senkit megsérteni, de a
szakembereinknek sem volt meg az a tudásuk, ami az európai szemlélethez
kellett volna. Ez sajnos a mai napig húzódik, és az agrárium már
nem érdekes a politikai pártoknak sem.
A szólamok szintjén még igen, amikor egy politikus azt ajánlja,
hogy valaki a nulláról építsen ki egy családi vállalkozást.
De nem gondol bele, mennyire tőkeigényes és mennyi munka kell
ehhez, ami esetleg más területen a sokszorosát hozza. Maradnak
a fanatikusok.
Lengyelországnak abban van az óriási ereje, hogy a törpegazdaságok
ki tudták nevelni az utódokat. Nálunk ez a kötődés
elveszett. És a lengyeleknél a lobbierő is jóval nagyobb.
És akkor mi lehet a vízió? Például nekem nagyon tetszik
a „csallóközi vidám paradicsom", ami egy jó projekt. De
erre azt is mondhatja valaki, hogy ezt a paradicsommennyiséget 30
évvel ezelőtt 10 ezer ember termelte meg háztájiban, míg most
csak 500, alkalmazottként.
Csak ez lehet a megoldás. Versenyképességünket csak
azzal tudjuk visszaszerezni, ha átvesszük a legfejlettebb
technológiákat és innovációkat a mezőgazdaságban is. A vidám
paradicsom is a legfejlettebb holland technológiát tudta átvenni,
sőt, ami Hollandiában nincs, még a geotermális energiát is
fel tudja használni. Az ilyen programoknak azonban jelentős a tőkeigénye.
De ha nem kezdjük el építgetni a láncszemeket a
vertikumon belül, akkor maradunk a gyarmati állapotban, és idővel
egyre nehezebben kerülünk ki belőle.
És van még egy veszély. A gyarmatosítók egy ideig megelégedtek
azzal, hogy a helyi lakosságtól vásárolták fel a kakaóbabot,
később viszont kezdték kialakítani a latifundiumaikat. A földet
kezdték kivásárolni. A külföldiek bejövetele hasonló, de a
helyiek eddig jól reagálnak, és kezdik ők is a felvásárlást.
A jövőnk az, ha ki tudjuk generálni azt a csoportot, amely
koncepciójával képes meggyőzni a politikai döntéshozókat.
Jelenleg ott tartunk, hogy négyévente kicserélődik a fél
minisztérium és vele együtt az alapkoncepció is.
Matus Tibor
(gazdasag.sk)
|