vissza a főoldalra

 

 

 2016.12.02. 

Fő cél az átláthatóság

Ingyenes konferenciákat szervezünk, hogy az új szabályozási környezet minél szélesebb körhöz jusson el

A 2015. november 1-jén életbe lépett új közbeszerzési törvény első évének gyakorlati tapasztalatairól tartott konferenciát a Miniszterelnökség és a Közbeszerzési Hatóság. Dr. Császár Dániel, a Miniszterelnökség közbeszerzési felügyeletért felelős helyettes államtitkára a Magyar Fórum megkeresésére közölte: a közbeszerzési törvény napirenden lévő módosítása elsősorban verseny növelését és az úgynevezett „egyajánlatos” eljárások csökkentését szolgálja.

 Milyen lényegi változásokat hozott a tavaly életbe lépett közbeszerzési törvény a korábbi szabályozáshoz képest?

 – A legfontosabb, hogy a 2014–2020-as uniós ciklushoz kapcsolódóan a jogszabály a gazdaságélénkítéshez hozzájáruljon egyrészt az egyszerűsítés, másrészt a gyorsítás, harmadrészt a verseny fokozása révén. Ezek voltak a legfontosabb célkitűzések, melyek megvalósultak a nyilatkozati elv, illetve a normatív alkalmasság bevezetésével. Szintén lényegesek voltak a jogorvoslati eljárások újításai. A díjak a felére csökkentek, és az átfutási idő is rövidebb lett.

 Tudtommal több mint 170 ellenőrzést indított a Közbeszerzési Hatóság a közbeszerzési eljárások szerződéseivel összefüggésben; a feltárt jogsértések mintegy 50%-a az alvállalkozók bevonásával függ össze, a büntető feljelentések zöme pedig nagy léptékű építés-beruházások teljesítéséhez köthető. Ebből arra következtethetünk, hogy a fővállalkozók a teljesítésbe nem jogszerűen, az ajánlataikban szereplőkhöz képest jóval magasabb mértékben vontak be alvállalkozókat?

 – Ezt a kérdést az új közbeszerzési törvény a Közbeszerzési Hatósághoz telepíti. A szigorodás jegyében a szerződések teljesítését is ellenőrzi az intézményrendszer. Tavaly óta új elnök áll a Közbeszerzési Hatóság élén, aki munkatársaival nagyon komoly munkát végzett ezen a téren. Pontos információkat a hatóság tud szolgáltatni. Tény, hogy nagyon sok ügyben jártak el, és büntető eljárásokat is megindítottak. Mi a közbeszerzési felügyelet részéről a Miniszterelnökségen a közbeszerzés jogi megfelelését nézzük a kiírási szakaszban, a szerződéskötéskor, illetve a szerződés módosításakor.

 Miért szükséges jelenleg a közbeszerzési törvényt módosítani?

 – Összehívtuk a Közbeszerzési Kerekasztalt, és több hónapos munka eredményeként született meg az a módosító javaslat, amit október 28-án, péntek délután nyújtottunk be. A módosítás kiemelt célja az „egy ajánlattevős” eljárások, valamint a hirdetmény nélküli eljárások számának csökkentése, továbbá az új törvény hatálybalépése óta eltelt időszak során szerzett tapasztalatok integrálása. A gördülékenységet, és az átláthatóság növelését várja el a Miniszterelnökséget vezető miniszter, ezért további változás a legkisebb értékű eljárások szabályaiban, hogy az árubeszerzés és szolgáltatás megrendelése esetén 18 millió forintról 15 millió forintra csökken az értékhatár, amely felett a közbeszerzéseket egy összefoglaló tájékoztatás közzétételével meg kell hirdetni és az interneten nyilvánosságra kell hozni.

 Miért lényeges az úgynevezett „egyajánlatos” eljárások csökkentése?

 – Több szabály is változik, de a legfontosabb, hogy az ajánlatkérő választhat egy olyan opcionális eredménytelenségi okot, hogyha nem érkezik több ajánlat, akkor eredménytelenné nyilvánítja az eljárást, és erre vonatkozólag a közbeszerzésekért felelős miniszter ezt ki is kényszerítheti. Amint említettem, a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárások számának csökkentését is el szeretnénk érni, s ennek érdekében mind a felhívás, mind a közbeszerzési dokumentumok, mind a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás jogalapja felkerül az internetre.

 Mi a véleménye arról, hogy az LMP szerint újabb ügyek bizonyítják, hogy a kormánypárti országgyűlési képviselők körzeteikben „gyakorlatilag kézzel vezérlik” az európai uniós forrásokból finanszírozott közbeszerzéseket?

– Ha valaki ilyen esettel találkozik, azt javaslom, hogy a megfelelő hatóságnál tegye meg a bejelentését, feljelentését. A Miniszterelnökségen a közbeszerzéseknek a folyamatba épített ellenőrzésével foglalkozunk.

 Mennyire tartja sikeresnek a januárban elindított ingyenes Közbeszerzési Akadémia rendezvénysorozatot?  

– A Közbeszerzési Hatósággal közös konferenciát tartottunk, és ezt támogatta a Közbeszerzési Akadémia is. A hatósággal folytatjuk a közös munkát a konferenciaszervezésben is. Budapesten és vidéken jövőre közösen tartunk számos konferenciát, annak érdekében, hogy az új szabályozási környezet minél szélesebb körhöz jusson el. Fontos tanulsága volt a Közbeszerzési Kerekasztal tárgyalásainak – ahová nagyon sok szakmai szervezetet meghívtunk, az összes felsőoktatási intézmény kancellárját, a minisztériumok képviselőit, a kamarákat, az ügyvédi irodákat, tanácsadó cégeket –, hogy sokkal többet kell foglalkozni az oktatással. Hiszen hiába hoztunk nagyon jó szabályokat, ha azok üzenete nem ért el mindenhová. Annak érdekében, hogy ez az üzenet eljuthasson mind az ajánlatkérői, mind az ajánlattevői oldalhoz, lényeges, hogy a Közbeszerzési Hatóság konferenciákon, workshopokon, és más fórumokon megismertesse annak a tartalmát.

 Mit gondol, hogy a kormánypártokon kívül a módosítást támogatja-e a többi parlamenti frakció?

 – Csak most indult el a módosítás tárgyalása, így még erről korai nyilatkoznom. A 2015. évi novemberi törvény bevezetése előtt kétszer is tartottunk ötpárti egyeztetést, a pártok most is elmondhatják véleményüket.

 

Medveczky Attila