vissza a főoldalra

 

 

 2016.12.02. 

Egyre erősebb a magyar oktatásügy

Megelőztük az európai uniós átlagot

Az EU-s kiadványban látható, hogy Magyarország nagymértékben növelte az oktatásügyre fordított kiadásokat. Most annyival haladja meg az uniós átlagot, mint amennyivel korábban az alatt volt – számolt be Rétvári Bence az EMMI parlamenti államtitkára.

 Mit mutat hazánkra vonatkoztatva az Európai Unió által publikált éves oktatási kiadvány?

 – Az Európai Unió éves oktatási kiadványa azt mutatja, hogy nemcsak Magyarország, hanem a magyar oktatásügy is erősödik. Az elmúlt években a magyarországi ellenzék aktív volt az Európai Bizottság oktatási és képzési figyelőjének megjelenésekor, annak Magyarországgal kapcsolatos negatívumait igyekezett felnagyítani. Az ellenzék most azért is hallgat, mert az eddigi legfőbb érvüket – miszerint a magyar kormány keveset fordít az oktatásra, a mostani jelentés cáfolja.

 Mennyit fordított a kormány az oktatásügyre?

 – 2014-ben Magyarországon nőttek a legnagyobb mértékben az oktatási kiadások. Míg 2012-ben az oktatásra fordított kiadások GDP-hez viszonyított aránya 4,7%, 2015-ben már 5,2% volt és ezzel az EU-átlag (4,9%) fölé került. A kiadványban olvasható, hogy Magyarország nagymértékben növelte az oktatásügyre fordított kiadásokat, így most annyival haladja meg az uniós átlagot, mint amennyivel korábban az alatt volt.

 Ezzel elértük az EU-s átlagot?

 – Igen, sőt meg is előztük, hiszen Magyarország tavaly a GDP arányában 5,2 százalékot fordított oktatásra, míg az uniós átlag 4,9 százalék volt.

 Mi a bizonyíték arra, hogy az oktatásra szánt forrásokat jól is költjük el?

 – Fontos látni, hogy nemcsak a források növekedéséről beszélhetünk, hanem annak optimális elköltéséről is. A kiadványban is üdvözölték például azt, hogy a magyar kormány több mint 300 millió eurót kíván költeni az iskolát végzettség nélkül elhagyók arányának csökkentésére. Látható továbbá, hogy Magyarországon még így is kisebb az iskolát végzettség nélkül elhagyók aránya (11,8 százalék), mint az uniós átlag (12,7 százalék).

 A pedagógus életpályamodell hatásairól és a hároméves kortól kötelező óvodáztatásról miként vélekedik a kiadvány?

 – 2013–2017 között átlagosan 50%-kal növekszik a pedagógusok bére, ilyen mértékű béremelésre egyetlen EU-s tagállamban sem találunk példát. A mostani kiadványból kitűnik, hogy Magyarországon egyre inkább pozitív folyamatok láthatóak az oktatás területén, mely köszönhető többek között az állami fenntartással kapcsolatos változásoknak, valamint a pedagógus életpályamodell pozitív hatásainak is. A kiadvány kedvezően értékelte, hogy az iskola előtti nevelésben való részvétel 94,4 százalék, míg az uniós átlag 93,2 százalék, továbbá, hogy a korai fejlesztésben való részvétel tekintetében is az uniós átlag felett alakult a magyarországi adat. A hároméves kortól kötelező óvodáztatást is pozitívan értékelték.

 Mennyire nagyok a társadalmi különbségek az ország egyes részei között, az iskolákon belül is?

 – Az uniós kiadvány feladatokat is meghatároz a tagállamok számára. Magyarország tekintetében azt emelték ki, hogy léteznek társadalmi különbségek az ország egyes részei között, így az iskolákon belül is. Ez a különbség megnyilvánul – többek között – az iskolaelhagyást tekintve, valamint a roma és nem roma tanulók teljesítménye közötti különbségben is.

 Hogyan tudják ezeket a különbségeket csökkenteni?

 – Fontos feladat a különbségek csökkentése, s ennek megoldására állami fenntartású, központosított iskolarendszerre van szükség. Ennek kapcsán jelentős eredmény, hogy amióta az iskolába járáshoz kötöttük az iskoláztatási támogatást, 29 ezerről 13 ezerre csökkent az 50 óránál több igazolatlan órát felhalmozók száma. Jelenleg is 900 diák részesül támogatásban az „Út a diplomához” program keretében, továbbá 9000 hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű diák kap ösztöndíjat tanulmánya folytatásához. A kormány módosított több jogszabályt, amivel gyakorlatilag kizárta az oktatási szegregáció lehetőségét. Ezenfelül több intézkedést hozott már (például az iskolarendszerű oktatásban való részvétel korhatárának kiterjesztése 21-ről 25 évre) vagy készített elő a szegregáció csökkentése érdekében.

 A középiskolából és a felsőoktatásból kikerülők aránylag gyorsan találnak maguknak munkát?

 – A középiskolát és az egyetemet frissen végzettek – 20–34 éves életkori intervallumban – Magyarországon nagyobb eséllyel találnak munkát, mint az uniós átlag. Ez az arány ráadásul sokkal gyorsabban növekedett nálunk az elmúlt három évben, mint az uniós átlag.

Az uniós jelentésben a középiskolából és a felsőoktatásból kikerülők gyors elhelyezkedését is hangsúlyozta a kiadvány. Ezt részben a munkavédelmi akcióprogram, valamint új munkahelyek teremtése is segítette.

 Ez annak is köszönhető, hogy az olyan szakokat, amivel nem lehet annyira jól elhelyezkedni, például andragógia, önköltségessé tették?

 – Igen, a felsőoktatást több intézkedéssel is igyekeztünk a munkaerő-piaci igényekhez igazítani.

 Növekedett a felsőoktatásban tanulók aránya?

 – Magyarország azon országcsoportban található, ahol 2005 óta jelentősen emelkedett a felsőfokú végzettségűek aránya. Az ország elérte a 2020-ra kitűzött célját.

 Ha ennyire biztatóak a számok, akkor miért szervez decemberre sztrájkot a Pedagógusok Szakszervezete?

 – Erről lehet, hogy célszerűbb lenne inkább őket megkérdezni, de annyi biztos, ezzel maximum politikai szándékaik lehetnek.

 Még mindig ellentmondásos cikkek jelennek meg a Klikről. Nemrég például azt olvashattuk, hogy elveszthetik a cafeteriát az iskolákban dolgozó önkormányzati alkalmazottak, például portások, karbantartók, takarítók, akik az intézmények államosítása miatt a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ munkavállalói lesznek. Mi erről a véleménye, és beszélhetünk-e államosításról?

 – A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ fenntartásában lévő, de eddig az önkormányzatok által működtetett köznevelési intézmények működtetői feladatait 2017. január elsejével átveszik a területileg illetékes tankerületi központok. Téves az államosítás fogalmát használni, mivel az ingatlanok tulajdonosai továbbra is az önkormányzatok maradnak, a tankerületi központok csak a feladatokat veszik át, a tulajdonjogot nem. Az átadás-átvételről szóló megállapodásokat helyi szinten a tankerületi központok kötik meg az érintett önkormányzatokkal december 15-ig. Ezeknek az egyeztetése jelenleg is folyamatban van. A tankerületi központok önállóan gazdálkodó költségvetési szervek lesznek, ennek következtében a munkavállalóknak nyújtott juttatásokról a vonatkozó jogszabályok keretei között ők maguk dönthetnek a költségvetésük függvényében. Az önkormányzatok különböző konstrukciókban látták el eddig a működtetési feladatokat – kiszervezték, A munka törvénykönyvének hatálya alá tartozó vagy közalkalmazotti jogviszonyban lévő dolgozók végezték a munkát, ezért tankerületi központonként is más és más szerződések jönnek létre. Helyi szinten, az ottani igényeknek és lehetőségeknek megfelelően születnek meg a gazdálkodással kapcsolatos döntések is. A fentiek következtében nem lehet a jövőbeni átlagfizetéseket, az egyéb, béren kívüli juttatások pontos összegét, azok országos átlagát a megállapodások véglegesítése, illetve a fenntartói döntések meghozatala előtt meghatározni.

 

Medveczky Attila