vissza a főoldalra

 

 

 2016.12.02. 

Tatabánya kapta a negyedik legnagyobb forrásbővülést

A kormánnyal kötött megállapodásunk része a felsőoktatás és a szakképzés fejlesztése

A Tatabánya 2020 programot a vállalkozásokkal közösen alakítottuk ki. Tudtuk, hogy ennek az ambiciózus programnak minden elemét saját erőből nem tudjuk megvalósítani. Ezért ennek a megvalósításához kértük a kormány támogatását – fejtette ki Schmidt Csaba. Tatabánya polgármesterét arról is kérdeztük, hogy mire szeretnék fordítani a megnövelt összeget.

 Tatabánya neve hallatán a bányászat, a nehézipar jut sokaknak eszébe. Még mindig elmondható, hogy a megyeszékhelyen főleg gyárakban, bányákban dolgoznak az emberek?

 – Tatabányán 120 éve kezdődött meg a bányászat, s ennek köszönhetően vált három kistelepülésből az ország tizenkettedik legnagyobb városává. Mára teljes egészében megvalósítottuk a gazdasági szerkezetváltást. Így az egykori nehézipari és bányászati központból modern ipari centrummá alakult át városunk. Pótoltuk a megszűnt több mint tízezer munkahelyet, így gazdaságilag több lábon állunk; a gépiparban, az elektronikában, az autóiparban és az egészségügyi segédeszközgyártásban komoly szereplők működnek modern ipari városunkban.

 Kijelenthető, hogy a lakosok többsége helyben dolgozik, a városban képes munkát találni?

 – Igen, mert a város és az agglomerációi lakói alapvetően Tatabányán dolgoznak. Tehát városunk biztosítja számukra a munkalehetőséget.

 Orbán Viktor miniszterelnökkel márciusban írtak alá megállapodást a Modern Városok Program megvalósításáról. Tatabánya számára korábban a Térségi Operatív Programban 13 milliárd forint állt rendelkezésre városfejlesztési feladatok megvalósítására. Akkor milyen elemekben állapodtak meg?

 – A márciusi megállapodás kilenc pontban határozta meg a megyeszékhely és a kormány együttműködését, amelynek fő célja az volt, hogy Tatabánya továbbra is fejlődő ipari centrumként járuljon hozzá az ország gazdaságfejlesztéséhez. Az ehhez szükséges humán-, illetve más infrastrukturális fejlesztések biztosításához kértük a kormány segítségét. A legfontosabb pontok: egy új vasútállomás építése, az ipari park infrastruktúrájának fejlesztése, s az ipar céljára földterületek biztosítása a város számára. Továbbá a helyi tömegközlekedés teljes megújítása, egy új multifunkcionális sportcsarnok megépítése, s ezzel együtt egy új fedett városi uszoda létrehozása, új piac és vásárcsarnok építése, valamint városunk meghatározó épületeinek, a Tiszti Kaszinó és a bányászkórház megmentése, funkcióval történő ellátása.

 A helyi vállalkozók véleményét kikérték a miniszterelnök úrral való megállapodás előtt?

 – A Tatabánya 2020 programot a vállalkozásokkal közösen alakítottuk ki. Tudtuk, hogy ennek az ambiciózus programnak minden elemét saját erőből nem tudjuk megvalósítani. S ezt végigtárgyaltuk a helyi civil szervezetekkel, a gazdasági élet szereplőivel, a város értelmiségével. Ennek a programnak a megvalósításához kértük a kormány támogatását.

 Minek köszönhető, hogy a kormány 4,4 milliárd forinttal növelte meg Tatabánya forrásait a Modern Városok Programban szereplő beruházások magvalósítására?

– A kormánnyal kötött megállapodás értelmében a minisztériumokkal közösen dolgozzuk ki az egyes projektek pontos szakmai tartalmát, s azt, hogy ezeket milyen forrásokból lehet finanszírozni. Ez a döntés, amely a Térségi Operatív Program forrásainak megnövekedésére szolgál, azt mutatja, hogy ezt a 4,4 milliárd forintot ennek az európai uniós pályázati rendszernek a keretében tudjuk biztosítani a Modern Városok Program megvalósítására, de ezen túl még keressük a további forrásokat, hiszen összességében a kormánnyal történt megállapodásunk meghaladja a 40 milliárd forintot.

 Jól tudom, hogy útépítésre is szeretnék fordítani a támogatási összeget?

 – Pontosak az információi. A város a támogatást elsődlegesen az új piac és vásárcsarnok építésére szeretné igénybe venni, valamint közútfejlesztésre: az ipari park úthálózatának fejlesztésére, a Sárberek–Bánhida közúti összeköttetés megteremtésére, valamint a Dózsa György úti felüljáró felújítására.

 Megtelt a tatbányai ipari park, vagy várnak még oda beruházókat, vállalkozásokat?

 – Jelenleg is folyamatban vannak különféle beruházások az ipari parkban. A Tatabánya és környéke közigazgatási területén lévő 800 hektáros ipari park telítettsége körülbelül 50%-os. Tehát bőven van lehetőségünk újabb befektetők fogadására.

 Az a tény, hogy Komárom-Esztergom megyét északon a Duna választja el Szlovákiától, tehát határmegye, mennyiben nehezíti meg a befektetők fogadását? Közlekedési szempontokra gondolok.

 – A beruházók számára a legfontosabb, hogy egy adott térségben milyen szakképzett munkaerő áll rendelkezésre, valamint, hogy milyen az iparterület logisztikai kapcsolata, és mekkora a távolság saját piacaikhoz. Adott esetben egy autóipari beszállító elsősorban azt vizsgálja, hogy milyen távolra kell neki szállítani az árukat, s elegendő-e a szakképzett munkaerő. Azt gondoljuk, hogy országos és európai szinten is versenyképes a tatabányaiak munkája, s inkább hátteret jelent a határon túli magyarság, hiszen ők adott esetben, ha visszatekintünk az elmúlt tíz évre, nemcsak Komáromban a Nokiánál, hanem tatabányai gyárakban is dolgoztak, s hozzájárultak a magyar gazdaság, és a hazai vállalatok fejlődéséhez. Tehát potenciális tartalékot látunk a határ menti magyarlakta területekben.

 A tatabányai Edutus Főiskola képzései mennyiben járulnak hozzá a versenyképes munkaerő utánpótlásának biztosításához?

 – A kormánnyal kötött megállapodásunk része a felsőoktatás és a szakképzés fejlesztése. A programelem tartalmazza, hogy az államilag finanszírozott műszaki képzés indítását a felek fontosnak tartják. Ennek megvalósításához az Edutus Főiskola infrastruktúrájára tudunk építeni, de alapvetően az Óbudai Egyetemmel való együttműködést tartjuk lényegesnek. Hiszen az említett egyetem Tatabányán műszaki felsőoktatási képzés tervezését jelentette be. Ennek pontosan az a célja, hogy minél gyorsabban és rugalmasabban kiszolgálhassuk a helyi vállalkozásokat. Ebben az Edutus Főiskola is partnerünk volt az elmúlt években, s bízunk benne, hogy most egy új szövetségessel, az Óbudai Egyetemmel közösen még gyorsabban képesek leszünk az ipar igényeinek kielégítésére.

 A támogatás lehívásához el kell készíteni a város Integrált Településfejlesztési Stratégiájának módosítását. Erre mikor kerül sor?

 – Még idén szeretnénk a szükséges változásokat átvezetni a stratégiánkon.

 Mit gondol, ezt a módosítást a helyi ellenzék is megszavazza?

 – Eddig a hosszú távú stratégiai kérdésekben sikerült városunkban konszenzust teremteni, s bízom benne, hogy ez így marad a jövőben is.

 

Medveczky Attila