| 
               
                2016.02.05.  
              A libamáj barátai 
               
              Kiállásunkkal egy hungarikum megmaradását biztosítjuk
              
              
              A nemzeti értéken
              túl a libamáj fontos exportcikkünk. Exportunk értéke évente
              mintegy 40 millió euró, azaz 10-11 milliárd forint értékben
              viszünk ki libatermékeket, túlnyomó részben májat – közölte
              lapunkkal Erdős Norbert európai parlamenti képviselő. 
              
               Képviselő úr részt vett az Európai Libamáj Szövetség
              „A libamáj barátai” elnevezésű találkozóján, Brüsszelben.
              Mit kell tudni erről a szövetségről, melyek a fontosabb célkitűzései? 
              
               – Az Európai Libamáj Szövetség (Euro Foie Gras)
              2008-ban, a hagyományosan hízott májat előállító öt európai
              ország: Franciaország, Magyarország, Spanyolország, Bulgária
              és Belgium szakmai szervezeteinek részvételével alakult meg. Célkitűzései
              közé tartozik a liba- és kacsamájra vonatkozó egységes
              fogalom meghatározása, ebből következően az egységes termékmegnevezések
              kialakítása, továbbá az állatjóléti követelményeknek is
              megfelelő állattartás és hizlalás – közte a kíméletes tömés
              – egységes követelményrendszerének kialakítása, egységes
              fellépés a szélsőséges állatvédő mozgalmak akcióival
              szemben, nemzetközi piaci információk megosztása, valamint
              rendszeres tapasztalatcsere az ágazatot érintő kérdésekben.
              „A libamáj barátai” elnevezésű csoport tavalyelőtt
              decemberben alakult Brüsszelben. Az Európai Libamáj Szövetség
              szervezte azon európai parlamenti képviselők részére, akik számára
              a hízott máj – libamáj és kacsamáj – hagyományos termelése
              fontos nemzeti ügy. Leginkább Magyarországon és Franciaországban
              jelentős e termékek előállítása, melyek mindkét államban
              nemzeti kincsnek minősülnek, számos esetben nemzeti jelöléssel
              (földrajzi árujelző vagy védjegy) védettek és számos embert
              foglalkoztatnak. Az első alkalommal francia és magyar képviselőkön
              kívül még spanyolok és bolgárok csatlakoztak. A mostani
              alkalommal ez a kör kibővült belga, német és román, valamint
              további magyar, francia és spanyol európai parlamenti képviselőkkel. 
              
               Kik indították el ezt a kezdeményezést?
              
               
              
               – Az Európai Libamáj Szövetség megalakulását megelőzően
              is voltak konzultációk az egyes országok szakemberei között
              egyéb, nemzetközi baromfi-ágazati rendezvényeken. Egyes problémák
              – különösen az állatvédő civil szervezetek részéről érkező
              támadások – felerősödése, illetve megjelenése váltotta ki
              az igényt, hogy a hízott májjal foglalkozó országok önálló
              szervezet keretében tudjanak együttműködni. A francia–magyar
              együttműködés volt az akció alapja, de a belgák, a spanyolok
              és a bolgárok is azonnal csatlakoztak. Nem véletlen egyébként
              a 2008-as időpont. Ekkor került sor az állatvédők első
              komoly támadására a libamáj ellen. A „Négy Mancs” nevét
              ekkor ismerte meg Magyarország, hiszen a civil szervezet kampányba
              kezdett a libatömés betiltásáért, amelynek hatására a német
              Rewe csoport (Lidl és Metro áruházak) egységes bojkottot
              hirdetett a kifogásolt technikákat használó magyar termelők
              összes terméke ellen. Egyes termelők ennek hatására
              felhagytak a libamáj előállításával és megszakították üzleti
              kapcsolatukat a kifogásolt gyakorlatot tovább folytatókkal, míg
              mások kitartottak mellette. Végül a magyar baromfiágazat egyik
              legnagyobb szereplője, a Hungerit Zrt. 2008-ban megszüntette a hízott
              baromfi vágását, és elbocsátott 200 alkalmazottat – amit a
              bojkottal indokoltak. A cég 2008-as 25 milliárdos éves bevételén
              2-3 milliárdos lyukat ütött a Négy Mancs akciójának következményeként
              életbe lépő bojkott. Hasonló akciók zajlottak le sajnos a többi
              uniós tagállamban és EU szinten is. Erre az érintett ágazati
              szereplőknek lépni kellett, az első volt a sorban a szervezet
              megalakítása. Szerencsére azóta mind Magyarországon, mind az
              EU-ban, mind világszinten konszolidálódott a helyzet. Ami
              Magyarországot illeti, 2009-ben újraindult a libatömés
              Szentesen, 2008. szeptember 1-jétől az év végéig elbocsátott
              200 emberből januárban rögtön vissza is vettek 180-at. A
              magyar kormány határozott kiállásának köszönhetően most
              barátságos a légkör a liba- és kacsamáj előállítókkal
              kapcsolatban, sőt 2013-től védett nemzeti kincs, Hungarikum a
              libamáj. Nemzetközi szinten pedig jelentős eredmény, hogy
              2014-ben a szabadkereskedelem elvére hivatkozva Kalifornia Állam
              szövetségi bírája eltörölte az állam kormányzója által még
              néhány évvel azelőtt a libamáj forgalmazására bevezetett
              tilalmat. 
              
               Mit gondol, miért indul el Magyarországon és Európában
              is kampány a libamáj ellen?
              
               
              
               – Mindenféle alapos szakmai, tárgyi tudást nélkülöző,
              de aktív, a bármi ellen tiltakozást „trendi”-nek tartó
              embereket (csoportokat) könnyű olyan tevékenységek ellen
              felhasználni, amelynek sem hátteréről, sem technológiájáról,
              sem gazdasági jelentőségéről nem rendelkeznek információval,
              azonban érzelmileg könnyű elutasítást kiváltani. Ön is láthatott
              számos „sokkoló” videót a libák töméséről, de érdekes
              módon tudományos magyarázatot nem fűztek hozzá, miért is
              probléma ez az állatok számára. Érdekes módon elsősorban
              Nyugat-Európában, de más országokban is az állatvédő civil
              szervezeteknek nagyon komoly szükségük van a pénzügyi támogatásra,
              ezért érdekük minél nagyobb botrányok kirobbantása, hogy a
              lehető legtöbb forráshoz jussanak. Ezen felül számos élelmiszer-ipari
              cég száll be jelentős pénzösszegekkel egyes kampányok támogatásába,
              hiszen adott termékcsoportok érzékelhető csökkenése a piacon
              komoly bevétel-növekedést eredményezhet ezeknek a cégeknek. Különösen
              akkor, ha az ő konkurens termékeikre nem terjed ki a tiltakozó
              kampány. 
              
               Azt mondják sokan, hogy állatkínzás a libák tömése.
              Mi erről a véleménye?
              
               
              
               – Erre vonatkozóan számos tudományos vizsgálatot
              folytattak, melyek eredményei ezt nem támasztják alá. A vizsgálatok
              több területet (anatómia, élettan, etológia) is érintettek,
              és eredményük egybehangzóan ellentmond az állatkínzásnak.
              Gazdasági téren is könnyen belátható, hogy állatkínzás
              eredményeként nem lehet jó minőségű terméket előállítani,
              hiszen a valóban szenvedő állat húsának megváltozik a
              szerkezete, textúrája, így a minőség romlik. Hangsúlyozni
              kell, hogy a hozzáértés, a gyakorlat, a kialakított technológia
              betartása, a megfelelően nemesített fajták használata
              elengedhetetlen feltételei az állatjóléti feltételeknek
              megfelelő hízott máj előállításnak. 
              
               A kampány mögött csupán állatbaráti megfontolások
              húzódnak, vagy gazdaságpolitikai érdekek is? 
              
               – Az előzőekben is utaltam már rá, hogy minden jel
              szerint számos esetben gazdaságpolitikai megfontolások állnak
              a háttérben. Mivel ezzel kapcsolatban bizonyítékok nem állnak
              rendelkezésre, ezt csak feltételezés szintjén lehet kezelni.
              Érdemes lenne azonban tüzetesen megvizsgálni a libamáj és
              kacsamáj termékekkel konkurens termékek gyártóinak üzleti
              forgalmát, különösen az állatvédelmi botrányok alatti időszakokban. 
              
               A hízott libamáj 2013-ban lett Hungarikum. Ezt miként
              lehet megvédeni Brüsszelben?
              
               
              
               – Az EU a hízott máj előállítással kapcsolatos részletes
              jogi szabályozást tagállami hatáskörben tartja. Az EU csak általánosan
              betartandó állatvédelmi szabályokat fogadott el ezen a területen.
              A magyar és a hízott májat előállító többi ország jogi
              szabályozásával nem ellentétes a tevékenység. Egy 2011-ben
              benyújtott írásbeli kérdésére válaszolva az Európai
              Bizottság elismerte, hogy a szakszerű és kíméletes libatömés
              az uniós szabályozás értelmében jogszerűen folytatható. Összefoglalva,
              mivel elsősorban a tagállami szabályozásnak kell megfelelni,
              az igaztalan támadások kivédése mellett azért is harcolnunk
              kell, hogy ez a terület továbbra is maradjon a tagállamok hatáskörében.
              Így nem fordulhat elő, hogy az EU szintjén hozzá nem értő, a
              tevékenységben nem érdekelt, de agresszív kampánynak alávetett
              többség valamiféle tiltást vezethessen be. Ez azért is
              fontos, mert az esetleges uniós tiltás esetén a fennmaradó
              kereslet miatt a tevékenység olyan EU-n kívüli országokba
              helyeződne át, ahol a kellő szabályozás, ellenőrzés és
              hozzáértés hiányában valóban felmerülhetnek komoly állatvédelmi
              aggályok. 
              
               A libamáj melletti akcióval a magyar gazdákat is védik?
              
               
              
               – A magyar gazdák védelmét jelenti a hízott máj előállítás
              lehetőségének fenntartása, hiszen az ezzel foglalkozó emberek
              esetében sok esetben generációkra visszamenően ez a tevékenység
              jelentette a megélhetést. A tevékenység jelenleg is olyan régiókra
              jellemző, ahol nehéz más foglalkoztatást biztosítani az ott
              élők számára. Legfrissebb adataim szerint a liba- és kacsamáj
              előállításának a gyakorlata 20-25 ezer ember megélhetését
              biztosítja (törzstartók, előnevelők, tömők, feldolgozó üzemi
              alkalmazottak stb.). A tényleges hízott máj termelés 2014-ben
              1500 tonna libamáj és 1250 tonna kacsamáj volt. Ez a szint évről
              évre hasonló, bár hosszabb távon a libamáj inkább visszaeső,
              a kacsamáj inkább növekedő tendenciát mutat. Jelenleg 11
              exportengedéllyel rendelkező, hízott májat előállító vágóüzem
              működik Magyarországon, ebből 4 nagy, illetve 7 kis-vagy közepes
              méretű. Az exportunk aránya mintegy 80%-os ezen a területen.
              Ebből 1100-1200 tonna libamáj, míg 500-600 tonna kacsamáj. A
              magyar kivitel célterülete elsősorban Franciaország – ide
              exportáljuk a teljes mennyiség 2/3-át, továbbá Belgium, míg
              Európán kívül Japán (10%) és Izrael. A libamájexportunk éves
              értéke mintegy 8 milliárd forint, a kacsamájé pedig 2 milliárd
              forint. Ehhez társult a magyar gasztroágazat most még nagyon
              kicsi, de dinamikusan növekvő megrendelése. A magyar
              gasztrokultúra egyik alapterméke a grillezett libamáj, főleg
              előételként szolgálják fel. Nincs szinte olyan
              Michelin-csillaggal vagy Gault-Millau jelzéssel rendelkező étterem,
              amely ne tartana libamájat a kínálatában. A libamáj tehát
              meghatározó eleme az európai és több tagállam hazai gasztronómiájának.
              Célom, hogy a libamájat újra az őt megillető helyre helyezzük
              a magyar gasztrokultúrában. Több olyan rendezvényre van szükség,
              ahol a hagyományosan elkészített libamájat lehet népszerűsíteni
              – mind hazai, mind nemzetközi szinten. A jövőben ezért – többek
              között ezen a területen is – szorosan együttműködök a
              Magyar Gasztronómiai Egyesülettel – ennek magam is tagja
              vagyok – és a Baromfi Terméktanáccsal. 
              
               Miként érveltek ön és képviselőtársai a libamáj
              mellett?
              
               
              
               – Először is az Európai Unió egyik legfőbb célkitűzése
              a kulturális sokszínűség fenntartása és további erősítése
              Európában. A hagyományos úton előállított hízott máj egy
              magyar nemzeti kincs és az európai sokszínű kultúrát gazdagítja,
              ezért védelemben kell részesíteni. Magyar részről a 2013-as
              hungarikummá nyilvánítás megfelelő lépés volt. Az EU-ban is
              törekednünk kell arra, hogy ez a termék minél több, kulturális
              örökségünket felsoroló, uniós listán szerepeljen. Másodszor,
              már említettem, hogy a liba- és kacsamáj előállításának a
              gyakorlata több tízezer embernek ad munkát és megélhetést.
              Amennyiben a családjukat is számításba vesszük, a magyar vidék
              népességnek már számottevő része tartozik e körbe. Brüsszelben
              elsősorban azért harcolok, hogy a méltán elismert uniós Közös
              Agrárpolitika célkitűzései Magyarországon is maradéktalanul
              megvalósuljanak. E politika második legfontosabb célja a gazdálkodók
              életszínvonalának megerősítése, ezért legyen szó egy sertéstartó
              gazdáról, üvegházi művelést végzőről, méhészről vagy történetesen
              libamáj előállítóról, nekem az ő életkörülményeik javításáért
              kell küzdenem nap mint nap. Hozzáteszem, hogy számos üzem hátrányos
              helyzetű kistérségben működik, ezért a munkahelyek megtartása
              és újak teremtése szempontjából is fontos ez a kiállás.
              Harmadszor, mindig meghívom képviselőtársaimat az Európai
              Libamáj Szövetség különböző eseményeire – itt elsősorban
              az európai parlamenti képviselőknek szóló „A libamáj barátai”
              találkozókra célzok –, hogy maguk is ismerjék meg az ágazat
              eredményeit és kihívásait, valamint tartalmas gasztronómiai
              élményeken keresztül a termékekben rejlő komoly lehetőségeket. 
              
               Hogyan lehet a hagyományosan elkészített libamájat népszerűsíteni
              hazánkban és Európában? 
              
               – Említettem már, hogy több rendezvényt szeretnék
              mind az EU-ban, mind Magyarországon, ahol a hagyományosan elkészített
              liba- és kacsamájat népszerűsíteni lehet. Komoly lehetőséget
              látok a gasztrokultúra terén. Ezenfelül törekedni kell a
              hazai tenyésztőknek és feldolgozóknak a rendelkezésre álló
              uniós vidékfejlesztési támogatások minél nagyobb arányban történő
              felhasználására. A közelmúltban itthon elfogadásra került a
              Víziszárnyas Stratégia, amely alapján, négy területen: a
              tenyésztés, a feldolgozás, a különböző beruházások és
              hitelek, valamint a marketing területén lehet jelentősebb uniós
              és magyar forrásokhoz – döntően vidékfejlesztési forrásokból
              – hozzájutni. A marketing kérdését külön kiemelném,
              hiszen az EU-ban tavaly decemberben lépett hatályba az új agrármarketing
              rendelet. Ez egyrészt egyszerűsíti a rendszert és könnyíti a
              támogatások lehívását, másrészt jelentősen megemeli a
              rendelkezésre álló uniós forrásokat. Például a tavalyi kb.
              65 millió euróval szemben és idén már 110 millió euró áll
              rendelkezésre az uniós agrártermékek reklámozására az uniós
              belső piacon és a harmadik országokban. Ösztönzöm az ágazati
              szereplőket, hogy minél nagyobb arányban pályázzanak a promóciós
              támogatásokra. A minőségi magyar élelmiszereknek leginkább a
              jó reklám kell. 
              
               Lesz folytatása ennek a találkozónak?
              
               
              
               – Az európai parlamenti képviselők számára szóló
              „A libamáj barátai” csoport általában évente szervez találkozókat.
              Ekkor összegyűlünk, gondoskodunk számos új tag felvételéről
              és megvitatjuk az elmúlt időszak eredményeit és az előttünk
              álló kihívásokat. Természetesen, amennyiben támadás éri az
              ágazatot vagy valamilyen egyéb probléma merül fel, szoktunk
              rendkívüli találkozókat tartani. A szövetségünk erejét
              mutatja, hogy például tavaly sikerült megakadályozni az előírásszerűen
              előállított libamáj európai parlamenti éttermekből történő
              kitiltását, amelyet zöld, kommunista és liberális parlamenti
              képviselők kezdeményeztek. Erre a közös sikerre nagyon büszke
              vagyok. 
              
               
               
              Medveczky Attila
             |