vissza a főoldalra

 

 

 2016.02.05. 

A baloldal áll az Oktatási Hálózat akciója mögött

Az egyetemi oktatók elemi érdeke a szakmai előmenetel

A parlament döntése értelmében januártól életbe lépett a többlépcsős béremelés a felsőoktatásban is. Eszerint idén 15%-kal, 2017-ben 5%-kal, 2018-ban pedig újabb 5%-kal nő a felsőoktatásban dolgozók bére. Szeptembertől a doktori képzésben részt vevők ösztöndíja is emelkedik. Dr. Pósán László országgyűlési képviselő szerint az Oktatási Hálózat akcióinak csupán két helyen volt visszhangja. A budapesti ELTE-n, ahol mindig is elég erős volt az egyetem balliberális kötődése, és Szegeden, ahol Botka László szocialista polgármester regnál.

 Mégis vannak elégedetlenkedők. Tiltakozó levelet írtak az Oktatói Hálózat tagjai Balog Zoltán miniszterhez. A levélben méltatlan munkakörülményeikről és arról számolnak be, hogy a doktori ösztöndíjak emelésével a diák néhol többet keres, mint oktatója. Az egyetemi oktatóknál ugyanis tíz éve várat magára a béremelés. Mi erről a véleménye úgy is mint egyetemi oktatónak?

 – Az Oktatói Hálózat nyílt levelezési és aláírás-gyűjtési akcióját politikai indíttatásúnak tartom. Nem is lehet ezt másnak tekinteni, hiszen azok az egyetemi oktatók, akik szívükön viselik az adott felsőoktatási intézmény sorsát, és saját sorsukat is, jól tudják, hogy egy egyetem attól egyetem, hogy doktori iskolával rendelkezik. A doktori iskola pedig nem működhet doktorandusz hallgatók nélkül. Különben nincs doktori iskola, és megkérdőjelezhető az is, hogy egyáltalán egyetemről beszélünk-e. Azt is tudni kell, hogy az alap- a mester- és a doktori képzés közül az utóbbi a legjobban finanszírozott. Tehát akkor, amikor a kormánynak és a parlamenti többségnek az a célja, hogy a doktori utánpótlást ösztönözze, akkor lényegében az egyetemeken lévő doktori iskolák működését biztosítja. Méltatlannak tartom az Oktatói Hálózat akcióját, mert ezzel nem csak feszültséget szít, hanem összekeveri a béreket és az ösztöndíjakat. Azt bezzeg nem hangoztatják, hogy a bérjellegű juttatásokhoz mindig kapcsolódik társadalombiztosítás, nyugdíjjogosultsági tartalom, míg az ösztöndíjhoz nem. Az, akinek állása van, biztos egzisztenciával rendelkezik, míg egy doktorandusz számára időben limitált, hogy meddig kapja meg ösztöndíját. Ráadásul az oktatói béreket a felsőoktatási törvényen belül szabályozzuk, míg a hallgatói viszonyokat más jogszabályi szinten és helyen kell megjeleníteni. Emellett a doktorandusz hallgatókat sok intézményben – jogszabályi felhatalmazás alapján – ténylegesen bevonják az oktatói munkába. Tehát órákat is tartanak. Ez azt jelenti, hogy több oktatónak a tényleges óraterhelése ennyivel csökken, mérséklődik. A doktoranduszok éppen azt mondták, azért lenne szükségük nagyobb ösztönző erőre, mert sok esetben az óraleterheltségük miatt nem tudnak olyan ütemben haladni a doktori tudományos kutatásaikban, ahogyan azt szeretnék. Amennyiben változatlan a doktori képzés, és a hozzá kapcsolódó összes kiegészítő elem – beleértve az anyagi juttatásokat és a többi szabályozót –, akkor szentesítjük annak az elmúlt 15-20 évnek a gyakorlatát, ami hihetetlenül nagy pénzpazarló rendszert működtetett, mert a doktori képzésbe bekerült hallgatóknak csak a 22-23%-a szerzett tudományos fokozatot. Az új szabályozás szerint a képzés félidejében felmérjük a doktoranduszoknál, hogy be tudják-e fejezni a doktori iskolát. Azt várjuk, hogy növekedjen az arány. Ha 100 emberből csak 20-22 éri el a doktori fokozatot, azzal nem segítünk a magyar felsőoktatás ügyének, és nem biztosítjuk a tudományos kutatás hosszú távú érvényesülését. Tehát a doktori iskolák kiüresedésével az egyetemek kárt szenvednek, így akik felelősen gondolkodnak, nem ülnek föl mindenféle politikai indíttatású trükknek. Nem véletlen, hogy az Oktatói Hálózat kezdeményezéséhez igen kevesen csatlakoztak. Ez a hálózat erőteljesen balliberális elfogultságú szerveződés, méghozzá olyan, hogy nem lehet tudni, kikből is áll. Ezért érdemi tárgyalásokat sem lehet velük folytatni. Emlékszünk az egyetemelfoglalási akciókra, melyeket az a Hallgatói Hálózat hajtott végre, amely valamilyen érdek-képviseleti szervezetnek nevezte ki magát, holott senki sem választotta meg őket. Hasonlónak tűnik az Oktatói Hálózat is, melynek tagjai lelkesen asszisztáltak korábban a HaHa egyetemelfoglalási akciójához. Az Oktatási Hálózat akcióinak csupán két helyen volt visszhangja. A budapesti ELTE-n, ahol mindig is elég erős volt az egyetem balliberális kötődése – nem állítom, hogy az összes tanár ebbe a táborba tartozik –, illetve Szegeden, ahol Botka szocialista polgármester regnál. A többi városban, ahol egyetemek működnek, nem hallottam hasonló támogató hozzáállásról.

Mit kell tehát figyelembe venni a tanárok fizetésénél?

 – Januártól a garantált bérek, illetmények emelkednek. A felsőoktatási törvény, ahogy eddig is, most is lehetővé teszi, hogy a garantált illetményhez képest az intézmény fölfelé eltérhet a juttatástól. Tehát az intézmények szuverén joga, hogy egyéb juttatásokkal magasabb jövedelmeket biztosítsanak dolgozóiknak. Például egy professzornak, akinek a megtartása hosszú távon kulcsfontosságú, az adott egyetem nem a törvényben előírt körülbelül 400 ezer forintot fizeti ki havonta, hanem előfordulhat, hogy annak a dupláját. Amennyiben az elmúlt éveket vesszük górcső alá, akkor láthatjuk; átlagosan 20%-kal növekedett az egyetemi oktatók havi jövedelme; nem a fizetés emelkedett, viszont az egyetemek egyre nagyobb mértékben kapcsolódtak be a különböző pályázatokba. S ezekből a projektekből származó bevételeknek köszönhetően nőtt az oktatók havi jövedelme – igaz, ezek a pluszforrások egyenlőtlenül oszlottak el az egyes intézmények között, és az egyetemeken belül is. Ezért is lényeges, hogy most a garantált bérek emelkednek. A többlépcsős emelés a garantált illetményalapokat jelenti. A dolgozók elemi érdeke a szakmai előmenetel, hiszen ezzel nő a fizetésük is.

 

Medveczky Attila