| 
               2016.02.12. Legyen újra Kárpátalja
              Szabad Gazdasági Övezet
 Sokszor a legfelsőbb szinten akadályozzák a törvények megvalósítását
Az Európai Parlament strasbourgi plenáris
              ülésén, január 20-án tárgyalta az EU Grúziával, Moldovával
              és Ukrajnával kötött társulási, valamint mélyreható és átfogó
              szabadkereskedelmi megállapodásait, azok jelenlegi állapotát.
              Bocskor Andrea kárpátaljai EP-képviselő: még nagyon hosszú
              út áll Ukrajna előtt, hogy valóban azt mondhassuk el róla,
              hogy demokratikus jogállam. 
              
               
               Az Európai Unióval kötött társulási szerződéssel,
              illetve a szabadkereskedelmi szerződés január elsejei életbe lépésével
              milyen lehetőségek nyíltak meg Ukrajna számára? 
               –A leglényegesebb, hogy
              Ukrajna ezzel a szerződéssel egy új, hozzávetőlegesen 500
              milliós piachoz kapott hozzáférést egyszerűsített és leépített
              vámfeltételek mellett, ami nagymértékben lehetőséget nyújt
              az ukrajnai vállalkozóknak, hogy kereskedelmi kapcsolatokat
              teremtsenek, és intenzív módon fellendítsék azt a gazdaságot,
              ami jelenleg romokban hever. Emellett a szerződés a külföldi,
              elsősorban uniós tagállamok befektetőinek is könnyebb hozzáférést
              biztosít az ukrán piacokhoz – termékek behozatala, befektetések,
              a kereskedelmi kapcsolatok szorosabb összefűzése révén. Az
              ukrán vállalkozások számára most eleinte nagy kihívást és
              költséget jelent a kölcsönös piacnyitás, ezért az EU
              nemzetközi befektetési bankokkal összefogva százmilliós értékben
              különféle hitelkonstrukciókkal támogatja az ukrán kis- és középvállalkozások
              alkalmazkodását és piacra jutását. Az ukrajnai fogyasztók
              viszont magasabb színvonalú árukból és szolgáltatásokból,
              az importvámok csökkenése révén pedig olcsóbb árakból
              profitálhatnak a közeljövőben.
              
               
               Lehet olvasni a vámok leépítéséről. Ez azt
              jelenti, hogyha valaki Ukrajnából az EU-ba szállít, akkor nem
              kell vámot fizetnie?
              
               
               –A megállapodás az uniós és az ukrán piac integrációját
              jelenti. Alapvetően megszünteti az importvámokat és tiltja a
              további kereskedelmi korlátozásokat, de nem minden termék esetén
              azonnal, egyes területeken, például a mezőgazdasági termékek
              kereskedelmében fenntart bizonyos korlátozásokat és átmeneti
              időszakokat. A vámokat tehát nem teljes mértékben építették
              le, hanem csak bizonyos termékekre, és adott százalékban csökkentették. 
               A jelenlegi ukrán kormány európai szellemű demokratikus
              reformokba kezdett. Hogyan vélekedik arról, hogy Ukrajna mára
              valóban demokratikus ország, olyan, mely tiszteletben tartja a
              magyar kisebbség jogait is?
               
               –Ezt
              az állapotot Ukrajna még nem érte el. A társulási megállapodás a politikai párbeszéd
              megkezdődésével egy lépéssel közelebb hozta Ukrajnát az
              EU-hoz. A megállapodás reformok véghezvitelére és a
              demokratikus alapelvek, az emberi jogok és a jogállamiság
              tiszteletben tartására kötelezi Ukrajnát. Elindult
              a reformfolyamat, de még nagyon hosszú út áll Ukrajna előtt,
              hogy valóban azt mondhassuk el róla, hogy demokratikus jogállam.
              Sokszor hangsúlyozzák az ukrán felső körök, hogy nagyon nehéz
              helyzetben van az ország. Így a háború, a siralmas gazdasági
              helyzet miatt nem jut elég pénz a különböző kisebbségpolitikai
              jogok és kedvezmények megvalósítására. Gondolok például a
              nemzetiségi iskolák fenntartására, a megfelelő tankönyvek
              biztosítására. Sokszor halljuk azt a választ: erre nincs pénz.
              Tehát a jogunk megvan az Alkotmány és más jogi normarendszer
              szerint például. az anyanyelvhasználathoz, de mint mondják,
              forráshiány miatt nem tudják megteremteni ezeket a körülményeket.
              Tapasztalatok alapján kijelenthetjük: sokszor az akarat is hiányzik,
              vagy nem egyszer a bürokratikus gépezet különböző
              szegmenseiben akad el a folyamat. Egybehangzó vélemények
              szerint elmondhatjuk, hogy sok mindent szabályoztak törvényileg,
              számos nemzetközi szerződéshez, egyezményhez csatlakozott
              Ukrajna, így a kisebbségvédelem, vagy a kisebbségi nyelvek védelme
              terén, ennek ellenére a megvalósítás mindig valahol elakad.
              
               
               Mégis hol akad el a megvalósítás? Megyei, járási
              szinten? 
               –Nagyon sok esetben már
              egészen a legmagasabb szinteken akadnak el jogszabályok megvalósításai.
              Ezt példázza, hogy a decentralizációs törvénytervezet
              kidolgozása során még tartalmazta azt a passzust, hogy a közösségek
              vagy a különböző települések önkéntes egyesülése, vagyis
              az úgynevezett „hromádák” megszerveződése esetén
              figyelembe kell venni a nemzetiségi, kulturális, történelmi
              hagyományokat és a földrajzi adottságokat. Amikor ezt a törvényt
              megszavazták, még benne szerepelt a kisebbségi szempont,
              viszont a törvény végrehajtásáról szóló miniszterelnöki
              rendeletből már kihagyták. Tehát sokszor a legfelsőbb szinten
              vannak a buktatók, de olykor előfordulhat olyan is, hogy a
              legalsóbb: települési, járási szinteken nem történik meg a
              megvalósítás. Kevésbé ismert tény, hogy a 2012-es regionális
              nyelvekről szóló törvény elvben még mindig hatályos. Amikor
              két évvel ezelőtt az ideiglenes kormányzat megszavazta a
              jogszabály eltörlését, azt az akkori ideiglenes elnök,
              Olekszandr Turcsinov nem írta alá. Azóta új ilyen típusú törvényt
              nem szavaztak meg (bár készült törvénytervezet), ebből következik,
              hogy még a négy évvel ezelőtti tekinthető érvényesnek. Már
              nem is beszélnek róla, s sok helyen azt sem valósították meg,
              hogy azokon a településeken, ahol a lakosság számarányához képest
              10% nemzetiségi ajkú, akkor kötelezően bevezessék a kétnyelvű
              ügyintézést, kétnyelvű űrlapokat, érettségi bizonyítványokat,
              az osztálykönyvek két nyelven való vezetését, stb. Itt is
              sokszor hangzik el, hogy az anyagi fedezet hiánya miatt nem valósítható
              ez meg. 
              
               
               Képviselő asszony
              szerint lényeges lenne újraalakítani a 2000-es évek elején
              sikeresen működő „Kárpátalja” Szabad Gazdasági Övezetet.
              Mikor és milyen okkal szűnt meg ez az övezet?
              
               
               –A „Kárpátalja” Szabad Gazdasági Övezet 1998 és
              2004 között működött. 2005 elején a Timosenko-kormányzat törölte
              el arra hivatkozva, hogy átláthatatlanok az ukrán állam és
              befektetők közötti kapcsolatok, s ez visszaélésekre adhat
              okot. Ez az intézkedés számos negatív következménnyel járt.
              Nagyon sok külföldi befektető elveszítette a bizalmát elsősorban
              azért, mert szeretik a törvények stabilitását, előrelátható
              viszonyokat és ez a hirtelen döntés rombolta a bizalmi
              kapcsolatot. Így jelentősen csökkent a külföldi befektetések
              volumene Kárpátalján. 
              
               
               Az Európai Parlament tud tenni valamit annak érdekében,
              hogy Kárpátalja újra szabad gazdasági övezetté váljon?
               
               –Az
              Európai Parlament közvetlenül nem befolyásolhatja az ukrán
              elnököt és a kormányt, hogy állítsa vissza ezt az övezetet.
              Viszont az ukrán kormányzat, az elnöki hivatal, a Legfelsőbb
              Tanács szoros kapcsolatokat ápol az EP-vel. A jelenlegi eredmények,
              melyeket már említettünk mind-mind azt mutatják, hogy a
              mostani ukrán vezetőség szeretne közeledni az EU-hoz, ezért
              odafigyel az európai parlamenti döntéshozók véleményére,
              beszédeire, az EP különböző tárgyalások során
              megfogalmazott tanácsait igyekeznek megfogadni. Tehát
              odafigyelnek ránk ukrán részről, s Európának is tudnia kell
              arról, hogy a szabad kereskedelmi egyezmény előtt már létezett
              egy olyan különleges gazdasági környezet – egyébként nem
              csak Kárpátalján, de több ukrajnai határmenti régióban –
              amelynek megalakulását elsősorban a külföldi működő tőke
              Ukrajnába való „csalogatása”, így új munkahelyek
              megteremtésének lehetősége, illetve az Európai Unióhoz való
              közelsége indukálta. Így ezt a régi jól bevált gyakorlatot
              most a DCFTA apropóján is újra lehetne éleszteni.
              
               
               A kárpátaljai magyarság számára milyen előnyökkel járna,
              ha újraalakítanák ezt a különleges gazdasági övezetet?
              
               
               –A gazdaság és az életszínvonal igazából kevésbé
              nemzetiségfüggő. Ha Kárpátalján befektetésekre,
              infrastrukturális beruházásokra, fejlesztésekre ezzel
              munkahelyteremtésekre kerülne sor, az mindenki számára: a kárpátaljai
              magyaroknak és a többségi nemzethez tartozóknak egyaránt előnyös,
              tehát közös érdekünk. A kárpátaljai magyarság esetében
              azonban a közösség megmaradása, otthonmaradása, életképessége
              szempontjából is nagyon fontos a szerepe ennek. Ezzel a magyarságnak
              pozitívabb jövőképre nyílna lehetőség, ami minden ember
              alapvető vágya. 
               Kevesebben is vándorolnának el a térségből?
              
               
               –Valószínűleg igen, de ahhoz több körülménynek
              is javulnia kell térségünkben és az országban. 
               
               Medveczky Attila
             |